Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug88 – Pelle.

Andreas

Medlem
Tja gubben!

kommer du ihåg när du satt en höstkväll 2005 och skrev inlägg på ett gammalt vinforum, som inte längre existerar... Du kommenterade i samma ämne som jag och vi började en slags chat. Det handlade om champagne men vad vi diskuterade exakt minns jag ej. Klockan var runt 21 och vi hade kanske chattat i en halvtimme. Vi kom kom underfund med att vi båda var medlemmar på Grappe och att det vore kul att träffas någon gång och dricka något kul. Perfekt säger du, om 10 minuter på Grappe, varsin flaska, blint. Jag minns att jag fick en nervös känsla i kroppen, någon slags blind date med ett annat vin-freak... jag säger till min fru att jag ska cykla ner på Grappe för att prova lite vin med en snubbe jag chattat med i ett vinforum. Jag kommer ihåg att hon kollade på mig med stor skepsis och sa bara ironisk, Have fun!

Du hade en Billecart Cuvee N.F som var otroligt bra, ung men samtidigt väldigt fruktig och med en skön kraft. Jag hade aldrig druckit den tidigare och kunde inte pricka den blint, dock plockade jag en hel del av de toner som är typiska och jag minns att du var imponerad av min näsa. Att du som verkade vara så otroligt duktig på vin var imponerad kändes väldigt bra. Jag minns att jag ville fortsätta imponera på dig och gick till mitt fack för att hämta en flaska som jag sedan hällde blint. Du började dofta på vinet, smakade och såg väldigt förvånad ut, nästan tveksam. Du satt helt tyst i ett par minuter och sa sedan helt lugnt, jag tror knappt det är sant, men du har precis bjudit mig på mitt absoluta favoritvin, en Krug88. Du har precis skaffat dig en vän för livet!

Pelle, ditt liv blev dock alldeles för kort.

Love you man!
Andreas
 

chambertin

Medlem
Väldigt fint skrivet av alla här.

Fick tyvärr inte heller förmånen att känna Pelle personligen under alla dom åren han förgyllde forumet med sina underbara inlägg vare sig när han var kvar i Sverige eller efter det att han lämnat för Asien. Kändes som att han var en äkta livsnjutare ut i fingerspetsarna och hans raka och ärliga inlägg träffade ofta direkt men utan att såra. Kommer att sakna dom väldigt mycket.....

R.I.P. Pelle
 
Herregud!

Tunga nyheter, men mycket fint skrivet, Jimmy. Och flera andra också, förstås.

Jag mötte bara Pelle/Krug88 en enda gång, för drygt fem år sedan, efter avklarat vinferno. Det mesta intrycket jag har av honom har därmed kommit från forumsinlägg.
Som jag sagt till både ett par medlemmar, bland annat Jimmy, så var jag riktigt imponerad av Pelles kunskaper om champagne, och speciellt då produkter i det absoluta toppskiktet, som han faktiskt tycktes ha provat en hel del av. Han var kort sagt väldigt duktig på att göra koncisa men informativa inlägg om vin, som jag kunde lära mig av (och säkert andra också), för vilket jag är tacksam än idag, då det bidragit till mitt eget champagneintresse.
När jag läser Jimmys inledande inlägg i den har tråden får jag en viss klarhet varifrån denna kunskap kom. Ett brinnande intresse för champagne, i kombination med en klar talang för att prova vin, är kontentan av intrycket jag får när jag läser det, vilket förstås inte förvånar.

Det är en viss tröst att veta att han hann få uppleva en del av livets glädjeämnen, i form av fantastiska viner. Ändå är det naturligtvis mycket sorgligt. Inte för att jag vet hur gammal han var exakt, men baserat på vad jag kunde se är jag tyvärr tvungen att dra slutsatsen att han blev några årtionden mindre långlivad än en genomsnittlig man. Det är det som är värst med situationen ändå, att någon går ur tiden alldeles för ung.
Cancer är naturligtvis ett bedrövligt öde. Jag visste att han blivit utbränd och gett sig av, men att något sådant här allvarligt drabbat honom hade jag ingen aning om. Hoppas att de sista åren gav någon glädje, i alla fall!

R.I.P. Pelle/Krug88
 

Jos

Medlem
Mycket fint skrivet Jimmy och andra. Chockad och otroligt nedstämd läser jag detta först nu. Han var verkligen en stor vinälskare och kommer verkligen vara saknad! Har sett fram emot att snacka vin med honom på Grappe när han kommer hem... Fy fan för cancer!
 

Jos

Medlem
Kommer ihåg ett Vinferno när han tittade allvarligt men ödmjukt på mig och sa, - " Tack, tack för att du tog med dig det här". Vi hade inte träffats så många ggr men han oj vad jag såg att han menade det. Härligt med passionerade människor!
 

Sjödin

Joråsåatt...
Otroligt tråkig läsning... Som en del andra här kände även jag bara Pelle via forumet. Vi träffades en gång på Vasahof minns jag, efter ett vinferno. Troligen samma tillfälle som Anders och Darth redan beskrivit. Jag minns honom som en otroligt passionerad vindrickare med kunskaper och erfarenheter en annan bara kan drömma om. Hans allt mer sporadiska inlägg och kommentarer här i forumet har varit saknade en tid och kommer nu saknas än mer.

Vila i frid!
 

Contraste

Medlem
Jag hade bara hunnit jobba några kvällar på Grappe första gången jag träffade Pelle, han och Jimmy satt och drack nått SQN monster och skrämde parfymkärringarna nere i klubbrummet. Han vägde in mig direkt.

