Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug 1988

Jag har nu under kvällen avnjutit ovannämnda, högt aktade, champagne för första gången, och detta skedde på Operakällaren.

I skrivande stund är jag i ärlighetens namn fortfarande påverkad av såväl ovanstående dryck som den miniprovning av sötvin som sommelieren ordnade till desserten, men jag skall ändå försöka beskriva drycken så gott det går.

Färgen var lite svår att avgöra, då det ljus jag hade att tillgå var rent artificiellt, men jag tror mig ändå kunna säga att den var lite mer åt det gyllengula hållet till, snarare än ljusare champagne. Någon eller några här på forumet kan säkert bekräfta eller avfärda detta.

Doft och smak var väldigt typisk för årgångs-Krug, enligt min mening. Ni får ursäkta att jag har svårt att beskriva årgångs-Krug med liknelser till andra smaker, men jag tycker att det har sin egen smak, vilken många på det här forumet ändå känner till. Mycket av registret kände jag väl igen från andra årgångar, även om den p.g.a. mognaden förstås inte var lika hård som 95:an eller 96:an. Vinet växte en aning efter hand. Moussen var oklanderlig, och en konstant stråle av minibubblor gick genom centrum av det Reijmyre-blåsta Operakällarglaset.

Jag vet inte mer vad jag skall säga. Förväntningarna var i taket, och visst var det tveklöst en mycket bra champagne. För mig levde den väl inte riktigt upp till Clos du Mesnil 1988 nivå (vilket jag inte heller hade trott), men var definitivt en årgångs-Krug i ett betydligt bättre stadium av utveckligskurvan än -95 och -96. Det var ett måste som Krug-fantast.

Bra kväll var det i alla fall...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Krug 1988

Kan bara bekräfta den gyllengula färgen på Krug 1988. Har ett (nerd) foto på den jag drack för ... hmmm, 5 år sedan (?)... där det är slående att färgen är tydligt "mörkare" än många andra champagner jag druckit.

Den är fantastisk!
 

Arvid

Medlem
SV: Krug 1988

Jag provade Clos de Mesnil 88 för inte så länge sedan. God, men inte mer än så. Den hade en ekig komponent som kändes dåligt integrerad. Enda flaskan jag provat, och det blir nog inte så många fler heller.

Prisvärde ska vi inte ens prata om...
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Krug 1988

Så tråkigt att du inte fick en bättre upplevelse, Arvid.

Annars har väl prisvärde aldrig varit målet med Clos du Mesnil.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krug 1988

Jag minns fortfarande med gädje då jag köpte två flaskor Krug CdM 1979 för 2500 kronor flaskan.

Tyvärr var man ju lite väl färsk i branschen för att riktigt fatta vad det var man hade, men jag sålde en av pavorna för 5500 samma dag och den andra var vi ett gäng som delade på. Smarrisch!

Om jag inte missminner mig så drack vi den kvällen:

CdM 1979
Cdm 1985
VVF 1992
VVF 1996
och en död Bolly RD 1969...

jag har säkert glömt något, men det var evigheter sen, typ 2003.
 
Toppen