Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug...

Andreas L

Medlem
Jag har haft ett brokigt förhållande till Krug de sista åren, alltså inte till moderatorn på detta forum, visst kan han vara lite väl rustik i bland men han är hygglo så länge han håller sig ifrån lakrisshots och bira... :-[

Vad det gäller Krug Grande Cuvée så har jag de senaste åren inte riktigt gått igång till 100% jag har aldrig sagt att champagnen inte är bra, snarare har jag bara inte tyckt att den är så god som jag minns den då jag först gick igång på Krug för många år sedan.
Nu har jag dock återvunnit min tro mitt hopp och min kärlek! Var i Chicago på jobb några dagar och upptäckte en utsökt champagnebar som sålde Krug för 30 dollar per glas (ca 200 sek) eller 170 per flaska ( ca 1100 sek). Dessa snälla priser gjorde ju att jag drack hiskeliga mängder och jag säger bara - faan vad gott, precis som jag minns Krug från den gamla goda tiden, och vilken drickbarhet, vilket djup och vilken mognad! Nu ska jag köpa på mig en låda och låte den ligga till sig. :)

Om någon tänkte dricka denna på Lydmar som tar 4995 sek så kan ni istället flyga till chicago och utforska denna trevliga champagnebar för samma pengar (jag köpte en biljett till min flickvän för exakt 4995 för fre-sön med KLM, om ni då hade tänkt att ta 2 fl på lydmar så kan ni ju dricka 4 fl där för samma pris...)
 
SV: Krug...

Andreas L skrev:
Jag har haft ett brokigt förhållande till Krug de sista åren, alltså inte till moderatorn på detta forum, visst kan han vara lite väl rustik i bland men han är hygglo så länge han håller sig ifrån lakrisshots och bira... :-[

Då blir han direkt onskefull och tvingar i en spriten.

Andreas L skrev:
Nu har jag dock återvunnit min tro mitt hopp och min kärlek! Var i Chicago på jobb några dagar och upptäckte en utsökt champagnebar som sålde Krug för 30 dollar per glas (ca 200 sek) eller 170 per flaska ( ca 1100 sek). Dessa snälla priser gjorde ju att jag drack hiskeliga mängder och jag säger bara - faan vad gott, precis som jag minns Krug från den gamla goda tiden, och vilken drickbarhet, vilket djup och vilken mognad! Nu ska jag köpa på mig en låda och låte den ligga till sig. :)

Om någon tänkte dricka denna på Lydmar som tar 4995 sek så kan ni istället flyga till chicago och utforska denna trevliga champagnebar för samma pengar (jag köpte en biljett till min flickvän för exakt 4995 för fre-sön med KLM, om ni då hade tänkt att ta 2 fl på lydmar så kan ni ju dricka 4 fl där för samma pris...)
Vad heter baren?
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Krug...

Pops Champagne - massvis av skumpa, bra viner, enkel men god mat. Dessutom med en sympatisk jazzclub i källaren...
 

Lando

Medlem
SV: Krug...

Har faktiskt spelat på den baren, jävligt nice ställe! Tyvärr var detta innan mitt champagneintresse vaknade på allvar.

Men on topic, tror du att detta var nya flaskor eller har restaurangen helt enkelt legat på gamla ett tag och låtit dom mogna? Har hört flera som dom senaste åren tyckt att kvalitén på Krug GC har gått ner, Juhlin bland annat om jag nu minns rätt?
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Krug...

Lando skrev:
Har faktiskt spelat på den baren, jävligt nice ställe! Tyvärr var detta innan mitt champagneintresse vaknade på allvar.

Men on topic, tror du att detta var nya flaskor eller har restaurangen helt enkelt legat på gamla ett tag och låtit dom mogna? Har hört flera som dom senaste åren tyckt att kvalitén på Krug GC har gått ner, Juhlin bland annat om jag nu minns rätt?

Detta var de nya etiketterna - jag hör nog till den skara som just tyckt att Krug var lite glesare de senaste åren men det är ju dynamiskt med multi vintage cuvéer, nu var jag synnerligen nöjd.
Hur då spelat på den baren?
 

Lando

Medlem
SV: Krug...

Andreas L skrev:
Detta var de nya etiketterna - jag hör nog till den skara som just tyckt att Krug var lite glesare de senaste åren men det är ju dynamiskt med multi vintage cuvéer, nu var jag synnerligen nöjd.
Hur då spelat på den baren?

Jag är pianist och har spelat tillsammans med en Chicagojazzsångerska där, Stephanie Browning. Fan vad gött att höra att den(Krug GC) inte har stagnerat, själv är jag flör ny i gemet för att ha köpt några innan heller, men i framtiden ska jag :)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Krug...

