Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Champagne99

Medlem
6. Krug Grande Cuvée (1978-1982-bas)

Dagens enklaste vin att sätta rätt med sin väldigt mörka färg och distinkta doft och smak. Inga bubblor kvar men härlig ändå. Så mycket mognad och ålder. Nektar och len i munnen. Viss syra och lång smak.

Omdömen som kom upp från andra: källare, rotfrukt, karamell, ålder, mysdricka, svamp, apelsinmarmelad, lång smak, känner igen stilen, apelsinskal och frisk syra. Alla gillade den och flera hade den på gränsen till topp 3 så poängen är kanske missvisande låg.

Totalt 2 poäng.
Jag måste korrigera detta då jag skrev fel. Flaskan fick sin etikett mellan 1978 och 1982. Alltså är basåret äldre än så, sannolikt något år mellan 1968 och 1976.
 

Ekdahl

Medlem
@Christer J , @LeChat , @Ekdahl och jag samlades i fredags för att fira både diverse födelsedagar och nya jobb!
Tema var lite löst men mogen prestige hade nämnts... :rolleyes:

Jag stressade halvt ihjäl mig på jobbet för att hinna i tid. Hade avtalat med kollegor att jag skulle kunna gå lite tidigare. Sen är det ju alltid något som f*****r upp :raseri: så missade så klart tåget jag siktat in mig på och kommer till slut fram 50 minuter för sent.
Pulsen är hög, är irriterad och frustrerad (övervägde allvarligt att begå en våldshandling mot nån som höll dörrarna öppna på spårvagnen för att kompisen skulle hinna med för att sedan upptäcka att de var på fel spårvagn och började käfta med föraren att hon skulle stanna och släppa av dem...)... kroppen vill egentligen vila och kändes som sådär upplagt för finskumpa.:deprimerad:

Idel glada miner mötte mig och fick ett glas rosé i handen, en sniff senare och allt elände tidigare på dagen glömdes! :D

Here we go!

Välkomstglaset bjuder på smultron, grillad citron och röda vingummin i näsan.
I munnen är det mjukt och söta röda bär. Röda remmar och söt citrus. Sötma finns det men den är inte på något sätt klumpig eller kladdig som det ibland kan bli, snarare elegant (9g dosage, helt perfa för denna skumpa!) Tappar lite kraft i mitten av loppet men fin eftersmak.
Gissade 2005/06/07 som årgång. Funderade på Moet men det var inte rätt. Vännerna hade ju redan gått genom allt så efter lite ledtrådar stod jag mellan Philliponat och Taitinger. Gissade Taitinger mest för att det varit mer omtalat.
Rätt svar: Taitinger Comtes Rosé 2006
God men kanske den behöver lite mer tid för att blomma ut mer.
89p

Vi orkade inte blinda för oss själva så det egna vinet var öppet.

1: I doften är det äppelcider. Ek. Citrusskal. Syrligt godis. Efter att passionsfrukt nämndes var denna doft (och smak) dominerande.
I munnen är det syrligt i kvadrat. Men gott! Passionsfrukt! Syrliga äpplen, Skalbeska. Massiv frukt och smak. Fräscht Känns ungt! Potential.
Gissade BdB 2012. Kommer inte ihåg om jag sa nån producent.
Rätt var: Roederer Cristal 2012.
Hoppsan! Det förklarar mycket...:D Alldeles för ung så klart men så kul att smaka nu! Svårt att sia hur detta blir efter hur det smakade i kväll men har druckit tillräckligt med Cristal i ålder 20+ år för att tänka att detta blir nog riktigt bra med tiden. Frukt och syra finns det nog av i alla fall!
Ikväll blev det 89++p

2:
I näsan är det moget. Ekad vanilj. Banan. Cognac. Kåda och granskott (så kul att LeChat också hade skrivit kåda och Ekdahl julgran...) Karamelliserat socker. Sniffarskumpa av första klass!
I munnen är det moget men med en massiv syra som håller allt på plats. Vinöst! Mer bananer och gran. Burkchampinjon. Konserverad citron och creme brulee.
Mitt vin så gissade inte men blev väldigt positivt överraskad då CT sista åren hade beskrivit detta som "over the top", "not exceptional" och "drink now."
Rätt svar: Diebolt Fleur de Passion 1998
Jäklar denna var god ikväll! Slutade som WOTN (2 första röster och 2 andra).
94p

3:
Doft med Vanilj. Cognac. Kolafudge. Svamp. Mogen.... vi var flera som tyckte den var väldigt lik vin #2 men lite mer återhållen...
I munnen är det moget, bra syra men inte lika massiv som förra vinet. Bränd karamell. Smörstekt svamp. Konserverad citron. Lite svag mousse.
Gissade BdB igen. Tänkte årgång och slog till med 1998.
Rätt var: Gosset Celebris Multivintage 1995/96/98/99.
Frustrerande att inte ta denna efter att ledtrådar om att det var en multivintage och det vanligtvis var en single vintage. Jag har läst om vinet och kände igen det men kunde inte komma ihåg vilket....:oops:
91p

