Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Vingubben

Medlem
672F698C-EA82-42B4-8F0B-6FF5B200BB77.jpeg


2010 Larmandier-Bernier, Terre de Vertus

Övar inför morgondagen. I doften lite lätt krut, vinbär, svamp och gula äpplen. I munnen massor med äpple, brioche, lite metall, lite kanderade nötter, en lättare men trevlig bitterhet och massor med grillad citron. En av få champagner som funkar utan dosage, men behöver några år i källaren. Denna är i början av sitt liv som njutbar. 91p. Drack 2012 för några veckor sedan men den behöver säkerligen minst fem år till innan den är i samma fas.
 

FredrikC

Medlem
Vi jämförde Pol Roger 2012 vanlig flaska mot magnum och det var överraskande stor skillnad.
750ml var mer stängd, gröna äpplen var det som stod ut mest.
Magnum var mer frukt, apelsin och ljusa blommor.
Tycker den är så mycket trevligare än 08an var i början. Mina resterande två magnums ska få vila länge och jag tror de kan bli riktigt bra.
Blev förvånad över så stor skillnad på korken? Brukar de deggas så olika?
Magnumens kork förblev liten väldigt länge och vanliga flaskans expanderade nästan direkt.
20191231_190428.jpg

20191231_190939.jpg
 

Wintermute

Medlem
Vi jämförde Pol Roger 2012 vanlig flaska mot magnum och det var överraskande stor skillnad.
750ml var mer stängd, gröna äpplen var det som stod ut mest.
Magnum var mer frukt, apelsin och ljusa blommor.
Tycker den är så mycket trevligare än 08an var i början. Mina resterande två magnums ska få vila länge och jag tror de kan bli riktigt bra.
Blev förvånad över så stor skillnad på korken? Brukar de deggas så olika?
Magnumens kork förblev liten väldigt länge och vanliga flaskans expanderade nästan direkt.
Visa bifogad bild 18709
Visa bifogad bild 18710
Jag mins det dessutom som att magnum deggas senare. Vad antyder märkningen?
 
Skön nyårsafton med bland annat @Jona A och @Joakim samt ett ett gäng till.

Middag som började med blandade ostron ( Papillons, Fines de Claires, Belons och en sort till) kaviar/rom på ursprungsvis (rysk på sked med äggvita , sik på blomkål, löjrom med lök), foie gras, hummerrisotto, grillad entrecote , ost och hjortron surprise.

Ett band av viner serverades med tonvikt på Champagne.

1995 Launois Père & Fils – Millennium cuvée, Jero. Flaska och förpackning framtagen för nyår 2000. Fantastisk BdB som verkligen speglar årgången Inte så kraftig och muskulös som Comte utan ett lättare anslag, initial mognadstoner med kola och smör men bibehållen frukt och bra syra,. Mycket bra vin som har ett antal år framför sig. Blir det bättre - tveksamt, kommer det ge nya upplevelser och vara fortsatt bra - definitivt.

AB  2020-01-03 at 16.09.27.jpeg


2006 Le Mesnil Prestige. Varit tveksam till det här kooperativet. Placerad i troligen den bästa byn för Bland de Blanc har de aldrig riktigt levererat. Känns som de ryckt upp sig på senare år och med detta vin når upp till en högre nivå. Saknar lite ursprungsidentitet (blint skulle jag inte gissat på Mesnil) och kanske lite för mycket smör/brödighet för mig. Men det är ett bra vin, en del tropiska toner och helt klart ingen att skämmas för vid matbordet (dock i tufft sällskap denna kväll)

aa.jpeg



Mercier Brut - 70-tal. Flaskan hade läckt lite så det var med viss bävan som den öppnades. Tack till @Jona A för att du hade modet. Initial vek flaska med väl oxidativ doft som snabbt försvinner. Om än svag, dock fortsatt mousse och syra som balanserar upp det mörka , knäckiga vinet. Ingen direkt sherryton, mer sötma som fungerar bra med Foie Gras .Skulle fått mer tid och uppmärksamhet. Fantastiskt att Champagne verkligen kan leverera även när man tror det värsta :)

