Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

namkrad

Medlem
Tycker jag verkar klokt även om 2000an är bra så är 2008an grymt mycket bättre!
Jag har provat 2008:an och kände inte att den var så grymt mycket bättre. Däremot blev den grymt mycket dyrare än från början. Men blir väl tvungen att plocka på mig några ;)
 
R&L Legras St Vincent ska nog inte köpas på bolaget.
Vi är bland de dyrare i Europa på flaskorna är jag rädd för.Du får 08:an för ca 600 kr på franska sidor.
 
Last edited:
Roederer Estate L’Ermitage 2011 (97051)
Visserligen inte äkta champagne, rent tekniskt, men ett välgjort mousserande vin på som är ämnat att likna champagne, både till druvsorter, metod och generell ambitionsnivå.

Jag upplever tydlig Roederer-stil, med samma friska stil med inslag av bröd och äpple. Något över medelfylligt.
Jag hade med allra största sannolikhet inte blint kunnat säga att detta inte var champagne. Möjligtvis är det något jag inte kan sätta fingret på men som det är en aning lite av, jämfört med champagne, troligen lägre mineralighet.
Först upplevde jag en lite störande smak av alkohol (tror jag) vilken drog ner intrycket, men det avtog efter en stund.
Jag tycker de kunde minskat sötman/dosagen något.
Betyget ligger kring 91/100.
 
Last edited:
Själv blev jag så lycklig när jag hittade en St Vincent 2008 på magnum hos Vinmonopolet i Oslo i somras att jag köpte den för 2.000 SEK... Inget fyndpris kanske men en magnum! ;)
Vinmonopolet ligger högt i pris, enligt min erfarenhet. Som det mesta i Norge. Det finns en anledning att norrmännen passerar gränsen och handlar i Strömstad och på liknande gräns-orter.
Men tveklöst kul med en magnum.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Själv blev jag så lycklig när jag hittade en St Vincent 2008 på magnum hos Vinmonopolet i Oslo i somras att jag köpte den för 2.000 SEK... Inget fyndpris kanske men en magnum! ;)

Varför köpte du den inte på bolaget för 1700 istället?:eek:

Vinmonopolet är annars en liten guldgruva om man har koll. Butiken på Aker Brygge är grymt trevlig och lockar till köp. Riktiga gåinkylar med glasväggar och champagnen är skild från rödtjutet som har en egen kylavdelning. Ingen risk för kontaminering med andra ord.:D
 

MartinE

Medlem
Firar Lillemans ettårsdag ikväll med en sådan här:

fullsizeoutput_27f0.jpeg

1985 Comtes de Champagne: Börjar kännas trött, men den är fortfarande otroligt bra! Mogen, komplex, söt och oxiderad doft med viss sälta och med tydliga toner av både sherry och Pommac. Inslag av bokna äpplen, honung, gräddkola, hasselnötter, rågbröd och rostad brioche. Smaken är mogen, koncentrerad, komplex, frisk, något söt och aningen eldig och bjuder på bokna äpplen, torkade äpplen, citron, russin, persika och hasselnötter tillsammans med toner av torr sherry. Oändligt lång och torr eftersmak med inslag av calvados och en tydlig alkoholhetta. (ca 93 p)
 
Last edited:

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Firar Lillemans ettårsdag ikväll med en sådan här:


1985 Comtes de Champagne: Börjar kännas trött, men den är fortfarande otroligt bra! Mogen, komplex, söt och oxiderad doft med viss sälta och med tydliga toner av både sherry och Pommac. Inslag av bokna äpplen, honung, gräddkola, hasselnötter, rågbröd och rostad brioche. Smaken är mogen, koncentrerad, komplex, frisk, något söt och aningen eldig och bjuder på bokna äpplen, torkade äpplen, citron, russin, persika och hasselnötter tillsammans med toner av torr sherry. Oändligt lång och torr eftersmak med inslag av calvados och en tydlig alkoholhetta. (ca 93 p)

Det var inte dåligt, antar att det blev ett mycket trevligt firande!
 

LeChat

Medlem
7FF1C512-5907-4A67-93C5-44BC463DBD79.jpeg

Damien Hugot Blanc de Blancs Vieilles Vignes.

Fatad och lätt oxiderad med bl.a. majs, smör, något blommigt och choklad. I doften finns även citrondoftande våtservett. Detta är den enda av Hugots viner som fått ligga på fat (6 mån.) Årgången är 2009, dock ej utskrivet på etiketten.
Damien Hugot levererar även ikväll! Till denna blir det klassisk skaldjursfredag. Räkorna är oemotståndliga så här års!
 

john b

Medlem
Visa bifogad bild 15626
Damien Hugot Blanc de Blancs Vieilles Vignes.

Fatad och lätt oxiderad med bl.a. majs, smör, något blommigt och choklad. I doften finns även citrondoftande våtservett. Detta är den enda av Hugots viner som fått ligga på fat (6 mån.) Årgången är 2009, dock ej utskrivet på etiketten.
Damien Hugot levererar även ikväll! Till denna blir det klassisk skaldjursfredag. Räkorna är oemotståndliga så här års!

Kul! Jag har några av den. Tror du de kan ligga kvar i lådan några år till eller dags att ta fram farfars sabel?
 
Philipponnat Clos des Goisses 1996:

Stor doft med källare och mognadstoner.
Finns en hel del friskhet kvar i smaken, men det märks definitivt att den inte är i sin ungdom längre. Balansen är oklanderlig, komplexiteten och längden mycket bra. Ganska lång eftersmak.

I mitt tycke en enastående champagne (en av de bästa jag druckit på väldigt länge) värd en poäng på 96+.
 

Sigdarve

Medlem
Innan jag hamnade här, hade jag inga tankar på att köpa Champagne för mer än 500 (nu har jag 4 för lagring). Mest blivit skumpa från Palmer som jag gillar. Lurar på att åka och köpa en skumpa snäppet över dem idag. Är som sagt lite rädd för brödiga skumpor, men älskar mineral, så vad ska jag köpa för runt 500 för att dricka nu?
skumpa.png
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Innan jag hamnade här, hade jag inga tankar på att köpa Champagne för mer än 500 (nu har jag 4 för lagring). Mest blivit skumpa från Palmer som jag gillar. Lurar på att åka och köpa en skumpa snäppet över dem idag. Är som sagt lite rädd för brödiga skumpor, men älskar mineral, så vad ska jag köpa för runt 500 för att dricka nu?Visa bifogad bild 15639

Beställ Jacquesson 739. Ett mycket sympatiskt hus som gör bra och intressant skumpa - ofta sylvassa, torra och äppliga. Kila in på deras webbplats och läs lite.
 

Essle

Medlem
R&L Legras St Vincent ska nog inte köpas på bolaget.
Vi är bland de dyrare i Europa på flaskorna är jag rädd för.Du får 08:an för ca 600 kr på franska sidor.
Börjar vi se en finewineseffekt även internationellt? Kollade St Vincent 08 förra veckan och då låg den på 59 Euro på premiergrandcrus. En vecka efter detta inlägget 69 Euro. Jag var för långsam
 
Toppen