Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sigdarve

Medlem
Eftersom det är vintersolståndsafton idag, så tänker jag fira det med att dricka min första Henriot 2008. Först en slurre Pierre Peters som blev över från igår.
Får vänta med Henriot 08. Hade halva flarran Pierre kvar, mer än vad jag trodde. Två glas skumpa till räkmackan räcker tycker jag. De första glasen från dagen efter är godast.
 

tobbe81

Medlem
Thomas perseval grande cuvee 2012
Den där rökiga doften utav krut som först slår emot en i doften i dessa nya glas för mig personligen. Munblåsta och fjäderlätta 90g tunga från Sophienwald egentligen anpassad för vita bourgogne men passar även utmärkt till champagne. Vintage 2012 behöver vi inte diskutera mera än att den är 5+.
smaken är stor och förföriskt och växande och skiftar mellan klunkarna med allt från torkad tropiskt frukt till citrus vanilj och skogshonung. Ska bli roligt och se hur denna blir med lite högre temperatur och luft och utvecklas under kvällen. Sådär några timmar senare och vad den växte på sig på alla plan med luft och några grader i temperatur. En svår och väldigt annorlunda champagne men på något sätt som jag gillar skarpt och kommer att köpa mera utav. 92P i min bok.
IMG_20191221_182043_928.jpg

IMG_20191221_182043_934.jpg
 

Wintermute

Medlem
Ruinart 2002. Årgången fortsätter att leverera. Inledningsvis en smak av lyxig äppelmust, sedan smörkola och mandelkubb, rosa grapefrukt i det ganska långa slutet. Min gissning är att det går att vänta med de återstående flaskorna.
Nu kommer det. "Jag borde ha köpt fler!"
Någonstans runt 90 pinnar. Möjligen bäst i år.
19 månader senare. Jag känner inte någon mandelkubb nu. Men fortfarande ett bra vin, med imponerande intensitet.
 
Liten champagneorienterad tillställning före jul.

upload_2019-12-27_13-25-18.jpeg


Utmanarna + en skumpa jag hade förväntat mig mer av:

Contratto Millesimato pas dose 2013 - överraskande bra med generös rödäpplighet och samtidigt stram friskhet. Rekommenderas.
Exton Park NV Brut reserve - Som att ta ett djupt andetag i kalkstensbrott och suga på ett ostron. Ren, mineralstinn, stram och elegant. Riktigt bra men oförlåtande. Rekommenderas.
Bailly-Lapierre Crémant de Bourgogne 2013 Vive-la-Joie Elegant och champagnelik. Riktigt bra. Rekommenderas.
Ca'del Bosco Cuvee Prestige (ej på bild) - inte så kul, men inget fel och rätt god, den bara kom bort sig i det större sällskapet. Ungefär som jag minns tidigare versioner. Litet för dyr för vad den är.
Michel Turgy Vieille Vignes 2013 - litet slapp och inte så frisk som jag hade trott. För dyr. Litet av en besvikelse.

upload_2019-12-27_13-25-18.jpeg


Damien Hugot

DH Rosé NV - köpt för något år sedan och fantastiskt god. Rekommenderas.
DH Blanc de Blancs NV - riktigt bra den också. Rekommenderas.

upload_2019-12-27_13-25-18.jpeg


Bäst-i-test

Lacourte-Godbillon 2012 Premier Cru - Har allt till halva priset. Citron, Yuzu, Brioche och Nougat. Riktigt bra nu och säkert riktigt bra om fem år också. Rekommenderas.
Pierre Péters L'Esprit de 2013 Blanc de Blancs - Knuten och outvecklad men full av elegant friskhet och massor av potential. Rekommenderas.
Vouette&Sorbée Fidèle - Litet mer generös än vad jag hade förväntat mig och faktiskt ännu bättre än Lacourte Godbillon och L'esprit - litet som en kombo av den förras generositet och den senares elegans. Rekommenderas.
Henriot 2006 - Fullt mogen (litet sherrytoner och en stor dos knäck men samtidigt fortfarande frisk och ren citrusfrukt som dominerar; utvecklad champagne som är perfekt nu. Till nyårsaftons bättre middagar. Rekommenderas

upload_2019-12-27_13-25-18.jpeg


Fullt godkända skumpor från standardsortimentet
Pierre Péters Cuvée de Reserve NV Blanc de Blancs - Riktigt bra för priset men skulle nog tjäna på ett års garderobslagring.
Duménil 2008 - väldigt utvecklad och generös näsa, bra i munnen. Ett bevis på att man inte kan gå fel med årgången i champagne. Var nog favoriten hos de av gästerna som inte är så vana champagnedrickare.
Palmer&Co 2008 - från magnum, kan ha spelat roll då den kändes litet mer knuten och mer elegant än Duménll. Bra grejer och ett säkert kort till detta nyår, men servera inte för kallt.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Laurent-Perrier 2002

