Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug och Moët säljs till Diageo

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

Det enda man kan hoppas på är väl att de blivande ägarna kommer att låta Krug göra på samma gamla hederliga sätt och fortsätta att vara ett "familjeföretag".

Jag har svårt at tro att någon av de spelare som kan vara aktuella skulle vara korkade nog att fucka upp det.
 
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

Krug skrev:
Det enda man kan hoppas på är väl att de blivande ägarna kommer att låta Krug göra på samma gamla hederliga sätt och fortsätta att vara ett "familjeföretag".

Jag har svårt at tro att någon av de spelare som kan vara aktuella skulle vara korkade nog att fucka upp det.
Håller med. Moët struntar jag ganska högaktningsfullt i, men Krug är ett guldkorn i champagne. Det vore mer än redigt trist om det gick åt skogen.
 
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

Krug skrev:
Det enda man kan hoppas på är väl att de blivande ägarna kommer att låta Krug göra på samma gamla hederliga sätt och fortsätta att vara ett "familjeföretag".

Jag har svårt att tro att någon av de spelare som kan vara aktuella skulle vara korkade nog att fucka upp det.

Vi får hoppas. Det finns alltid risk med de stora företagen där de i många stycken endast hanterar varumärken. Bilindustrin är ett exempel där många av de engelska bilarna plötsligt började dela många komponent (Jaguar och Aston Martin) och till slut såg identiska ut. Nu haltar det lite men om ett företag som Diaego kommer under press vet man aldrig vad som händer.
 

SUPRA

Bäst
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

Med tanke på att Bentley och VW Phaeton kan dela en hel del komponenter vet man aldrig.
I detta pusselbricksspel med mer eller mindre investmentbolag litar jag inte på nån!

Själv bryr jag mig faktiskt om vad som händer med Moët, då jag hoppas att Dom Perignon kan bli bättre!

Jag själv har för dålig erfarenhet, men med tanke på de rykten om att Krug GC blir sämre och sämre med åren är ju illavarslande.
Kanske har något redan hänt, en kvalitetssänkning, trots försäkran om motsatsen?

Bollinger 2003 någon? (Förvisso ett gott vin, men inte till det priset, och ni minns säkert hur det marknadsfördes?)
Krug 1998?

Här är ett bildexempel på hur uppfuckat det kan bli i bilvärlden.
Vad skulle du säga om din nya Aston Martin visade upp detta under läderskalet när du råkade tappa nyckeln?
Det är ju ganska lätt - minst sagt - att göra samma jämförelse med just vin. Yta vs. innehåll.

Tittar man under backspeglarna under samma bil står det till och med Volvo på delen. Samma som på S60.
Shit va exklusivt...

volvo_aston_martin_key.jpg
 

Pomerol

Medlem
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

Jag tror inte man behöver vara så orolig för en eventuell försäljning. På vilket sätt skulle Diaego vara sämre/bättre än LVMH?

Ett annat stort företag, försäkringsbolaget AXA, har mig veterligen behandlat sina uppköp klokt och respektfullt, dessutom har de satsat långsiktigt och höjt både Palmer och Suduiraut.
 
Trådskapare
Ö

Öhman

Medlem
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

Pomerol skrev:
Jag tror inte man behöver vara så orolig för en eventuell försäljning. På vilket sätt skulle Diaego vara sämre/bättre än LVMH?

Ett annat stort företag, försäkringsbolaget AXA, har mig veterligen behandlat sina uppköp klokt och respektfullt, dessutom har de satsat långsiktigt och höjt både Palmer och Suduiraut.

Ägs inte Ch Palmer av Sichel och Mähler-Besse sedan 1930-talet?
 

chambertin

Medlem
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

Krug skrev:
Det enda man kan hoppas på är väl att de blivande ägarna kommer att låta Krug göra på samma gamla hederliga sätt och fortsätta att vara ett "familjeföretag".

Jag har svårt at tro att någon av de spelare som kan vara aktuella skulle vara korkade nog att fucka upp det.
Jag har svårt att se att dom skulle förstöra Krug-namnet eller deras viner på ngt sätt men Moët kan nog se fram emot en och annan anglosax i företagsledningen vad det lider.
Ser man det från finansiell horisont så spelar det nog inte så stor roll för Diageo om Krug ger 2,5,8,10 eller 15% avkastning men Moët med sin storlek får nog se till att leverera.

