Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug komplett GC vertikal + rosé

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Unikt tillfälle för champagne och Krugnördar!

På begäran kommer här bild på de flaskor jag lyckats samla ihop, dessvärre var det lite dålig uppslutning här i Götet. Darför fattas de senaste GC med ID #. Den vanliga finns på bolaget och är det ingen som har rosén kan jag troligen få fram den från Frankrike "hyfsat" snabbt. Sen om någon har GC "Guld" på magnum vore det suveränt! Då har vi nästan alla, vet inte om PC och den första GC finns på magnum. Har i alla fall aldrig sett några.

Vi var bara 3 från götet som var intresserade så det finns några (5) platser till att fylla, datumet vi hade från början var 12e maj men så länge den blir av innan sommaren så är jag nöjd, framförallt när jag inte var med på Selosse vs Jaquesson. :'(

KrugGCvertikal.jpg


Bra nivå på alla, lägst på första GC:n se bild och "Silver" rosén är oklar i färgen. Har även "reservflaskor" på PC och "vit" GC om det behövs.

8 st tycker jag är en bra avvägning mellan pris och mängd när det gäller deltagare. />Anmäl intresse och dagar ni kan om inte den 12e funkar.

Det finns även möjlighet att hoppa över magnumflaskorna men det är väl tråkigt när man ändå har alla samlade...
 
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Crist(al)ian 77 skrev:
Unikt tillfälle för champagne och Krugnördar!

På begäran kommer här bild på de flaskor jag lyckats samla ihop, dessvärre var det lite dålig uppslutning här i Götet. Darför fattas de senaste GC med ID #. Den vanliga finns på bolaget och är det ingen som har rosén kan jag troligen få fram den från Frankrike "hyfsat" snabbt. Sen om någon har GC "Guld" på magnum vore det suveränt! Då har vi nästan alla, vet inte om PC och den första GC finns på magnum. Har i alla fall aldrig sett några.

Vi var bara 3 från götet som var intresserade så det finns några (5) platser till att fylla, datumet vi hade från början var 12e maj men så länge den blir av innan sommaren så är jag nöjd, framförallt när jag inte var med på Selosse vs Jaquesson. :'(

KrugGCvertikal.jpg


Bra nivå på alla, lägst på första GC:n se bild och "Silver" rosén är oklar i färgen. Har även "reservflaskor" på PC och "vit" GC om det behövs.

8 st tycker jag är en bra avvägning mellan pris och mängd när det gäller deltagare.

Anmäl intresse och dagar ni kan om inte den 12e funkar.

Det finns även möjlighet att hoppa över magnumflaskorna men det är väl tråkigt när man ändå har alla samlade...

Är absolut intresserad, men hoppades lite på CH:s tankar kring att skjuta på provningen tills efter sommaren, då maj tyvärr ser väldigt kort ut för min del...
 
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

NonPlusUltra skrev:
Är absolut intresserad, men hoppades lite på CH:s tankar kring att skjuta på provningen tills efter sommaren, då maj tyvärr ser väldigt kort ut för min del...
+1, maj fungerar tyvärr inte för mig. Kan nog klämma in Juni men helst efter sommaren.

PS. Då vi inte får sälja på finewines.så räknar jag med att detta är kostnader.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Anders Landström skrev:
+1, maj fungerar tyvärr inte för mig. Kan nog klämma in Juni men helst efter sommaren.

PS. Då vi inte får sälja på finewines.så räknar jag med att detta är kostnader.

Lyckades inte ändra i min post (det kan du göra) så ursäkta att jag glömde svensk alkohollag, men jag säljer inga flaskor endast kostnader för jag har inte lust att bjuda på dom. ;)

Och glöm inte att ta med legitimation...

Lite mer info om år för Privaté Cuvée (PC) och Grandé Cuvée (GC):
PC 60-70 tal
GC "gul" 78-82
GC "vit" 82-94
GC "guld" 94-04
GC "beige" 04-11
GC "beige ID" 11-
Rosé "silver" 94-04 ?
Rosé "lila" 04-11
Rosé "lila ID" 11-

Ha en bra Valborg nu skall jag dricka rosé med CH, ingen Krug dock... 8)
 
Sv: SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Crist(al)ian 77 skrev:
Lyckades inte ändra i min post (det kan du göra) så ursäkta att jag glömde svensk alkohollag, men jag säljer inga flaskor endast kostnader för jag har inte lust att bjuda på dom. ;)

Och glöm inte att ta med legitimation...

Lite mer info om år för Privaté Cuvée (PC) och Grandé Cuvée (GC):
PC 60-70 tal
GC "gul" 78-82
GC "vit" 82-94
GC "guld" 94-04
GC "beige" 04-11
GC "beige ID" 11-
Rosé "silver" 94-04 ?
Rosé "lila" 04-11
Rosé "lila ID" 11-

Ha en bra Valborg nu skall jag dricka rosé med CH, ingen Krug dock... 8)
Inga problem, vi har ju de lagar vi förtjänar.

