Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Pontus

Medlem
2008 Taittinger Brut. Fram tills nu en av de 2008or som jag inte tyckt levererat riktigt. Flaskan som intogs igår var betydligt bättre än tidigare och visade dessutom på viss framtida potential. Doft av tropiska frukter, jäst, citrus, citrusskal, nötter och smör. Relativt fyllig och mycket balanserad smak av citrus, äpplen, honung, nötter och grädde. Precis lagom syra i min smak, minimal beska. På det hela taget väldigt inbjudande med lite sköna mognadstoner och fin komplexitet. Kan lagras länge till. 92+.
 

Wintermute

Medlem
Har du sett bilden jag la upp på korken? Den kan inte vara så nydeggad.
Jag tror att korkarna brännmärks hos korktillverkaren och med helt andra nummerserier. Märkningen på flaskan gör man nog samtidigt som deggningen.
Jag gjorde stickprov på några Vintage 2004, 2006, 2008 och 2012. Där fanns ingenting som talade emot att första siffran är år och de tre följande är dagsnummer.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Angående 2002 Comte Audoin de Dampierre...
Det kan möjligen även handla om viss flaskvariation. Jag drack också den här härom månaden och mitt omdöme hamnar nog någonstans mittemellan era! :)

Jag upplevde doften som fantastisk, med bl a bröd, krut, bokna äpplen och mandlar/mandelmassa, medan smaken visade upp vissa trötthetstecken. Samtidigt var syran fortfarande mycket hög och den kändes obalanserad första dagen. Dagen efter var den mer harmonisk och balanserad, men fortfarande lite trött. Det här är för övrigt lite av samma symptom som man kan uppleva med vissa 96or.
Den här har ju gått att köpa ganska länge. Jag har också noterat att omdömena går isär väldigt mycket, även bland folk som brukar dricka champagne. Jag har varit på den positiva sidan, men det har nog varit när den ställts mot andra nyinköpta champagner.
 

Funcadelic

Medlem
Jag tror att korkarna brännmärks hos korktillverkaren och med helt andra nummerserier. Märkningen på flaskan gör man nog samtidigt som deggningen.
Jag gjorde stickprov på några Vintage 2004, 2006, 2008 och 2012. Där fanns ingenting som talade emot att första siffran är år och de tre följande är dagsnummer.

L91993038B har jag på min flaska. Antar att min flaska är deggad i mitten av juli (dvs dag 199) 2019. Betyder det då att den flaskan har år 2014 som bas (givet att den ligger fyra år efter buteljering)?
 

MartinE

Medlem
Det var ett tag sedan jag hann dela med mig av mina noter, men här kommer lite bot och bättring! 2019 avslutades med följande snyggingar:

fullsizeoutput_38e3.jpeg


1996 Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire: Den här är fortfarande ung och oförlöst, men här finns helt klart en fin potential om man ger den några års ytterligare lagring! Utvecklad, brödig, fruktig, något oxiderad och något kryddig doft. Inslag av jäst, lite tropisk frukt, gröna äpplen, sten, vitpeppar och lakrits. Senare även gräddkola, hasselnötter och lite rostade toner. Ännu senare skaldjur. Smaken är frisk, fruktig, något kryddig och mycket torr. Klart elegant! Den har en härlig intensitet och fantastisk längd, men känns samtidigt oförlöst. Mineral (sorry @Mattias Schyberg ;)), omogna Granny Smith och citrus med lite diskreta röda äpplen i bakgrunden. Hög syra! Senare dyker det även upp lite päron och grillad citron. (89+ p)

