Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

FredrikC

Medlem
Inget större fel. Det räcker väl med att det är ett mindre fel för att dom skall skicka in en ny flaska?
Ja här behövdes det inte mycket för att hon skulle ge mig en helt ny annan flaska.

Jag är dock fortfarande intresserad av andras åsikter om ch08. Christians ovanför låter ju inte allt för bra heller.
 

Kevinator

Medlem
Ja här behövdes det inte mycket för att hon skulle ge mig en helt ny annan flaska.

Jag är dock fortfarande intresserad av andras åsikter om ch08. Christians ovanför låter ju inte allt för bra heller.

Känner inte alls igen detta från champagnemiddagen på Operakällaren anordnad av Provinum med CH-vinmakaren Cyril Brun närvarande. 10 sek låter som oförskämt kort, även för champagner i betydligt mer budgetklass. Även en CH NV skulle prestera bättre än så.

Någon kunnig som kan ha en hypotes om varför det blev så?
 

Thirsty

Smygnykterist
Känner inte alls igen detta från champagnemiddagen på Operakällaren anordnad av Provinum med CH-vinmakaren Cyril Brun närvarande. 10 sek låter som oförskämt kort, även för champagner i betydligt mer budgetklass. Även en CH NV skulle prestera bättre än så.

Någon kunnig som kan ha en hypotes om varför det blev så?
Hypotes: Trash talk, de vill bara själv roffa åt sig de resterande flaskorna på marknaden. ;)
 

FredrikC

Medlem
Hypotes: Trash talk, de vill bara själv roffa åt sig de resterande flaskorna på marknaden. ;)
Haha jo tjena ;) Jag hyllar cristal 08a å krug osv men en billigare ch ska jag prata ner.
Känner inte alls igen detta från champagnemiddagen på Operakällaren anordnad av Provinum med CH-vinmakaren Cyril Brun närvarande. 10 sek låter som oförskämt kort, även för champagner i betydligt mer budgetklass. Även en CH NV skulle prestera bättre än så.

Någon kunnig som kan ha en hypotes om varför det blev så?
Tack för vettigt svar! Kände du tydliga smaker eller var den stängd?
 

Elvis

Medlem
Intressant. Jag blev själv mycket imponerad av CH08 när jag provade den på plats hos Charles Heidsieck i oktober. En champagnevän som var med blev lika imponerad.

Vi köpte sedan två lådor var och han korkade upp en för någon vecka och tyckte då som många här: att den inte levererade alls.

Jag undrar om det kan vara olika degorgeringsdatum eller något. Jag gissar (och hoppas!) att den bara behöver lite tid i källaren. Själv tänker jag vänta med att öppna mina.
 

Esko

Medlem
Drack Billecart 08 i förrgår och tyckte att de var ett suveränt vin. Ingen ek denna gången, men en härlig pigg syra som inte i min mening tog över för mycket. Det som jag tyckte smakmässigt stod ut mest var rågbröd och kanske något sött kola-aktig. Ett barnarov jag inte skäms över i efterhand!
 
Intressant. Jag blev själv mycket imponerad av CH08 när jag provade den på plats hos Charles Heidsieck i oktober. En champagnevän som var med blev lika imponerad.

Vi köpte sedan två lådor var och han korkade upp en för någon vecka och tyckte då som många här: att den inte levererade alls.

Jag undrar om det kan vara olika degorgeringsdatum eller något. Jag gissar (och hoppas!) att den bara behöver lite tid i källaren. Själv tänker jag vänta med att öppna mina.

Hoppas det. Hoppas att det inte bara är hypen som gjort att alla har satt så höga betyg. Man blir lite orolig av vad som nu sägs om den.
 

FredrikC

Medlem
Intressant. Jag blev själv mycket imponerad av CH08 när jag provade den på plats hos Charles Heidsieck i oktober. En champagnevän som var med blev lika imponerad.

