Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug ?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Fick ett lite annorlunda erbjudande från en av mina vinlangare som precis fått in Krug Clos du Mesnil 1982 direkt från producent. jag reagera mest på att priset lät 'överkomligt ' på 1050€ - det är vell den nivån år 2000 ligger på ?
1982 ska vell ändå vara en shysst årgång av Krug CdM ?
 
Fick ett lite annorlunda erbjudande från en av mina vinlangare som precis fått in Krug Clos du Mesnil 1982 direkt från producent. jag reagera mest på att priset lät 'överkomligt ' på 1050€ - det är vell den nivån år 2000 ligger på ?
1982 ska vell ändå vara en shysst årgång av Krug CdM ?
En Krug CdM 1982 direkt från Krug för runt 10.000 SEK får nog ses som ett bra pris. 82an är en av de bättre och jag har sett dem för runt 10-12000 men att den legat hos huset drar upp priset.

CdM 2000 kan du köpa för runt €700, bland annat här
 

SUPRA

Bäst
En Krug CdM 1982 direkt från Krug för runt 10.000 SEK får nog ses som ett bra pris.

Tror jag också. Lyckades få tag på ett gäng CdM omkring 2008 då det skakade en del kring €300-400 (minns ej exakt), men de har ju okänt ursprung och hos Krug har de inte legat garanterat.
Har bara druckit en, dock vid helt fel tillfälle. :)
 

Elvis

Medlem
Har Krug olika deg.datum på sina årgångsviner?

Nej, det har de väl säkert bara i undantagsfall och då kanske de alltid heter Collection? Jag har hört talas om att det ligger Krug 1996or på jero i deras källare, till exempel. Om de någonsin släpps till försäljning så lär de få senare degorgeringsdatum än de vanliga Krug 1996orna. Men de kanske kommer att kallas för Collection då.

Frågan bottnade i att det släppts en CdM 1982 som sägs ha legat hos Krug ända till nu och då blir man lite nyfiken på när den degorgerades.

I vilket fall som helst vore det trevligt med ID-koder även på årgångsvinerna. Mer information är alltid trevligt och jag vet till exempel inte när Krug 2000 degorgerades. Gissningsvis hösten 2011?
 
Nej, det har de väl säkert bara i undantagsfall och då kanske de alltid heter Collection? Jag har hört talas om att det ligger Krug 1996or på jero i deras källare, till exempel. Om de någonsin släpps till försäljning så lär de få senare degorgeringsdatum än de vanliga Krug 1996orna. Men de kanske kommer att kallas för Collection då.

Frågan bottnade i att det släppts en CdM 1982 som sägs ha legat hos Krug ända till nu och då blir man lite nyfiken på när den degorgerades.

I vilket fall som helst vore det trevligt med ID-koder även på årgångsvinerna. Mer information är alltid trevligt och jag vet till exempel inte när Krug 2000 degorgerades. Gissningsvis hösten 2011?

Det verkar finnas lite olika uppfattningar om degdatum för Collection. Jag var av uppfattningen att de hade samma degdatum som den vanliga årgången men lagrades i Krugs källare. Vet att jag har sett referenser till att de degas senare men vet inte om det är ett undantag baserat på årgång eller en regel
 

Elvis

Medlem
Det verkar finnas lite olika uppfattningar om degdatum för Collection. Jag var av uppfattningen att de hade samma degdatum som den vanliga årgången men lagrades i Krugs källare. Vet att jag har sett referenser till att de degas senare men vet inte om det är ett undantag baserat på årgång eller en regel

Jag vet att Krug Collection 1989 degorgerades år 2000 och det bör väl ha varit samtidigt som vanligt Krug 1989orna så det är nog huvudregeln nuförtiden i alla fall, men jag vet inte om det även gäller de urgamla Collection som släppts.
 
Toppen