Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug 1996

Hej , hade tänkt att öppna en av mina Krug 96 nu i sommar , någon har förslag på vad det kan passa till ? Eller omdöme hur den smakar :) ?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Krug 1996

Privatvinkjeller skrev:
Hej , hade tänkt att öppna en av mina Krug 96 nu i sommar , någon har förslag på vad det kan passa till ? Eller omdöme hur den smakar :) ?

www.privatvinkjeller.com

"Perfekt till anklever" som en del lidingöbor envisas med att säga till allt bubbel... ::)

Själv skulle jag nog gå på en svamprisotto (självklart med skumpabas, tex Bolly) med vilt och riven tryffel ovanpå. Krug 96 har klassisk Krugkraft med hög syra även om 96:an börjar bli redo. Själv testade jag den senast 2011 och då var den fullt njutbar så du borde få en än bättre upplevelse nu.

Men om du ger Salon 98p så kommer du få problem med din skala när du betygsätter Krug 96 och då bortser jag från att Moët Rosé är topp 5 med 93p på din lista! :eek:
 
SV: Krug 1996

Crist(al)ian 77 skrev:
"Perfekt till anklever" som en del lidingöbor envisas med att säga till allt bubbel... ::)

Själv skulle jag nog gå på en svamprisotto (självklart med skumpabas, tex Bolly) med vilt och riven tryffel ovanpå. Krug 96 har klassisk Krugkraft med hög syra även om 96:an börjar bli redo. Själv testade jag den senast 2011 och då var den fullt njutbar så du borde få en än bättre upplevelse nu.

Men om du ger Salon 98p så kommer du få problem med din skala när du betygsätter Krug 96 och då bortser jag från att Moët Rosé är topp 5 med 93p på din lista! :eek:

100++ kanske :)

Lite kalv till risotton lär fungera rätt bra också
 
Trådskapare
O

Opinionwines

Medlem
SV: Krug 1996

Crist(al)ian 77 : Tack för ditt svar :) , har inte testat Krug förr så det kan säkert stämma med det du säger om Salon . ska gå för din rekommendation med maten :) så återkommer jag med vad jag tyckte om Krug .
 

anders

Medlem
SV: Krug 1996

Crist(al)ian 77 skrev:
...riven tryffel ovanpå...

Jag skulle å det starkaste vilja rekommendera att du snarare låter tryffeln gå med i risottokoket. Det är då som du får den riktigt magiska tryffelsmaken.
Riven tryffel leverera en snabb doft vid bordet och sedan är den borta. Riven tryffel ovanpå blir bara torr och tråkig.
När jag är ute och jag ser att det rivs tryffel ovanpå så säger jag alltid till att de ska riva ner tryffeln i maten ute i köket.
 

SUPRA

Bäst
SV: Krug 1996

Om du inte testat årgångs-Krug än, så rekommenderar jag att du köper en halv- eller helflaska av deras Non Vintage för att bekanta dig.
 

Bar57

Medlem
SV: Krug 1996

anders skrev:
Jag skulle å det starkaste vilja rekommendera att du snarare låter tryffeln gå med i risottokoket. Det är då som du får den riktigt magiska tryffelsmaken.
Riven tryffel leverera en snabb doft vid bordet och sedan är den borta. Riven tryffel ovanpå blir bara torr och tråkig.
När jag är ute och jag ser att det rivs tryffel ovanpå så säger jag alltid till att de ska riva ner tryffeln i maten ute i köket.

Är det inte allmänt vedertaget att tryffelns flyktiga aromer försvinner med värme?
Har även själv den personliga erfarenheten. Hade nog hellre haft tryffeln i riset innan det tillagats som man gör med ägg.
 

anders

Medlem
SV: Krug 1996

Bar57 skrev:
Är det inte allmänt vedertaget att tryffelns flyktiga aromer försvinner med värme?
Har även själv den personliga erfarenheten. Hade nog hellre haft tryffeln i riset innan det tillagats som man gör med ägg.

Bra poäng där!
Alltså man kokar färdigt risotton och plockar bort härligheten från spisen. Riv i så mycket parmesan som livremmen tillåter och så mycket tryffel som plånboken tillåter. Rör runt.
Angående tryffel i riset så skulle man kunna kosta på sig att faktiskt göra ett tryffelsmör/-olja då detta blir lättare att dosera samt kan användas vid andra tillfällen. Smöret ska tydligen gå att frysa men det har jag inte provat.
 
  • Like
Reactions: ZQT
Toppen