Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

rs14

Medlem
Har inte druckit jättemycket från 2006 men nämnda Hugot och Henriot har varit bra, har en kvar av vardera så Hugot ligger rätt pyrt till, klipper den inom kort. Slår även ett slag för Dehours Brisefer 2006 som var grym senast jag drack den, vilket iofs var något år sedan. Drack för övrigt 2008 på nyårsafton och det var som ett helt annat vin, trots två sedan deg så är det förmodligen den vresigaste och mest oförlösta '08 jag druckit, ungefär som att bita i en citronklyfta. Behöver mycket tid.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men DP 06 när bör man dricka den? funderar på att dra den till nyår 2020 men det är kanske för tidigt?
I mitt tycke var de flesta 06or relativt tillgängliga och drickbara redan när de släpptes, till skillnad mot 2008orna, och det gällde även DP 06. Dock är det en tillräckligt bra champagneårgång för att tåla rätt lång lagring. Så inga problem att dricka Dom P 2006 (släppt 2015, tror jag) idag eller vid det kommande nyåret. Väntar du längre lär du få ännu mer av de typiskt rostade tonerna, men den borde ha rimligt mycket av de tonerna redan nu. Senast provad någon gång förra året.
 
M

Mouton

image.jpeg

Calera 2015

Övermogna jordgubbar, anis, sötlakrits och andra jul kryddor i plural, blir det bättre? Tveksamt. Men ändå njutbart just nu.

Helt fel tråd, admin?? Fixa!!
 
Last edited by a moderator:

Elvis

Medlem
Kollar igenom mina anteckningar på champagner från 2006 på CT. Bäst hittills för mig är 2006 Pierre Péters Champagne Les Chetillons på magnum (95 poäng). Sedan har jag gett 94 poäng till en rad champagner: 2006 Paul Dethune Cuvée a l'Ancienne, 2006 Clos de Goisses, 2006 Pol Roger Vintage Brut (magnum), 2006 Cristal (vid två olika tillfällen) och 2006 Roger Pouillon et Fils Champagne 2Xoz Brut.
 

MartinE

Medlem
Jag har druckit ganska mycket från 2006, men det är en årgång som sällan imponerar. Till undantagen hör bl a Cuvée William Deutz Rosé, Amour de Deutz Rosé, Belle Epoque Rosé, Clos des Goisses, Sapience, Agrapart Avizoise, Vilmart Cœur de Cuvée (Vilmart tenderar som bekant att alltid briljera i svaga år), Egly-Ouriet (både Millésime och Blanc de Noirs), Jérôme Prévost Les Béguines och Bérêche Le Cran.
Även Cuvée Sir Winston Churchill var riktigt fin redan som nysläppt.

Dom Pérignon 2006 har jag inte provat sedan 2016, men då upplevde jag den som ruskigt ung och jag misstänker att den helst bör vila ett par år till!
 

Trydebull

Medlem
2006 Duval Leroy

CFAD66DC-2993-43AE-B71F-730BF78A4B20.jpeg


Fin gul klar färg med mycket bubblor

Superfin på näsan med välbalanserade precis lagoma dofter från perfekt mogna grön svenska äpplen, smördeg, brioche, lätt sälta och mineraler.

Smaken är minst lika fin och balanserad och för årgången överraskande fin och elegant. Inte alls brödig, brötig och ”dyster” utan förhållandevis ”hög” med grönäppliga fint mogna toner och smördegsbakelser i förarsätet. Fin syra!

Väldigt fin och välförtjänta 92 poäng
 

LarsW

Medlem
@Christer J , @LeChat , @Ekdahl och jag samlades i fredags för att fira både diverse födelsedagar och nya jobb!
Tema var lite löst men mogen prestige hade nämnts... :rolleyes:

Jag stressade halvt ihjäl mig på jobbet för att hinna i tid. Hade avtalat med kollegor att jag skulle kunna gå lite tidigare. Sen är det ju alltid något som f*****r upp :raseri: så missade så klart tåget jag siktat in mig på och kommer till slut fram 50 minuter för sent.
Pulsen är hög, är irriterad och frustrerad (övervägde allvarligt att begå en våldshandling mot nån som höll dörrarna öppna på spårvagnen för att kompisen skulle hinna med för att sedan upptäcka att de var på fel spårvagn och började käfta med föraren att hon skulle stanna och släppa av dem...)... kroppen vill egentligen vila och kändes som sådär upplagt för finskumpa.:deprimerad:

Idel glada miner mötte mig och fick ett glas rosé i handen, en sniff senare och allt elände tidigare på dagen glömdes! :D

Here we go!

