Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krugmiddag med Måns Backlund

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Så var det dags igen för en Krugprovning. Man kan aldrig ha för många av den varan!
clear.png
Temat var endast Krug så de flesta visste bara sin egen flaska och själv hade jag smugit in en bastard. Maten stod Måns Backlund för som levererade på sedvanligt hög nivå.

image0.jpeg



Föråkare var Egly Ouriet Tradition och Egerie Pannier 2008. Alla viner upplevde jag vara i en ekad stil. Öppnade själv Eglyn för att njuta i lugn och ro. Tradition är vinet jag druckit minst av i portföljen och har sämst koll på. Kraftigt ekad oxiderad stil som förväntat, mycket mustiga äpplen och lång smak för att vara NV. Lite fikon med. Blir till att fylla på om det blir något besök i år för 750 kr på bolaget är inget alternativ... Egerie upplevde jag också som lite ekad men tveksamt om det stämmer. Gissade Bonville Les Belles Voyes 2012. Inte oävet alls även om producenten inte är en av de sexigare till namnet.

Hade en GC-vertikal i Stockholm. Där var den positiva överraskningen för mig 164e och den negativa 162e. Tyvärr var inga vintage med den gången men det blev det ändring på i Götlaborg! I Stockholm lyckades jag få 5 av 8 rätt men den här gången blev det bara 2 av 8 med några rätta andragissningar. Misslyckas man med några gissningar blir det snabbt pankaka. Inser också att jag missat att gissa på 164e. Tror ingen annan lyckades bättre heller...

Genomgående mycket rostat bröd som förväntas av Krug. Blev bara 30 minuter till att analysera 8 viner vilket är i kortaste laget för mig om man ska analysera ordentligt. Rätt rudimentära anteckningar samtidigt som det ibland kan vara svårt att särskilja viner när de är i samma stil.

1 GC 166e (10)
Har bara skrivit rabarber. Kraftig smak, balanserad med markerad syra, ung? 166e borde vara en bra gissning när jag kollar anteckningarna men har gissat vintage 02.

2 GC 168e (12)
Paj och nougat. Balanserad men ung. Citrussyra a la 02. Gissade vintage eller 168e.

3 2004

Kraftigt rostad men trots det rätt elegant i stilen jämte övriga. Rankade den som tvåa. Kul att 04an levererade. Bara andra gången jag dricker och första gången blint. Min favoritårgång av de mindre hypade.

4 GC 162e (06)
Rostade hasselnötter i klassisk Kruganda. Smak av karamell och lång eftersmak. Min favorit. Gissade delvis därför 166e med 162e som andraval.

5 2002
Har bara skrivit citrus så förstår inte varför jag gissade 162e före 2002.o_O

6 GC 161e (05)
Svampbuljong och ruggigt lång och intensiv smak. Rankade den först som fyra men kvalade in på pallplats strax före 2002 på grund av mognaden.

7 GC 164e (08)
Återigen lite pajig doft. Enklast smak hittills och smakar ungt. Gissade 168e.

8 1988 aka Jansz 2014
Hade tidigare fått den här blint av @Mattias Schyberg och erinrade mig då lite krutiga toner fast med kort smak (gissade svavelsoppa, typ Comtes 06). Tänkte att det kunde bli en intressant joker. Inga reduktiva drag alls den här gången. Tydligt avvikande med tropisk frukt och lite kräftor. Väldigt kort smak och för mig som drack halvblint var det självklart att det här var Jansz. De flesta övriga rankade den sist och hörde någon gissning på en svag 11-bas. Enda vinet utan en endaste röst.

Förvåningen blev stor när flaskan visade sig vara en Krug 88 och några toppade såklart upp för säkerhets skull innan polletten ramlade ner.:)


Min ranking:
  1. GC (06)
  2. 2004
  3. GC (05)
  4. 2002
  5. GC (10)
  6. GC (12)
  7. GC (08)
  8. Jansz 2014
Vi röstade på topp tre med inverterad poäng innan avtäckning. Första röster inom parentes.

  1. GC (06) - 17 p (3)
  2. GC (05) - 16 p (4)
  3. GC (08) - 3 p
  4. 2004 - 2 p
  5. GC (12) - 2 p
  6. GC (10) - 1 p
  7. 2002 - 1 p
  8. Jansz 2014 - 0 p

Två solklara vinnare med andra ord! Ordningen återställd med GC 06 i topp. För egen del kan jag tycka poängen blir lite missvisande efter de två första solklara favoriterna då det var väldigt jämt i toppen. Fast ändå får väl slutsatsen bli att satsa på GC och lagra. Tror ingen lyckades pricka vilka som var vintage och de fick bara två röster totalt. Den lärdomen kommer jag nog glömt (igen) när 08a släpps.:oops:

Efter en snabb provning blev det mat med lite trevliga bonusviner.

