Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

matage

Medlem
Riktigt flott uppställning!
Bdb:n har jag inte heller druckit men jag måste säga att BE rosé är ruggigt bra! Har 04, 05 och 06 (och tillsammans med 02 är det de enda årgångar jag druckit) - och jag tycker nog att just 06 är strået vassare än de övriga. Men verkligen rosé jag uppskattar!

Jag köpte min första BE Rosé -02 runt 2007-2008 när jag fått nån bonus på jobbet och betalade precis under tusingen om jag minns rätt. Min första prestigeskumpa!
Ett år senare tänkte jag köpa en till och insåg att priset gått upp med nästan en tusing på bolaget :/
Har sen dess fyndat två till -02'or på Heathrow på extrapris men inte öppnat någon av dem än.. det kanske är dags :)
 

MartinE

Medlem
RBdb:n har jag inte heller druckit men jag måste säga att BE rosé är ruggigt bra! Har 04, 05 och 06 (och tillsammans med 02 är det de enda årgångar jag druckit) - och jag tycker nog att just 06 är strået vassare än de övriga. Men verkligen rosé jag uppskattar!
Ja, den är riktigt bra! Rosé 2006 var också den flaska jag tyckte var näst bäst på provningen. Även Cristal Rosé och Dom Pérignon Rosé är fantastiska champagner, men man (åtminstone jag) tenderar ändå att välja bort dem p g a den offensiva prissättningen. De är ju dyra dels i absoluta tal men också i relation till de vita systervinerna!

Det låter för övrigt som att du är på väg att bygga upp en fin vertikal! ;)
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor

Attachments

  • IMG_20190202_162859_618.jpg
    IMG_20190202_162859_618.jpg
    82,7 KB · Visningar: 169
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 15705

I torsdags var jag på en trevlig provning! Tema: Belle Epoque, inklusive två flaskor som ännu inte hunnit släppas.

Perrier-Jouët Grand Brut (2012-bas): Husets standardcuvée utgjorde en trevlig start på kvällen! Fruktig, något brödig och förhållandevis komplex doft med inslag av jäst, citrus, gröna äpplen, kex, krusbär, persika och aprikos. Smaken är frisk och fruktig; torr men med en tydlig dosage. Citrus, gröna äpplen och aprikos.

2011 Belle Epoque: Mycket, mycket bra och bland det bästa jag druckit från årgången! Något fruktig doft med viss sälta. Inslag av mineral, päron, ostkant, salmiak, persika och kex. Generös och förhållandevis utvecklad smak som primärt bjuder på gula äpplen, citrus och omogna päron.

2007 Belle Epoque: Brödig och något utvecklad doft med laktiska toner. Inslag av grovt bröd, salta pinnar, ostkant, citronskal, persika och nougat. Smakmässigt är den elegant och fortfarande ung. Gula äpplen, persika och citrus. Mycket bra!

2006 Belle Epoque Blanc de Blancs: Fruktig och något utvecklad doft med inslag av citron, kalk, honungsmelon och grädde. Smaken är ung, men förhållandevis fruktig (gula äpplen och söt grapefrukt). Mycket lovande!

2004 Belle Epoque Blanc de Blancs: Kraftfull, blommig och komplex doft med brända toner. Inslag av vita blommor, honung, rostat bröd, knäck och mandlar. I munnen hittar man massor av underbar frukt i kombination med honung och mandlar. En fantastisk champagne och helt klart kvällens bästa vin!

2010 Belle Epoque Rosé: Något bärig doft med efter hand något rostade toner. Inslag av smultron, mandlar och kex. Bärig och torr smak av tutti frutti i ganska lätt stil. Väldigt charmig!

2006 Belle Epoque Rosé: Kraftfull och bärig doft med med laktiska toner. Inslag av smultron, blodapelsin och brioche. Smaken är bärig och något utvecklad med toner av smultron och blodapelsin. Riktigt härlig!

Vilken provning!

2011 har jag inte smakat men har aldrig druckit någon ung Belle som jag uppskattat. Med ålder däremot blir de fantastiska. Minns väl 88 och 90 med behag.:)

Därför föredrog jag länge rosèn på den tiden den bara var någon hundring dyrare (fram till 02)...

Belle Epoque BdB, det är en av få prestiger jag inte provat...
Samma här. Själv väntar jag på att bli bjuden.:cool:

Kul. Vi hade Pierre Moncuit som bröllopschampagne så det är en producent som alltid kommer att ha en speciell plats i mitt hjärta, och just Cuvée Nicole Moncuit är riktigt bra.
Instämmer. Framförallt på magnum.:D
 

Christer J

Medlem
Champagnekursen jag går (winescholarguild) är nu inne i regionen Côte des Blancs, ca 3 142 hektar planterad med 98% chardonnay.
Bynamn som Cramant, Avize, Oger, Les Mesnil-sur-Oger och Vertus klingar välbekant även för en nybörjare som jag.
Sluttningar mot öst och kalkrik jord skapar här förutsättningar för viner med elegans och finess :)

Peter Liem höll ett föredrag om regionen och föreslog att vi skulle pröva viner från de olika vingårdarna så det var bara att korka upp, min granne @Crist(al)ian 77 kom över och gjorde mig sällskap.
Vi drack Pierre Gimonnet Fleuron 08, Pierre Peters Chetillons 10 och Damien Hugot Vieilles Vignes (09).
200E82A3-BD92-4C57-B40A-F02C71A2B009.jpeg

