Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug 1996

Hallå där!

Jag vet att det finns ett antal Krugfantaster här på finewines... ;) Jag köpte två stycken Krug 96:eek:r vid släppet och undrar när det möjligen kan vara dags att öppna iaf den ena av dom? Tänkte att det kanske finns några här som har lite koll på årgångarna. Hur står sig exempelvis 96:an i jämförelse med andra årgångar? Vore kul att få några vettiga och kloka synpunkter... :)
 
SV: Krug 1996

Har också funderat på det, och frågat på det här forumet. Har du bara två och har tillgång till bra lagringsförhållanden så spara i ett antal år. Den är inte tillräckligt avrundad än för att leva upp till sin fulla potential än på ett bra tag. Närmare besked vågar jag inte ge om när man bör korka upp den, men jag hoppas någon annan här på forumet kan.
 
Trådskapare
R

Revol Ajoir

Medlem
SV: Krug 1996

Darth Angelus skrev:
Har också funderat på det, och frågat på det här forumet. Har du bara två och har tillgång till bra lagringsförhållanden så spara i ett antal år. Den är inte tillräckligt avrundad en för att leva upp till sin fulla potential än på ett bra tag. Närmare besked vågar jag inte ge om när man bör korka upp den, men jag hoppas någon annan här på forumet kan.

Jag har tyvärr bara två :'( Det var dessvärre vad man fick köpa om man hade "lyckan" att stå bland de första 100 i kön ;) Tack för ditt svar! Kanske att någon annan har något att tillägga.
 

Jos

Medlem
SV: Krug 1996

Jag är total novis men har läst en jäkla massa notes här och var och ingen har tyckt att den är drickmogen nu..
 
SV: Krug 1996

Revol Ajoir skrev:
Jag har tyvärr bara två :'( Det var dessvärre vad man fick köpa om man hade "lyckan" att stå bland de första 100 i kön ;) Tack för ditt svar! Kanske att någon annan har något att tillägga.
För att göra dig avundsjuk skall jag säga att jag själv har 11 stycken. :D Hehe...

Men ärligt talat, jag har korkat upp Krug 1996 vid tre tillfällen och även om den redan är riktigt god så skall det sägas att njutningsgraden idag inte ligger i närheten av potentialen. Av kunskap om både huset och årgången så skall lagringspotentialen vara enorm.

Jos skrev:
Jag är total novis men har läst en jäkla massa notes här och var och ingen har tyckt att den är drickmogen nu..
Så är det definitivt. Ändå så är den redan riktigt god och det är inte många champagner som slår den, enligt min mening.
 
Trådskapare
R

Revol Ajoir

Medlem
SV: Krug 1996

Darth Angelus skrev:
För att göra dig avundsjuk skall jag säga att jag själv har 11 stycken. :D Hehe...

Men ärligt talat, jag har korkat upp Krug 1996 vid tre tillfällen och även om den redan är riktigt god så skall det sägas att njutningsgraden idag inte ligger i närheten av potentialen. Av kunskap om både huset och årgången så skall lagringspotentialen vara enorm.
Så är det definitivt. Ändå så är den redan riktigt god och det är inte många champagner som slår den, enligt min mening.

11 stycken.... :eek: Ja ja... det finns dom som haft lyckan med sig ;) Då tänker jag definitivt inte öppna dom än på några år.
 
Trådskapare
R

Revol Ajoir

Medlem
SV: Krug 1996

shorepower skrev:
Ganska spritt vin så du kan nog söka en hel del på nätet. Har själv endast 6 men tänkte nog ligga på dem ett par år innan jag öppnar den första.

Här kan du se lite andra synpunkter från Cellartracker

http://www.cellartracker.com/list.asp?Table=Notes&Page=0&iUserOverride=0&O=TastingDate%20DESC&iWine=364915

Du får en hel del info också i tråden som handlar om Krug provningen

http://www.finewines.se/forum/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?t=6

Tack för tipsen! Ska kolla Cellartracker och den andra tråden. Endast 6 stycken :eek: Och jag som var glad att jag kom över 2... Var köpte ni era?
 

Elvis

Medlem
SV: Krug 1996

Jag har provat Krug 1996 två gånger, första gången i somras innan jag skulle göra en större beställning. Jag tyckte att den var helt fantastisk redan då. Kraftig doft, komplex smak med citrus och frukt och inslag av mörk choklad/kola. Sedan provade jag för andra gången i november på en vertikalprovning av Krug. Jag tyckte att den var bra igen men var inte lika imponerad. För mig var Krug 1979 och Krug 1988 helt överlägsna den gången, medan 1995/1996/1998 alla kändes för unga.

Sedan var det en stor 1996-provning av 30 olika champagner senare i november, som jag tyvärr missade. Där var Krug en av de tre klara vinnarna efter Comtes och Selosse, om jag minns rätt. Och då var ändå "alla" de stora med, inklusive Cristal och Salon.

Sammanfattningsvis: spara helst men jag tror inte att du kommer att bli besviken om du korkar upp en av dem i år. Mina två lådor ska dock få ligga till sig i några år. ;)
 
Trådskapare
R

Revol Ajoir

Medlem
SV: Krug 1996

Elvis skrev:
Jag har provat Krug 1996 två gånger, första gången i somras innan jag skulle göra en större beställning. Jag tyckte att den var helt fantastisk redan då. Kraftig doft, komplex smak med citrus och frukt och inslag av mörk choklad/kola. Sedan provade jag för andra gången i november på en vertikalprovning av Krug. Jag tyckte att den var bra igen men var inte lika imponerad. För mig var Krug 1979 och Krug 1988 helt överlägsna den gången, medan 1995/1996/1998 alla kändes för unga.

Sedan var det en stor 1996-provning av 30 olika champagner senare i november, som jag tyvärr missade. Där var Krug en av de tre klara vinnarna efter Comtes och Selosse, om jag minns rätt. Och då var ändå "alla" de stora med, inklusive Cristal och Salon.

Sammanfattningsvis: spara helst men jag tror inte att du kommer att bli besviken om du korkar upp en av dem i år. Mina två lådor ska dock få ligga till sig i några år. ;)

Tack för ditt svar! Låter ju väldigt angenämt... :p Väntar nog dock några år innan jag korkar upp mina ynka två flaskor :'(, kanske får jag chansen på någon provning så länge ;D

Det skulle vara väldigt intressant att få göra en vertikalprovning. Vet du möjligen när det är dags för en liknande igen?
 

CH

Medlem
SV: Krug 1996

Revol Ajoir skrev:
Det skulle vara väldigt intressant att få göra en vertikalprovning. Vet du möjligen när det är dags för en liknande igen?

Med Krug lär det nog ta ett tag innan man gör något liknande, det är tyvärr inte det lättaste att få ihop alla flaskor.
 
Trådskapare
R

Revol Ajoir

Medlem
SV: Krug 1996

CH skrev:
Med Krug lär det nog ta ett tag innan man gör något liknande, det är tyvärr inte det lättaste att få ihop alla flaskor.

Okey! Den som väntar på något gott kan aldrig.... jo förresten, det kan man visst! Men man får väl försöka hitta någon annan trevlig champagneprovning tills tillfället uppstår igen.
 
Toppen