Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug-afton på Pontus

Elvis

Medlem
En god vän som är någon slags VIP-medlem hos restaurang Pontus tog igår med mig på en fantastisk Krug-kväll på Pontus med förhandsprovning av Krug 1998.

Remy Krug själv var där och hälsade oss lyckliga elva välkomna. Som fördrink fick vi 6-7 år flasklagrad Grand Cuvée från kvartsmagnum. Till middagen fick vi (ej lagrad) Grand Cuvée från magnum, Krug 1998 och Krug Rosé. Maten var en asiatisk sexrätters: ostron, grön sparris med tryffelmajonnäs, sashimi, dim sung, sushi och sedan jordgubbar med sellerisorbet. Maten var riktigt bra och med ständiga påfyllningar av alla tre champagnerna så blev det en fantastisk kväll!

Till att börja med så var det en väldig skillnad på de två olika Grand Cuvéerna. Jag tyckte att den äldre var strået vassare, men båda var väldigt bra. Krug 1998 var mycket spännande att prova. Från början serverades den något för kall och smakade nästan ingenting men den typiska Krug-doften fanns där från början. När den fick rätt temperatur dök smaker som citrus, mineraltoner och ett uns lakrits upp. Jag tyckte att den kändes lite spretig och sluten – svår att få grepp om. Den behöver nog några års lagring men jag har svårt att tro att den någonsin kommer att nå samma höjder som 1996:an. (Enligt vad som sas igår kommer Krug 1998 att släppas på SS i december.)

Så till kvällens vinnare (vilket alla runt mig vid bordet var överens om!): Krug Rosé. Första intrycket var ”oj, vad torr den är!” och den serverades också lite för kall. Men vilken upplevelse när smakerna dök upp. Helt underbar, massor av syra och perfekt balanserad.

Ja, om jag inte var Krug-frälst innan så är jag det nu.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krug-afton på Pontus

Grattis, låter som en väldigt trevlig kväll!

Hur länge var Rosén lagrad? En vällagrad Krug Rosé är ju helt fantastisk, även om en ung kan vara nog så naggande god!
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Krug-afton på Pontus

Krug skrev:
Hur länge var Rosén lagrad? En vällagrad Krug Rosé är ju helt fantastisk, även om en ung kan vara nog så naggande god!

Den var nog inte lagrad särskilt länge -- den kändes ung. Jag tänkte faktiskt på att man borde köpa ett par flaskor och lägga undan i några år. Undrar hur mycket den kostar nere i Champagne... ::)
 
Toppen