Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Forumets champagnenördar är grymma - plockar ur sina källare fram åldriga Salon och Krug som vore det syltburkar...
Men - jag skulle vilja be er att blint i era demonprovningar lägga in en 2006 Beamont de Crayères, på pappret ett simpelt billigt cooperativ, men supergott!
Trevligt tips, beställt. (innan forumorkanen drar in över BS och suger upp alla flaskor) :)
 

IsKr

Medlem
Champagneprovning idag med 3-rätters lunch. Lördagen börjar bra.
 

Attachments

  • 20190112_120304.jpg
    20190112_120304.jpg
    25,1 KB · Visningar: 182

Mattias Schyberg

Administratör
Forumets champagnenördar är grymma - plockar ur sina källare fram åldriga Salon och Krug som vore det syltburkar...
Men - jag skulle vilja be er att blint i era demonprovningar lägga in en 2006 Beamont de Crayères, på pappret ett simpelt billigt cooperativ, men supergott!
Jag tycker du borde bidra avsevärt mer med sånt här än du gör på forumet.

Beställde två! :)
 

matage

Medlem
Gårdagens champagner två helt olika
st vincent 1996 håller ihop fortfarande 93P jm seleque 2010 commedia är en väldigt trevlig skapelse 91P.
Jag har druckit Cve St Vincent -96 tre-fyra gånger under 2018 och det verkar helt klart som om flaskorna med grön etikett håller ihop mycket bättre än de med den guldfärgade etiketten
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Benoît Lahaye 2008
70 % PN 30 % CH
deg 2012

Drack Lahayes BdN NV förra året och vart imponerad av denna lilla nördodlare från Bouzy. Har därför för avsikt att prova alla hans viner och även göra ett besök i år. Fick tag på 08an tillsammans med några andra forumiter så det var med skräckblanda förtjusning jag öppnade flaskan och hoppades att man inte kommer bli lynchad i framtiden.:)

På näsan primärt röda äpplen. Lite nötig och brödig ton och rätt typisk PN-stil vilket jag gillar framförallt när det kommer till unga skumpor. Blind gissning var PN-driven NV. Även lite kolatoner i bakgrunden. Smaken är rätt intensiv och komplex med markerad syra och rätt stram pga låg sockerhalt men det finns ändå balans. I tidigaste laget att öppna men lovar gott inför framtiden och det ska provas mer Lahaye framöver!
 

Elvis

Medlem
Ja, Benoît Lahaye är riktigt bra. Besökte honom 2017 och fick prova igenom alla vinerna. Tyckte att Cuvée Violaine var bäst men årgångsvinet (då 2012) var också riktigt bra. Satte 91 poäng på CT på årgångsvinet. Fick sedan årgångsvinet blint ett halvår senare och satte 91 poäng igen.

Skulle gärna prova 2008:an. Vilka fler forumiter köpte? ;)
 

MartinE

Medlem
Drack Lahayes BdN NV förra året och vart imponerad av denna lilla nördodlare från Bouzy. Har därför för avsikt att prova alla hans viner och även göra ett besök i år.
Ja, Benoît Lahaye är riktigt bra. Besökte honom 2017 och fick prova igenom alla vinerna. Tyckte att Cuvée Violaine var bäst men årgångsvinet (då 2012) var också riktigt bra
Ja, Benoît Lahaye är en jättebra producent, som det alldeles för sällan skrivs om på forumet! Jag håller med om att Violaine brukar vara bäst, men alla viner är bra. Paret Benoît och Valerie Lahaye är dessutom väldigt trevliga!

fullsizeoutput_608.jpeg

(bild från Fri Vin 2016 i Köpenhamn)​

Tillägg: Allra roligast (av champagnerna) är nog Le Jardin de la Grosse Pierre som görs på en uppsjö av tillåtna och otillåtna druvor! Se exempelvis här: https://champagne-bloggen.blogspot.com/2016/06/2011-benoit-lahaye-le-jardin-de-la.html
 

LarsW

Medlem
Benoît Lahaye 2008
70 % PN 30 % CH
deg 2012

Drack Lahayes BdN NV förra året och vart imponerad av denna lilla nördodlare från Bouzy. Har därför för avsikt att prova alla hans viner och även göra ett besök i år. Fick tag på 08an tillsammans med några andra forumiter så det var med skräckblanda förtjusning jag öppnade flaskan och hoppades att man inte kommer bli lynchad i framtiden.:)

På näsan primärt röda äpplen. Lite nötig och brödig ton och rätt typisk PN-stil vilket jag gillar framförallt när det kommer till unga skumpor. Blind gissning var PN-driven NV. Även lite kolatoner i bakgrunden. Smaken är rätt intensiv och komplex med markerad syra och rätt stram pga låg sockerhalt men det finns ändå balans. I tidigaste laget att öppna men lovar gott inför framtiden och det ska provas mer Lahaye framöver!
Mums! Låter lovande! :)
Funderade på att knäcka en själv men låter lite som man ska vänta till nästa decennium... :rolleyes:

Vilka fler forumiter köpte? ;)
Som synes ovan är jag en av de skyldiga! ;)
 
I måndags kväll, en blanc de blancs från Le Mesnil, årgång 2009, som jag köpte i Cambridge, England i somras.

