Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug Clos du Mesnil 1990

SUPRA

Bäst
Min Clos d'Ambonnay kände sig lite ensam, så igår utökade jag samlingen med en Krug Clos du Mesnil 1990.
Ett impulsköp då andra auktioner på samma vin dragit iväg långt över min gräns.

Richard Juhlin ger vinet 96 / 98 (testat 2005). Jag hade gärna kopierat in hela poemet han skrivit om vinet, men det kanske inte är helt populärt.

Det som kanske är lite oroande för de som samlar Champagne för eventuell värdestegring är att Krug Clos du Mesnil 1998 nyligen kostade 7.125 kr på Systemet.
Jag gav i storleksordningen 5.000 kr för min Clos du Mesnil 1990 inkl. frakt. Det kan ju inte varit någon höjdare för säljaren (privatperson), såvida han inte har tillgång
till helt andra kanaler än vi vanliga dödliga?
Sen kan man ju alltid (men helst inte) diskutera det sunda och förnuftiga med att köpa ett så dyrt vin, men just då kändes budet "prisvärt". :D

Så dels vore det kul att diskutera priset och prisbilden, men också vinet i sig. Har någon provat det? Godisgott? Citronsurt?
Andra kommentarer?

champagne-krug-clos-du-mesnil-1995.gif
 
SV: Krug Clos du Mesnil 1990

Inte den årgången, men väl årgång 1988 (se denna tråd), som var den bästa champagne jag druckit med god marginal. Den fick visserligen lite mer än den här årgången av Juhlin, men jag tror inte du behöver betvivla att det här ärr ett riktigt stort vin. Clos du Mesnil är definitivt en champagne jag skulle vilja dricka igen. Grattis till köpet!
 

Krug88

Medlem
SV: Krug Clos du Mesnil 1990

Har druckit 90:an vid 2 tillfällen för runt 2 år sedan.
Tyvärr måste jag säga att båda flaskorna var oxiderade och inte speciellt bra... :(

Bytte bort den jag hade själv mot en 96:a istället, hoppas att den levererar något helt annat om 5 år sådär.

Sorry att det inte var gladare info...
Om det är någon tröst var det iallafall ett grymt pris du fick den för, du kan definitivt sälja den med en fin vinst om du skulle vilja!
 
SV: Krug Clos du Mesnil 1990

Clos du Mesnil är i vart fall helt sanslös i sin aromrikedom, längd och njutningsgrad. Samtidigt oerhört fräscht och elegant. Strået vassare t.o.m. än vanliga årgångs-Krug, skulle jag säga med min begränsade erfarenhet och jag vet att Juhlin skulle backa upp det påståendet. Något mer gudomligt och fulländat har jag aldrig druckit.
 
Toppen