Andreas L skrev:
Var i Chicago på jobb några dagar och upptäckte en utsökt champagnebar som sålde Krug för 30 dollar per glas (ca 200 sek) eller 170 per flaska ( ca 1100 sek). Dessa snälla priser gjorde ju att jag drack hiskeliga mängder och jag säger bara - faan vad gott, precis som jag minns Krug från den gamla goda tiden, och vilken drickbarhet, vilket djup och vilken mognad! Nu ska jag köpa på mig en låda och låte den ligga till sig. :)

Om någon tänkte dricka denna på Lydmar som tar 4995 sek så kan ni istället flyga till chicago och utforska denna trevliga champagnebar för samma pengar (jag köpte en biljett till min flickvän för exakt 4995 för fre-sön med KLM, om ni då hade tänkt att ta 2 fl på lydmar så kan ni ju dricka 4 fl där för samma pris...)

Passa på och ät ostron på Shaw´s Crab House innan.
http://www.shawscrabhouse.com/chicago/hours.shtml#
Inte så långt från Pop's.
Inredningen är typiskt amerikanskt smaklös men rätt häftig ändå i deras version av art deco.
Happy Hour på ostron mellan 4:00 - 6:00. De byter meny två gånger om dagen
http://www.shawscrabhouse.com/chicago/menus/obar_lunch.pdf
allt eftersom det kommer nya leveranser av ostronen. Alltid 12 olika sorter
även om det inte är 12 olika arter.Åt fantastiska Taylor´s Kumamoto
(Crasostrea sikamea) där i februari.
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
SV: Krug...

Lando skrev:
Jag är pianist och har spelat tillsammans med en Chicagojazzsångerska där, Stephanie Browning. Fan vad gött att höra att den(Krug GC) inte har stagnerat, själv är jag flör ny i gemet för att ha köpt några innan heller, men i framtiden ska jag :)

Koolt, då har vi nåt gemensamt, själv är jag en hängiven jazzgitarrist...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krug...

Och jag kunde i min tidiga barndom spela "hej sa Petronella" samt "änglamarken" på blockflöjt, samt skickade in ansökningspapper för att ta gitarrlektioner.

Asen sköt sönder en lovande karriär inom musiken när de istället för en tuff gitarr tilldelade mig en fiol.

Krug vägrade.

Istället för en karriär som överbetald internationell supersommelier som släpper jazzskivor sitter jag nu i en källare och letar viner från Malta....
 

Elvis

Medlem
SV: Krug...

Krug skrev:
och letar viner från Malta....

Sorgligt, men jag hoppas att det inte är viner producerade på Malta du menar... Jag kommer ihåg när jag bodde där och jag fick maltesiskt vin i julklapp från varenda affärskontakt på ön. Jag har vid ett flertal tillfällen provat viner som entusiastiskt beskrivits som "Maltas bästa vin", men de har alla varit för dåliga för att förtjäna något positivt adjektiv i samma mening. Mina julklappar blev uppskattade presenter till den maltesiska delen av personalen.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krug...

Maltesiska viner har stått på agendan de senaste dagarna och det har börjat droppa in varuprover... Jag bävar.
 

anders

Medlem
SV: Krug...

Krug skrev:
Maltesiska viner har stått på agendan de senaste dagarna och det har börjat droppa in varuprover... Jag bävar.

Vi får se hur de står mot de georgiska vinerna som du så målande beskrev här
 

Elvis

Medlem
SV: Krug...

Krug skrev:
Maltesiska viner har stått på agendan de senaste dagarna och det har börjat droppa in varuprover... Jag bävar.

Maltesiska viner är för övrigt ett bra exempel på att småskalighet inte automatiskt leder till kvalitet. Finns det verkligen en marknad för maltesiska viner i Sverige?
 
SV: Krug...

Hur kommer det sig att en tråd om Krug Champagne byter skepnad till en het debatt om maltesiska viner? Är det en längtan efter nya fantastiska smakupplevelser, tristess eller bara ett flagrant brott mot forumets ambitioner : vinforum för folk med smak ::)
 

Elvis

Medlem
SV: Krug...

shorepower skrev:
Hur kommer det sig att en tråd om Krug Champagne byter skepnad till en het debatt om maltesiska viner?

Det är för att Krug inte bara är en underbar champagne utan också en människa av kött och blod här i forumet. Den senare jobbar bland annat med att provsmaka maltesiska viner, så därför ska vi vara snälla mot honom.
 

Krug88

Medlem
SV: Krug...

Elvis skrev:
Det är för att Krug inte bara är en underbar champagne utan också en människa av kött och blod här i forumet. Den senare jobbar bland annat med att provsmaka maltesiska viner, så därför ska vi vara snälla mot honom.
Ja verkligen, massor av kött...
 
Toppen