Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug Clos du Mesnil 1986

Kollade in vinlistan på hotellet i Rom. De hade en del intressant, bland annat Krug 1989 , €223 samt en Krug Clos du Mesnil för €230.

Då det inte stod någon årgång för Clos du Mesnil bad jag att få titta och det visade sig vara en 1986 (hoppades väl på en 88 eller 85a) men priset känns ändå ok.

Har dåligt koll på 86an och sittande i Rom tänkte jag höra om det är ett bra köp för det priset. Vad tror ni?
 

CH

Medlem
SV: Krug Clos du Mesnil 1986

shorepower skrev:
Kollade in vinlistan på hotellet i Rom. De hade en del intressant, bland annat Krug 1989 , €223 samt en Krug Clos du Mesnil för €230.

Då det inte stod någon årgång för Clos du Mesnil bad jag att få titta och det visade sig vara en 1986 (hoppades väl på en 88 eller 85a) men priset känns ändå ok.

Har dåligt koll på 86an och sittande i Rom tänkte jag höra om det är ett bra köp för det priset. Vad tror ni?

Jag hade slagit till omgående på CdM -86 för det priset.
 

kayaker

Cyklist
SV: Krug Clos du Mesnil 1986

CH skrev:
Jag hade slagit till omgående på CdM -86 för det priset.
Jag tycker att han ska tala om vad hotellet heter och sedan gå och lägga sig istället. ;D
 
SV: Krug Clos du Mesnil 1986

shorepower skrev:
Kollade in vinlistan på hotellet i Rom. De hade en del intressant, bland annat Krug 1989 , €223 samt en Krug Clos du Mesnil för €230.

Då det inte stod någon årgång för Clos du Mesnil bad jag att få titta och det visade sig vara en 1986 (hoppades väl på en 88 eller 85a) men priset känns ändå ok.

Har dåligt koll på 86an och sittande i Rom tänkte jag höra om det är ett bra köp för det priset. Vad tror ni?
Skojar du, eller? Det är ett grymt pris för Clos du Mesnil, oavsett årgång. Jag har endast druckit 88:an, men även om 86:an inte är lika stark så skulle jag inte tveka att slå till om jag fick det till de priset. Kolla bara att det lagrats väl!
 

CH

Medlem
SV: Krug Clos du Mesnil 1986

Kolla om du inte kan köpa på dig flera och plocka med dig hem. Det är väldigt billigt med €230 för en Cdm oavsett årgång.
 

Elvis

Medlem
SV: Krug Clos du Mesnil 1986

Krisman skrev:
Vad heter hotellet, det är värt att åka dit bara för vinet ;)

Man kan köpa med sig ett par CdM hem, sälja på SS:s vinauktion i vår och gå med vinst på resan.
 
Trådskapare
A
SV: Krug Clos du Mesnil 1986

Det var Sheraton Roma http://www.starwoodhotels.com/sheraton/property/overview/index.html?propertyID=497 där vi har konferens. Priset blev 223 Euro (inte 230) så nu ligger flaskan i sin träbox redo att transporteras hem. De blev lite oroliga när jag köpte den så de förstod nog att priset var lågt. De har ett gäng Belle Epoque, Dom, Krug här så jag ska kolla lite mer i morgon.

Min första Cdm. Tyvärr hade de bara en kvar.
 

anders

Medlem
SV: Krug Clos du Mesnil 1986

shorepower skrev:
De blev lite oroliga när jag köpte den så de förstod nog att priset var lågt.

Det är inte bra att stå och dräggla vid sådana här tillfällen, det avslöjar för mycket. Du får nog använda en bulvan när det är dags att köpa ny kärra annars kommer bilhandlaren att ruinera dig. Och gå INTE med på att spela poker med Elvis! :D
 
SV: Krug Clos du Mesnil 1986

anders skrev:
Det är inte bra att stå och dräggla vid sådana här tillfällen, det avslöjar för mycket. Du får nog använda en bulvan när det är dags att köpa ny kärra annars kommer bilhandlaren att ruinera dig. Och gå INTE med på att spela poker med Elvis! :D
Han kom ju iväg med priset, i alla fall! Till mindre än hälften av vad den årgången kostade på Sjömagasinet när jag drog in 1988:an. En mycket bra deal, hur man än vrider och vänder på det.

Grattis, shorepower! Den bör nog drickas snart, eftersom 85:an och 88:an, som båda är bättre årgångar, är färdiga att drickas nu.
 
SV: Krug Clos du Mesnil 1986

Jag föreslår att du låter humöret styra. Det gjorde jag med min Clos du Mesnil, d.v.s. jag tog den en dag då jag var i helt rätt stämning snarare än för att fira någonting. Det blev perfekt.

Även om det kanske är lite okonventionellt så tycker jag alltså att egen sinnesstämning är viktigare än högtid för sådant här. Men du får förstås avgöra det själv.
 

anders

Medlem
SV: Krug Clos du Mesnil 1986

Darth Angelus skrev:
En mycket bra deal, hur man än vrider och vänder på det.

Fast uppenbarligen inte shorepowers förtjänst. :D Men mera alllvarligt är lagen kristallklar: listat pris gäller, oavsett hur tokigt det är.
 

anders

Medlem
SV: Krug Clos du Mesnil 1986

shorepower skrev:
Upptäckt och ägorätt är iallafall hos mig. ;D

Det finns något talessätt om en höna med ledarhund som nog passar in på den uppkomna situationen. Och ingen här är det minsta avundsjuk. :D
 
Trådskapare
A
SV: Krug Clos du Mesnil 1986

Nu har den blinda hönan varit nere i källaren på hotellet och tittat lite. Förutom ett gäng Barolo, Sassicaia,Ornellaia, Brunellos etc så har de några champagner liggande

Belle Epoque 1995 €127
Dom Perignon Onotheque 1985 €300
Dom Perignon Magnum 1993 €223
Krug 1989 €223
Krug CdM 1986 €323 (nu prishöjd från €223). Att de tidigare sa att de endast fanns en var väl för att kunna genomföra prishöjningen
Champagne Charlie 1985 €184

Priserna är lite kors och tvärs. En 2000 Dompa går på €180 som väl egentligen inte är bättre än en 1993, en NV Perrier-Jouet stämplar in på €99 så för €28 mer får man en Belle Epoque 1995 så de verkar inte höja priserna utan ligger kvar med inköpspris + påslag.

Undrar om detta gäller hela Sheraton kedjan i Italien för i så fall kanske man ska åka runt lite och inventera :)
 
Toppen