4:
Enda vi visste på förhand var att det var en prestige på magnum... Förväntningarna låg på topp nu.
I näsan har vi citrusskal. Rostat bröd och kaffe. I början tändsticksplån som sedan ger vika för en underbar gräddig doft när det har fått andas nån timme eller två.
I munnen är det Limesaft och zest. Olivspad. Rostad ek. Blommar och grädde. En trevlig hint av kinin och mint. Elegant i kvadrat.
Gissade.... huff. Inte ens med den slutliga ledtråden att just denna årgång gjordes på magnum fick jag det rätt, och då gissade jag ändå att årgången var 1998 och hade läst det om magnum nånstans... ödmjukhetspaj :blyg: och tillbaka till böckerna en vända till!
Rätt var : Piper Hiedsieck Rare 1998
Hur god som helst och så nära att bli WOTN... (fick 2 första röster, en andra röst och en tredje)
93+p ...helt klart potential att gå om FdP med tiden. Kändes som om denna precis öppnat dricksfönstret och kommer fortsätta utvecklas till något riktigt vackert!

Fantastisk kväll och precis vad jag behövde. Och även om jag missade producenter till höger och vänster så tröstar jag mig med att jag lyckades riktigt bra med att gissa årgångar i alla fall..:cigarr:

Visa bifogad bild 19206
Tack för sammanställningen Lars, håller med i det mesta även om jag rangordnade Gosset Celebris Bdb före Piper-Hiedsieck Rare när omröstningen gjordes och likvärdigt vid kvällens slut (då P-H utvecklades fint med tid och luft). Anmärkningsvärt tycker jag också vilken härligt hög syra Diebolt-Vallois Fleur de Passion hade, skar verkligen som en kniv genom vinet.

Sedan en kommentar till Cristal 2012. Jag tyckte att den var "tillgänglig" och verkligen god, syrlig passionsfrukt är en bra beskrivning. Ändå rangordnade alla denna sist. Här vill jag gärna göra en reflektion med tanke på diskussionerna på forumet om nysläppta skumpors drickbarhet eller inte. Jag är själv en sucker för mogna skumpor och rankar gärna en enklare mogen skumpa högre än en omtalad prestige som är nysläppt, och bara för att den är "tillgänglig och god" betyder inte att den ger någon extra speciell upplevelse.

Sedan är jag fortfarande lite frågande till huruvida man kan bedöma en bra (läs dyr) skumpas potential redan vid släpp, bla beroende på om den är tillgänglig eller inte. Jag har själv flertalet gånger upplevt både dyrt citronvatten och och charmiga presigeskumpor vid nysläpp, men kan inte alls se att det är någon korrelation på om det blir en stor skumpa när det är färdigbakat 10-20 år senare. Sanningen är väl att de flesta prestigeskumpor (i bra årgångar) ger en stor upplevelse om man dricker dem i rätt fönster (ofta 20-30 år gamla). Cristal 2012 kommer med stor säkerhet ge en sådan upplevelse om 15-20 år, men det baserar jag endast på att det är Cristal av årgång 2012. För att komma fram till den slutsatsen tycker jag inte att man behöver prova vinet nu.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Mina noter från Krug GC-vertikalen som lockade 8 deltagare och lika många flaskor. Idén till GC-vertikal fick jag när det diskuterades basårgångar och dess betydelse för kvaliten på GC. Jag hävdade att det spelade mindre eller ingen roll. Hur var det med den saken i praktiken?

20200223_154957_resized-jpg.19210


På förhand trodde jag mest på 04, 06 och 10 medan jag trodde minst på 08 och 11.

1. Krug Grande Cuvée 163 ème (07-bas)
Efter att ha börjat med en 71a som apertif attackerades jag nu av den berömda Krugsyran. Lite smörig och äpplig på doften. Lång intensiv syra och smak av äpplen. Bra början och jag gissade 07.

2. Krug Grande Cuvée 164 ème (08-bas)
Pizzakrydda och svambuljong eller klassisk Krugparfym om man så vill. Näst kraftigaste vinet och jag var övertygad om att det var 06 eller 10. Mer balanserad än första vinet vilket fick mig att gissade 06. Att 08 skulle vara så här bra och tillgänglig hade ja aldrig trott. Druckit den två gånger innan och varit rätt besviken.

3. Krug Grande Cuvée 159 ème (03-bas)
Torkad frukt och kola på snoken med en varmfruktig smak och med en svag smak av karamell i avslutet. Det här var det vinet där basårgången lyste igenom mest. Ett av de svagare vinerna helt klart även om det hade mognad. Gissade 03 och var rätt säker på min sak.

