Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug provning på Grappe 22 november

Krisman

Medlem
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Vad sa vi om dresscode? Vissa kör mjukis andra smoking? Då får man väll dra fram fracken!
 

v_skogh

Medlem
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Nä men ärligt, jag kör på som vanligt. Slitna jeans och sneakers, kanske även passar på att sätta på något på överkroppen...
 

Keen

slan
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Krisman skrev:
Vad sa vi om dresscode? Vissa kör mjukis andra smoking? Då får man väll dra fram fracken!

Jag kör ombyte. Jaquette och sen byta till smoking när det känns läge ;D

Jag ska iallafall ta höjd klädmässigt för en repa på solidaritet till 4-snåret ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Jag kommer i jeans och skjorta så får jag se om jag bli insläppt.

Med en kyld åttiåtta som gisslan i innerfickan lär jag få en helkväll oavsett.

Efter fyra på natten, den 23:e, kommer jag byta till pyjamas.
 

v_skogh

Medlem
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Keen skrev:
Jag kör ombyte. Jaquette och sen byta till smoking när det känns läge ;D

Jag ska iallafall ta höjd klädmässigt för en repa på solidaritet till 4-snåret ;D

Synd att jag söp bort min frack :p
 

SUPRA

Bäst
SV: Krug provning på Grappe 22 november

SUPRA skrev:
Pop! Nu åkte korchen ur min Krug, fredagsfesten kan börja.

Tydligen tog det entimmeochfyrtiofemminuter att dricka upp en flaska.

Antagligen får vi öka takten tills imorrn.
 

SUPRA

Bäst
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Jag tror Göteborgarna kommer bli överraskade av att Vintern kommit till Sveriges framsida och Hufvudstad.
Hoppas de har vinterdäck.
 

Elvis

Medlem
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Vilken underbar eftermiddag! Tack CH för ett fint arrangemang. Krisman tog bra anteckningar och postar förhoppningsvis dem.

Vi provade fyra omgångar:
1. "Ny" Grand Cuvée mot tioårig flasklagrad Grand Cuvée
2. 1995, 1996 och 1998
3. 1988, 1989 och 1990
4. 1966, 1979 och 1985

Jag skrev ner var och ens vinnare och "förlorare". Vissa tolkade "förlorare" som kvällens sämsta vin, vissa som kvällen besvikelse. Ska också säga att många lovordade den i tio år flasklagrade Grand Cuvéen även om det i slutändan var något årgångsvin som knep förstaplatsen för oss alla:


Vinnare Förlorare
SUPRA Krug 1966 Krug 1985
Krisman Krug 1979 Krug 1998
CH Krug 1979 Krug 1996
Keen Krug 1988 Krug 1998
maxistockholm2 Krug 1990 Krug 1998
v_skogh Krug 1979 Krug 1998
Lambo Krug 1988 Krug 1998
Elvis Krug 1979 Krug 1985

Jag måste upp tidigt i morgon bitti och avvek efter en skön middag på Vapiano. Flera i gänget ovan är just nu på Vassa Eggen och raggar i baren. Eller pratar Krug, vem vet? ;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Kom just hem...efter 18.00 inte en droppe skumpa och ändå är huvudet, svalg och näsa fullt av kola, knäck och Krug.
Det liksom vägrar försvinna trots vin, öl och drinkar.

1966 och 1988 - mina absoluta favoriter.

Kom hem med en lärdom - Champagne kan verkligen lagras och blir bara bättre med åren.
(och att Göteborgare gärna går hem tidigt)

1985 hade en sån syraattack att jag höll på att trilla av stolen, därav låg price-performance.
När ska den bli drickbar?

1996 var också lite av en besvikelse, men jag har lärt mig att dessa rör man inte på minst 10-20 år.
Det betyder inte att det var ett dåligt vin, bara besviken på en händelse som uteblev.
Jag är extremt glad att jag med ett glas kan spara mina egna exemplar.

Det smartaste, mest ekonomiska valet är antagligen att köpa Grand Cuvée och lagra i minst 10 år.
Om man nu kan anta att kvalitén är densamma som den "1996" GC vi drack.

Jösses va pretantiöst det låter, men allt är skrivet från hjärtat.

Ikväll var en stor upplevelse. Stort tack till alla inblandade!
 
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Stort TACK till alla för en fantastisk eftermiddag!!

Jag kan bara instämma i vad någon kom fram till; fr.o.m. nu gäller principen "köp två och lägg undan en". 66:an och 79:an var ju helt otroliga!!

Är det någon av er andra som har en uppfattning om hur bra kvaliteten var på den nyinköpta GC:n vi drack? Jag tyckte som sagt inte att den var någon stor upplevelse nu, men kanske borde man köpa en kartong då och då, och "glömma" i tio år som sagt...

Som sagt: Ser fram emot att ses någon mer gång framöver!


Ps. Nu var det ju inte bara göteborgarna som gick hem tidigt. Själv kom jag hem vid 18.30-tiden och blev "beordrad" att värma på lite av den berömda Blossa -08 "blåbärsglögg" som vi alla skrattade gott åt tidigare under kvällen. Det ni, vilken avslutning på dagen! ;)
 

Lambo

Medlem
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Instämmer med övriga, sicken grym eftermiddag.
Efter provningen åkte jag raka vägen hem, drog på mig en frack och gick på 50-års fest och grannen. Var redan efter provninen lite slirig och efter ett par drinkar, några öl och lite rött så var jag i toppenform.
Formen är dock jävla dålig idag. Värsta bakfyllan på länge länge... Men det var det värt, ska man bli bakfull så ska det bli efter ett Krug inferno!