Ha en trevlig rosekväll med CH. Själv blir det en VC Cave Privée rose 89 med min flickvän.
 

v_skogh

Medlem
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Är helt klart intresserad men allt innan sommaren ser halvsvårt ut. Maj är helkört. Men som sagt, intresse finns.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Äntligen nu är det dags!

Provningen äger rum lördag kl 15 den 13 oktober 2012 i Göteborgs vinkällare. (Kan eventuellt bli Eriksbergs vinkällare där vi har tillgång till eget kök).

Det är 4 goa gubbar varav CH är en, men sen verkar det lite trögt...Så finns intresse och ekonomi så boka in er. Siktar på 8-10 st och hoppas på att det finns någon här som sitter på en "Guld"- magnum. Den kan i så fall användas som inköp och provningen blir nästintill komplett såvida inte PC och första GC:n finns på magnum, men jag har aldrig sett någon någonstans.

Räkna även med ätbart samt någon rolig bonusflaska...

Detta är verkligen ett unikt tillfälle som jag inte tror så många har upplevt. ;D 8) :D ;) :)
 
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Jag kan nog anmäla mig som intresserad där. Riktigt spännande. Räkna preliminärt med att jag vill delta.
 

chambertin

Medlem
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Crist(al)ian 77 skrev:
Äntligen nu är det dags!

Provningen äger rum lördag kl 15 den 13 oktober 2012 i Göteborgs vinkällare. (Kan eventuellt bli Eriksbergs vinkällare där vi har tillgång till eget kök).

Det är 4 goa gubbar varav CH är en, men sen verkar det lite trögt...Så finns intresse och ekonomi så boka in er. Siktar på 8-10 st och hoppas på att det finns någon här som sitter på en "Guld"- magnum. Den kan i så fall användas som inköp och provningen blir nästintill komplett såvida inte PC och första GC:n finns på magnum, men jag har aldrig sett någon någonstans.

Räkna även med ätbart samt någon rolig bonusflaska...

Detta är verkligen ett unikt tillfälle som jag inte tror så många har upplevt. ;D 8) :D ;) :)
Källaren är tyvärr helt Krug-fri men jag är gärna med om det finns plats.


Sent from my BlackBerry 9860 using Tapatalk
 

SUPRA

Bäst
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Jag hade gärna deltagit, minns den förra Krugestivalen vi hade som en av de bättre gastronimiska tillställningarna någonsin (minns inte att vi åt nåt).
Tyvärr så passar inte datumet. Jag har en del Krug vi hade kunnat lägga till listan.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

SUPRA skrev:
Jag hade gärna deltagit, minns den förra Krugestivalen vi hade som en av de bättre gastronimiska tillställningarna någonsin (minns inte att vi åt nåt).
Tyvärr så passar inte datumet. Jag har en del Krug vi hade kunnat lägga till listan.
:(

Försökte även få en representant för Krug att delta, tänkte att han kunde vara gubben ur lådan. Här är svaret jag fick:


Dear Kristian,
thank you so much for your email. This is not only outstanding, it is also a beautufill reward to all the creations we have been doing here for 170 years. Not only it underlines Joseph's unconformist vision when he created Grande Cuvée - , it also confirms our initiative to add an ID Code to all our bottles. In 50 (!!)years, Krug lovers like you will then have the easy access to all information concerning their bottles.

The first Grande Cuvée as well as Private Cuvée do exist in bottles but ..I do not know where. (på frågan om de fanns på magnum) We produced and released them, but most collectors of such treasures keep them secret (I do not wonder why!).
I even had a magnum of (very) old Krug Rosé last winter in England. It was the first time in my life since we produced them only few years, before I joined Krug in 1989.
If you find some of them, let me know. If well kept, they must be at least as extraordinary as the few Private Cuvees I had recently (in USA and England).

Thank you so much for inviting me but I will unfortunately be travelling. Please please let us know your comments, pictures of the bottles etc ... That will be so amazing.
One bottle is missing on your picture, this is the latest Grande Cuvée, the one with the ID Code. You shoud have it once at the beginning (in order to set the benchmark) and once at the very end. You will find through the ID Code how far we go "even" with the recent release. Amazing indeed .
Let me know, where and how I can offer you this bottle if you do not have it.
I do not know if you had been to Krug, but you MUST have it on your diary as soon as you can. Despite we do not have similar treasures ..we have A LOT to share.
I wish you a fantastic tasting. In the name of all of us here, I express my heartfelt thanks for your message and sharing with us.
very best regards
olivier Krug

----- Transféré par Olivier KRUG/FR/KRUG le 12/09/2012 12:03 -----



Så tyvärr det blir ingen Oliver på provningen :'( Men det är ändå ett mäjl som aldrig kommer slängas! ;).

Däremot tänker jag följa rådet att även avsluta med GC ID för att få cirkeln sluten. Så ni som vill dricka Krug och delge era erfarenheter med familjen Krug kan signa upp er här och nu! Kameran kommer definitivt vara med, gäller väl att ta bilderna medan man ser någorlunda frisch ut... ::)

Status: för närvarande är det 5 säkra och 2 intresserade.
 