Ostron, sardinermackor och rädisor
20210424_175942.jpg 20210424_175724.jpg
Här blev det en Agrapart X? 2000 blint. Gissade något ekat, typ Bollinger 2004. Riktigt gott och första gången jag fått blint och bara andra gången jag dricker Agrapart. @Thirsty hade snappat upp att det var en producent jag var nyfiken på och det fortsätter jag vara!

Potatis, purjulök och löjrom i botten
20210424_181653.jpg

Havskräftor
20210424_184218.jpg

Drack för första gången Silex men tyvärr inte blint. Tror det var 2011. Övriga var inne på chablis vilket jag kan förstå. Friskt och med bra syra. Mineralisk nämndes...:rolleyes: Visst var det bra men inget jag springer bena av mig eller köper en blandlåda av för att få en flaska.

Piggvar
IMG_6208.jpeg

Anka
20210424_194349.jpg
Här kom kvällens vin även om det smärtar att erkänna. En Talbot 1983. Fasen vad mogen Bordeaux kan vara gott.:) Talboten var så vital och hade även en del frukt kvar så jag gissade 90/00-tal. Fick också en Mouton Cadet 1982 som var rätt trött.

Dessert
20210424_202134.jpg
Mars månads pava Domaine de l'Alliance 2016 som ställdes mot Suduiraut 2016. Kul att få mitt vinval mot en adekvat referens. Själv tyckte jag Alliance var snäppet bättre. Suduiraut kändes lite klumpigare men tror det var rätt jämnt i omdömena. Sött är gott!:D

För att toppa det här är det bara att hoppas på att Europa öppnar upp i höst så att jag får besöka Krug och smaka på deras 08a.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Trevlig provning! :) Trodde högre om 02an men ser fram emot att prova den själv.
Alla kan inte vara bäst och lägsta nivån är otroligt hög på en sådan här provning.

Fast se det som ett ytterligare bevis på att 2004 är en bättre årgång än 2002.;)

Har du tålamod eller få flaskor så vänta 3-5 år med 02an.
 

FredrikC

Medlem
Alla kan inte vara bäst och lägsta nivån är otroligt hög på en sådan här provning.

Fast se det som ett ytterligare bevis på att 2004 är en bättre årgång än 2002.;)

Har du tålamod eller få flaskor så vänta 3-5 år med 02an.
Haha har bara dålig erfarenhet av krug 04, Cristal 04 osv så jag håller 2002 högre ;)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Du som älskar 2006 :D
Jag ser ingen korrelation i kvalitet mellan basår och årgång. Snare tvärtom, framförallt som unga.

2005 är om möjligt ännu sämre än 06.

@vintomas hade en teori om att det var mer reservviner sämre år för att kompensera. Verkar stämma rätt bra med undantag för 2012, vilket kan antas bero på lågt skördeuttag 2012.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Jag ser ingen korrelation i kvalitet mellan basår och årgång. Snare tvärtom, framförallt som unga.

2005 är om möjligt ännu sämre än 06.

@vintomas hade en teori om att det var mer reservviner sämre år för att kompensera. Verkar stämma rätt bra med undantag för 2012, vilket kan antas bero på lågt sjördeuttag 2012.
Har du provat krug 06?
 

Elvis

Medlem
@vintomas hade en teori om att det var mer reservviner sämre år för att kompensera. Verkar stämma rätt bra med undantag för 2012, vilket kan antas bero på lågt sjördeuttag 2012.

Jag tror inte bara att det handlar om mer reservviner utan också om vilka reservviner de väljer. Om det är basår med exempelvis låg syra så väljer de reservviner med hög syra. Är det ett basår som 2008 så behövs det verkligen ingen syra från reservvinerna utan då kan de hälla i lite ”varmare” reservviner.

Men jag håller helt med om att det inte verkar finnas någon samband mellan bra basår och bra vin. När vi provade Krug GC i Stockholm för ett år sedan var 166 Edition (2010-bas) klar vinnare men sedan var det för mig väldigt jämnt mellan 2003-, 2004-, 2007- och 2008-basen. Lustigt nog var 2006-basen svagast av alla den gången.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har du provat krug 06?
Ja tyvärr. Nyfikenheten segrade över förnuftet. Öppnade en flaska på nyår och den var som förväntat. D.v.s. ogin, outvecklad och mest syra. Gissades ung BdB...:ängel:

Årgångskrug ska lagras minst 5 och gärna 10 år för att storheten ska framträda!

Bästa nysläppta årgångskrug jag druckit är 2004 med reservation för att det var på plats vilket kan inverka menligt på omdömet.
 