Tack CH och övriga för en kanon em!
 

Krisman

Medlem
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Först vill jag bara tacka alla för en grymt trevlig provning med efterspel och speciellt Ch och ni andra som fick loss flaskorna!

Här kommer mina anteckningar. Vi körde fyra flighter med 2-3 viner i varje.

Flight 1: Grande Cuvée nydegorgerad
Lätt ljus halmgul med gröna toner. Medelintensiv ungdomlig doft. Fin mousse. Hög syra och ung frukt med toner av citrus och grapefrukt. Lång smak.
Forfarande aningen ung.

Grande Cuvée degorgerad 96-97
Gyllene färg. Stor mogen doft med gräddiga toner och mogna röda äpplen.
Fin mousse hög syra. Smak av mogna äpplen honung och vitpeppar, aningen grapeton.
Efter att ha stått ett tag var det en enorm knäckton som kom fram.

Flight 2: Alla tre viner var slutna och fick stå och lufta.
Vintage 1998
Lätt ljusguldig färg. Medelintensiv ung doft med toner av gröna äpplen och grape.
Skarp syra stor mousse, smak av grapefrukt, gula äpplen. Fortfarande lite sluten och ung.

Vintage 1996
Lätt gyllene färg. Ungdomlig i doften med toner av gröna äpplen och citrus.
Fin mousse och skarp syra, ung i smaken med gröna äpplen, citrus och ton av vitpeppar.

Vintage 1995
Gyllene halmgul. Begynnande mognad med doft av gula äpplen, grapefrukt.
Skarp syra gula äpplen och grape återkommer i smaken.

Flight 3
Vintage 1990
Djup gyllene färg. Medelintensiv gräddig och vissa knäcktoner i doften.
Aningen låg mousse. Bra syra, härlig stor smak med kryddiga toner och mogna röda äpplen.

Vintage 1989
Gyllene färg
Mogen oxiderad doft och smak, mogna röda äpplen honug och gräddiga toner.
minst bra av de tre klassiska åren.

Vintage 1988
Djup gyllene färg. Stor doft av grädde röda äpplen och honung. Stor smak med en stram syra. Toner av grädde och röda äpplen. Aningen grapefrukt kvar. Lång eftersmak.

Flight 4
Vintage 1985
Gyllene färg mot det mörkare hållet.
Härligt mogen doft med toner av övermogna äpplen viss oxidation. lätt mousse och hög syra. toner av röda äpplen i smaken.

Vintage 1979
Mörk gyllene färg. Stor mousse och stram syra. Blandning av ungdomlighet och mognad.
toner av exotiska frukter, ananas, persika och godis (krokodiltårar). Lång eftersmak

Vintage 1966
Mörk färg åt de brunare hållet.
Väldigt mogen med toner av mint/mintchoklad,grädde och knäck i doft.
I smaken fanns vissa minttoner, övermogna röda äpplen gräddkola och vitpeppar. Fin syra, liten mousse.

För mig var kvällens stora vinnare vintage 79, kvällens positiva surprise var Grande Cuvéen som var degorgerad 96-97.
Kvällens förlorare var vintage 98 och lite av en besvikelse var 96. Men som sagt ge dessa viner ett antal år att mogna så kommer
de säkerligen utvecklas till väldigt bra viner. Framförallt årgång 1996.
 

Keen

slan
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Stort tack för en grym kväll. Grymma viner, och skönt att det inte var så satans mycket per skalle som på vininfernot. Man kunde gå därifrån med intrycket bevarade och inte vara helt slut.
Kul att gå vidare också, även fast man kanske skulle dragit hem istället. Nu slutade det för min del på village kl 5. Det känns idag.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Keen skrev:
Stort tack för en grym kväll. Grymma viner, och skönt att det inte var så satans mycket per skalle som på vininfernot. Man kunde gå därifrån med intrycket bevarade och inte vara helt slut.
Kul att gå vidare också, även fast man kanske skulle dragit hem istället. Nu slutade det för min del på village kl 5. Det känns idag.

Kan bara hålla med. Vi gick ju tacksamt nog i tid och mådde väldigt bra i morse.
I bilen på vägen hem i dag slog det oss hur gott allt var. Jag vill ha mera -88a och -79 men det lär nog ta ett tag innan jag kommer över några av dem.

Jag återkommer med hur Privat Cuveen var eftersom vi inte öppnade den. Förhoppningsvis håller den lika hög klass som de övriga gjorde.

Tack alla som deltog, utan er hade det inte varit ekonomisk möjligt att dra ihop den samlingen av flaskor vi hade.
 

v_skogh

Medlem
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Stort tack till alla. En oförglömlig kväll.
Helt magiska viner och vilken tur vi hade med flaskorna.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Krug provning på Grappe 22 november

Tyvärr blir bilderna inte så bra med min mobilkamera

2zyzkmw.jpg
 
Toppen