Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

"Krug-substitut"

A

Anonymous

Vad anser ni är det mest "Krug-lika" jag kan köpa på SB för högst 500-600:-, särskilt om jag inte vill behöva lagra mer än högst ett par år? (Jag tänker allt för ofta på den där vällagrade Grand Cuvee jag drack i somras...)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: "Krug-substitut"

maxistockholm2 skrev:
Vad anser ni är det mest "Krug-lika" jag kan köpa på SB för högst 500-600:-, särskilt om jag inte vill behöva lagra mer än högst ett par år? (Jag tänker allt för ofta på den där vällagrade Grand Cuvee jag drack i somras...)
Finns tyvärr inte nån sån Champagne?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: "Krug-substitut"

Det där är ju jäkligt klurigt alltså. Krug är ju unikt men vad tusan, det finns ju GC på halvflaska! Nu kommer magnum att få spel på mig, men köp några sådana, de ligger ju runt en femhunka och de utvecklas snabare så du kan få lite mognadstoner efter relativt kort lagring.
 
Trådskapare
A

Anonymous

SV: "Krug-substitut"

lepatrik: Ganska kul (men bara ganska)! ;-)

Krug: Hade hoppats på ett annat svar, men inser att det nog kan förhålla sig som magnum och du skriver... Det närmaste jag kommit Krug GC hittills är Egly Ouriet.

Om man omformulerar frågan då: Champagner med "pondus" / kraft / djup etc (kalla det vad ni vill), upp till 500-600:- ? (Bollinger NV känner jag såklart redan till...)
 

Krug88

Medlem
SV: "Krug-substitut"

Finns nog inte för det priset.
Du måste nog upp lite över 7-800kr och handla bubblet utomlands.
 

Elvis

Medlem
SV: "Krug-substitut"

Jag omformulerar ännu mer och försöker mig på ett svar. ;)

Vilken är den bästa champagnen man kan köpa på Systemet som kostar 500-600 kr?

Förslag:
7407 Vilmart Coeur de Cuvée 1998 (639 kr)
82190 Gosset Brut Grand Millésime 1999 (529 kr)
97476 Gosset Grand Millésime Brut 1999 (499 kr)
 

anders

Medlem
SV: "Krug-substitut"

Elvis skrev:
82190 Gosset Brut Grand Millésime 1999 (529 kr)
97476 Gosset Grand Millésime Brut 1999 (499 kr)

30 spänn bara för att kasta om ordningen på orden. Det är stadigt betalt det. ;D
Undrar om det kan röra sig om två olika lotter som är intagna.
 

Elvis

Medlem
SV: "Krug-substitut"

Haha, lustigt. ;D Ser nu att den billigare (97476) är slut, så man får nog betala de där 30 extra kronorna.
 

Keen

slan
SV: "Krug-substitut"

Såg det där också. Men beställde iallafall den dyrare (when in doubt, köp det dyraste :p)

Ska drickas på torsdag.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: "Krug-substitut"

maxistockholm2 skrev:
lepatrik: Ganska kul (men bara ganska)! ;-)

Krug: Hade hoppats på ett annat svar, men inser att det nog kan förhålla sig som magnum och du skriver... Det närmaste jag kommit Krug GC hittills är Egly Ouriet.

Om man omformulerar frågan då: Champagner med "pondus" / kraft / djup etc (kalla det vad ni vill), upp till 500-600:- ? (Bollinger NV känner jag såklart redan till...)
Egly är nog mera som Bollinger, Clouet Silver BS kostar lite pengar och har lite Bollinger stil över sig, men ingen av dessa har den syran som Krug besitter (på gott och ont)
Kraft hittar man bäst från PN byar, Ambonnay, Ay, Bouzy etc. Gosset framför allt Celebris (men nu är prisramen spräckt!!) har en hel del "pondus"
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: "Krug-substitut"

anders skrev:
30 spänn bara för att kasta om ordningen på orden. Det är stadigt betalt det. ;D
Undrar om det kan röra sig om två olika lotter som är intagna.

Jag tror nog mera att det handlar om lathet från Divines sida, det ena är väl det gamla beställningsnumret och det andra är ett ordinarie nummer, men jag kan ha fel.
 
SV: "Krug-substitut"

Krug, Grande Cuvée är väldigt speciell till stilen. Efter att ha druckit det flera gånger tror det blir svårt att hitta substitut, tyvärr.
Även Richard Juhlin säger att grundstilen är unik (han hade bara missat det en gång på blindprovning).
 
SV: "Krug-substitut"

OK, tack iallafall! Det är som vanligt; "det finns inga genvägar"... Som Krug föreslog så finns det ju halvflaskor (eller "kvartsmagnum", som väl någon lär rätta mig på annars ;)) också, ska nog faktiskt handla på mig några sådana. Tyvärr verkar dock importören ha kommit ihåg att prishöja den samtidigt som 0,75:an, men 625 spänn är iallafall ingen förmögenhet som man måste tveka inför på en fredagkväll!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: "Krug-substitut"

maxistockholm2 skrev:
OK, tack iallafall! Det är som vanligt; "det finns inga genvägar"... Som Krug föreslog så finns det ju halvflaskor (eller "kvartsmagnum", som väl någon lär rätta mig på annars ;)) också, ska nog faktiskt handla på mig några sådana. Tyvärr verkar dock importören ha kommit ihåg att prishöja den samtidigt som 0,75:an, men 625 spänn är iallafall ingen förmögenhet som man måste tveka inför på en fredagkväll!
Har du provat Gosset Celebris? Otroligt bra och om du tänkt dricka 75 cl!! så är priset lätt inom räckhåll för Celebris. Champagne på halvor!? TRAMS :p, inte mkt att ha. Köp KRUG GC på hel och halv och testa ;)
 
SV: "Krug-substitut"

magnum skrev:
Har du provat Gosset Celebris? Otroligt bra och om du tänkt dricka 75 cl!! så är priset lätt inom räckhåll för Celebris. Champagne på halvor!? TRAMS :p, inte mkt att ha. Köp KRUG GC på hel och halv och testa ;)
Jag tycker att Krug, Grande Cuvée är mycket bra även på halvflaska, och den fungerar bra om man dricka en mycket bra champagne men inte bränna 1200 kr på en kväll.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: "Krug-substitut"

Darth Angelus skrev:
Jag tycker att Krug, Grande Cuvée är mycket bra även på halvflaska, och den fungerar bra om man dricka en mycket bra champagne men inte bränna 1200 kr på en kväll.
Håller med dig, men Krug på halv är klart mindre bra en Krug på hel.
 
Toppen