4. Krug Grande Cuvée 160 ème (04-bas)
Krut och melon. Har inte skrivit något mer men gott var det. Gissade 04.

5. Krug Grande Cuvée 167 ème (11-bas)
Mycket citrusvibbar här både doft och smakmässigt. Hög syra och även lite vanilj. Hade det varit helblint hade jag nog gissat BdB här som @Champagne99 också var inne på. Det kan väl också förklara varför @magnum gillar den här.;) Klart en av de sämre i fältet och jag gissade därför på 08 med 11 som andragissning. En del kände gröna toner här men det missade jag... Efter omröstningen och när vi börjat prata om vinerna trodde jag också mer på att det var en 11.

6. Krug Grande Cuvée (etiketten är från 1978-1982)
Mycket färg, smak men inga bubblor. Svamp och apelsinmarmelad på näsan. Mogen svamp och kvällens längsta eftersmak. Obefintligt med bubblor men markerad syra i bakgrunden. Så mogen att det blev söt nektar i munnen. Hade den precis på pallplats tillsammans med några andra deltagare. Gissade rätt här med.

7. Krug Grande Cuvée 166 ème (10-bas)
Kvällens kraftpaket deluxe. Var bombsäker på att det här var 06 eller 10. Krut och kraft i mängder med brödig smak. Kändes som mer syra än vin nummer två därför gick jag på 10 här vilket var rätt.

8. Krug Grande Cuvée 162 ème (06-bas)

Även här mycket krut men efter att ha pratat om gröna toner kände jag helt plötsligt kokta grönsaker, typ sparris. Gissade därför 11. Ett tydligt exempel på hur påverkad man blir av andras omdömen. Tydligen pratade övriga om vin nummer 5... Färgen var alldeles för ljus för att vara en 06 men kändes inte som en 08 som var min andra gissning. Kvällens besvikelse för mig då jag hållit 06an högt och som en potentiell vinnare på förhand.

Trodde första jag fått 4 rätt men glömde då räkna med den självklara gamlingen. Totalt 5 rätt med en rätt andragissning. Förväxlade alltså 08 med 06 men det kan jag leva med. Även @vintomas lyckades skramla ihop 5 rätt sedan var det ett hopp till 3 rätt om jag minns rätt.

Min ranking:
  1. 10
  2. 08
  3. 04
  4. 70-tal
  5. 07
  6. 03
  7. 11
  8. 06
Själv hade ja alltså de två toppårgångarna på pallplats men 10an presterade än bättre än vad jag förväntade och tog hem en storseger totalt.

Total ranking:
1. 166 ème (10-bas) - 18 poäng varav 4 förstaröster
2. 159 ème (03-bas) - 8 poäng, 1
3. 164 ème (08-bas) - 7 poäng, 1
4. 163 ème (07-bas) - 5 poäng, 1
4. 162 ème (06-bas) - 5 poäng, 1
6. 160 ème (04-bas) - 3 poäng
7. 1978-82 - 2 poäng
8. 167 ème (11-bas) - 0 poäng

Totalt blir det istället en seger för de dåliga åren. Sammanfattningsvis kan man säga att köp Krug GC alla år förutom 11.:cool:

Bonusflaskor
En rolig en dålig och en svavelsoppa som bättrade på alkoholnivån. Bästa bonusen var dock en vit bourgogne. @Jos kan sin vita bourgogne! Bernard Boisson-vadå? 2014. Jag önskar inte så mycket mer än så här av ett vitt vin...

Efter det behövde jag lite mat innan tåget gick hem. Beställde lite entrekåt och öl som smakade riktigt bra just då efter all Krugsyra. Hittade en Saint-Joseph som doftade bra men inte var särskilt rolig i munnen. Jag missade vinlistan bakom mig men det gjorde tyvärr inte @Thirsty.
20200223_200820.jpg


Ni kan gissa vilken flaska det blev. Borde väl valt Julles dryck vid det här laget. Men det är inte ofta man kan "tjäna" pengar på krogen så det fick självklart bli en Winston 08.:rolleyes: Nästa del i kråksången var att jag skulle med ett tåg så jag hade ca 15 min på mig att dricka upp. Inte bästa förhållandena för en ung prestige. Thirsty föreslog att jag skulle ta med mig flaskan på tåget. Sagt och gjort så smög jag ner flaskan i väskan och hoppade in i taxin. Tips till övriga är dock att om ni sätter en öppnad flaska i väskan så bör väskan inte förvaras liggandes i bilens bagageutrymme...:vägg: Nu luktar min väska Winston men det kan jag leva med. Taxichauffören var nog inte lika glad. Får tacka Thirsty för att han hade koll på klockan och kom på den ljusa idén att beställa taxi. Annars hade jag riskerat att stanna en natt till.:ängel:

Efter att ha satt mig i tåget full av Krug så hann jag inte ens notera Södertälje innan jag vaknade upp av en röst som sa "Göteborg nästa". Smidigaste och snabbaste tågresan jag haft på länge.:D
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Mycket 2006 nu! :)
Vårstädning i källarna..?:ängel:

2006 Moet & Chandon Grand Vintage

Visa bifogad bild 19207

Drack den här över fem-sex timmar.
Sisådär noter men tillräckligt för att lägga någon form av avtryck.