Vi köpte sedan två lådor var och han korkade upp en för någon vecka och tyckte då som många här: att den inte levererade alls.

Jag undrar om det kan vara olika degorgeringsdatum eller något. Jag gissar (och hoppas!) att den bara behöver lite tid i källaren. Själv tänker jag vänta med att öppna mina.
Oj spännande! Jag kommer då inte köpa på mig några så ni övriga får utvärdera med tiden å gärna rapportera här.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vi fick ett nytt annorlunda glas och samma resultat där tyvärr.

Japp, jag uppfattade henne som väldigt kunnig.
@Crist(al)ian 77 hur var bubblorna i glaset på din CH08a?

Reflekterar sällan över bubblor eller mousse när jag dricker ung champagne. Har aldrig varit med om en ung champagne som är utan bubblor men visst kan de ibland försvinna snabbt i glaset. Tycker dock det är en rätt ointressant faktor framförallt eftersom bra champagne blir som bäst ljummen och avslagen.;) Däremot motsvarade Heidsieck 08 inte mina förväntningar när det gäller syran. Hade förväntat mig mer syra och intensitet. Istället upplevdes vinet nästan platt även om det nog är mer korrekt att säga balanserad. Sammanfattningen blev då flirtig med avseende på lättdrucken. Märklig upplevelse och har svårt att beskriva upplevelsen. Vet inte riktigt vad jag ska tro men hoppas på att vinet är i chock efter degorgeringen. Det har hänt förr.:)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Intressant. Jag blev själv mycket imponerad av CH08 när jag provade den på plats hos Charles Heidsieck i oktober. En champagnevän som var med blev lika imponerad.

Vi köpte sedan två lådor var och han korkade upp en för någon vecka och tyckte då som många här: att den inte levererade alls.

Jag undrar om det kan vara olika degorgeringsdatum eller något. Jag gissar (och hoppas!) att den bara behöver lite tid i källaren. Själv tänker jag vänta med att öppna mina.

Andras omdömen på plats hos vinmakare i allmänhet och mina egna i synnerhet tar jag med stort mått av skepsis. Finns alltför många yttre faktorer som spelar in. Exempelvis har Leclapart aldrig smakat så bra som i Davids vardagsrum.:D

Vad var priset?

Alla Heidsieck 08 är väl relativt nydeggade?
 

Pontus

Medlem
Däremot motsvarade Heidsieck 08 inte mina förväntningar när det gäller syran. Hade förväntat mig mer syra och intensitet. Istället upplevdes vinet nästan platt även om det nog är mer korrekt att säga balanserad. Sammanfattningen blev då flirtig med avseende på lättdrucken. Märklig upplevelse och har svårt att beskriva upplevelsen. Vet inte riktigt vad jag ska tro men hoppas på att vinet är i chock efter degorgeringen. Det har hänt förr.:)
Jag håller med! Balanserat och drickfärdigt som jag uppfattade det. Gott, hyfsat komplext. För låg syra för långlagring vad det verkar.
 

Elvis

Medlem
Andras omdömen på plats hos vinmakare i allmänhet och mina egna i synnerhet tar jag med stort mått av skepsis. Finns alltför många yttre faktorer som spelar in. Exempelvis har Leclapart aldrig smakat så bra som i Davids vardagsrum.:D

Vad var priset?

Alla Heidsieck 08 är väl relativt nydeggade?

Håller helt med om att man kan bli väldigt charmad när man provar på plats. Själv tyckte jag dock att CH 2008 var bättre än både Blanc des Millenaires 2004 och CH 2000 som serverades samtidigt. Och Brut Reserve basår 2014 var näst bäst.
 
Intressant. Jag blev själv mycket imponerad av CH08 när jag provade den på plats hos Charles Heidsieck i oktober. En champagnevän som var med blev lika imponerad.

Vi köpte sedan två lådor var och han korkade upp en för någon vecka och tyckte då som många här: att den inte levererade alls.