Välkomstglaset bjuder på smultron, grillad citron och röda vingummin i näsan.
I munnen är det mjukt och söta röda bär. Röda remmar och söt citrus. Sötma finns det men den är inte på något sätt klumpig eller kladdig som det ibland kan bli, snarare elegant (9g dosage, helt perfa för denna skumpa!) Tappar lite kraft i mitten av loppet men fin eftersmak.
Gissade 2005/06/07 som årgång. Funderade på Moet men det var inte rätt. Vännerna hade ju redan gått genom allt så efter lite ledtrådar stod jag mellan Philliponat och Taitinger. Gissade Taitinger mest för att det varit mer omtalat.
Rätt svar: Taitinger Comtes Rosé 2006
God men kanske den behöver lite mer tid för att blomma ut mer.
89p

Vi orkade inte blinda för oss själva så det egna vinet var öppet.

1: I doften är det äppelcider. Ek. Citrusskal. Syrligt godis. Efter att passionsfrukt nämndes var denna doft (och smak) dominerande.
I munnen är det syrligt i kvadrat. Men gott! Passionsfrukt! Syrliga äpplen, Skalbeska. Massiv frukt och smak. Fräscht Känns ungt! Potential.
Gissade BdB 2012. Kommer inte ihåg om jag sa nån producent.
Rätt var: Roederer Cristal 2012.
Hoppsan! Det förklarar mycket...:D Alldeles för ung så klart men så kul att smaka nu! Svårt att sia hur detta blir efter hur det smakade i kväll men har druckit tillräckligt med Cristal i ålder 20+ år för att tänka att detta blir nog riktigt bra med tiden. Frukt och syra finns det nog av i alla fall!
Ikväll blev det 89++p

2:
I näsan är det moget. Ekad vanilj. Banan. Cognac. Kåda och granskott (så kul att LeChat också hade skrivit kåda och Ekdahl julgran...) Karamelliserat socker. Sniffarskumpa av första klass!
I munnen är det moget men med en massiv syra som håller allt på plats. Vinöst! Mer bananer och gran. Burkchampinjon. Konserverad citron och creme brulee.
Mitt vin så gissade inte men blev väldigt positivt överraskad då CT sista åren hade beskrivit detta som "over the top", "not exceptional" och "drink now."
Rätt svar: Diebolt Fleur de Passion 1998
Jäklar denna var god ikväll! Slutade som WOTN (2 första röster och 2 andra).
94p

3:
Doft med Vanilj. Cognac. Kolafudge. Svamp. Mogen.... vi var flera som tyckte den var väldigt lik vin #2 men lite mer återhållen...
I munnen är det moget, bra syra men inte lika massiv som förra vinet. Bränd karamell. Smörstekt svamp. Konserverad citron. Lite svag mousse.
Gissade BdB igen. Tänkte årgång och slog till med 1998.
Rätt var: Gosset Celebris Multivintage 1995/96/98/99.
Frustrerande att inte ta denna efter att ledtrådar om att det var en multivintage och det vanligtvis var en single vintage. Jag har läst om vinet och kände igen det men kunde inte komma ihåg vilket....:oops:
91p

4:
Enda vi visste på förhand var att det var en prestige på magnum... Förväntningarna låg på topp nu.
I näsan har vi citrusskal. Rostat bröd och kaffe. I början tändsticksplån som sedan ger vika för en underbar gräddig doft när det har fått andas nån timme eller två.
I munnen är det Limesaft och zest. Olivspad. Rostad ek. Blommar och grädde. En trevlig hint av kinin och mint. Elegant i kvadrat.
Gissade.... huff. Inte ens med den slutliga ledtråden att just denna årgång gjordes på magnum fick jag det rätt, och då gissade jag ändå att årgången var 1998 och hade läst det om magnum nånstans... ödmjukhetspaj :blyg: och tillbaka till böckerna en vända till!
Rätt var : Piper Hiedsieck Rare 1998
Hur god som helst och så nära att bli WOTN... (fick 2 första röster, en andra röst och en tredje)
93+p ...helt klart potential att gå om FdP med tiden. Kändes som om denna precis öppnat dricksfönstret och kommer fortsätta utvecklas till något riktigt vackert!