Det var andra öppettider då, 12-22 för medlemmar och 12-04 för Pelle, Jimmy & Co. Ja, ni var ju där själva så ni vet ju.

Han lät mig prova viner och årgångar jag bara läst om i böcker, han lyssnade och han delade med sig. Jag har lärt mig mycket av Pelle, inte minst vad det gäller vin. Han lärde mig att låta flaskans innehåll styra oavsett pris och etikett, har aldrig träffat någon som sågat så många hövdingar, eller bli så rörd när ett vin var riktigt bra.

Jag har många minnen av Pelle som jag kommer att vårda, alla after hours nere i klubbrummet tillsammans med hans familj och vänner, gången han verbalt fullständigt avrättade en kille som knuffat till Emil när han stod och spelade flipper, när han försökte lära mig backgammon och såklart när jag provade Krug 88 för första gången.

Mina tankar går till Pelles familj och till er som stod honom nära,

Kalle
 

CH

Medlem
Har haft äran att träffa Pelle några gånger och lärde känna honom genom detta forumet.

Har fantastiska minnen vinmässigt med honom och kommer på ett antal sköna anekdoter så fort någon nämner hans namn. Kommer med all säkerhet fylla på denna tråden med några av dessa men det jag minns mest däremot är inte alla fantastiska viner som han bjudit på eller som vi provat tillsammans utan alla diskussioner man haft med honom. Det var då jag verkligen lärde känna vilken underbar person han var och det är det jag verkligen kommer sakna.


Tack för allt Pelle. Du kommer vara saknad.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
I fredags var det begravning, en borgerlig sådan i Råcksta. Det var många som kom dit, lika många vänner som familj. Fin musik, fina ord – många hämtade från den här tråden. Ni ska veta att Pelles familj verkligen har uppskattat det ni skrivit här.

Många tack.

Jag tog några bilder och har skickat dessa till familjen också. Lägger upp ett par här.
 

Attachments

  • pelle 19-1130987.jpg
    pelle 19-1130987.jpg
    86,4 KB · Visningar: 424
  • pelle 7-1130998.jpg
    pelle 7-1130998.jpg
    159,5 KB · Visningar: 403
I fredags var det begravning, en borgerlig sådan i Råcksta. Det var många som kom dit, lika många vänner som familj. Fin musik, fina ord – många hämtade från den här tråden. Ni ska veta att Pelles familj verkligen har uppskattat det ni skrivit här.

Många tack.

Jag tog några bilder och har skickat dessa till familjen också. Lägger upp ett par här.

Tack @Jimmy Forsman för du la upp bilderna
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi skall alla den vägen vandra, men få vandrar med sådan självklarhet och närvaro som denne man vandrade.
 

Andreas

Medlem
I fredags var det begravning, en borgerlig sådan i Råcksta. Det var många som kom dit, lika många vänner som familj. Fin musik, fina ord – många hämtade från den här tråden. Ni ska veta att Pelles familj verkligen har uppskattat det ni skrivit här.

Många tack.

Jag tog några bilder och har skickat dessa till familjen också. Lägger upp ett par här.


Tack för att du delar dessa fina bilder då jag tyvärr inte kunde närvara på begravningen. Ett väldigt fint men jobbigt minne.

Andreas
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Ett par bilder till, från mottagningen hemma hos Fredrik och Lotta.

En liten närbild på fotot som stod på kistan och även på minnesdrycken som gick i Pelles anda.
 

Attachments

  • Pelle 20-1140040.jpg
    Pelle 20-1140040.jpg
    90,3 KB · Visningar: 425
  • pelle 14-1140021.jpg
    pelle 14-1140021.jpg
    92,4 KB · Visningar: 435
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Vi drack en hel del godsaker och han var närvarande genom berättelser, humor och sågningar.

Listan på viner var lång. En stor kväll.

Vi drack:
Leclapart l'apotre -04
Cristal 05 x 2
Gosset 99 mgn
Pierre Peters CS 96 mgn
Fleur du Passion 95 mgn
Krug 96 mgn
Krug 95 mgn
Dompa 90 mgn
Billecart NF 96 mgn
LP Grand Siecle Rosé 88 mgn
Assmanhäuser Höllenberg Spätburgunder 70 aka Den Tyska Pinnen
Krug 90 (dock tyvärr korkad) halvmagnum
LP Grand Siecle NV mgn (ant. 80-talsbas)
William Deutz 79 mgn
Cos d'Estournel 82 halvmgn
Bucella Cab 10 halvmgn

och, såklart, en Krug 88. Som generöst hämtades av @Andreas L

vin-36.jpg
 
Last edited:

CH

Medlem
Det kom ju in en Krug -90 som bonusflaska precis i slutet som kompensation för den korkade.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det kom ju in en Krug -90 som bonusflaska precis i slutet som kompensation för den korkade.
Gjorde det? Jag vet att Andreas L hämtade en Krug 88, missade Krug 90 isf. Men du missade Krug 88 i din finfina lista så det går på ett ut. :)
 

CH

Medlem
Japp det gjorde det och nej jag missade inte Krug -88 på min lista. Du kan ju titta på din finfina bild du tog av min lista så ser du att det står Krug -88 under Krug -90 (corked) och längst ner står det även Bonus: Krug -90.

Vad jag missade däremot var att det var 2x av "Den Tyska Pinnen"
 
Toppen