Jag undrar om det kan vara olika degorgeringsdatum eller något. Jag gissar (och hoppas!) att den bara behöver lite tid i källaren. Själv tänker jag vänta med att öppna mina.
Det är vanskligt det där. När jag drack Krug 2002 vid släppet för några år sedan fann jag den nästan tråkig direkt. Anledningen var väldigt enkel efter den initiala sippen, högvalitetschampagner brukar, uppfattar jag det som, vara klanderfria i ung ålder vilket gör att inget spretar. Ingen syran som skjuter iväg, ingen sötma som sticker, ingen ek som är i vägen osv. Men med åldern brukar det här lösa sig och skapa något stort.

Nu har jag i det här fallet inte druckit CH08 men med tanke på de flaskor jag har på lager är det något som kommer att ske. Dock har jag druckit flertalet NV med 08 som bas (med olika deg datum) som alla åldrats väl. Summa summarum är jag inte orolig för CH08 utan kommer att vänta 2+ år innan jag öppnar den, och dricka den sista NV 2008 bas innan.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hon sa att hon inte tyckte det var något större fel på den. Och hon om någon vet hur en flaska ska vara. Därav min oro över ch08.

Krug är en helt annan liga så jag tror inte man kan resonera samma där men där får någon med mer erfarenhet av krug Vintage fylla in.
Man ska inte göra misstaget och tro att Krug Vintage är bättre än GC. Det är inte bara säljsnack när Krug säger att GC är det vinet de är mest stolta över. Ung vintage brukar vara riktigt knuten och nästan tråkig men det har hänt många gånger att man flera år senare med mognad blir golvad. Att de blockerar malo spelar in här. Mina absolut största Krugminnen är lagrad GC och framförallt en GC på magnum med vit etikett. CdM 90 kommer jag i och för sig också ihåg väldigt bra...:D

Troligtvis var väl din flaska defekt på något vis, känns det som. Men...
Hos de flesta producenter tycker jag att vintage är bättre än nv. Men frågan är om charles heidsieck blir bättre i vintage än i deras fenomenala brut reserve. Är det dessutom värt stålarna? Mycket tveksamt. Förmodligen kan man resonera på samma sätt när det gäller Krug GC och deras vintage. Där är dock prisskillnaden inte lika stor, procentuellt. Har dock ingen egen erfarenhet av Krug vintage. Killgissar bara lite som vanligt;)

Skulle inte utesluta det heller men är det någon svaghet med NV:n så är det smaken som saknar längd och komplexitet. Senast var det en NV Rosé med grym doft som fick det omdömet hos @Christer J. Har inte druckit så många årgångar men tycker de har mer komplex smak generellt. Doften vete tusan om jag skulle kunna skilja på däremot.
 
IMG_20191218_215331.jpg

Marie-Courtin Efflorescence
Mängder av äpple. Friska äpplen, bokna äpplen. Sa jag äpple? Helt i en stil jag gillar skarpt just nu, 90-91?

Dracks på lokal, nån som vet var den går att få tag på?
 

Trydebull

Medlem
2006 Henriot

6C135FEC-7404-4E37-B1B2-13CB89AEACF6.jpeg


Doftar sommarblommigt och röd-gröna precis mogna äpplen. Tycker att jag får upp lätt fuktade, halvtorkade brungröna tobaksblad också.
Efter någon timme tillkommer kanderad ananas och skållad mandel.

I munnen är den inte lika sommarblommig utan mer lite rågbrödsgrov med, skulle jag vilja säga 2006-ig ”brådmognad” som gör att den känns rödäpplig, äppelpajig men också lite mindre elegant. Något uns av chilli-kryddighet men inte någon bärande del.

Jag tycker att det här är bra nu, men jag tycker inte att det är fantastiskt. Jag tror inte det blir bättre, och tror inte heller att det här kommer i närheten av de år som har bättre förutsättningar!

Säger 90 släta.
 
Toppen