Doften är gul av framförallt päron och äpplen

Smaken ger gröngula krusbär, gula päron och gulgröna äpplen. Även lite lätt sträva gula plommon utan större mognad. Lite jästig. Ganska enkelspårig. Helt ok men inte så mycket mer än så

Jag brukar verkligen tycka att Moets vanliga vintage får lite väl mycket dålig kritik - och brukar nog snarare ligga en poäng över CT-snitt än under, men den här flaskan, möjligtvis årgången (för jag har endast druckit den vid ett tillfälle tidigare) var inte sådär speciellt kul.

Säger 86-87 någonting. Och, det här blir nog bara äldre...

Håller med om årgångsmoët. Kan ha samma svamp och krutighet som Dompa i sina bästa stunder. Dock inte förvånad att just den flaskan presterar sämre.:p
 

Sigdarve

Medlem
@Christer J , @LeChat , @Ekdahl och jag samlades i fredags för att fira både diverse födelsedagar och nya jobb!
Tema var lite löst men mogen prestige hade nämnts... :rolleyes:

Jag stressade halvt ihjäl mig på jobbet för att hinna i tid. Hade avtalat med kollegor att jag skulle kunna gå lite tidigare. Sen är det ju alltid något som f*****r upp :raseri: så missade så klart tåget jag siktat in mig på och kommer till slut fram 50 minuter för sent.
Pulsen är hög, är irriterad och frustrerad (övervägde allvarligt att begå en våldshandling mot nån som höll dörrarna öppna på spårvagnen för att kompisen skulle hinna med för att sedan upptäcka att de var på fel spårvagn och började käfta med föraren att hon skulle stanna och släppa av dem...)... kroppen vill egentligen vila och kändes som sådär upplagt för finskumpa.:deprimerad:

Idel glada miner mötte mig och fick ett glas rosé i handen, en sniff senare och allt elände tidigare på dagen glömdes! :D

Here we go!

Välkomstglaset bjuder på smultron, grillad citron och röda vingummin i näsan.
I munnen är det mjukt och söta röda bär. Röda remmar och söt citrus. Sötma finns det men den är inte på något sätt klumpig eller kladdig som det ibland kan bli, snarare elegant (9g dosage, helt perfa för denna skumpa!) Tappar lite kraft i mitten av loppet men fin eftersmak.
Gissade 2005/06/07 som årgång. Funderade på Moet men det var inte rätt. Vännerna hade ju redan gått genom allt så efter lite ledtrådar stod jag mellan Philliponat och Taitinger. Gissade Taitinger mest för att det varit mer omtalat.
Rätt svar: Taitinger Comtes Rosé 2006
God men kanske den behöver lite mer tid för att blomma ut mer.
89p

Vi orkade inte blinda för oss själva så det egna vinet var öppet.

1: I doften är det äppelcider. Ek. Citrusskal. Syrligt godis. Efter att passionsfrukt nämndes var denna doft (och smak) dominerande.
I munnen är det syrligt i kvadrat. Men gott! Passionsfrukt! Syrliga äpplen, Skalbeska. Massiv frukt och smak. Fräscht Känns ungt! Potential.
Gissade BdB 2012. Kommer inte ihåg om jag sa nån producent.
Rätt var: Roederer Cristal 2012.
Hoppsan! Det förklarar mycket...:D Alldeles för ung så klart men så kul att smaka nu! Svårt att sia hur detta blir efter hur det smakade i kväll men har druckit tillräckligt med Cristal i ålder 20+ år för att tänka att detta blir nog riktigt bra med tiden. Frukt och syra finns det nog av i alla fall!
Ikväll blev det 89++p

2:
I näsan är det moget. Ekad vanilj. Banan. Cognac. Kåda och granskott (så kul att LeChat också hade skrivit kåda och Ekdahl julgran...) Karamelliserat socker. Sniffarskumpa av första klass!
I munnen är det moget men med en massiv syra som håller allt på plats. Vinöst! Mer bananer och gran. Burkchampinjon. Konserverad citron och creme brulee.
Mitt vin så gissade inte men blev väldigt positivt överraskad då CT sista åren hade beskrivit detta som "over the top", "not exceptional" och "drink now."
Rätt svar: Diebolt Fleur de Passion 1998
Jäklar denna var god ikväll! Slutade som WOTN (2 första röster och 2 andra).
94p