Elvis

Medlem
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Väldigt trevligt mail du fick. Krug visar klassen!

Jag hade gärna varit med, men kan inte åka till Göteborg den här helgen.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Krug rosé av senare årgång har du ju redan med i uppställningen men
hur vore det med en vanlig årgångsKrug, som jämförelse?
Kan ta med en -88.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Crist(al)ian 77 skrev:
One bottle is missing on your picture, this is the latest Grande Cuvée, the one with the ID Code...
Let me know, where and how I can offer you this bottle if you do not have it.

Låter som om han försöker skänka bort en flaska Grande Cuvée...
Om du vill kolla ID code-funktionen på Krugs webbplats, så kan du knappa in 311028 på deras webbplats. (http://www.krug.com/en/krug-champagnes/ ... cuvee#code) Det var vad det stod på de flaskor som fanns på vinkällar-Systemet i Stockholm så sent som idag, gjorde just ett litet inköp till en provning i oktober. Degorgerad sommaren 2011, basvin 2004, reservvin tillbaka till 1990.

När de just hade infört ID-koden, förra året, var det basvin från 2003 som gällde.

Crist(al)ian 77 skrev:
I do not know if you had been to Krug, but you MUST have it on your diary as soon as you can. Despite we do not have similar treasures ..we have A LOT to share.
...
Men det är ändå ett mäjl som aldrig kommer slängas! ;).

...och så fick du en inbjudan som jag skulle värdera högre än en flaska. ;)
 

CH

Medlem
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Om vi kanske skulle boka om provningen till en datum Olivier kan så kanske vi kan hålla den nere hos Krug istället?
Tänk på alla trevliga bonusflaskor som kan tänkas dyka upp.
 

BraVin

Leverantör
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Så himla synd att jag är i Bordeaux just den helgen, vilken grymt fin provning.

Glömmer aldrig när jag besökte Krug, det var en fredag eftermiddag i december för ca 10 år sen. Allt var lugnt då, allt vin inför nyår hade skeppats. Rémi visade runt mig och sedan satt vi och drack Krug GC och pratade på hans kontor. Då hade han jobbat 37 år i firman berättade han, sett fyra cykler med upp och nedgångar.
Imponerande man, enastående viner.
(jag skrev en del om vin på den tiden, fick väl därför lite special treatment)

Ha en fantastisk provning,
önskar Krister Bengtsson
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Per Stade skrev:
Krug rosé av senare årgång har du ju redan med i uppställningen men
hur vore det med en vanlig årgångsKrug, som jämförelse?
Kan ta med en -88.

Hade nog tänkt smyga in en som bonus själv. Svårt att säga nej till en 88:a, men eftersom jag står för alla flaskor själv blir det problematiskt om du hade tänkt ha den som inköp, men som bounus gärna! ;D Du är välkommen så kan vi säkert lösa det formella så att alla får uppleva 88:an... Såvida du inte har "Guld" magnum som inköp, för den efterlyser jag.

CH skrev:
Om vi kanske skulle boka om provningen till en datum Olivier kan så kanske vi kan hålla den nere hos Krug istället?
Tänk på alla trevliga bonusflaskor som kan tänkas dyka upp.
Låter livsfarligt! Tänk att sitta där med två flaskor i kroppen och guldkortet i fickan, lyfällan nästa. ;) Men däremot kommer jag bjuda in mig själv, han sa ju "MUST visit".


vintomas skrev:
Låter som om han försöker skänka bort en flaska Grande Cuvée...

...och så fick du en inbjudan som jag skulle värdera högre än en flaska. ;)

Jag vet, hur svarar man artigt på det..? Som svensk är man inte riktigt van vid att alkohol bjuds bort. :eek:

Ja och en inbjudan på det. Verkar som jag fått mina julklappar i år redan! ;D
 

CH

Medlem
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

Crist(al)ian 77 skrev:
Låter livsfarligt! Tänk att sitta där med två flaskor i kroppen och guldkortet i fickan, lyfällan nästa. ;) Men däremot kommer jag bjuda in mig själv, han sa ju "MUST visit".

Taget, jag bjuder med mig själv på den resan. Vi kan ju plocka med oss de PC som blir över och bjuda på där nere så ser vi vad de kontrar med.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

CH skrev:
Vi kan ju plocka med oss de PC som blir över och bjuda på där nere så ser vi vad de kontrar med.

Känns trots allt lite som att ta med sand till Sahara, transporterna av flaskor mellan Champagne och Sverige ska gå FRÅN Champagne, inte till... :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Krug komplett GC vertikal + rosé

vintomas skrev:
Känns trots allt lite som att ta med sand till Sahara, transporterna av flaskor mellan Champagne och Sverige ska gå FRÅN Champagne, inte till... :)
Äsch! Sverige har exporterat sand till Sahara så det är bara att flyta med. ;)
 
Toppen