Fantastisk kväll och precis vad jag behövde. Och även om jag missade producenter till höger och vänster så tröstar jag mig med att jag lyckades riktigt bra med att gissa årgångar i alla fall..:cigarr:

thumbnail_20200221_210923.jpg
 

Trydebull

Medlem
2006 Moet & Chandon Grand Vintage

D2C0D5C8-503A-4653-A429-358ECFF39280.jpeg


Drack den här över fem-sex timmar.
Sisådär noter men tillräckligt för att lägga någon form av avtryck.

Doften är gul av framförallt päron och äpplen

Smaken ger gröngula krusbär, gula päron och gulgröna äpplen. Även lite lätt sträva gula plommon utan större mognad. Lite jästig. Ganska enkelspårig. Helt ok men inte så mycket mer än så

Jag brukar verkligen tycka att Moets vanliga vintage får lite väl mycket dålig kritik - och brukar nog snarare ligga en poäng över CT-snitt än under, men den här flaskan, möjligtvis årgången (för jag har endast druckit den vid ett tillfälle tidigare) var inte sådär speciellt kul.

Säger 86-87 någonting. Och, det här blir nog bara äldre...
 

Champagne99

Medlem
Idag arrangerades en Krug Grande Cuvée-provning hos @Jos med undertecknad, @Crist(al)ian 77, @vintomas, @Elvis, @Thirsty, @v00alex och @Rasmus Åkesson. Det var som vanligt väldigt trevligt, lärorikt och som Elvis sade, väldigt gott! Tack till alla inblandade!

Uppställningen för dagen:

-Den allra första Grande Cuvéen med basår 78-82
-159 ème (03)
-160 ème (04)
-162 ème (06)
-163 ème (07)
-164 ème (08)
-166 ème (10)
-167 ème (11)

Totalt åtta olika flaskor. Allt provades halvblint. Innan vi avtäckte flaskorna så valde vi alla ut våra personliga topp 3. Bästa flaskan fick 3 poäng, näst bästa fick 2 poäng och tredje bästa fick 1 poäng. Vi räknade sedan ihop allt till en totalpoäng för varje och fick på så sätt fram en vinnare för kvällen. Flaskorna presenteras nedan i den ordning som det slumpades att vi provade dem i.

20200223_154957_resized.jpg


1. Krug Grande Cuvée 163 ème (07-bas)

Rätt ljus i färgen med små långsamma bubblor. Kraftfull och rejäl doft som lägger sig lite. Lite antydan till ålder. Det finns en viss syra som är påtaglig. Lite beska? Rätt fin.

Omdömen som kom upp från andra: äpplen, citrus, fräsch, bra balans, lång syra och smörig.

Totalt 5 poäng.

2. Krug Grande Cuvée 164 ème (08-bas)

Även denna var rätt ljus i färgen med små fina bubblor. Elegant doft, inte lika kraftig. Smak av gröna äpplen med en hög syra.

Omdömen som kom upp från andra: krut, svavel, brödig, pizzakrydda, svampbuljong, kraftfull, kurvig och mognad. Många trodde att detta var 06an.

Totalt 7 poäng.

3. Krug Grande Cuvée 159 ème (03-bas)

Aningen mörkare i färgen och mer fart på bubblorna. Lite antydan till mognad i doften och kraftigt. Mognad och ålder i smaken, bra balans, lite honung, gyllene. Så len efter några timmar.

