Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Jonas Sand

Medlem
2008 Henri Goutorbe Grand Cru Brut Cuvée Millésimé
Vet inte med mig att ha druckit en champagne med så mycket PN förut (75%). Intressant nyhet för mig - påminde lite om äppelmust på något sätt. Och något mer som jag har svårt att sätta ord på. Det bästa/närmaste jag kommer att tänka på är unket, men det låter ju inte så skoj och det var inte nödvändigtvis något negativt. Får helt enkelt dricka mer och kalibrera smaklökarna.

Visa bifogad bild 18823
Det är alltid vanskligt att tolka andras beskrivningar av smaker men skulle det du söker kunna vara det som ofta beskrivs som ”bokna äpplen”? Jag har druckit denna champagne och om jag minns rätt hade den en lite oxiderad ton (typ lite äppleskrutt/gamla äppleskal). Min mening är ju såklart inte att argumentera för att du ”borde” skrivit det, utan snarare att om du är intresserad av vidare provning så kan du söka på den smaknoten och se om du håller med...
 

Funcadelic

Medlem
Det är alltid vanskligt att tolka andras beskrivningar av smaker men skulle det du söker kunna vara det som ofta beskrivs som ”bokna äpplen”? Jag har druckit denna champagne och om jag minns rätt hade den en lite oxiderad ton (typ lite äppleskrutt/gamla äppleskal). Min mening är ju såklart inte att argumentera för att du ”borde” skrivit det, utan snarare att om du är intresserad av vidare provning så kan du söka på den smaknoten och se om du håller med...
Tack, uppskattar all hjälp jag kan få med att försöka bygga någon typ av referensram! Har läst en massa noter om just bokna äpplen men inte haft någon koll på vad det innebär i praktiken. Verkar stämma bra med äppelskruttet! Systembolaget skrev även att aromen har oxiderad karaktär men det blev jag inte omedelbart klokare av.

Är detta vanligt i champagne med mycket PN?
 

Trydebull

Medlem
2000 R&L Legras Cuvée Saint Vincent

40959988-EC4E-4F58-83F5-1B1553101F80.jpeg

Gröngul i färgen

Doften direkt rågbröd av det gamla stuket
Sen, efter en-två timmar, frisk och fräsch med mer äppeltoner av fullmogna gula äpplen

Smaken söt grape och någon boken äppelton bakom det, rågkärnor,
Sen, efter samma en-två timmar, hög syra, lätt beska från mer grapetoner.
Efter sex timmar med luft är den här väldigt, väldigt god! Lite mindre elegant än det allra bästa men för mig en 2000-kronors prestige för en 500:ring... (jag har inte stenkoll på vad de kostar idag ska tilläggas). Balanserad men lätta mognadstoner men synnerligen fräsch och överraskande fin syra för årgången - även om den inte på något sätt tar överhand.

Har flera prestige som jag tycker presterar ypperligt 2000 och/men den här kan verkligen sälla sig till skaran!

Tor inte det blir så hemskt mycket bättre så drickbuop inom fem-åtta år - för så länge håller de absolut!

92-93
 

LarsW

Medlem
Bonnaire Ver Sacrum BdB.
Blandning 2009/2010.
Dosage 2,5g
8 år på jäst under kork, deggad januari 2019.

Trots att denna har legat 8 år på jästen så är den fortfarande väldigt frisk. Känns som den deggades igår. Lite mjukare dag två.
Citrus, blommor och lite färsk svamp i doften. Nygräddat bröd.
I munnen är det en markant syra. Trevliga frukter, aprikos och jordgubbar. Grädde och vanilj. Frisk citronsaft. Medel lång eftersmak.
God är den, kräver dock mat idag. Kommer vänta 3-5 år med nästa flaska för denna behöver tid tror jag.
88+p, kommer säkert till 90 med lite tid.

Får sägas vara ett fynd för modesta 30 europapengar.

thumbnail_20200119_135741.jpg
thumbnail_20200119_135908.jpg
 

Daniel Stam

Medlem
Bonnaire Ver Sacrum BdB.
Blandning 2009/2010.
Dosage 2,5g
8 år på jäst under kork, deggad januari 2019.

Trots att denna har legat 8 år på jästen så är den fortfarande väldigt frisk. Känns som den deggades igår. Lite mjukare dag två.
Citrus, blommor och lite färsk svamp i doften. Nygräddat bröd.
I munnen är det en markant syra. Trevliga frukter, aprikos och jordgubbar. Grädde och vanilj. Frisk citronsaft. Medel lång eftersmak.
God är den, kräver dock mat idag. Kommer vänta 3-5 år med nästa flaska för denna behöver tid tror jag.
88+p, kommer säkert till 90 med lite tid.

Får sägas vara ett fynd för modesta 30 europapengar.