Namnet är rätt oklart. Står "ÉLABORE PAR UNION DES PROPRIÉTARIES RÉCOLTANTS" i liten undertext. Bifogar bild för att visa flaskan.

Hursomhelst, mineralig, vass syra som inte är jättebalanserad, komplexiteten inte jättehög, men som blir bättre efter en stund och en del luft. Ganska typisk blanc de blancs-stil.
Poäng 88-89.
 

Attachments

  • Champagne Le Mesnil.jpg
    Champagne Le Mesnil.jpg
    18,6 KB · Visningar: 192

magnum

Epernay, Frankrike
I måndags kväll, en blanc de blancs från Le Mesnil, årgång 2009, som jag köpte i Cambridge, England i somras.

Namnet är rätt oklart. Står "ÉLABORE PAR UNION DES PROPRIÉTARIES RÉCOLTANTS" i liten undertext. Bifogar bild för att visa flaskan.

Hursomhelst, mineralig, vass syra som inte är jättebalanserad, komplexiteten inte jättehög, men som blir bättre efter en stund och en del luft. Ganska typisk blanc de blancs-stil.
Poäng 88-89.
Från kooperativet i Mesnil.
 

MartinE

Medlem
I måndags kväll, en blanc de blancs från Le Mesnil, årgång 2009, som jag köpte i Cambridge, England i somras.

Namnet är rätt oklart. Står "ÉLABORE PAR UNION DES PROPRIÉTARIES RÉCOLTANTS" i liten undertext. Bifogar bild för att visa flaskan.
Från kooperativet i Mesnil.

För att förtydliga @magnums svar: UPR är alltså namnet på producenten, som är ett kooperativ med säte i Le Mesnil-sur-Oger. Le Mesnil är varumärket som champagnen säljs under. De gör även champagner med varumärket Sublime!

UPR är för övrigt medlem av kooperativsammanslutningen Union Champagne, som bl a står bakom varumärkena De Saint Gall och Orpale.

Kuriosa: Tidigare kunde man dricka Le Mesnil Le Mesnil i Le Mesnil! Det fanns nämligen en bra restaurang i byn med samma namn som byn (och champagnen)! :cigarr:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dagen innan doppardagen, eller borde jag snarare se det som dagen då jag skvätte ner Gamlestan-Lasses vita skjorta med rödpang och Olskroks-Lisas nyinköpa klänning med kvällens mest väldoftande ost?

Nåväl, ledig imorgon. På sätt och vis, eller i alla fall om jag inte räknar morgondagens helkväll som amatörsommelier vill säga. Är faktiskt lite nervös och ängslig, vilket är olikt mig. :nagelbitare:

Korkade upp en champagne dagen till ära. @Hans Artberg gjorde nämligen en vinös insats på forumet och rekommenderade ett vin för en gångs skull (( ;) )), vilket uppskattas och något jag vill se mer av!

1B750100-F684-456F-B2E4-95C1EFA343CE.jpeg

2006 Beaumont des Crayeres Fleur de Prestige


Rödgula knäckäpplen dränkta i smör serverat med brioche. Inslag av hjortron, smutsig honung, hav och lite chenin-kofta. Viss oxidation och angenäm mognad. Mjukt med krämig mousse och generös frukt. Förmodligen även väl tilltagen dosage? Kanske är syran aningen för snäll och den något låga intensiteten indikerar att det inte är en stor champagne, men charmfaktorn och drickglädjen här och nu är i topp! 312 kr i beställningsortimentet (72474) är svårt att gråta över med tanke på priserna för riktigt bra och intressant champagne generellt. (89p)
 

Slavi

Medlem
I helgen öppnade jag en flaska Comte Audoin de Dampierre 2002 (77663). Hade läst lite om producenten och nu var det dags att testa den. Jag blev förvånad över hur kort korken var. En standard champagnekork ska vara 48 mm. Den här var 10 mm kortare (se bild). Fel kork som råkat hamna in processen eller...?
Doft och smak var ok men vinet kändes lite trött och hade mindre mousse än andra 2002 jag druckit.

upload_2019-1-18_15-14-4.png
 

Thomas

Medlem
DSC_0590.JPG

Taittinger Comtes De Champagne 1998
Första gången jag dricker en Comtes De Champagne och jag blev inte besviken. En härlig doft av torkad frukt, nötter och honung. En frisk och fruktig smak med tydliga inslag av lime och apelsin. Verkligen jättegott!! Spar en slatt tills imorgon och ser hur den utvecklas. Jag tror den utvecklas fint och att kanske lite brända/rostade toner framkommer. En mycket bra champagne som känns ung och fräsch trots att den har 20 år på nacken.
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Visa bifogad bild 15524
Taittinger Comtes De Champagne 1998
Första gången jag dricker en Comtes De Champagne och jag blev inte besviken. En härlig doft av torkad frukt nötter och honung. En frisk och fruktig smak med tydliga inslag av lime och apelsin. Verkligen jättegott!! Spar en slatt tills imorgon och ser hur den utvecklas. Jag tror den utvecklas fint och att kanske lite brända/rostade toner framkommer. En mycket bra champagne som känns ung och fräsch trots att den har 20 år på nacken.
När man har alkoholförbud tills i Mars och blir avis..
 
Toppen