Sin vana trogen öppnade Christian en medhavd flaska, Dom Perignon 08, som jag fann alldeles alldeles underbar!
Hugot väldigt god, Chetillons flirtig men ganska kort och tunn, Gimonnet härlig doft men något av en besvikelse i munnen, väldigt kort och obalanserad.
Så kan det bli när man studerar :)
6BDF9219-3325-4256-8401-4B2CF441A492.jpeg
 

Trydebull

Medlem
Champagnekursen jag går (winescholarguild) är nu inne i regionen Côte des Blancs, ca 3 142 hektar planterad med 98% chardonnay.
Bynamn som Cramant, Avize, Oger, Les Mesnil-sur-Oger och Vertus klingar välbekant även för en nybörjare som jag.
Sluttningar mot öst och kalkrik jord skapar här förutsättningar för viner med elegans och finess :)

Peter Liem höll ett föredrag om regionen och föreslog att vi skulle pröva viner från de olika vingårdarna så det var bara att korka upp, min granne @Crist(al)ian 77 kom över och gjorde mig sällskap.
Vi drack Pierre Gimonnet Fleuron 08, Pierre Peters Chetillons 10 och Damien Hugot Vieilles Vignes (09).
Visa bifogad bild 15714
Sin vana trogen öppnade Christian en medhavd flaska, Dom Perignon 08, som jag fann alldeles alldeles underbar!
Hugot väldigt god, Chetillons flirtig men ganska kort och tunn, Gimonnet härlig doft men något av en besvikelse i munnen, väldigt kort och obalanserad.
Så kan det bli när man studerar :)
Visa bifogad bild 15715
Ja, det är tufft att studera nu för tiden!;):rolleyes:

Låter som en bra kväll!
 
Fyllde år idag och firade med Cristal 2006. Det här är en fantastisk årgång av Cristal. Kompakt och elegant på samma gång. Exotisk frukt, mineraler, svag kolaton. Bra syra och lång eftersmak. Jättebra nu men kommer att bli ännu bättre.
Grattis på födelsedagen, och bra sätt att fira! :)
Ja, Cristal 2006 var väldigt härlig redan vid release häromåret, men var ett bra tag sedan jag drack den. Vill spara mina kvarvarande flaskor.
Och Cristal är troligtvis den bästa 2006:an jag druckit, följd av Winston Churchill. Vi får se hur det står sig mot Krug (Vintage och CdM) om/när de kommer ut.

Första årgången av Cristal jag någonsin drack - vilket var 2000 - blev jag ganska måttligt imponerad av, men sedan dess har Cristal vuxit till en av mina absoluta favorit-champagner, hack i häl på Krug Vintage (om än med väldigt olik stil).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Champagnekursen jag går (winescholarguild) är nu inne i regionen Côte des Blancs, ca 3 142 hektar planterad med 98% chardonnay.
Bynamn som Cramant, Avize, Oger, Les Mesnil-sur-Oger och Vertus klingar välbekant även för en nybörjare som jag.
Sluttningar mot öst och kalkrik jord skapar här förutsättningar för viner med elegans och finess :)

Peter Liem höll ett föredrag om regionen och föreslog att vi skulle pröva viner från de olika vingårdarna så det var bara att korka upp, min granne @Crist(al)ian 77 kom över och gjorde mig sällskap.
Vi drack Pierre Gimonnet Fleuron 08, Pierre Peters Chetillons 10 och Damien Hugot Vieilles Vignes (09).
Visa bifogad bild 15714
Sin vana trogen öppnade Christian en medhavd flaska, Dom Perignon 08, som jag fann alldeles alldeles underbar!
Hugot väldigt god, Chetillons flirtig men ganska kort och tunn, Gimonnet härlig doft men något av en besvikelse i munnen, väldigt kort och obalanserad.
Så kan det bli när man studerar :)
Visa bifogad bild 15715
Vilket härligt underlägg! Larmat-kartan från ca 1944 som följer med Peter Liems bok som reproduktion. I och för sig inte helt aktuell - särskilt inte i "ytterområdena" men väldigt snygg, och bl.a. känd från Jacquessons lieux dits-etiketter.
 

Christer J

Medlem
Vilket härligt underlägg! Larmat-kartan från ca 1944 som följer med Peter Liems bok som reproduktion. I och för sig inte helt aktuell - särskilt inte i "ytterområdena" men väldigt snygg, och bl.a. känd från Jacquessons lieux dits-etiketter.
trots det är de fantastiska kartor, perfekt att ha framme och få en överblick hur det nästan ser ut!
Jag tänkte rama in dem (7 st) men de är fina att ha på bordet och kika på, inramat på väggen blir det nog inte samma sak, men fint såklart!
Plasta dem kanske.
 

LarsW

Medlem
Ska köpa min första roséchampagne. Vad rekommenderar forumet för runt 500 kr? Vad sägs om Taittinger brut prestige rosé?
Om du ska handla på SB:
Billecart Salmon Rosé NV
Roederer Rosé vintage
Båda en skvätt mer penningar än Taitinger men klart värt det i min bok. :)
Sen ska det sägas att jag vanligtvis inte tycker Rosé tillför skumpan så mycket utom färg (vilket iof är kul) men dessa är undantagen...;)
 
Toppen