3:
Doft med Vanilj. Cognac. Kolafudge. Svamp. Mogen.... vi var flera som tyckte den var väldigt lik vin #2 men lite mer återhållen...
I munnen är det moget, bra syra men inte lika massiv som förra vinet. Bränd karamell. Smörstekt svamp. Konserverad citron. Lite svag mousse.
Gissade BdB igen. Tänkte årgång och slog till med 1998.
Rätt var: Gosset Celebris Multivintage 1995/96/98/99.
Frustrerande att inte ta denna efter att ledtrådar om att det var en multivintage och det vanligtvis var en single vintage. Jag har läst om vinet och kände igen det men kunde inte komma ihåg vilket....:oops:
91p

4:
Enda vi visste på förhand var att det var en prestige på magnum... Förväntningarna låg på topp nu.
I näsan har vi citrusskal. Rostat bröd och kaffe. I början tändsticksplån som sedan ger vika för en underbar gräddig doft när det har fått andas nån timme eller två.
I munnen är det Limesaft och zest. Olivspad. Rostad ek. Blommar och grädde. En trevlig hint av kinin och mint. Elegant i kvadrat.
Gissade.... huff. Inte ens med den slutliga ledtråden att just denna årgång gjordes på magnum fick jag det rätt, och då gissade jag ändå att årgången var 1998 och hade läst det om magnum nånstans... ödmjukhetspaj :blyg: och tillbaka till böckerna en vända till!
Rätt var : Piper Hiedsieck Rare 1998
Hur god som helst och så nära att bli WOTN... (fick 2 första röster, en andra röst och en tredje)
93+p ...helt klart potential att gå om FdP med tiden. Kändes som om denna precis öppnat dricksfönstret och kommer fortsätta utvecklas till något riktigt vackert!

Fantastisk kväll och precis vad jag behövde. Och även om jag missade producenter till höger och vänster så tröstar jag mig med att jag lyckades riktigt bra med att gissa årgångar i alla fall..:cigarr:

Visa bifogad bild 19206
När man dricker skumpa efter skumpa vid en provning, kan man lita på bedömningen då? Blir man inte avtrubbad, smak och doftmässigt efter efter ett 20-tal prov? Vill påstå att jag blev det som öldomare, då det begav sig för 20 år sedan. Kanske man repar sig fortare efter syraattack, jämfört med beska?
 
Last edited:

Jos

Medlem
Mina noter från Krug GC-vertikalen som lockade 8 deltagare och lika många flaskor. Idén till GC-vertikal fick jag när det diskuterades basårgångar och dess betydelse för kvaliten på GC. Jag hävdade att det spelade mindre eller ingen roll. Hur var det med den saken i praktiken?

20200223_154957_resized-jpg.19210


På förhand trodde jag mest på 04, 06 och 10 medan jag trodde minst på 08 och 11.

1. Krug Grande Cuvée 163 ème (07-bas)
Efter att ha börjat med en 71a som apertif attackerades jag nu av den berömda Krugsyran. Lite smörig och äpplig på doften. Lång intensiv syra och smak av äpplen. Bra början och jag gissade 07.

2. Krug Grande Cuvée 164 ème (08-bas)
Pizzakrydda och svambuljong eller klassisk Krugparfym om man så vill. Näst kraftigaste vinet och jag var övertygad om att det var 06 eller 10. Mer balanserad än första vinet vilket fick mig att gissade 06. Att 08 skulle vara så här bra och tillgänglig hade ja aldrig trott. Druckit den två gånger innan och varit rätt besviken.

3. Krug Grande Cuvée 159 ème (03-bas)
Torkad frukt och kola på snoken med en varmfruktig smak och med en svag smak av karamell i avslutet. Det här var det vinet där basårgången lyste igenom mest. Ett av de svagare vinerna helt klart även om det hade mognad. Gissade 03 och var rätt säker på min sak.

4. Krug Grande Cuvée 160 ème (04-bas)
Krut och melon. Har inte skrivit något mer men gott var det. Gissade 04.

5. Krug Grande Cuvée 167 ème (11-bas)
Mycket citrusvibbar här både doft och smakmässigt. Hög syra och även lite vanilj. Hade det varit helblint hade jag nog gissat BdB här som @Champagne99 också var inne på. Det kan väl också förklara varför @magnum gillar den här.;) Klart en av de sämre i fältet och jag gissade därför på 08 med 11 som andragissning. En del kände gröna toner här men det missade jag... Efter omröstningen och när vi börjat prata om vinerna trodde jag också mer på att det var en 11.

