Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krockad Sine Qua Non

En av mina tjusiga Sine Qua Non Raven Syrah har krockat i vinkällaren.

Alltså den vaxlika förslutningen har spruckit, men korken är hel och fin. Har någon en aning om vad det är för vax som använts och hur man får tag i det? Jag gissar att det är någon slags paraffinblandning som är färgad svart för syrahn (röd för grenachen), men jag har absolut ingen aning om var jag ska få tag i det...
 

Jos

Medlem
SV: Krockad Sine Qua Non

Christoffer78 skrev:
En av mina tjusiga Sine Qua Non Raven Syrah har krockat i vinkällaren.

Alltså den vaxlika förslutningen har spruckit, men korken är hel och fin. Har någon en aning om vad det är för vax som använts och hur man får tag i det? Jag gissar att det är någon slags paraffinblandning som är färgad svart för syrahn (röd för grenachen), men jag har absolut ingen aning om var jag ska få tag i det...

Hmm... En av mina La Barroche Pure på Magnum har också krockat med samma resultat. Jag tänkte att det inte kan spela någon större roll men det kanske det gör?
 

Lando

Medlem
SV: Krockad Sine Qua Non

Om man inte har tänkt sälja flaskan sen (och det vore ju väldigt synd..) så spelar det väl ingen roll?
 
Trådskapare
C

Christoffer78

Medlem
SV: Krockad Sine Qua Non

Ni har rätt. Spelar liten roll. Jag fick rådet att tejpa fast förslutningen... Tack för input dock!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har några portflaskor som råkat ut för liknande missöden. Jag droppade vax på dem. Fult som Sören, men funkar bra. Har faktiskt gjort sammalika med de flaskor Brännlands Iscider jag sparar till framtiden. Deras korkar är ju så förtvivlat korta samtidigt som det saknas plasthylsa el dyl...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Att doppa en naturkork i vax måste vara det minst kostnadseffektiva sättet att åtadkomma samma täthet som att använda skruvkapsyl. :)

Men visst är det smart att doppa korken i vax om man misstänker att den kork som sitter på flaskan riskerar att börja läcka. Det borde ju inte finnas några nackdelar annat än fulhet.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag har några portflaskor som råkat ut för liknande missöden. Jag droppade vax på dem. Fult som Sören, men funkar bra. Har faktiskt gjort sammalika med de flaskor Brännlands Iscider jag sparar till framtiden. Deras korkar är ju så förtvivlat korta samtidigt som det saknas plasthylsa el dyl...
Nu har det ju gott ett litet tag sen tråden skapades. Kanske trådskaparen sitter med facit i hand om hur bra det funkade? ping @Christoffer78
 
Toppen