1999 Cristal: Dessvärre korkskadad. :neej:

1990 Cristal Rosé (degorgerad 1999): En fantastisk champagne och väldigt fräsch för sin ålder, även om bubblorna är trötta. Den bjuder på fin koncentration och underbar längd. Den här kommer att prestera på en hög nivå i många år till! Färgen är för övrigt mycket diskret för att vara en rosé. Utvecklad, bärig, jordig och söt doft med inslag av jordgubbar, hallon, röda äpplen, bakverk, gräddkola, kex och lakrits. Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak med viss sälta. Det är massor av jordgubbar i kombination med blodapelsin, hallon och lime. Hög syra. (91 p)

1992 Krug Clos du Mesnil (degorgerad maj/juni 2003): En underbar champagne! Doften är härligt komplex och smaken oerhört ren och elegant! Utvecklad, oxiderad, komplex, blommig och något kryddig doft. Efter hand något rostade toner. Inslag av brioche, honung, citrus, hasselnötter, mjölkchoklad, svamp, mentol, tvål och tropisk frukt. Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr smak. Gröna äpplen, citron, apelsin och lite päron. Senare även tropisk frukt. Kommer att prestera i många år till! (93 p)

1988 Dom Ruinart: När jag drack den här 2013 var den en av mina bästa champagneupplevelser någonsin. Den här flaskan presterar tyvärr inte på samma nivå, men den här champagnen har verkligen en magisk doft! Smaken är dock lite lättare idag jämfört med hur jag minns den. Utvecklad, mycket fruktig, parfymerad och komplex doft. Inslag av mango, apelsin, honung, kräftstjärtar, bokna äpplen, lakrits och rostat bröd. Smaken är utvecklad, mycket frisk och fruktig och bjuder på mango, apelsin, äpplen och honung. Påtaglig syra. (92 p)

1996 Dom Ruinart: Det här är ett riktigt krutpaket! Den är klart vresig till en början, men öppnar upp sig en del till slut. Den känns dock fortfarande obalanserad och i behov av ytterligare lagring. Utvecklad, fruktig och komplex doft med viss sälta. Efter hand något rostade toner. Inslag av gummi, jäst, krita, kinin, lime, lemoncurd, grädde, passionsfrukt, kex, våta stenar, kiwi och rostad brioche. Mycket frisk, mycket torr och något utvecklad smak. Lime, krita, gröna äpplen, svarta vinbär och salmiak. Mycket hög syra. Lång eftersmak. (89-90 p)

(De två sistnämnda dracks i omvänd ordning)
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Jag tror att korkarna brännmärks hos korktillverkaren och med helt andra nummerserier. Märkningen på flaskan gör man nog samtidigt som deggningen.
Jag gjorde stickprov på några Vintage 2004, 2006, 2008 och 2012. Där fanns ingenting som talade emot att första siffran är år och de tre följande är dagsnummer.
Jag gjorde också stickprov nu på 02 04 06(magnum) å lite Winston och de är inte så tydliga. Exempelvis 04 Vintage står L5 på. Den kan omöjligt fått sin kork så tidigt som 05 och att de väntar till 2015 låter väldigt sent? Och på 02 vintage står det L2. Väntar de verkligen tio år med att degga den?

Men om nu min magnum fått sin kork för bara någon månad sen hur förklarar du att den är så liten och inte expanderar likt 12an på vanlig flaska gjorde?
 

Wintermute

Medlem
Jag gjorde också stickprov nu på 02 04 06(magnum) å lite Winston och de är inte så tydliga. Exempelvis 04 Vintage står L5 på. Den kan omöjligt fått sin kork så tidigt som 05 och att de väntar till 2015 låter väldigt sent? Och på 02 vintage står det L2. Väntar de verkligen tio år med att degga den?

Men om nu min magnum fått sin kork för bara någon månad sen hur förklarar du att den är så liten och inte expanderar likt 12an på vanlig flaska gjorde?
Enligt PRs hemsida (https://www.polroger.com/en/champagnes/3/brut-vintage/2002) lagrades 2002 8 år. Jag misstänker att det gäller halvmagnum. De skulle då deggas 2011; så det är inte omöjligt att redan sent deggade halvmagnum kan vara från 2012.