Omdömen som kom upp från andra: brödig, marmelad, röda äpplen, lite mer ålder, rundare, torkad frukt, kola, varm, karamellig, fullt utvecklad och kraftigare än andra.

Totalt 8 poäng.

4. Krug Grande Cuvée 160 ème (04-bas)

Tillbaka till den ljusa färgen. Snabba bubblor, dock ej så mycket. Svag doft till en början men efter flera timmar kommer det lite gräddkola. Smaken är inte så utvecklad för mig med en viss syra. Efter ett par timmar så är den verkligen balanserad, fin och len.

Omdömen som kom upp från andra: brödig, krut, kaffe, kola, bra balans, frisk syra, tight, stack ut med tropisk frukt och lite vanilj.

Totalt 3 poäng.

5. Krug Grande Cuvée 167 ème (11-bas)

Intensiva bubblor och ljus färg. Len doft av blommor. Även viss blommig smak och lite frän till en början men hittar balansen efter ett tag i glaset. Sticker verkligen ut för mig och jag får BdB-vibbar av denna.

Omdömen som kom upp från andra: citrus på näsan, orena toner, vanilj, högre syra, BdB?, örter, lakrits (fishermans friend), mineral och avvikande.

Totalt 0 poäng.

6. Krug Grande Cuvée (1978-1982-bas)

Dagens enklaste vin att sätta rätt med sin väldigt mörka färg och distinkta doft och smak. Inga bubblor kvar men härlig ändå. Så mycket mognad och ålder. Nektar och len i munnen. Viss syra och lång smak.

Omdömen som kom upp från andra: källare, rotfrukt, karamell, ålder, mysdricka, svamp, apelsinmarmelad, lång smak, känner igen stilen, apelsinskal och frisk syra. Alla gillade den och flera hade den på gränsen till topp 3 så poängen är kanske missvisande låg.

Totalt 2 poäng.

7. Krug Grande Cuvée 166 ème (10-bas)

Väldigt snabba och intensiva bubblor och ljus färg. Mycket doft. Fräsch, fin lång syrlighet, bubblorna är påtagliga i munnen, livlig och härlig. Fin balans efter två timmar.

Omdömen som kom upp från andra: krut, kola, citrus, krämig, bra syra, äpplen, pigg syra, mycket av den!, kraft, bröd, power, (lite) mognad, mer att utveckla, gudomlig (stod ut), fin balans och ung.

Totalt 18 poäng.

Hälften hade denna som vinnare och samtliga hade den som topp 3. Dagens överlägsna vinnare!

8. Krug Grande Cuvée 162 ème (06-bas)

Lite mörkare i färgen med mycket bubblor. Rejäl doft, bl.a. citrus. Lite mognad, härliga bubblor, smälter i munnen. Äpplen kommer efter några timmar. Min favorit!

Omdömen som kom upp från andra: lite sluten på näsan, krut, gröna toner, grönsaker, lite anonym och kort, friskhet syra,inte så utvecklad med mycket potential kvar.

Totalt 5 poäng.

Slutranking

1. 166 ème (10-bas) - 18 poäng
2. 159 ème (03-bas) - 8 poäng
3. 164 ème (08-bas) - 7 poäng
4. 163 ème (07-bas) - 5 poäng
4. 162 ème (06-bas) - 5 poäng
6. 160 ème (04-bas) - 3 poäng
7. 1978-82 - 2 poäng
8. 167 ème (11-bas) - 0 poäng

Bonusflaskor

Vi provade dessutom tre st bonusflaskor blint.

20200223_183930_resized.jpg


Moët & Chandon Silver Jubilee Cuvée

@Jos flaska. Han berättade att flaskan togs fram till drottningens silverjubileum 1977, 25 år på tronen. @Elvis tog senare reda på att det är en non vintage med basår 1971.

Väldigt mörk. Inga bubblor kvar och lite grumlig nästan. Ändå häftig. Så mycket mognad och ålder. Jag kunde verkligen inte placera rätt producent eller år men att den var gammal var det ingen tvekan om. Väldigt roligt att prova. Sherry och kaffe nämndes bland de andra.

