Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug på krog

R.P

Medlem
SV: Krug på krog

Drack Krug -96 på stjärnkrog (Moo) i Barca för 216 euro, måste vara ett bra pris eller? Var ca ett halvår sen så euron var inte lika stark då heller (eller kronan svag)
 
SV: Krug på krog

R.P skrev:
Drack Krug -96 på stjärnkrog (Moo) i Barca för 216 euro, måste vara ett bra pris eller? Var ca ett halvår sen så euron var inte lika stark då heller (eller kronan svag)
För att vara på en krog lät det väl väldigt bra. Jag bara undrar, hur upplevde du den. Jag har druckit den tre gånger och den är ju rätt hård nu, men grymt bra och med stor potential, och en av gångerna en riktigt ljuvlig upplevelse.
 

R.P

Medlem
SV: Krug på krog

Darth Angelus skrev:
För att vara på en krog lät det väl väldigt bra. Jag bara undrar, hur upplevde du den. Jag har druckit den tre gånger och den är ju rätt hård nu, men grymt bra och med stor potential, och en av gångerna en riktigt ljuvlig upplevelse.

Gillade den men den var nog rätt hård fortfarande, drack några månader efter Belle Epoque -96, den hade jag en bättre upplevelse av, men sen kan det ha att göra med humör, atmosfär etc.
 

Andreas L

Medlem
SV: Krug på krog

Var på Lydmar igår som ville ha 4950 för Krug Grande Cuvée - vad tar dom betalt för, riedelglasen, servicen och vinkunandet? NOT....
På PM & Vänner tar jag 1950 vilket jag tycker är skäligt, det tjäna vi pengar på 700 per flaska, det räcker, jag är trött på krogar som inte fattar nåt om vin som tror att man kan ta hut mycket som helst för att öppna en flaska.... :'(
 

Bubblaren

Medlem
SV: Krug på krog

Andreas L skrev:
Var på Lydmar igår som ville ha 4950 för Krug Grande Cuvée - vad tar dom betalt för, riedelglasen, servicen och vinkunandet? NOT....
På PM & Vänner tar jag 1950 vilket jag tycker är skäligt, det tjäna vi pengar på 700 per flaska, det räcker, jag är trött på krogar som inte fattar nåt om vin som tror att man kan ta hut mycket som helst för att öppna en flaska.... :'(

Så länge det finns folk som tycker det är värt att pynta 4950 så lär de fortsätta, det är ju trots allt vi konsumenter som sätter ribban medels att köpa eller helt sonika låta bli.
 

R.P

Medlem
SV: Krug på krog

Andreas L skrev:
Var på Lydmar igår som ville ha 4950 för Krug Grande Cuvée - vad tar dom betalt för, riedelglasen, servicen och vinkunandet? NOT....
På PM & Vänner tar jag 1950 vilket jag tycker är skäligt, det tjäna vi pengar på 700 per flaska, det räcker, jag är trött på krogar som inte fattar nåt om vin som tror att man kan ta hut mycket som helst för att öppna en flaska.... :'(

Apropå påslag på flaskor så såg jag en Salon -96 för 1200€ på en restaurang, är inte det ett sjukt pris, eller är efterfrågan redan nu stor på den?
 

SUPRA

Bäst
SV: Krug på krog

Sitter restaurangen bara på några få exemplar så försöker man väl så gott det går, beroende på klientel, få ut så mycket som det går.

Det är nog inte jättelätt att få tag på nya, men visst skulle jag kunna tänka mig att köpa in nya till eBay priser om jag kunde få ut
€1.200. Marknaden ska nog inte överskattas dock.
 
SV: Krug på krog

Andreas L skrev:
Var på Lydmar igår som ville ha 4950 för Krug Grande Cuvée - vad tar dom betalt för, riedelglasen, servicen och vinkunandet? NOT....
På PM & Vänner tar jag 1950 vilket jag tycker är skäligt, det tjäna vi pengar på 700 per flaska, det räcker, jag är trött på krogar som inte fattar nåt om vin som tror att man kan ta hut mycket som helst för att öppna en flaska.... :'(
Det var ett helt hutlöst pris. Inget ont om vinet, men det går att komma över redigt mycket billigare, så jag undrar vilka idioter som skulle lägga den summan. Sjömagasinet ligger i ungefär samma nivå som du, då de tar 45 kr mer (d.v.s. 1995 kr). Båda är väl ganska rimliga, tycker jag.

R.P skrev:
Apropå påslag på flaskor så såg jag en Salon -96 för 1200€ på en restaurang, är inte det ett sjukt pris, eller är efterfrågan redan nu stor på den?
Jag betvivlar det. Det går att få betydligt äldre och sällsyntare champagner till det priset. Jag kollade Sjömagasinets vinlista som en snabb referens och de tar 4185 kr, vilket väl är, typ, en tredjedel.
 

R.P

Medlem
SV: Krug på krog

Vi drack en Billecart-Salmon rosé magnum för 180€ på samma ställe, så överlag var det inte monsterpriser viner där men just Salon och speciellt 96an var väldigt dyr.
 

Arvid

Medlem
SV: Krug på krog

Andreas L skrev:
Var på Lydmar igår som ville ha 4950 för Krug Grande Cuvée - vad tar dom betalt för, riedelglasen, servicen och vinkunandet? NOT....
På PM & Vänner tar jag 1950 vilket jag tycker är skäligt, det tjäna vi pengar på 700 per flaska, det räcker, jag är trött på krogar som inte fattar nåt om vin som tror att man kan ta hut mycket som helst för att öppna en flaska.... :'(

Stockholm... vad ska man säga?

3200 DKK landar Vintage 1996 på på mitt nya hak. Alltså till och med med den ohyggliga valutan inrälknad billigare...
 

Martin

Medlem
SV: Krug på krog

Jag blev faktiskt förvånad när Il Divino "bara" hade 100% påslag (lite drygt) på Krug. En resturang som annars kan ståta med sisådär 800% påslag på (det finns säkert värre xempel) Le Serre Nouve. Skrattretande.
Det är inte olagligt att göra bra affärer, men någonstans förstår jag ingenting. Vem köper dessa viner? Är det inte bättre att satsa på omsättning? Just kombot av vin och mat är oslagbar. Det är ju liksom lite konstigt när man kan åka till Italien, äta och dricka (och fan-i-mig säkert bo för samma pris som att gå på t ex Il Divino och bara ta in en bättre flaska vin..

Spyfärdig.
 
Toppen