Formen på korken är däremot fortfarande konstig.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det var ett tag sedan jag hann dela med mig av mina noter, men här kommer lite bot och bättring! 2019 avslutades med följande snyggingar:

Visa bifogad bild 18790

1996 Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire: Den här är fortfarande ung och oförlöst, men här finns helt klart en fin potential om man ger den några års ytterligare lagring! Utvecklad, brödig, fruktig, något oxiderad och något kryddig doft. Inslag av jäst, lite tropisk frukt, gröna äpplen, sten, vitpeppar och lakrits. Senare även gräddkola, hasselnötter och lite rostade toner. Ännu senare skaldjur. Smaken är frisk, fruktig, något kryddig och mycket torr. Klart elegant! Den har en härlig intensitet och fantastisk längd, men känns samtidigt oförlöst. Mineral (sorry @Mattias Schyberg ;)), omogna Granny Smith och citrus med lite diskreta röda äpplen i bakgrunden. Hög syra! Senare dyker det även upp lite päron och grillad citron. (89+ p)

1999 Cristal: Dessvärre korkskadad. :neej:

1990 Cristal Rosé (degorgerad 1999): En fantastisk champagne och väldigt fräsch för sin ålder, även om bubblorna är trötta. Den bjuder på fin koncentration och underbar längd. Den här kommer att prestera på en hög nivå i många år till! Färgen är för övrigt mycket diskret för att vara en rosé. Utvecklad, bärig, jordig och söt doft med inslag av jordgubbar, hallon, röda äpplen, bakverk, gräddkola, kex och lakrits. Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak med viss sälta. Det är massor av jordgubbar i kombination med blodapelsin, hallon och lime. Hög syra. (91 p)

1992 Krug Clos du Mesnil (degorgerad maj/juni 2003): En underbar champagne! Doften är härligt komplex och smaken oerhört ren och elegant! Utvecklad, oxiderad, komplex, blommig och något kryddig doft. Efter hand något rostade toner. Inslag av brioche, honung, citrus, hasselnötter, mjölkchoklad, svamp, mentol, tvål och tropisk frukt. Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr smak. Gröna äpplen, citron, apelsin och lite päron. Senare även tropisk frukt. Kommer att prestera i många år till! (93 p)

1988 Dom Ruinart: När jag drack den här 2013 var den en av mina bästa champagneupplevelser någonsin. Den här flaskan presterar tyvärr inte på samma nivå, men den här champagnen har verkligen en magisk doft! Smaken är dock lite lättare idag jämfört med hur jag minns den. Utvecklad, mycket fruktig, parfymerad och komplex doft. Inslag av mango, apelsin, honung, kräftstjärtar, bokna äpplen, lakrits och rostat bröd. Smaken är utvecklad, mycket frisk och fruktig och bjuder på mango, apelsin, äpplen och honung. Påtaglig syra. (92 p)

1996 Dom Ruinart: Det här är ett riktigt krutpaket! Den är klart vresig till en början, men öppnar upp sig en del till slut. Den känns dock fortfarande obalanserad och i behov av ytterligare lagring. Utvecklad, fruktig och komplex doft med viss sälta. Efter hand något rostade toner. Inslag av gummi, jäst, krita, kinin, lime, lemoncurd, grädde, passionsfrukt, kex, våta stenar, kiwi och rostad brioche. Mycket frisk, mycket torr och något utvecklad smak. Lime, krita, gröna äpplen, svarta vinbär och salmiak. Mycket hög syra. Lång eftersmak. (89-90 p)

(De två sistnämnda dracks i omvänd ordning)

Vilken fantastisk uppställning och avslut på året!