AL  2020-01-03 at 16.09.27.jpeg


2002 Dom Pérignon - magnum. 2002 tillhör, enligt mig, de större DPs som producerats de senaste 20 åren. Sötman från mogna druvor känns redan i doften och följs upp i ett , nästan oljigt, komplext vin som hänger kvar länge i munnen. Det här vinet känns fortsatt ungt och för de av er som har magnums i källaren så kan tålamod rekommenderas (även om mycket gott redan idag)

WhatsApp Image 2020-01-03 at 16.09.27.jpeg
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Hustrun tyckte vi skulle hänga om ALLA tavlorna i hela huset; det tog hela eftermiddagen igår. Vad passar bäst till (nåja) konst? Champagne så klart!
Eftersom sajten inte heter fineart.se utan finewines.se kan vi zooma in på drycken (för väl det, nivån på konsten hemma motsvarar Asti Cinzano i dryck).

CC48D367-F134-44AD-A895-17E58DDBBBB7.jpeg

Det blev en enkel CH Brut Reserve, men när jag läste degorgeringsdatum...
CC631EED-417C-46BE-AB07-5FE713757E06.jpeg

...blev jag chockad över att det bara har legat tre år på jästen! Eller har jag missuppfattat det? Mis en crayères en 2016, degorgé 2019. Flaskan köpt i Paris i höstas.
Nyöppnat: påtagligt ung, färsk jästpaket, rå degbröd, citrus. Efter ett dygn har mycket av jästkaraktären försvunnet, citrusen har integrerats och vinets övriga frukter och komplexiteten kommit fram.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det blev en enkel CH Brut Reserve, men när jag läste degorgeringsdatum...
Visa bifogad bild 18731
...blev jag chockad över att det bara har legat tre år på jästen! Eller har jag missuppfattat det? Mis en crayères en 2016, degorgé 2019.
Det stämmer att detta är vad etiketten säger. Bas 2015 (en bra och varm årgång) alltså, året före buteljen fylldes. Den förtryckta texten säger också att flaskorna får en lagring om mer än ("minst") tre år i deras källare.

I mitt källarark ser jag att jag köpt CH-flaskor under perioden 2013-2019 med allt från tre till åtta år på jästen, med fem år som en vanlig siffra. Flaskorna som fylldes 2008 (bas 2007) och 2009 (bas 2008) fanns att hitta under flera år med successivt senare degorgeringsår, sedan gick det fort framåt med basårgångarna. Det enda köpet under 2019 för min del var in cellar 2013 (bas 2012) och deg 2018, så de verkar ha hoppat snabbt framåt om de redan kommit till in cellar 2016 året efter! En fundering är att de kanske inte kör med "först in-först ut", utan kollar successivt hur de olika årsbatcherna mår, och degorgerar dem efter utvecklingsfas. 2015-bas kan ju tänkas utvecklas snabbare än t.ex. 2013-bas och 2014-bas eftersom 2015 var ett varmt år, så de kan ha börjat degorgera dessa innan källaren var tömd på batcherna innan.

Utmärkande för CH är ju den höga andelen gamla reservviner, även om de också ligger genomsnittligt längre på jästfällningen än andra årgångslösa som produceras i stor volym. 2,5-3 år är en vanlig siffra för de stora drakarna.
 

Sonderlese

Medlem
Det stämmer att detta är vad etiketten säger. Bas 2015 (en bra och varm årgång) alltså, året före buteljen fylldes. Den förtryckta texten säger också att flaskorna får en lagring om mer än ("minst") tre år i deras källare.