Darth Angelus skrev:
Håller med. Moët struntar jag ganska högaktningsfullt i, men Krug är ett guldkorn i champagne. Det vore mer än redigt trist om det gick åt skogen.
Håller med dig vad gäller Moëts standardcuvée men att producera 2-3 miljoner buteljer av DP/år (hittar en massa olika siffor på nätet om produktionen, allt från 2 Milj/år till 5 Milj/år) även om nivån på den inte är den allra högsta alltid det är fanimej en prestation. Det är ju inte direkt bara att bygga ut produktionslinan och öka takten på bandet.
Dom flesta prestigecuvéer framstår som garageviner i jämförelse med DP så hatten av för DP även om den är långt ifrån bäst.
 

Krug88

Medlem
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

chambertin skrev:
Håller med dig vad gäller Moëts standardcuvée men att producera 2-3 miljoner buteljer av DP/år (hittar en massa olika siffor på nätet om produktionen, allt från 2 Milj/år till 5 Milj/år) även om nivån på den inte är den allra högsta alltid det är fanimej en prestation.
Måste verkligen hålla med dig där!
Dompa sedan 80-talet är ingen stor favorit, men de levererar hög kvalitet med tanke på en produktion av nära 4 000 000 flaskor(har jag hört).
 
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

chambertin skrev:
Håller med dig vad gäller Moëts standardcuvée men att producera 2-3 miljoner buteljer av DP/år (hittar en massa olika siffor på nätet om produktionen, allt från 2 Milj/år till 5 Milj/år) även om nivån på den inte är den allra högsta alltid det är fanimej en prestation. Det är ju inte direkt bara att bygga ut produktionslinan och åka takten på bandet.
Dom flesta prestigecuvéer framstår som garageviner i jämförelse med DP så hatten av för DP även om den är långt ifrån bäst.
Du har rätt när det gäller DP, antar jag. För sådana volymer gör de väl antagligen ruggigt bra ifrån sig kvalitetsmässigt, precis som Krug skrev i den andra tråden. Om man ser det så, vilket man kanske bör (det är i alla fall en aspekt), så är nog DP en stor bedrift, vilket jag aldrig varit ovetande om. Å andra sidan tar väl Moët förmodligen sina 10% bästa druvor till DP, vilket ändå bör kunna bli rätt bra. DP tycks dock poängmässigt vika under svaga år. Jag vet inte vilken procentandel de andra husen gör av sin prestige, men det finns väl antagligen några prestigecuvéer som har bättre förutsättningar, och ett fåtal som har mycket bättre (du vet nog vilka jag menar ;D). DP tillhör, som du skriver, däremot inte det absolut bästa och är inte en av mina favoriter och inget jag brukar köpa. Så för min egen, högst personliga, del är väl den enda riktiga risken att om DP skulle gå åt skogen så skulle efterfrågan på andra prestigecuvéer troligtvis öka, vilket skulle försvåra för mig att få det jag vill ha, men för de som gillar DPs stil på riktigt blir det förstås tristare.

Jag har verkligen ingen stor DP erfarenhet då det väldigt sällan finns roliga årgångar att tillgå där jag är, men vad jag läst Juhlin skriva så var dess kvalitetsmässiga storhetstid på 60-talet, vilket är väl i linje med vad Krug88 skriver.
 
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

Krug88 skrev:
Förringa inte DP 83 och 73, båda är mästerverk!
Har inte druckit dem, så jag vet inte om specifika årgångar annat än från Juhlins poäng. DP 73 gav han tydligen 96 poäng och DP 83 94 poäng. Poänger är väl inte absoluta sanningar, men ingen av dem sticker ut jättemycket för mig som inte provat. Däremot betvivlar jag inte att du fått god upplevelse av dem.
Detta torde dock i alla fall vara innan den stora volymökningen av DP från 2 miljoner, antar jag.
 

