Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug -00

SV: Krug -00

Ge mig ett par dagar, har en låda på väg hem som borde landa när som helst. Kanske några som vill vara med och prova, vi kan ju köra en spontanare någonstans!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Krug -00

Jos skrev:
Nån som prövat? Värt att jaga?

Provade i höstas bredvid några andra årgångar (00-98-96-95-89 Collection) + 00 Clos du Mesnil, hittar inte noteringarna just nu, men vill minnas att den kvalitetsmässigt kändes ungefär på samma nivå som 98, men yngre, d.v.s. mindre intressant än 98 i nuläget.

Eftersom den lanserades före 98:an var slutsåld (och den gått att hitta ett bra tag) kommer den säkerligen att gå att få tag på direkt från butiker under 1-2 års tid, så det är nog ingen jättebrådska att köpa den.
 
SV: Krug -00

vintomas skrev:
Provade i höstas bredvid några andra årgångar (00-98-96-95-89 Collection) + 00 Clos du Mesnil, hittar inte noteringarna just nu, men vill minnas att den kvalitetsmässigt kändes ungefär på samma nivå som 98, men yngre, d.v.s. mindre intressant än 98 i nuläget.

Eftersom den lanserades före 98:an var slutsåld (och den gått att hitta ett bra tag) kommer den säkerligen att gå att få tag på direkt från butiker under 1-2 års tid, så det är nog ingen jättebrådska att köpa den.
Trevligt

Håller helt med om att man inte behöver köa för den. Köpte när den släpptes då ofta priset hålls lite lågt första släppet för att sedan öka något.

Liknelsen med 1998 ska bli intressant. Drack 1998 som nysläppt och för ett par månader sedan, stor skillnad. Dock har ju 1998 högre Chardonnay-innehåll och personligen håller jag 1998 som årgång högre än 2000.

Men som sagt, ska bli kul att prova

PS. Hur var 1989 Collection? Väntar ju med spänning på 1988 som ska släppas snart :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Krug -00

Anders Landström skrev:
PS. Hur var 1989 Collection? Väntar ju med spänning på 1988 som ska släppas snart :)

Verkar som jag får genomföra en arkeologisk utgrävning bland mina provningsanteckningar vid tillfälle. Ordningen på gamla anteckningar förbättrades inte av att jag flyttade för några månader sedan. :D Borde ha bloggat om det, var alltså en Krug-Masterclass i samband med Decanter Fine Wine Encounter i London i höstas.

Från minnet: 1989 Collection var mycket bra och hade fin mognad utan att årgångens varma karaktär slog över, kan eventuellt ha betygsatt den på ungefär samma nivå som 1995, men inte högre, om det säger något. 1996 var outstanding (många prestige-96:eek:r man provar är ärligt talat mer imponerande än verkligt smaskiga), vore kul att ha några pallar av den, men icke.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Krug -00

Anders Landström skrev:
Ge mig ett par dagar, har en låda på väg hem som borde landa när som helst. Kanske några som vill vara med och prova, vi kan ju köra en spontanare någonstans!
Tänkte slå till men priset jag hittade hem till dörren var lite väl..
 

Elvis

Medlem
SV: Krug -00

Jag har en Krug 2000 liggande i kylen hemma. Hade jag inte åkt på en förkylning i helgen så hade jag redan korkat upp den. :(

Köpte den från Millesimes tillsammans med födelsedagsvinet till min bror. Kostade 173 Euro och sedan kostade frakten 12 Euro.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Krug -00

Elvis skrev:
Jag har en Krug 2000 liggande i kylen hemma. Hade jag inte åkt på en förkylning i helgen så hade jag redan korkat upp den. :(

Köpte den från Millesimes tillsammans med födelsedagsvinet till min bror. Kostade 173 Euro och sedan kostade frakten 12 Euro.
Hur fick du det till 12? Delat med ett gäng andra? En ensam flaska kostar i alla fall nästan 50 euro att få hem.. NameColourFormatper itemQuantityTotal1Krug Vintage 2000white Bottle
173,42 € incl. VAT​
1​
173,42 € incl. VAT​
1​
173,42 € incl. VAT​
Delivery cost​
35,00 € incl. VAT​
Insurance​
1,73 € incl. VAT​
Frais de traitement (offert à partir de 195,00 € [size=1em]incl. VAT[/size] hors port et assurance)​
10,00 € TTC​
Total Amount
220,15 € incl. VAT


Edit: ser att man slipper i alla fall 10 om man beställer över 195
 

Elvis

Medlem
SV: Krug -00

Jag skeppade en magnum-C9dP samtidigt och fick betala 35 Euro för frakten totalt. Krug:ens del avrundade jag till 12.
 

CH

Medlem
SV: Krug -00

Elvis skrev:
Jag har en Krug 2000 liggande i kylen hemma. Hade jag inte åkt på en förkylning i helgen så hade jag redan korkat upp den. :(

Köpte den från Millesimes tillsammans med födelsedagsvinet till min bror. Kostade 173 Euro och sedan kostade frakten 12 Euro.

Varför inte prova den nästa fredag?
 
Toppen