Nicolas Feuillatte Palmes d'Or 2006

Min flaska. Jag hade läst att @Jos skrivit om Nicolas Feuillatte här nyligen, att de varit skit men höjt sig, så jag tänkte att vi kunde prova denna tillsammans och se vad omdömena blev blint. Jag hade aldrig druckit den tidigare så den var ny även för mig även om jag visste vad jag serverade till skillnad från de andra.

Full av liv, väldigt intensiva bubblor och en frisk doft. Bra balanserad med härliga bubblor i munnen, äpple, en viss syra, väldigt frisk och lite kortare i smaken. Det här är ju något helt annat än Krug och det går egentligen inte att jämföra men jag gillade det.

De flesta gillade det med undantag för @Crist(al)ian 77 :) Omdömen som aningen kryddig, NV?, rätt bra, lite mognadstoner, lik en bra enklare Charles Heidsieck, utveckling, rostade toner och rätt bra syra. Ingen kunde plocka vinet direkt men med ett gäng ledtrådar så.

Taittinger Comtes de Champagne 2006

@Crist(al)ian 77 öppnade upp denna flaska.

Ljus färg och långsamma bubblor. Försiktig doft av bl.a. päron. Lite sötma. Den är fin och delikat. Känns rätt ung trots att den inte har så stark syra. Blommigt vilket fick mig att tänka på BdB och med en ledtråd av Kristian plockade jag årgången. Producenten fick jag inte fram men det löste andra.

Flera insisterade på den rökiga doften och krutet. Jag kunde verkligen inte känna det själv dock, har mycket kvar att lära. Även mineraler kom fram.

 

magnum

Epernay, Frankrike
Idag arrangerades en Krug Grande Cuvée-provning hos @Jos med undertecknad, @Crist(al)ian 77, @vintomas, @Elvis, @Thirsty, @v00alex och @Rasmus Åkesson. Det var som vanligt väldigt trevligt, lärorikt och som Elvis sade, väldigt gott! Tack till alla inblandade!

Uppställningen för dagen:

-Den allra första Grande Cuvéen med basår 78-82
-159 ème (03)
-160 ème (04)
-162 ème (06)
-163 ème (07)
-164 ème (08)
-166 ème (10)
-167 ème (11)

Totalt åtta olika flaskor. Allt provades halvblint. Innan vi avtäckte flaskorna så valde vi alla ut våra personliga topp 3. Bästa flaskan fick 3 poäng, näst bästa fick 2 poäng och tredje bästa fick 1 poäng. Vi räknade sedan ihop allt till en totalpoäng för varje och fick på så sätt fram en vinnare för kvällen. Flaskorna presenteras nedan i den ordning som det slumpades att vi provade dem i.

Visa bifogad bild 19210

1. Krug Grande Cuvée 163 ème (07-bas)

Rätt ljus i färgen med små långsamma bubblor. Kraftfull och rejäl doft som lägger sig lite. Lite antydan till ålder. Det finns en viss syra som är påtaglig. Lite beska? Rätt fin.

Omdömen som kom upp från andra: äpplen, citrus, fräsch, bra balans, lång syra och smörig.

Totalt 5 poäng.

2. Krug Grande Cuvée 164 ème (08-bas)

Även denna var rätt ljus i färgen med små fina bubblor. Elegant doft, inte lika kraftig. Smak av gröna äpplen med en hög syra.

Omdömen som kom upp från andra: krut, svavel, brödig, pizzakrydda, svampbuljong, kraftfull, kurvig och mognad. Många trodde att detta var 06an.

Totalt 7 poäng.

3. Krug Grande Cuvée 159 ème (03-bas)

Aningen mörkare i färgen och mer fart på bubblorna. Lite antydan till mognad i doften och kraftigt. Mognad och ålder i smaken, bra balans, lite honung, gyllene. Så len efter några timmar.

Omdömen som kom upp från andra: brödig, marmelad, röda äpplen, lite mer ålder, rundare, torkad frukt, kola, varm, karamellig, fullt utvecklad och kraftigare än andra.

Totalt 8 poäng.