6. Krug Grande Cuvée (etiketten är från 1978-1982)
Mycket färg, smak men inga bubblor. Svamp och apelsinmarmelad på näsan. Mogen svamp och kvällens längsta eftersmak. Obefintligt med bubblor men markerad syra i bakgrunden. Så mogen att det blev söt nektar i munnen. Hade den precis på pallplats tillsammans med några andra deltagare. Gissade rätt här med.

7. Krug Grande Cuvée 166 ème (10-bas)
Kvällens kraftpaket deluxe. Var bombsäker på att det här var 06 eller 10. Krut och kraft i mängder med brödig smak. Kändes som mer syra än vin nummer två därför gick jag på 10 här vilket var rätt.

8. Krug Grande Cuvée 162 ème (06-bas)

Även här mycket krut men efter att ha pratat om gröna toner kände jag helt plötsligt kokta grönsaker, typ sparris. Gissade därför 11. Ett tydligt exempel på hur påverkad man blir av andras omdömen. Tydligen pratade övriga om vin nummer 5... Färgen var alldeles för ljus för att vara en 06 men kändes inte som en 08 som var min andra gissning. Kvällens besvikelse för mig då jag hållit 06an högt och som en potentiell vinnare på förhand.

Trodde första jag fått 4 rätt men glömde då räkna med den självklara gamlingen. Totalt 5 rätt med en rätt andragissning. Förväxlade alltså 08 med 06 men det kan jag leva med. Även @vintomas lyckades skramla ihop 5 rätt sedan var det ett hopp till 3 rätt om jag minns rätt.

Min ranking:
  1. 10
  2. 08
  3. 04
  4. 70-tal
  5. 07
  6. 03
  7. 11
  8. 06
Själv hade ja alltså de två toppårgångarna på pallplats men 10an presterade än bättre än vad jag förväntade och tog hem en storseger totalt.

Total ranking:
1. 166 ème (10-bas) - 18 poäng varav 4 förstaröster
2. 159 ème (03-bas) - 8 poäng, 1
3. 164 ème (08-bas) - 7 poäng, 1
4. 163 ème (07-bas) - 5 poäng, 1
4. 162 ème (06-bas) - 5 poäng, 1
6. 160 ème (04-bas) - 3 poäng
7. 1978-82 - 2 poäng
8. 167 ème (11-bas) - 0 poäng

Totalt blir det istället en seger för de dåliga åren. Sammanfattningsvis kan man säga att köp Krug GC alla år förutom 11.:cool:

Bonusflaskor
En rolig en dålig och en svavelsoppa som bättrade på alkoholnivån. Bästa bonusen var dock en vit bourgogne. @Jos kan sin vita bourgogne! Bernard Boisson-vadå? 2014. Jag önskar inte så mycket mer än så här av ett vitt vin...

Efter det behövde jag lite mat innan tåget gick hem. Beställde lite entrekåt och öl som smakade riktigt bra just då efter all Krugsyra. Hittade en Saint-Joseph som doftade bra men inte var särskilt rolig i munnen. Jag missade vinlistan bakom mig men det gjorde tyvärr inte @Thirsty.
Visa bifogad bild 19211

Ni kan gissa vilken flaska det blev. Borde väl valt Julles dryck vid det här laget. Men det är inte ofta man kan "tjäna" pengar på krogen så det fick självklart bli en Winston 08.:rolleyes: Nästa del i kråksången var att jag skulle med ett tåg så jag hade ca 15 min på mig att dricka upp. Inte bästa förhållandena för en ung prestige. Thirsty föreslog att jag skulle ta med mig flaskan på tåget. Sagt och gjort så smög jag ner flaskan i väskan och hoppade in i taxin. Tips till övriga är dock att om ni sätter en öppnad flaska i väskan så bör väskan inte förvaras liggandes i bilens bagageutrymme...:vägg: Nu luktar min väska Winston men det kan jag leva med. Taxichauffören var nog inte lika glad. Får tacka Thirsty för att han hade koll på klockan och kom på den ljusa idén att beställa taxi. Annars hade jag riskerat att stanna en natt till.:ängel:

Efter att ha satt mig i tåget full av Krug så hann jag inte ens notera Södertälje innan jag vaknade upp av en röst som sa "Göteborg nästa". Smidigaste och snabbaste tågresan jag haft på länge.:D
Mina noter från Krug GC-vertikalen som lockade 8 deltagare och lika många flaskor. Idén till GC-vertikal fick jag när det diskuterades basårgångar och dess betydelse för kvaliten på GC. Jag hävdade att det spelade mindre eller ingen roll. Hur var det med den saken i praktiken?

20200223_154957_resized-jpg.19210


På förhand trodde jag mest på 04, 06 och 10 medan jag trodde minst på 08 och 11.