Krug88

Medlem
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

Darth Angelus skrev:
Har inte druckit dem, så jag vet inte om specifika årgångar annat än från Juhlins poäng. DP 73 gav han tydligen 96 poäng och DP 83 94 poäng. Poänger är väl inte absoluta sanningar, men ingen av dem sticker ut jättemycket för mig som inte provat. Däremot betvivlar jag inte att du fått god upplevelse av dem.
Detta torde dock i alla fall vara innan den stora volymökningen av DP från 2 miljoner, antar jag.
Nja, kan inte påstå att jag tittar mig blind på Julles poäng.
Det är ett bra riktmärke när man handlar, men rent upplevelsemässigt är ju allt subjektiv.
Håller med om mycket han skriver, men långt ifrån allt.
Alla får ju sina egna kickar av en skumpa, det är han den första att medge...
Finns inte så mycket rätt eller fel, utan mer olika upplevelser.
 
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

Krug88 skrev:
Nja, kan inte påstå att jag tittar mig blind på Julles poäng.
Det är ett bra riktmärke när man handlar, men rent upplevelsemässigt är ju allt subjektiv.
Håller med om mycket han skriver, men långt ifrån allt.
Alla får ju sina egna kickar av en skumpa, det är han den första att medge...
Finns inte så mycket rätt eller fel, utan mer olika upplevelser.
Jo, visst förstår jag och håller med dig.
Det jag ville påpeka är bara det att det var svårt för mig att lägga märke till den egna smakupplevelsen av de årgångarna när jag inte haft någon (eftersom jag inte själv druckit dem). Jag kan bara spekulera i det teoretiskt beroende bland annat vad de fått för poäng, och på det planet stack inte DP 73 och 83 ut. Med andra ord har jag inte "glömt" dem, utan kände helt enkelt bara inte till dem, men nu gör jag det.
 
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

Darth Angelus skrev:
Har inte druckit dem, så jag vet inte om specifika årgångar annat än från Juhlins poäng. DP 73 gav han tydligen 96 poäng och DP 83 94 poäng. Poänger är väl inte absoluta sanningar, men ingen av dem sticker ut jättemycket för mig som inte provat. Däremot betvivlar jag inte att du fått god upplevelse av dem.
Detta torde dock i alla fall vara innan den stora volymökningen av DP från 2 miljoner, antar jag.
Vi hade en DP provning för ett gäng år sedan, då drack vi 82,85,88,90 samt 93. Vid den provningen stack 85an ut. Jag kommer inte ihåg all detaljer men 85an var den klart lysande stjärnan med en som jag kommer ihåg det gyllende färg, kaffearom och lååååååååång eftersmak,

Håller med Krug88, Juhlins poäng är ett riktmärke men jag har ganska ofta (mer frekvent de senaste åren) funnit en allt större klyfta mellan hans och min smak. Troligen pga att han drar ifrån i ett allt snabbare tempo men det är som med allt, störst upplevelse för mig är då jag kan ta nästa kliv, Julle har redan tagit de jag tar nu för många år sedan!
 
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

shorepower skrev:
Vi hade en DP provning för ett gäng år sedan, då drack vi 82,85,88,90 samt 93. Vid den provningen stack 85an ut. Jag kommer inte ihåg all detaljer men 85an var den klart lysande stjärnan med en som jag kommer ihåg det gyllende färg, kaffearom och lååååååååång eftersmak,

Håller med Krug88, Juhlins poäng är ett riktmärke men jag har ganska ofta (mer frekvent de senaste åren) funnit en allt större klyfta mellan hans och min smak. Troligen pga att han drar ifrån i ett allt snabbare tempo men det är som med allt, störst upplevelse för mig är då jag kan ta nästa kliv, Julle har redan tagit de jag tar nu för många år sedan!
Håller väl med även där. Mina egna preferenser stämmer inte alltid heller med Juhlins (även om de förvånansvärt ofta gör det riktigt bra). Så är det ju bara. Var och en bedömer vin efter egna referenser och erfarenheter och inte minst så har jag läst att det skall finnas s.k. tröskelhöjder som gör att två olika personer uppfattar ett och samma vin olika rent smakmässigt.
 

