Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kroatien och kroatiskt vin

glenn_peter

Medlem
Hej!

Jag åker på konferens till Sibenik Kroatien nu på torsdag och tänkte kolla om det här grymma forumet hade svar och funderingar på följande:
* Bra Kroatiska producenter eller viner
* Om kännedom av just Sibenik, finns det någon bra vinbutik och vinbar där?

Min kunskap är högst begränsad så alla tips tas emot med varm hand.
 

Jesper L

Medlem
Skoj!

Jag har varit en del i Kroatien (dock inte i Sibenik).
En av de största producenterna i Kroatien är Zlatan Plavac. De gör även i mitt tycke bästa rödvinet som är Zlatan Plavac Grand Cru.
Det är inte så lätt att hitta viner med ålder i Kroatien om man gillar det. Jag har ännu inte lyckats få ett dåligt vin serverat på restaurang :cool:
När det gäller vitt vin är Stina Pošip riktigt bra!
De flesta vita vinerna håller bra kvalité och passar bra till fisk och skaldjur som Kroatien erbjuder.
 

Helen

Medlem
Det är inte lätt att hitta bra viner som passar min bortskämda gom men vi drack en grymt gott vin på 1stjärnan i Rovinj förra året. Vinproducenten Roxanich rött vin från 2008 på druvan Teran.
https://www.roxanich.hr/en/wines
Då vi gillade vinet och hade massor med tid över på semestern åkte vi dit på vinprovning, vi köpte med oss några flaskor.
De ligger nära Moutovon där det finns tryffel.
IMG_20191017_003804.jpg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hej!

Jag åker på konferens till Sibenik Kroatien nu på torsdag och tänkte kolla om det här grymma forumet hade svar och funderingar på följande:
* Bra Kroatiska producenter eller viner
* Om kännedom av just Sibenik, finns det någon bra vinbutik och vinbar där?

Min kunskap är högst begränsad så alla tips tas emot med varm hand.
Nu är du redan på väg men om du hinner läsa detta så se om du kan hitta viner från Jako vina Stina, en producent på ön Brac. Deras Remek Djelo på Plavac Mali och det vita Pošip Majstor Barrique är värda att testa.
 

Jesper L

Medlem
Här kommer ytterligare två viner som var trevliga.

Det översta vinet var en Pošip som drog åt det mer mörkgula i färgen. Päron på näsan men även päronkompott i smaken. Öppnade upp sig mer efter lite tid i glaset och passade utmärkt till salta kroatiska ostron!

Vi fick även in fiskpaté då köket sjabblat med ena maträtten och den balanserades upp fint även den.
Doft: ostronskal, päron, lemonad, aprikos
Smak: bensinånga, bildäck, grönkål, äpplen



Snapseed.jpg


Har inga noter från nedan men det var riktigt gott! Kommer ihåg att det var ganska kraftfullt och passade bra till köttbit.

IMG_8444.jpg


IMG_8445.jpg
 
Last edited:
Toppen