1. Krug Grande Cuvée 163 ème (07-bas)
Efter att ha börjat med en 71a som apertif attackerades jag nu av den berömda Krugsyran. Lite smörig och äpplig på doften. Lång intensiv syra och smak av äpplen. Bra början och jag gissade 07.

2. Krug Grande Cuvée 164 ème (08-bas)
Pizzakrydda och svambuljong eller klassisk Krugparfym om man så vill. Näst kraftigaste vinet och jag var övertygad om att det var 06 eller 10. Mer balanserad än första vinet vilket fick mig att gissade 06. Att 08 skulle vara så här bra och tillgänglig hade ja aldrig trott. Druckit den två gånger innan och varit rätt besviken.

3. Krug Grande Cuvée 159 ème (03-bas)
Torkad frukt och kola på snoken med en varmfruktig smak och med en svag smak av karamell i avslutet. Det här var det vinet där basårgången lyste igenom mest. Ett av de svagare vinerna helt klart även om det hade mognad. Gissade 03 och var rätt säker på min sak.

4. Krug Grande Cuvée 160 ème (04-bas)
Krut och melon. Har inte skrivit något mer men gott var det. Gissade 04.

5. Krug Grande Cuvée 167 ème (11-bas)
Mycket citrusvibbar här både doft och smakmässigt. Hög syra och även lite vanilj. Hade det varit helblint hade jag nog gissat BdB här som @Champagne99 också var inne på. Det kan väl också förklara varför @magnum gillar den här.;) Klart en av de sämre i fältet och jag gissade därför på 08 med 11 som andragissning. En del kände gröna toner här men det missade jag... Efter omröstningen och när vi börjat prata om vinerna trodde jag också mer på att det var en 11.

6. Krug Grande Cuvée (etiketten är från 1978-1982)
Mycket färg, smak men inga bubblor. Svamp och apelsinmarmelad på näsan. Mogen svamp och kvällens längsta eftersmak. Obefintligt med bubblor men markerad syra i bakgrunden. Så mogen att det blev söt nektar i munnen. Hade den precis på pallplats tillsammans med några andra deltagare. Gissade rätt här med.

7. Krug Grande Cuvée 166 ème (10-bas)
Kvällens kraftpaket deluxe. Var bombsäker på att det här var 06 eller 10. Krut och kraft i mängder med brödig smak. Kändes som mer syra än vin nummer två därför gick jag på 10 här vilket var rätt.

8. Krug Grande Cuvée 162 ème (06-bas)

Även här mycket krut men efter att ha pratat om gröna toner kände jag helt plötsligt kokta grönsaker, typ sparris. Gissade därför 11. Ett tydligt exempel på hur påverkad man blir av andras omdömen. Tydligen pratade övriga om vin nummer 5... Färgen var alldeles för ljus för att vara en 06 men kändes inte som en 08 som var min andra gissning. Kvällens besvikelse för mig då jag hållit 06an högt och som en potentiell vinnare på förhand.

Trodde första jag fått 4 rätt men glömde då räkna med den självklara gamlingen. Totalt 5 rätt med en rätt andragissning. Förväxlade alltså 08 med 06 men det kan jag leva med. Även @vintomas lyckades skramla ihop 5 rätt sedan var det ett hopp till 3 rätt om jag minns rätt.

Min ranking:
  1. 10
  2. 08
  3. 04
  4. 70-tal
  5. 07
  6. 03
  7. 11
  8. 06
Själv hade ja alltså de två toppårgångarna på pallplats men 10an presterade än bättre än vad jag förväntade och tog hem en storseger totalt.

Total ranking:
1. 166 ème (10-bas) - 18 poäng varav 4 förstaröster
2. 159 ème (03-bas) - 8 poäng, 1
3. 164 ème (08-bas) - 7 poäng, 1
4. 163 ème (07-bas) - 5 poäng, 1
4. 162 ème (06-bas) - 5 poäng, 1
6. 160 ème (04-bas) - 3 poäng
7. 1978-82 - 2 poäng
8. 167 ème (11-bas) - 0 poäng

Totalt blir det istället en seger för de dåliga åren. Sammanfattningsvis kan man säga att köp Krug GC alla år förutom 11.:cool:

Bonusflaskor
En rolig en dålig och en svavelsoppa som bättrade på alkoholnivån. Bästa bonusen var dock en vit bourgogne. @Jos kan sin vita bourgogne! Bernard Boisson-vadå? 2014. Jag önskar inte så mycket mer än så här av ett vitt vin...