Visa bifogad bild 18845 Visa bifogad bild 18846
Gillar verkligen ver sacrum. Visst är det först nu Bonnaire börjat skriva ut basårgång på flaskorna? Inte sett det förrän på de senast inköpta och inte kunnat härleda från korken heller.
 

LarsW

Medlem
Gillar verkligen ver sacrum. Visst är det först nu Bonnaire börjat skriva ut basårgång på flaskorna? Inte sett det förrän på de senast inköpta och inte kunnat härleda från korken heller.
Inte säker på denna men är nog som du skriver. Men det var länge sedan (5+år) jag köpte Ver Sacrum. Denna flaska köpte jag på Premier Grad Crus för 1-2 månader sedan.

Mina Variance har ingen info om bas osv. Vi kan ju hoppas Bonnaire börjar skriva mer på sina etiketter.

Edit: Står inget på mina Cuvee Prestige heller.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Bonnaire Ver Sacrum BdB.
Blandning 2009/2010.
Dosage 2,5g
8 år på jäst under kork, deggad januari 2019.

Trots att denna har legat 8 år på jästen så är den fortfarande väldigt frisk. Känns som den deggades igår. Lite mjukare dag två.
Citrus, blommor och lite färsk svamp i doften. Nygräddat bröd.
I munnen är det en markant syra. Trevliga frukter, aprikos och jordgubbar. Grädde och vanilj. Frisk citronsaft. Medel lång eftersmak.
God är den, kräver dock mat idag. Kommer vänta 3-5 år med nästa flaska för denna behöver tid tror jag.
88+p, kommer säkert till 90 med lite tid.

Får sägas vara ett fynd för modesta 30 europapengar.

Visa bifogad bild 18845 Visa bifogad bild 18846
Dag 3.
Lite svag mousse men nu har vinet blommat ut på allvar, det är som tidigare men mer av allt. Eller snarare att syran lugnat ner sig och låter de andra smakerna komma fram.
Riktigt gott nu.
89+p
 

Daniel Stam

Medlem
Inte säker på denna men är nog som du skriver. Men det var länge sedan (5+år) jag köpte Ver Sacrum. Denna flaska köpte jag på Premier Grad Crus för 1-2 månader sedan.

Mina Variance har ingen info om bas osv. Vi kan ju hoppas Bonnaire börjar skriva mer på sina etiketter.

Edit: Står inget på mina Cuvee Prestige heller.
Fyllde på med Bonnaire efter ditt tips om black friday priser på premier Grand crus (tack!). Ver sacrum kom både med och utan uppgift om basårgång så sannolikt har de precis börjat med det.
 

Alex5

Medlem
Fick hem några såna här för ett tag sedan. Köpte mest för att de lät spännande och att jag knappt hittade något om dom på internet fast det är från ett välkänt hus. Undrar om någon här vet något mer om dom?
515FDDF6-36F2-46E2-9573-DC873D3AFE03.jpeg
D787CAC8-D05B-49D0-BE1A-785426A05956.jpeg
 

Vingubben

Medlem
DBF9FD3D-06C7-41B7-83E2-4CA287D1B453.jpeg


2008, Thienot cuvé Garance

BdN från Montagne de Reims. Mogna äpplen och mängder med rostat bröd i doften. Ordentligt med syra, krut och granny smith i smaken. Även ett uns med vanilj och en lättare sälta. Lång och underbar eftersmak. Helt OK att dricka nu men har många år kvar i källaren. 91p
 

john b

Medlem
20200125_104859.jpg


Gonet TER bdb NV basår 2012

Köpt på tillbud på atomwine för cirka två år sedan.

Lovande doft, lätt krämig och söt med citron. Smaken ganska outvecklad. Mest surt okomplex. Citronskal och vatten. Kan nog bättre om ett par år. Hoppas iaf. Två kvar som får gömmas och glömmas. 2022 tar vi nästa.
 

Leboeuf

Medlem
Håller med. Har lagt mina på lagring. Hoppas på att dem mognar till sig rejält.

Jag provade den för första gången ikväll och upplevde samma sak. Hade relativt höga förväntningar självklart i förhållande till pris men jag trodde ändå att den skulle leverera bättre än vad den gjorde. Någon mer än jag som uppfattade en viss sötma som störde mot slutet?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kalkig, äpplig och citrus på näsan. Vass syra och fina bubblor. Finns en fruktighet som jag har svårt att beskriva. Den finns där iaf. Väldigt gott till löjromscanapéer. Skål och trevlig helg
Alltid kul med André Jacquart. Mesnil är vass ung. Finns även som osockrad och då är den ännu skarpare...

Själv har jag alltid föredragit den billigare Vertus Experience som är rundare och fylligare.
 
Toppen