Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

"Krug 1988 innan jag dör"

SV: "Krug 1988 innan jag dör"

Usuallybubble skrev:
Hur många olika sorter (champagnehus) har ni testat? Jag har aldrig räknat men det borde vara en 30 st eller ngt sånt. Mkt halvdant o endel skit dock...

Har inte heller räknat annat än nu i december då det blev 21 stycken olika hus/producenter. Fick mig kanske upp på top tio listan den månaden av de som skriver på det här forumet.
 

Jos

Medlem
SV: "Krug 1988 innan jag dör"

shorepower skrev:
Vad är moms om inte skatt? Välgörenhet????????, priset på websidan är utan moms och alkoholskatt.

Så för att vara korrekt mr Petimeter (krug88)

Krug 1988 från FRW

Pris £200
Alkoholskatt £2.06 (viktigt högt belopp) (om det står listat DP efter varan ingår alkoholskatten)
Moms £30 (på engelska VAT=value added tax (där tax översatt till svenska är skatt och inte en liten hund)

Totalt pris £235.06 per flaska
Ska vi snacka petimeter är ni båda ute och cyklar. VAT är skatt/moms medan Duty är tull/importavgift. Står det DP betyder det Duty Paid och varan är redan "intagen" i landet och därför tullad. In Bond betyder att varan inte är intagen/tullad. Alla varor in i England beläggs med olika Duty/importavgifter. Hade alkoholen varit producerad inom landet hade bara VAT varit applicerbar, då givetvis särskild VAT för alkohol.
 
SV: "Krug 1988 innan jag dör"

Jos skrev:
Ska vi snacka petimeter är ni båda ute och cyklar. VAT är skatt/moms medan Duty är tull/importavgift. Står det DP betyder det Duty Paid och varan är redan "intagen" i landet och därför tullad. In Bond betyder att varan inte är intagen/tullad. Alla varor in i England beläggs med olika Duty/importavgifter. Hade alkoholen varit producerad inom landet hade bara VAT varit applicerbar, då givetvis särskild VAT för alkohol.
Men ALLT är skatt eller? Det enda som är viktigt här är att Krug88 hade FEL och jag hade rätt.
 

Jos

Medlem
SV: "Krug 1988 innan jag dör"

shorepower skrev:
Men ALLT är skatt eller? Det enda som är viktigt här är att Krug88 hade FEL och jag hade rätt.

Eller så har båda fel..? :) Eller vi alla tre förresten då jag såg att jag skrev "särskild VAT för alkohol" vilket inte stämmer då VAT är 17.5 % på alkohol i England precis som allt annat... Det är Duty som är varierar.
 

Krug88

Medlem
SV: "Krug 1988 innan jag dör"

Jos skrev:
Ska vi snacka petimeter är ni båda ute och cyklar. VAT är skatt/moms medan Duty är tull/importavgift. Står det DP betyder det Duty Paid och varan är redan "intagen" i landet och därför tullad. In Bond betyder att varan inte är intagen/tullad. Alla varor in i England beläggs med olika Duty/importavgifter. Hade alkoholen varit producerad inom landet hade bara VAT varit applicerbar, då givetvis särskild VAT för alkohol.
Och vart har jag fel där?
De må ha höjt momsen nu vid årsskiftet, men övrigt???
För övrigt är VAT momsen och inget annat...
 

Krug88

Medlem
SV: "Krug 1988 innan jag dör"

Jos skrev:
Eller så har båda fel..? :) Eller vi alla tre förresten då jag såg att jag skrev "särskild VAT för alkohol" vilket inte stämmer då VAT är 17.5 % på alkohol i England precis som allt annat... Det är Duty som är varierar.
Det är alltid lätt att ha åsikter...

Själv har jag haft 4 leveranser de senaste åren, vänligen rätta mig om dina egna varit annorlunda ???
Eller kan det vara så att du inte haft några egna men gillar att tycka bara?
 

Jos

Medlem
SV: "Krug 1988 innan jag dör"

Krug88 skrev:
Det är alltid lätt att ha åsikter...

Själv har jag haft 4 leveranser de senaste åren, vänligen rätta mig om dina egna varit annorlunda ???
Eller kan det vara så att du inte haft några egna men gillar att tycka bara?

Är det inte det jag gjort?

Fan va skitnödig du är förresten, - jo jag har köpt vin från engelska firmor 2009 och inte senaste åren. Jättegulligt att du gjort 4 köp..!
 

Krug88

Medlem
SV: "Krug 1988 innan jag dör"

Jos skrev:
Är det inte det jag gjort?

Fan va skitnödig du är förresten, - jo jag har köpt vin från engelska firmor 2009 och inte senaste åren. Jättegulligt att du gjort 4 köp..!
Hahaha, nej du har inte rättat något min vän.
Bara blubbat något, vet inte riktigt vad... ???

Syftade inte heller på köp, utan antal pallar levererade till Sverige.
Men uppskattar att du tycker det är gulligt ;D
 
SV: "Krug 1988 innan jag dör"

Per Stade skrev:
Min ambition är att dricka Krug 1988 innan jag dör.
Du lär klara det med råge :). Frågan är vad fogden säger om dina skulder, skyller du allt får forumet och tiillfälliig sinnesförvirring ;D
 
Trådskapare
Per Stade

Per Stade

Lege artis
SV: "Krug 1988 innan jag dör"

shorepower skrev:
Du lär klara det med råge :).

Vi avslutade midsommarhelgen med att avnjuta en flaska tillsammans med goda vänner.
Kan fortfarande känna eftersmaken

shorepower skrev:
Frågan är vad fogden säger om dina skulder,

Tar han tomglas?

shorepower skrev:
skyller du allt får forumet och tiillfälliig sinnesförvirring ;D

klart att det är det här Forumets förtjänst.
Och sinnesförvirringen är inte tillfällig.
 
SV: "Krug 1988 innan jag dör"

Per Stade skrev:
Vi avslutade midsommarhelgen med att avnjuta en flaska tillsammans med goda vänner.
Kan fortfarande känna eftersmaken
Det är en av de bättre Krug jag druckit så kul att du gillar den, du har nu några kvar :)
 

Elvis

Medlem
SV: "Krug 1988 innan jag dör"

shorepower skrev:
Det är en av de bättre Krug jag druckit

Kanske en av de bättre champagnerna, alla kategorier? För mig är den definitivt topp-10.
 

Elvis

Medlem
SV: "Krug 1988 innan jag dör"

shorepower skrev:
Har du haft en tuff dag idag?

Det klarnade upp så min sofflocksdag blev mer aktiv än planerat, men nej, tuff har den inte varit. 8)
 
Toppen