Päron och nygräddat bröd i näsan. Fläder och havssälta. Hittar inga ålderstoner utan bara frisk syra.
I munnen är det precis så friskt som doften antyder. Markant syra som kontrar dosagen som nog är halvhög men på inget sätt störande. Päron och melon. Saft och skalbeska från lime. Metall och lite kalk.
Riktigt bra! Här har de lyckats med årgången. Denna kommer leva länge. Har en flaska till som kommer få vila en god bit in på 2020-talet innan den öppnas.
91p
thumbnail_20191228_183241.jpg
 
Diebolt 02 klar vinnare i kväll.
Fevren grym redan nu men
15775617395387565308700519993100.jpg
vänta & se!!
Henriot 08 vet inte vart den skall,lite svag Musse, och lite för lite minrialitet som jag förväntar i såpas ung henriot. Dibolt 08 lagom mogen , Men funkar i några år till. Jag gillar tonerna av smörig karamell , men ändå lite av dom klara fleur tonerna
 
Sällan den gode @Martin Berggren har fel men för CAV0024 angavs dricksfönster 2013-2018 för L’accomplie. Öppnade precis min sista låda av den här batchen och finner ett vin som mognat med bibehållen charm och har ett antal år framför sig. . Tror att det är nära peak nu men klart värt väntan och tar min nästa av denna om 2 år eller så. Där det i unga år var lite spritsigt har det nu lugnat ner sig och vuxit i komplexitet. Ska bli kul att prova de andra vinerna i lådan.
 
Vem gör inte det! ;) Grattis till en väl sparad låda Savart för övrigt! Jag har en (1) flaska av den där 2009:an. När skulle du öppna den?
Med tanke på hur 2011an uppförde sig då vi drack den för några veckor sedan så tror jag 2009an har ett antal år framför sig. Kommer öppna en under 1H nästa år och lovar skriva några nötter. Var några år sedan jag drack den senast och vad jag antecknade var "inte allt på plats, låt ligga"
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Den gode @Martin Berggren skriver väl å andra sidan alltid "Drick [i år / nästa år] - [några år fram]" och det har väl aldrig stämt!? :D
Efter att ha förhandprovat många Cavistelådor under åren, och samtidigt pratat med Martin, är min bild att han vill att minst ett vin av två-tre (ibland fyra) i varje låda ska gå att dricka direkt. Sedan försöker han - särskilt för röda viner - uppmana folk att spara det bästa/strävaste vinet i lådan i några år, snarare än att öppna det inom några månader. (Tumregeln i Sverige är att de allra flesta viner enbart lagras av konsumenten lika lång tid som det tar att bära hem flaskan från Systembolaget.) Jag tror att man får se dessa drickfönster som anpassade för folk vars instinkt är att dricka det mesta direkt, utan att att alltför mycket avskräcka folk som tycker det låter jobbigt att behöva lagra viner. Vi som gärna dricker moget "på riktigt", använder nog våra egna tumregler för när vinerna ska drickas. :rolleyes:
 
Efter att ha förhandprovat många Cavistelådor under åren, och samtidigt pratat med Martin, är min bild att han vill att minst ett vin av två-tre (ibland fyra) i varje låda ska gå att dricka direkt. Sedan försöker han - särskilt för röda viner - uppmana folk att spara det bästa/strävaste vinet i lådan i några år, snarare än att öppna det inom några månader. (Tumregeln i Sverige är att de allra flesta viner enbart lagras av konsumenten lika lång tid som det tar att bära hem flaskan från Systembolaget.) Jag tror att man får se dessa drickfönster som anpassade för folk vars instinkt är att dricka det mesta direkt, utan att att alltför mycket avskräcka folk som tycker det låter jobbigt att behöva lagra viner. Vi som gärna dricker moget "på riktigt", använder nog våra egna tumregler för när vinerna ska drickas. :rolleyes:

Fått samma info från Martin men tänkte dra in honom i dialogen :). Sedan måste jag erkänna att för just Cavistes röda, de jag dricker, så följer jag ibland tumregeln :)
 

Poussard

Medlem
Man kanske ska tänka på att Caviste jobbar med försäljning av vin och inte är någon oberoende vinrecensent eller välgörenhet. Av den anledningen kanske det är till gagn för Caviste att flertalet flaskor dricks upp innan nästa släpp av samma producent.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Mellandagsrealisering hos @feskhandlarn med @Christer J och @Jesper.
Peter dec 2019.jpg

Berlucchi 61 Rosé (NV)
Nyfiken på denna efter att ha fått den vita blint. Mer bär och frukt och utan beskan som störde mig i den vita Berlucchin. Alla tog det för champagne av enklare sort. Adekvat vin men kort i smaken och precis som den vita så är den bäst på näsan.

