Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug Clos d'Ambonnay 1996

SUPRA

Bäst
Är det någon som vet vad kännarna, och speciellt RJ, skriver om detta vin?

99698 * Krug*Clos d'Ambonnay 1996 Frankrike Flaska 750 ml (29466.66) 22100.00

Någon som vet hur många flaskor det kommer in? CdA -95 kom det in 6 st. har jag för mig, alla till Stockholm. (?)

CdA-02-Large.jpg
 
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1996

SUPRA skrev:
Är det någon som vet vad kännarna, och speciellt RJ, skriver om detta vin?

99698 * Krug*Clos d'Ambonnay 1996 Frankrike Flaska 750 ml (29466.66) 22100.00

Någon som vet hur många flaskor det kommer in? CdA -95 kom det in 6 st. har jag för mig, alla till Stockholm. (?)

CdA-02-Large.jpg

Nja, dessa flaskor har väl redan både kommit in och gått ut - har för mig att det var 12 st i år? Dock inget att hänga läpp för - det går ju som redan påpekats att få tag på till betydligt (nåja :) lägre pris...

Richard har mig veterligen inte skrivit något omdöme om 1996:an än, men Galloni (för Wine Advocate) var något reserverad och skrev så här:

95+ WA Somewhat surprisingly, Krug presents the much-anticipated 1996 Blanc de Noirs Clos d’Ambonnay as the first wine in our tasting. This incredibly refined Champagne opens with a superb, well-delineated bouquet and an impeccable, almost imperceptible mousse. At first very refined, the wine tightens up in the glass considerably as the acidity comes to life on the palate. The purest essence of crushed rocks and minerals define the finish. Today the 1996 Clos d’Ambonnay comes across as incredibly young and searing, in fact at this stage, it reminds me most of the vins claires I tasted at the estate last year! The wine will require considerable patience, but given its lack of track record, it seems reasonable to wonder whether the wine will ever be truly as expressive as the 1995, or the other wines in Krug’s 1996 lineup. No disgorgement date provided. Anticipated maturity: 2012-2026.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1996

OK, tack. Har inte riktigt hängt med i svängarna i år. Och tur kanske det är :)
 

Arvid

Medlem
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1996

Kom och drick 95an hos mig istället för 15000 DKK ~= 18500 SEK. På krogen!

22k är ju löjligt.
 

CH

Medlem
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1996

Arvid skrev:
Kom och drick 95an hos mig istället för 15000 DKK ~= 18500 SEK. På krogen!

Hade jag haft de pengarna så hade jag definitivt övervägt det men det börjar bli sjukt när man tycker att 18500 sek på krogen är billigt.
 
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1996

CH skrev:
Hade jag haft de pengarna så hade jag definitivt övervägt det men det börjar bli sjukt när man tycker att 18500 sek på krogen är billigt.
Det är ju billigt, ingen skulle tveka att lägga dessa pengar på en DRC eller liknande. Champagne är det nya lågprisvinet ::)

Snyggt inlägg 2000 förresten, du börjar ifrågasätta din egen sjukdomsbild ;D
 

Andreas L

Medlem
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1996

Det är ju trots allt mycket pengar. Jag har provat 95:an 2 gånger utan att ramla av stolen, jag tycker i ärlighetens namn att "vanlig" vintage är på samma nivå, likaså min favorit Grande Cuvée efter 10 år i källaren.
Fast det är ju min smak....
 
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1996

Andreas L skrev:
Det är ju trots allt mycket pengar. Jag har provat 95:an 2 gånger utan att ramla av stolen, jag tycker i ärlighetens namn att "vanlig" vintage är på samma nivå, likaså min favorit Grande Cuvée efter 10 år i källaren.
Fast det är ju min smak....
Håller helt med, därav min ::) ironi-smiley. Dock verkar ju inte champagne rusa i pris som andra områden i Frankrike, ska bli intressant att se vad som händer på sikt.
 

CH

Medlem
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1996

Andreas L skrev:
.........likaså min favorit Grande Cuvée efter 10 år i källaren.
Fast det är ju min smak....

Håller helt med dig här. Vällagrad Grande Cuvée är riktigt gott och på vertikalen vi körde för något år sedan så var det många som höll den högre än en stor del av de olika Vintage som provades.

Hade självklart gärna provat en CdA men ingen av de omdömen jag läst om den så har provaren varit lyrisk utan rekommenderar snarare att man ska slå till på just deras vanliga 95a istället.

shorepower skrev:
Snyggt inlägg 2000 förresten, du börjar ifrågasätta din egen sjukdomsbild ;D

Det var som f-n, över 2000 inlägg. Undra hur många av dem som det finns någon substans i?
Ser även att jag varit inloggad 49 dagar, 8 timmar och 55 minuter. Har visserligen varit registrerad strax över 2,5 år men tror inte min arbetsgivare skulle vara alltför imponerad över de siffrorna med tanke på vilka tider jag brukar göra mina inlägg.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1996

CH skrev:
Har visserligen varit registrerad strax över 2,5 år men tror inte min arbetsgivare skulle vara alltför imponerad över de siffrorna med tanke på vilka tider jag brukar göra mina inlägg.

Att försova sig och sen smita till banken känns plötsligt rätt okej...
 

CH

Medlem
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1996

Andreas L skrev:
Vi får ju inte underskatta en fet marketing och en begränsad produktion ::)

Tror den största orsaken är att jag jobbat i projekt som alltid blir nedlagda. Vi får betalt men ingen ser någonsin en slutprodukt.
 
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1996

CH skrev:
Tror den största orsaken är att jag jobbat i projekt som alltid blir nedlagda. Vi får betalt men ingen ser någonsin en slutprodukt.
Tror Andreas menade vinet, inte CH som person ;D, men förstår att du kände dig träffad ;D
 

CH

Medlem
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1996

shorepower skrev:
Tror Andreas menade vinet, inte CH som person ;D, men förstår att du kände dig träffad ;D

Så fel det blev. Naturligtvis menar Andreas vinet och inte mig men den koppling gjorde inte jag när jag läste det första gången. Kanske dags att flytta upp nu när jag har så höga tankar om mig själv.
 
SV: Krug Clos d'Ambonnay 1996

CH skrev:
Så fel det blev. Naturligtvis menar Andreas vinet och inte mig men den koppling gjorde inte jag när jag läste det första gången. Kanske dags att flytta upp nu när jag har så höga tankar om mig själv.

Ja, liten produktion och bra marketing verkar onekligen vara en väg till framgång på mer än ett område... Underbart roligt! ;D
 
Toppen