FredrikC

Medlem
Ja tyvärr. Nyfikenheten segrade över förnuftet. Öppnade en flaska på nyår och den var som förväntat. D.v.s. ogin, outvecklad och mest syra. Gissades ung BdB...:ängel:

Årgångskrug ska lagras minst 5 och gärna 10 år för att storheten ska framträda!
Upplevde inte alls min som mycket syra o_O Drack delamotte 08 dagen efter å där snackar vi syra.
Ge den tio år så kommer du älska den ;)
 

Thirsty

Smygnykterist
Lite tankar och reflexioner från provningen.

Vid GC-vertikalprovningen i Stockholm var min topp tre i tur och ordning 166 eme (10 bas), 164 eme (04 bas) och 164 eme (08 bas) samt klart sämst 167 (11 bas). Av dessa var 166 eme den lysande stjärnan, 164 eme ok att dricka då och 164 eme hade potential. Således förväntan att det ska vara likartad ordning även efter denna provning om än att vi inte visste årgångarna och det var oklart om det även skulle dyka vintage.

Flaskorna var nog något för kalla vid servering och inomhus temperaturen i lokalen var, neuralt sagt, något sval om än att behövdes inte dunjacka denna gång :)p). Att flaskorna var unga var klart och syran genomgående väl skarp. På 30 min hinner det inte hända så mycket i glasen (då röstning skulle göras) men alltefter kvällen går så händer det mer och efter 4 timmar skiljer de sig mer mellan årgångarna. Vid den tidpunkten var dock anteckningarna dock ytterst begränsade.

Min topp 3 var: 161 eme (05 bas), 162 eme (06 bas) och vintage 2002.

Att 161 och 162 även var populärast totalt var i vart fall för mig att de var lite mindre omogna än övriga om än behöver mer tid. Vintage 2002 hade en intressant power i doften som dock var väldigt knuten och som jag var ensam om att tycka vid diskussion och den enda som gav den poäng. På en fjärde plats utan poäng hamnade vintage 2004, behöver mer tid i källaren i likhet med alla andra.

Så var blir slutsatsen, de två bästa från stockholmsprovningen var inte med och 164 (08) var på tok för ung för att avnjutas nu samt att den sämsta (167) inte heller var med, således svårt att dra slutsatser mellan de två provningarna. Kunde inte peka ut vilka som var vintage och tror inte heller någon annan kunde göra det, i vart fall inte med säkerhet. Krug är gott men den behöver vila i vart fall 10 år för att komma till sin rätt och känns inte helt motiverad att dricka yngre i konkurrens med annat. Kan inte säga att vintage är bättre, då klokare att satsa på GC som är billigare och förhoppningsvis blir drickklar tidigare. Kanske förändras när de blir äldre? På BYOB i januari var Vintage 2000 trevlig och bra fas att drick och BYOB middagen i Stockholm för nån vecka sedan vad Vintage 1996 magisk. Kanske behöver jag köpa vintage i alla fall men då för långlagring. Bra vs dåliga basår för GC har inte linjärt samband, förvirrande, i vart fall inte när de är unga dvs inom 10 år. Kanske blir större skillnader med tiden?


Övriga flaskor, diverse tankar om.
- Jansz, hade inte mycket att komma med i sammanhanget, tuff konkurrens.
- Egly-Ouriet Brut Grand Cru, trevlig men enkel i sammanhanget. Veckan innan dracks, på BYOB, VV och millesime vilka är på en annan nivå.
- Egerie Pannier 2008, fantastisk trevli på nästan men bara citron i munnen. Kommer den bli bättre med tiden? Oklart. Inte fel att ha någon flaska i källaren men skulle inte köpa en låda.
- Agrapart 2000, klart mogen vilket låter rimligt men förvirrande då Agrapart Venus 2004 som jag hade med på PYOB veckan innan gissades på runt årgång 2013. Ok producent men vet inte om det är motiverat pris i relation till konkurrensen.
- Siles, kul att pröva. Inte druckit den tidigare. Tuff konkurrens av Krugen.
- Talbot 83, riktigt gott. Kan dock ha fått lite efter knuff av alla syra stinna tidigare skumpor och att den serverades till en kötträtt. Tror den hade haft det tuffare på Bdx 86 middagen, men fortfarande riktigt god.
- Mouton Cadet 82, fick det tufft i konkurrensen från Talbot. Nja.
- De söta vinerna är underskattade och fantastiskt gott till desserten som avrundning av provningen. Domaine de I’Alliance 2016 som hade en markerad syra gjorde sig fin till rabarberpajen. Suduiraut 2016 saknar den markerade syran alt syrligheten som I’Alliance hade. Trevlig att smutta på efter middagen. Svårt att inte jämföra med d’Yquem 2001 som dracks veckan innan på BYOB middag, en helt annan nivå med saffransbomb och syra som bär upp det.

Ännu en gång konstateras att avsmakningsmenyer gör sig fantastiskt till vinprovningar och Götet falangen levererar ännu en gång! :)
 
Toppen