4. Krug Grande Cuvée 160 ème (04-bas)

Tillbaka till den ljusa färgen. Snabba bubblor, dock ej så mycket. Svag doft till en början men efter flera timmar kommer det lite gräddkola. Smaken är inte så utvecklad för mig med en viss syra. Efter ett par timmar så är den verkligen balanserad, fin och len.

Omdömen som kom upp från andra: brödig, krut, kaffe, kola, bra balans, frisk syra, tight, stack ut med tropisk frukt och lite vanilj.

Totalt 3 poäng.

5. Krug Grande Cuvée 167 ème (11-bas)

Intensiva bubblor och ljus färg. Len doft av blommor. Även viss blommig smak och lite frän till en början men hittar balansen efter ett tag i glaset. Sticker verkligen ut för mig och jag får BdB-vibbar av denna.

Omdömen som kom upp från andra: citrus på näsan, orena toner, vanilj, högre syra, BdB?, örter, lakrits (fishermans friend), mineral och avvikande.

Totalt 0 poäng.

6. Krug Grande Cuvée (1978-1982-bas)

Dagens enklaste vin att sätta rätt med sin väldigt mörka färg och distinkta doft och smak. Inga bubblor kvar men härlig ändå. Så mycket mognad och ålder. Nektar och len i munnen. Viss syra och lång smak.

Omdömen som kom upp från andra: källare, rotfrukt, karamell, ålder, mysdricka, svamp, apelsinmarmelad, lång smak, känner igen stilen, apelsinskal och frisk syra. Alla gillade den och flera hade den på gränsen till topp 3 så poängen är kanske missvisande låg.

Totalt 2 poäng.

7. Krug Grande Cuvée 166 ème (10-bas)

Väldigt snabba och intensiva bubblor och ljus färg. Mycket doft. Fräsch, fin lång syrlighet, bubblorna är påtagliga i munnen, livlig och härlig. Fin balans efter två timmar.

Omdömen som kom upp från andra: krut, kola, citrus, krämig, bra syra, äpplen, pigg syra, mycket av den!, kraft, bröd, power, (lite) mognad, mer att utveckla, gudomlig (stod ut), fin balans och ung.

Totalt 18 poäng.

Hälften hade denna som vinnare och samtliga hade den som topp 3. Dagens överlägsna vinnare!

8. Krug Grande Cuvée 162 ème (06-bas)

Lite mörkare i färgen med mycket bubblor. Rejäl doft, bl.a. citrus. Lite mognad, härliga bubblor, smälter i munnen. Äpplen kommer efter några timmar. Min favorit!

Omdömen som kom upp från andra: lite sluten på näsan, krut, gröna toner, grönsaker, lite anonym och kort, friskhet syra,inte så utvecklad med mycket potential kvar.

Totalt 5 poäng.

Slutranking

1. 166 ème (10-bas) - 18 poäng
2. 159 ème (03-bas) - 8 poäng
3. 164 ème (08-bas) - 7 poäng
4. 163 ème (07-bas) - 5 poäng
4. 162 ème (06-bas) - 5 poäng
6. 160 ème (04-bas) - 3 poäng
7. 1978-82 - 2 poäng
8. 167 ème (11-bas) - 0 poäng

Bonusflaskor

Vi provade dessutom tre st bonusflaskor blint.

Visa bifogad bild 19209

Moët & Chandon Silver Jubilee Cuvée

@Jos flaska. Han berättade att flaskan togs fram till drottningens silverjubileum 1977, 25 år på tronen. @Elvis tog senare reda på att det är en non vintage med basår 1971.

Väldigt mörk. Inga bubblor kvar och lite grumlig nästan. Ändå häftig. Så mycket mognad och ålder. Jag kunde verkligen inte placera rätt producent eller år men att den var gammal var det ingen tvekan om. Väldigt roligt att prova. Sherry och kaffe nämndes bland de andra.

Nicolas Feuillatte Palmes d'Or 2006

Min flaska. Jag hade läst att @Jos skrivit om Nicolas Feuillatte här nyligen, att de varit skit men höjt sig, så jag tänkte att vi kunde prova denna tillsammans och se vad omdömena blev blint. Jag hade aldrig druckit den tidigare så den var ny även för mig även om jag visste vad jag serverade till skillnad från de andra.