I mitt källarark ser jag att jag köpt CH-flaskor under perioden 2013-2019 med allt från tre till åtta år på jästen, med fem år som en vanlig siffra. Flaskorna som fylldes 2008 (bas 2007) och 2009 (bas 2008) fanns att hitta under flera år med successivt senare degorgeringsår, sedan gick det fort framåt med basårgångarna. Det enda köpet under 2019 för min del var in cellar 2013 (bas 2012) och deg 2018, så de verkar ha hoppat snabbt framåt om de redan kommit till in cellar 2016 året efter! En fundering är att de kanske inte kör med "först in-först ut", utan kollar successivt hur de olika årsbatcherna mår, och degorgerar dem efter utvecklingsfas. 2015-bas kan ju tänkas utvecklas snabbare än t.ex. 2013-bas och 2014-bas eftersom 2015 var ett varmt år, så de kan ha börjat degorgera dessa innan källaren var tömd på batcherna innan.

Utmärkande för CH är ju den höga andelen gamla reservviner, även om de också ligger genomsnittligt längre på jästfällningen än andra årgångslösa som produceras i stor volym. 2,5-3 år är en vanlig siffra för de stora drakarna.
Tack vintomas, jag hade en viss aning om att det förhöll sig så, men ändå tvekade jag.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Visa bifogad bild 18764
2002 Comte Audoin de Dampierre


Härligt mogen komplex doft av bl.a blommor, mandelmassa och grå gymnastikmatta i lätt oxiderad stil. Älskar mogen champagne, önskar att jag hade betydligt fler flaskor. Men de ska väl mogna i sinom tid.
Drack en nyligen jag med men med en helt annan upplevelse. Mogen visst men sen var det stopp. Saknade livsnerv, på det hela trist. Hittade inga direkta fel som kunde tyda på annat utan den var helt enkelt trött.
 

LeChat

Medlem
Drack en nyligen jag med men med en helt annan upplevelse. Mogen visst men sen var det stopp. Saknade livsnerv, på det hela trist. Hittade inga direkta fel som kunde tyda på annat utan den var helt enkelt trött.
Jag har märkt att vi ofta har olika preferenser när det gäller röda viner. Men det kan ju även gälla champagne. Kanske tjusas jag mer än du av mognad. Jag har märkt detta även vid provningar. Yngre och mer prestigefulla viner tappar mitt intresse och en enklare mogen champagne kan göra mig exalterad. Lustigt och intressant att viner upplevs så olika. :)
 

MartinE

Medlem
2002 Comte Audoin de Dampierre

Härligt mogen komplex doft av bl.a blommor, mandelmassa och grå gymnastikmatta i lätt oxiderad stil. Älskar mogen champagne, önskar att jag hade betydligt fler flaskor. Men de ska väl mogna i sinom tid.
Drack en nyligen jag med men med en helt annan upplevelse. Mogen visst men sen var det stopp. Saknade livsnerv, på det hela trist. Hittade inga direkta fel som kunde tyda på annat utan den var helt enkelt trött.
Jag har märkt att vi ofta har olika preferenser när det gäller röda viner. Men det kan ju även gälla champagne. Kanske tjusas jag mer än du av mognad. Jag har märkt detta även vid provningar. Yngre och mer prestigefulla viner tappar mitt intresse och en enklare mogen champagne kan göra mig exalterad. Lustigt och intressant att viner upplevs så olika. :)

Det kan möjligen även handla om viss flaskvariation. Jag drack också den här härom månaden och mitt omdöme hamnar nog någonstans mittemellan era! :)

Jag upplevde doften som fantastisk, med bl a bröd, krut, bokna äpplen och mandlar/mandelmassa, medan smaken visade upp vissa trötthetstecken. Samtidigt var syran fortfarande mycket hög och den kändes obalanserad första dagen. Dagen efter var den mer harmonisk och balanserad, men fortfarande lite trött. Det här är för övrigt lite av samma symptom som man kan uppleva med vissa 96or.
 

FredrikC

Medlem
Pol Roger
The bottling code of Brut Réserve indicates the packaging date, with the first digit denoting the year, and the next three digits the day of that year.
https://www.tysonstelzer.com/wp-con...codebreakers-guide-to-unlocking-champagne.pdf
Men den kan väll inte fått sin kork 2019 å vara så liten? Å 749 skulle vara en dag men de finns inte så många dagar så jag gissar att det bara är för Brut reserve som det står och inte vintage. Men tack för tips!
 
Toppen