Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug Clos d'Ambonnay 1995!

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Krug kommer att lansera sin första blanc de noirs, Clos d’Ambonnay - vilket också är Krugs första nya vin sedan de lanserade Krug Rosé 1983.

'I april nästa år släpper Krug 3000 flaskor av 1995 Clos d’Ambonnay, gjord på 100% Pinot Noir från den 0,625 hektar stora (eller lilla) vingården.

Pressrapporter har satt en prislapp på ca $3000 flaskan, men Krugs talesperson i Storbrittanien, Patricia Parnell, har avböjt att uttala sig om priset.

Krugs andra ’single estate’ champagne - Clos de Mesnil - görs bara exceptionella årgångar, och planen är att detsamma ska gälla för Clos d’Ambonnay.

Krug köpte Clos d’Ambonnay redan 1984 och har tidigare använt frukten från vingården i blandningen till Grand Cuvée, precis som man gör med obuteljerad Clos de Mesnil.

Parnell hävdar att Clos d’Ambonnay kan vara ‘Krugs mest välbevarade hemlighet’.

Vinet jäser på små fat i vingården innan det flyttas till Reims under våren efter skörden, där det buteljeras och lagras. Vinet kommer att förpackas och säljas individuellt.'


18000 spänn flaskan... Det lär dröja innan jag får prova den fan!

Seriöst, jag sitter här med bånge just nu och vet inte vad jag ska ta vägen!
 

Mysonoxen

Medlem
Krug skrev:
Krug kommer att lansera sin första blanc de noirs, Clos d’Ambonnay - vilket också är Krugs första nya vin sedan de lanserade Krug Rosé 1983.

'I april nästa år släpper Krug 3000 flaskor av 1995 Clos d’Ambonnay, gjord på 100% Pinot Noir från den 0,625 hektar stora (eller lilla) vingården.

Pressrapporter har satt en prislapp på ca $3000 flaskan, men Krugs talesperson i Storbrittanien, Patricia Parnell, har avböjt att uttala sig om priset.

Krugs andra ’single estate’ champagne - Clos de Mesnil - görs bara exceptionella årgångar, och planen är att detsamma ska gälla för Clos d’Ambonnay.

Krug köpte Clos d’Ambonnay redan 1984 och har tidigare använt frukten från vingården i blandningen till Grand Cuvée, precis som man gör med obuteljerad Clos de Mesnil.

Parnell hävdar att Clos d’Ambonnay kan vara ‘Krugs mest välbevarade hemlighet’.

Vinet jäser på små fat i vingården innan det flyttas till Reims under våren efter skörden, där det buteljeras och lagras. Vinet kommer att förpackas och säljas individuellt.'


18000 spänn flaskan... Det lär dröja innan jag får prova den fan!

Seriöst, jag sitter här med bånge just nu och vet inte vad jag ska ta vägen!

Som med Romanée-Conti och Pètrus då :(

Med den prislappen får man vara glad om man en gång i livet får smaka vinet...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Helt idiotiskt är det... Helt plötsligt har Krug satt sig i en situation där Clos de Mesnil är en 'mellan' produkt. Visst kommer den fortfarande att vara exklusiv, men det finns någonting annat på kartar som blockar utsikten.

Jaja, ska bli intressant att se hur det går med allt.

Enligt ryktena hade en en 'pre-launch' på vingården i Ambonnay för 6 måndaer sen då de flög in riktiga storkunder från hela världen och lät dessa prova vinet och köpa sex flaskor vardera.

jag var inte en av dessa.
 

Krug88

Medlem
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1995!

Surprise, surprise...
Åbro kanske bjuder in dig när de ska tömma sina slangar eller nåt!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1995!

Krug88 skrev:
Surprise, surprise...
Åbro kanske bjuder in dig när de ska tömma sina slangar eller nåt!

Jag säger som profeten Holmström fvöh:

Som de flesta internetfegisar har du antagligen ingen tjej, rätt få vänner och diskrepensen mellan din egen och andra uppfattning av dig är avgrundsdjup.
 

Krug88

Medlem
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1995!

Hittade just det här på FRW

1995 4Cs Krug Clos d'Ambonnay (6xBt) 10025

Det är då i pund och ex skatt och moms.
Jag får det till drygt 26 000kr / flaskan!!!
Är det bara jag som ska ha en låda?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1995!

Helvete, ett bargain!

Ja, det blir nog bara du, men se det så här, köper du två lådor så kan du ju kränga en om ett par år och ha fått dina sex flaskor gratis. Kom igen! Köp nu, köööööööööp!

Don't be a pussy, låt kortet glöda!

Men, för att svara på din fråga: Ja, det är bara du som kommer att köpa. Du och Herr N.
 

weezer

Medlem
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1995!

Om inte så lägg degen på den 3 liters DRC en viss göteborgskrögare kränger på dryckesauktionen nu i december... ;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1995!

Uppar tråden lite.

Är det värt att köa för denna flaska eller är man vansinnig om man gör det?
Tanken är i så fall att köpa den som en investering, men option på att dricka upp den om något går riktigt, riktigt bra.

Man kan ju köpa 17 st. Grand Cuvée på EN flaska Clos d'Ambonnay...
 

SUPRA

Bäst
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1995!

CH skrev:
Jag funderar på det men troligtvis hoppar jag över det.

Med tanke på allt annat gott lutar jag nog åt det också. Jag har råd, men måste tyvärr försaka annat och med tanke på hur många lådor med fina prisvärda 96:eek:r man kan få för det priset...

Det är som att ha en Ferrari i garaget och aldrig köra den.
 

CH

Medlem
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1995!

Vi får se vad det blir när den måndagen närmar sig. Det finns ju mycket annat gott med.
 

CH

Medlem
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1995!

Jag insåg att jag inte hade pengar och tog sovmorgon istället.
 

SUPRA

Bäst
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1995!

CH skrev:
Jag insåg att jag inte hade pengar och tog sovmorgon istället.

Det borde jag nog också gjort. Har en lätt ågren nu.

CDA-2.jpg
 

Jos

Medlem
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1995!

Haha.. är det där en flaska skumpa för 22 lax? You sick boy, you sick! ;)

Nämen vafan, grattis får man väl säga!
 

Keen

slan
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1995!

Satan vad trevligt, jävla as ;D

Grattis!


Visa inte kvittot för frugan nu bara ;)
 

anders

Medlem
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1995!

SUPRA skrev:
Det borde jag nog också gjort. Har en lätt ågren nu.

Jag säger bara korkdefekt...
Kanske dags att ta en Prozac och två Valium nu för att lugna nerverna. ;D
 
Toppen