Efter det behövde jag lite mat innan tåget gick hem. Beställde lite entrekåt och öl som smakade riktigt bra just då efter all Krugsyra. Hittade en Saint-Joseph som doftade bra men inte var särskilt rolig i munnen. Jag missade vinlistan bakom mig men det gjorde tyvärr inte @Thirsty.
Visa bifogad bild 19211

Ni kan gissa vilken flaska det blev. Borde väl valt Julles dryck vid det här laget. Men det är inte ofta man kan "tjäna" pengar på krogen så det fick självklart bli en Winston 08.:rolleyes: Nästa del i kråksången var att jag skulle med ett tåg så jag hade ca 15 min på mig att dricka upp. Inte bästa förhållandena för en ung prestige. Thirsty föreslog att jag skulle ta med mig flaskan på tåget. Sagt och gjort så smög jag ner flaskan i väskan och hoppade in i taxin. Tips till övriga är dock att om ni sätter en öppnad flaska i väskan så bör väskan inte förvaras liggandes i bilens bagageutrymme...:vägg: Nu luktar min väska Winston men det kan jag leva med. Taxichauffören var nog inte lika glad. Får tacka Thirsty för att han hade koll på klockan och kom på den ljusa idén att beställa taxi. Annars hade jag riskerat att stanna en natt till.:ängel:

Efter att ha satt mig i tåget full av Krug så hann jag inte ens notera Södertälje innan jag vaknade upp av en röst som sa "Göteborg nästa". Smidigaste och snabbaste tågresan jag haft på länge.:D
Hahaha... Comtes ”svavelsoppa”... :D:D
Orättvist...
 
Last edited:

Champagne99

Medlem
Ni kan gissa vilken flaska det blev. Borde väl valt Julles dryck vid det här laget. Men det är inte ofta man kan "tjäna" pengar på krogen så det fick självklart bli en Winston 08.:rolleyes: Nästa del i kråksången var att jag skulle med ett tåg så jag hade ca 15 min på mig att dricka upp. Inte bästa förhållandena för en ung prestige. Thirsty föreslog att jag skulle ta med mig flaskan på tåget. Sagt och gjort så smög jag ner flaskan i väskan och hoppade in i taxin. Tips till övriga är dock att om ni sätter en öppnad flaska i väskan så bör väskan inte förvaras liggandes i bilens bagageutrymme...:vägg: Nu luktar min väska Winston men det kan jag leva med. Taxichauffören var nog inte lika glad. Får tacka Thirsty för att han hade koll på klockan och kom på den ljusa idén att beställa taxi. Annars hade jag riskerat att stanna en natt till.:ängel:

Efter att ha satt mig i tåget full av Krug så hann jag inte ens notera Södertälje innan jag vaknade upp av en röst som sa "Göteborg nästa". Smidigaste och snabbaste tågresan jag haft på länge.:D

Underbar avslutning, haha :)

Vilken krog var ni på med det priset på Winston? @Crist(al)ian 77 @Thirsty
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör

Vingubben

Medlem
Laforge-Testa Millesime 2008

55%PN, 45%CN, ingen information om degorgeringsdatum men producenten anger att deras viner ligger 4-8 år på jästen.

Öppnade denna lite på språng för att hinna med och prova innan den släpps igen nästa vecka. Här kommer en snabbrapport.

C3962DDB-DF47-4EAF-87C2-11FBF651973C.jpeg


I doften burkchampinjon, söta bakverk, gula äpplen och kanske en lite lakritston. Direkt efter poppning är det oerhört kartigt, men detta släpper rätt snart. Grillad citron, gula äpplen, rostat bröd, bittermandel och lite ananasspad. Lättdrucket. Blint hade jag nog gissat några år yngre BdB. Många år kvar och spöar just nu det mesta i samma samma prisklass på bolaget. 91p.
 

LeChat

Medlem
CBE9B015-D312-4951-A257-B0D7C7A8C4DF.jpeg

Charles Heidsieck Brut Réserve


Dricker första flaskan av Charles Heidsieck basårgång 2012. Allt det göttiga som kännetecknar en smaskig brut reserve finns där, men i nuläget är syrorna lite väl unga tycker jag. Både 2008 och 2010 är bättre just nu. Dessa har med lite tid fått en bättre balans och hunnit rundas av på ett behagligt sätt, men utan att tappa energi. Mer harmoniska och med mer komplex mognad. Men 2012 kommer alldeles säkert bli lika bra om ett par år.
 

FredrikC

Medlem
Igår blev en dröm sann. Äntligen fick jag dricka en Krug 1990. Min bror fyllde 30 och är alltså född 1990 vilket gjorde det än mer trevligt.
Helt otrolig champagne. Bra små bubblor. Magisk färg. Jag trodde det skulle vara mer smör som jag hittat i krug GC men den låg i bakgrunden och gjorde sig perfekt.
lite ljusa frukter, aprikos/persika hallon, citrus och även en släng jordgubbar.
Hands down för en riktig toppchampagne. Bästa någonsin för mig.
20200308_174454.jpg
 
Toppen