Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug 1996 till Apèritif eller till maten ?

Nu på tisdag öppnar jag Krug 1996 . blir 2 rätter , Ugnsbakt Oxefilè & Chocklad Fondant . tänkt dricka Krug till apèritif och en Ch. Mongravy 2010 till huvudrätt . vad säger ni om att starta med en Krug ? men jag har smakat på t.ex Moet 2004 och den passar bäst till mat , så därför undrar jag om Krug 1996 är menat för mat eller apèritif ?

Tackar för svar .
 

Elvis

Medlem
SV: Krug 1996 till Apèritif eller till maten ?

Krug 1996 är fantastisk och passar alldeles utmärkt till mat. Den är också oerhörd god att bara sitta och njuta av. När du säger aperitifchampagne tänker jag på en lätt champagne, kanske en ung blanc de blancs, som man smuttar på innan man går över till mer komplexa viner - Krug 1996 är mycket mer än så.
 
SV: Krug 1996 till Apèritif eller till maten ?

Elvis skrev:
Krug 1996 är fantastisk och passar alldeles utmärkt till mat. Den är också oerhörd god att bara sitta och njuta av. När du säger aperitifchampagne tänker jag på en lätt champagne, kanske en ung blanc de blancs, som man smuttar på innan man går över till mer komplexa viner - Krug 1996 är mycket mer än så.

Drack en Krug 1996 igår. Var en av de mer outvecklade. Initialt nästan lite snippig, hög syra och behövde mycket tid. Nästan så jag skulle säga tunnel (inte ett av mina favorituttryck men i brist på bättre)
 
Trådskapare
O

Opinionwines

Medlem
SV: Krug 1996 till Apèritif eller till maten ?

Anders Landström : Aha okej där ser man , jag har annars också en Krug Cuvée om den kan passa bättre ? , har inte testat Krug innan så , tänkte bjuda det på sällskapet på tisdag .
 

anders

Medlem
SV: Krug 1996 till Apèritif eller till maten ?

Privatvinkjeller skrev:
, har inte testat Krug innan så , tänkte bjuda det på sällskapet på tisdag .

Jag skulle i första hand fundera i en något annan riktining. Är sällskapet rutinerade skumpapimplare? Har de kunskap nog att uppskatta en Krug? Pärlor till svin är sällan en rolig upplevelse. Om du har tänkt att visa storheten med Krug och bara får "det här var gott, kan jag få ett glas till" eller ännu värre "jag tycker spumante är godare" så känns ofta strypsnaran nära till hands.
Om det är orutinerat folk så brukar jag alltid bjuda på en referens också så att det framgår vart de extra slantarna gått.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Krug 1996 till Apèritif eller till maten ?

Måste förtydliga lite vad de andra här antagligen inte säger rakt ut, vänta!
Vänta med att öppna Krug96. Jag tycker personligen det är ett mycket stort vin. Det mår bara bättre av att ligga - tills du testat en större vidd av Champagne för att uppskatta denna Krug fullt ut!
 

perpro

Medlem
SV: Krug 1996 till Apèritif eller till maten ?

.. Och Krug GC är väldigt trevligt (obråkig) oavsett champagnekunskap
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Krug 1996 till Apèritif eller till maten ?

Anders Landström skrev:
Drack en Krug 1996 igår. Var en av de mer outvecklade. Initialt nästan lite snippig, hög syra och behövde mycket tid. Nästan så jag skulle säga tunnel (inte ett av mina favorituttryck men i brist på bättre)
Jag tycker du beskriver den aningens i underkant nu Anders.
Nu är ju smaken som bekant som baken, men jag tyckte den var in i helsikes för syrlig. Jag har ju svårt att upskatta viner som drar i kinderna på det sättet. Inte gott!
Nu var det här första 96an jag drack, men ingen annan Krug jag druckit tidigare har varit ens i närheten så syrarik.
Jag hade lätt låtit den ligga lääääänge...
 

Elvis

Medlem
SV: Krug 1996 till Apèritif eller till maten ?

Intressant, de två jag drack på Operakällaren för ett par veckor sedan var inte alls så. Den första var extremt utvecklad, den andra yngre (mer normal) men absolut fullt njutbar. Och då drack vi dem ändå i "fel" ordning. :)
 
SV: Krug 1996 till Apèritif eller till maten ?

Sjödin skrev:
Jag tycker du beskriver den aningens i underkant nu Anders.
Nu är ju smaken som bekant som baken, men jag tyckte den var in i helsikes för syrlig. Jag har ju svårt att upskatta viner som drar i kinderna på det sättet. Inte gott!
Nu var det här första 96an jag drack, men ingen annan Krug jag druckit tidigare har varit ens i närheten så syrarik.
Jag hade lätt låtit den ligga lääääänge...

Elvis skrev:
Intressant, de två jag drack på Operakällaren för ett par veckor sedan var inte alls så. Den första var extremt utvecklad, den andra yngre (mer normal) men absolut fullt njutbar. Och då drack vi dem ändå i "fel" ordning. :)

Det har varit en del variation på dem. Det finns ju åtminstone två olika degdatum men missade tyvärr korken på denna.

Vad gäller Sjödin, som äkta norrlänning provar han ju Krug 1996 med en ordenligt prilla under läppen. Kan kanske påverka smakupplevelsen något men vad vet jag
 

Henrik J

Medlem
SV: Krug 1996 till Apèritif eller till maten ?

Anders Landström skrev:
Drack en Krug 1996 igår. Var en av de mer outvecklade. Initialt nästan lite snippig, hög syra och behövde mycket tid. Nästan så jag skulle säga tunnel (inte ett av mina favorituttryck men i brist på bättre)

"Snippig"? Då borde den väl passa till fisk t.ex. ::)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Krug 1996 till Apèritif eller till maten ?

Anders Landström skrev:
Det har varit en del variation på dem. Det finns ju åtminstone två olika degdatum men missade tyvärr korken på denna.

Vad gäller Sjödin, som äkta norrlänning provar han ju Krug 1996 med en ordenligt prilla under läppen. Kan kanske påverka smakupplevelsen något men vad vet jag

Haha... Nix, där har du helt fel. Och om det påverkade åt det hållet skulle ju de flesta viner jag dricker smaka som syrabomber.
 
Toppen