Full av liv, väldigt intensiva bubblor och en frisk doft. Bra balanserad med härliga bubblor i munnen, äpple, en viss syra, väldigt frisk och lite kortare i smaken. Det här är ju något helt annat än Krug och det går egentligen inte att jämföra men jag gillade det.

De flesta gillade det med undantag för @Crist(al)ian 77 :) Omdömen som aningen kryddig, NV?, rätt bra, lite mognadstoner, lik en bra enklare Charles Heidsieck, utveckling, rostade toner och rätt bra syra. Ingen kunde plocka vinet direkt men med ett gäng ledtrådar så.

Taittinger Comtes de Champagne 2006

@Crist(al)ian 77 öppnade upp denna flaska.

Ljus färg och långsamma bubblor. Försiktig doft av bl.a. päron. Lite sötma. Den är fin och delikat. Känns rätt ung trots att den inte har så stark syra. Blommigt vilket fick mig att tänka på BdB och med en ledtråd av Kristian plockade jag årgången. Producenten fick jag inte fram men det löste andra.

Flera insisterade på den rökiga doften och krutet. Jag kunde verkligen inte känna det själv dock, har mycket kvar att lära. Även mineraler kom fram.
Häftig provning! Hemma på kvarterskrogen erbjöd dem Krug 166 till specialpris och bytte sen till 167 det blev lite flaskor av båda och vi var överlyckliga när det byttes till 167 som vi ansåg vara den klart bättre, så nu sitter man här och undrar om vi är okunniga eller om ni har fel;)
 

Jos

Medlem
Häftig provning! Hemma på kvarterskrogen erbjöd dem Krug 166 till specialpris och bytte sen till 167 det blev lite flaskor av båda och vi var överlyckliga när det byttes till 167 som vi ansåg vara den klart bättre, så nu sitter man här och undrar om vi är okunniga eller om ni har fel;)
167 kom sist, de enda flaskan som inte fick en topp 3... ;)

Själv höll jag den som sämst blint och tvärsäker på att det var en flaska med basår -11.

Men det är ju bara att vara glad om man gillar den, 167 är ju billigast just nu! :D
 

Vingubben

Medlem
Häftig provning! Hemma på kvarterskrogen erbjöd dem Krug 166 till specialpris och bytte sen till 167 det blev lite flaskor av båda och vi var överlyckliga när det byttes till 167 som vi ansåg vara den klart bättre, så nu sitter man här och undrar om vi är okunniga eller om ni har fel;)
Eller om dom blandade ihop flaskorna:D
 

Elvis

Medlem
Väldigt intressant att prova så många ”årgångar” av Krug GC halvblint. För mig var 166:an en väldigt klar vinnare och till och med bättre än jag upplevt den förut. Sedan följde ett gäng flaskor som jag tyckte var likvärdiga (och väldigt bra!): 03-bas, 04-bas, 07-bas, 08-bas och 80-talaren. 08-basen visade upp en fantastisk glasutveckling och var mycket bättre än jag upplevt den förut.

167:an kändes lite anonym (i det tuffa sällskapet) och hade lite lägre syra men var fortfarande bra (satte 94 poäng på CT).

Sämst för mig var 06-basen men den fick en röst som bästa vin.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Häftig provning! Hemma på kvarterskrogen erbjöd dem Krug 166 till specialpris och bytte sen till 167 det blev lite flaskor av båda och vi var överlyckliga när det byttes till 167 som vi ansåg vara den klart bättre, så nu sitter man här och undrar om vi är okunniga eller om ni har fel;)
Hade inte provat 167ème förut, men jag trodde helt klart att just det glaset var 2011-bas och brydde mig inte ens om att skriva ner en backup-gissning. (Provningen var halvblind, vi visste vad som var med.) Den uppvisade nämligen drag som jag tycker är typiska för många 2011, bl.a. inslag av gröna toner. Den var klart udda och avvikande i doften från de övriga, men med bra smak och sammantaget en bra skumpa. Men väldigt underlägsen 166ème.
 
Toppen