Pouillon Rosé
Tranbärsröd a'la saignée och typiskt ekad doft med blommor. Rätt torr och skriker odlare, gissade Savart innan jag slog till med Pouillon på grund av eken. Savart blandar dessutom sina roséer läste jag mig till i efterhand.

Comtes Rosé 2006

Nu snackar vi! Mer komplex, bättre längd och mognad. Rökig och kraftig doft. Typiskt hus, gissade Heidsieck 06 (?) som är nära stilmässigt men brukar ha inslag av hasselnötter. Första Comtes Rosé jag dricker vad jag minns. Bästa vinet i flighten för alla utom "rödast är alltid bäst" - Christer.

Grande Dame 2006
Elegant vin med frisk syra och citrus. Inte alls något mastigt pinotmonster som förväntas på pappret. Gissades allt från BdB till Krug. Själv var jag inne på Cristal 06 eller 08 med Bille NF 06 som andra gissning. Klar ung frisk prestige med bra potential. Chockad vid avtäckning, GD ska väl inte vara så här bra! Själv sålde jag mina 06or och detta är en av få prestiger jag alltid ratar. För plats och ekonomins skull skyller jag på flaskvariation och fortsätter rata GD...:rolleyes:

Ca' del Bosco Anna Maria 2010
Superungt, supertorrt vin med hög intensitet och potential men otroligt knutet. Alla gissade champagne och själv gissade jag lågdoserad 2012. Minns inte om jag gissade producent men det var garanterat fel oavsett. Gissade rätt med en ledtråd som fick mig bort från Champagne. Kan nog bli bra men är alldeles för knutet i dagsläget. Vet inte när Ca del Bosco styrde om till osockrat i Anna Maria men det är inte till vinets fördel enligt mig.

Kartongen Beaux Sens 2013?
Luktar superodlare och smakar pinot. Tror jag gissade Voutte & Sorbet Fidele här. Mycket bra vin fullt av karaktär. Kände inga godis eller tropiska toner som ibland kan avslöja PM. Kul vin och är nog den bästa rena PM jag druckit.

Henriot 98
Mycket mogna dofter med lite honung men tyvärr också lite för mycket oxiderade toner som inte går bort. Luktar äldre än vad det smakar. Mycket pigg syra och bra längd. Gissades 88, 95 & 96 och hade nog själv gissat 96 på grund av syran. Ytterligare exempel på vad vanlig vintage kan ge med ålder.

Bonusviner:

Selosse Carelles (deg 2017)
Mitt eget (fantastiska) vin. Skriker Selosseek med blommor och skumbanan. Fullt ös medvetslös för oss som gillar jänkare. Jesper gissade vingårdsselosse och det var nog kvällens bästa gissning.

Roderer Rosé 2002
Bra fin frukt och lite rökighet fick mig in på Roederer omgående men helt fel i ålder. Den här flaskan var löjligt pigg och mina gissningar var 08,10 & 12 innan jag fattade galoppen. Drack en vanlig Roederer 04 i våras och den var lika pigg. Köp och lagra med andra ord! Dricka ungt fungerar också men försök hålla i några flaskor för framtiden.:D

Min topplista:
  1. Carelles
  2. Kartongen Beaux Sens
  3. Roederer Rosé 2002
  4. Comtes Rosé 2006
  5. Grande Dame 2006
  6. Henriot 98
  7. Pouillon Rosé
  8. Anna Maria 2010
  9. Berlucchi Rosé
Nu laddas det för nyår!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Man kanske ska tänka på att Caviste jobbar med försäljning av vin och inte är någon oberoende vinrecensent eller välgörenhet. Av den anledningen kanske det är till gagn för Caviste att flertalet flaskor dricks upp innan nästa släpp av samma producent.
Det enda som spelar roll är väl hur mycket som köps, inte hur mycket som öppnas. :rolleyes:
Du har en poäng @vintomas men når Cavistes släpp dessa personer du refererar till?
Ingen aning vilka de når fram till, utöver ett antal i min egen bekantskapskrets. Utgår mest från kommentarer jag hört från Martin och frågor jag hört honom få på provningar på Grappe.
 
Toppen