Tur i oturen var väl ändå att det var Cristal 99 som var korkad av de flaskorna. Kul med Dom Ruinart också. Lite dåligt med det överlag tycker jag och jag är inte bättre själv med hela 0 flaskor i saldo.:(

Lite irriterande att du bedömer Le Clos Saint Hilaire på den unga sidan för jag börjar bli riktigt sugen på att öppna en själv.;) När det gäller Cristal så är det den mest misshandlade champagnen av alla. Släpps tidigt men ska absolut lagras för att komma till sin rätt. Är inte förvånad att en 90a håller bra än! Gjorde själv tabben att öppna en Rosé 2000 sommaren 2019 och det var rena barnarovet ur vaggan.

Kul att ett offår på ett toppvin presterar. Inte ovanligt heller för den delen. Kanske kan hitta någon 92a på en restaurang till bra pris med lite tur.:cool:
 

MartinE

Medlem
Lite irriterande att du bedömer Le Clos Saint Hilaire på den unga sidan för jag börjar bli riktigt sugen på att öppna en själv.
Det ska sägas att min flaska, bortsett från de senaste två åren, hade förvarats lite för kallt sedan inköp, så det är fullt möjligt att en annan flaska upplevs som mer utvecklad. Men jag hade nog ändå väntat något år till om jag vore du!

När det gäller Cristal så är det den mest misshandlade champagnen av alla. Släpps tidigt men ska absolut lagras för att komma till sin rätt. Är inte förvånad att en 90a håller bra än! Gjorde själv tabben att öppna en Rosé 2000 sommaren 2019 och det var rena barnarovet ur vaggan.
Så är det absolut. Även den "vanliga" Cristal 2000 som vi drack här i Malmö i våras var ju fortfarande ung!

Kul att ett offår på ett toppvin presterar. Inte ovanligt heller för den delen. Kanske kan hitta någon 92a på en restaurang till bra pris med lite tur.:cool:
Verkligen! Trots att det var en svag årgång rent generellt finns det helt klart en del guldkorn som fortfarande kan kännas väldigt fräscha, om man har turen att stöta på dem. Om man bortser från sendegorgerade flaskor har jag haft underbara upplevelser med bl a Clos des Goisses och Vilmart Coeur de Cuvée (på magnum)!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
...Så är det absolut. Även den "vanliga" Cristal 2000 som vi drack här i Malmö i våras var ju fortfarande ung!


Verkligen! Trots att det var en svag årgång rent generellt finns det helt klart en del guldkorn som fortfarande kan kännas väldigt fräscha, om man har turen att stöta på dem. Om man bortser från sendegorgerade flaskor har jag haft underbara upplevelser med bl a Clos des Goisses och Vilmart Coeur de Cuvée (på magnum)!

Hade helt glömt bort att vi även drack Cristal 00 i Malmö. Ergo för ung.:)

Vilmart 92 på magnum är både den bästa 92an och bästa Vilmarten jag druckit.:cool:
 

MartinE

Medlem
Är det någon vänlig själ som kan säga något om den här? Letar efter en champagne i det billigare segmentet där man slipper bli ruinerad varje gång man öppnar en;)
Står att det är från årgång 2006 och 2008 i denna som anländer i slutet av månaden.

https://www.philipsonwine.com/champagne-le-mesnil-blanc-de-blancs-grand-cru/45491500
Le Mesnil är kooperativet UPR:s största varumärke. Det är en väldigt bra champagne till ett bra pris! Den finns i beställningssortimentet på SB för 420 kr.

Se även här: [Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!
 

Funcadelic

Medlem
2008 Henri Goutorbe Grand Cru Brut Cuvée Millésimé
Vet inte med mig att ha druckit en champagne med så mycket PN förut (75%). Intressant nyhet för mig - påminde lite om äppelmust på något sätt. Och något mer som jag har svårt att sätta ord på. Det bästa/närmaste jag kommer att tänka på är unket, men det låter ju inte så skoj och det var inte nödvändigtvis något negativt. Får helt enkelt dricka mer och kalibrera smaklökarna.

15792999484454148711840053030675.jpg
 
Toppen