chambertin

Medlem
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

Darth Angelus skrev:
Håller väl med även där. Mina egna preferenser stämmer inte alltid heller med Juhlins (även om de förvånansvärt ofta gör det riktigt bra). Så är det ju bara. Var och en bedömer vin efter egna referenser och erfarenheter och inte minst så har jag läst att det skall finnas s.k. tröskelhöjder som gör att två olika personer uppfattar ett och samma vin olika rent smakmässigt.
Inte så konstigt eftersom vi rent fysiologiskt är olika inte bara vad gäller storlek, vikt, utseende m.m utan även vad gäller våra smak- och luktsinnen.
T.ex så är kvinnors doft- och smaksinnen extra känsliga under gravididteten p.g.a alla hormoner. Evolutionärt ganska smart eftersom lite skämd eller dålig mat skulle kunna skada modern eller fostret. Har för mig att det kan skilja enormt mycket från person till person också hur många smaklökar vi har.

Ett annat klassiskt exempel är hur beskt vi uppfattar smaken av grapefrukt. 25% tycker det öär så beskt att det är nästan oätligt, 25% känner inte beskan alls och 50% känner beskan men störs inte av det.

Läste för några år sedan en artikel i Vin de France som refererade till forskning om doftsinnet och som menade att vi påverkas så mycket av vad andra säger och skriver att vi inte kan vara säkra på att det vi upplever av dofter är våra egna upplevelser dvs vi kan helt enkel suggerera fram en doft.
Jag är ganska säker på att de flesta här har varit med om fenomenet när man provar att ngn ropar ut en karaktäristisk doft och plötsligt sitter det 10 till och säger "javisst ja".
 

CH

Medlem
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

chambertin skrev:
Jag är ganska säker på att de flesta här har varit med om fenomenet när man provar att ngn ropar ut en karaktäristisk doft och plötsligt sitter det 10 till och säger "javisst ja".

I fredags hände det senast. Jag skrev vad du sa ;)
 
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

chambertin skrev:
Inte så konstigt eftersom vi rent fysiologiskt är olika inte bara vad gäller storlek, vikt, utseende m.m utan även vad gäller våra smak- och luktsinnen.
T.ex så är kvinnors doft- och smaksinnen extra känsliga under gravididteten p.g.a alla hormoner. Evolutionärt ganska smart eftersom lite skämd eller dålig mat skulle kunna skada modern eller fostret. Har för mig att det kan skilja enormt mycket från person till person också hur många smaklökar vi har.

Ett annat klassiskt exempel är hur beskt vi uppfattar smaken av grapefrukt. 25% tycker det öär så beskt att det är nästan oätligt, 25% känner inte beskan alls och 50% känner beskan men störs inte av det.

Läste för några år sedan en artikel i Vin de France som refererade till forskning om doftsinnet och som menade att vi påverkas så mycket av vad andra säger och skriver att vi inte kan vara säkra på att det vi upplever av dofter är våra egna upplevelser dvs vi kan helt enkel suggerera fram en doft.
Jag är ganska säker på att de flesta här har varit med om fenomenet när man provar att ngn ropar ut en karaktäristisk doft och plötsligt sitter det 10 till och säger "javisst ja".
Allt det här är självfallet sant. Alltså är det inte så konstigt att vi har olika smakpreferenser när det gäller vin, speciellt när det gäller något som exempelvis ung Salon som sticker ut med något (i det här fallet sylvassa syror) som den ene kan störa sig på, den andre finna stimulerande och den tredje inte uppleva alls. Däremot tror jag nog att en väl tränad vinprovare i ganska hög grad kan bortse från egna preferenser när det gäller stil och mer renodlat bedöma kvaliteten, även om detta teoretiskt perfekta tillstånd förstås aldrig går att uppnå helt och hållet.
 

SUPRA

Bäst
SV: Krug och Moët säljs till Diageo

chambertin skrev:
Jag är ganska säker på att de flesta här har varit med om fenomenet när man provar att ngn ropar ut en karaktäristisk doft och plötsligt sitter det 10 till och säger "javisst ja".

Ja, det känner man ju igen. Tyvärr. ::)

Provade en sån där doftlåda på 1CRU och tror att det skulle vara ett perfekt sätt att öva upp sin färdighet.
Näsan igen alla olika dofter, men att omvandla det till ord var svårare. Och skillnaden mellan kola och karamell, och när det går över i en vaniljton, ja det är inte lätt alltid.
 
Toppen