Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Som jag skrev i en annan tråd häromdagen upplever jag att CH degorgerar löpande och blandar ganska friskt i ordningen mellan de olika utgåvorna. Det finns exempelvis flaskor med 2012-bas som degorgerades redan 2016 samtidigt som det finns flaskor med 2010-bas som deggades senare! Och nu dyker det upp "2012or" med senare degdatum än ovan nämnda "2010:a". Hur "politiken" bakom det arbetssättet ser ut vet jag inte, men det är onekligen ganska intressant!

En flaska som fått ligga längre tid på jästfällningen borde, åtminstone i teorin, ha möjlighet att utveckla en större komplexitet. Samtidigt beror det där och framförallt hur du upplever den/dem till stor del på när du dricker champagnerna. Tiden "på korken" spelar nämligen också väldigt stor roll i sammanhanget! Exempel: En flaska som fick fyra års lagring på jästfällningen och som dricks sju år efter degorgering kan mycket väl smaka bättre än en flaska av samma champagne som fick sju års lagring på jästfällningen och som dricks fyra år efter degorgering!

Tillägg: I din situation skulle jag helt klart prioritera utgåvan med 2012-bas. Men det är ju alltid bäst att köpa båda! :)

Tack för utförligt svar, jag var lite konfunderad över skillnaderna jag såg men då är det inget man kan förutspå eller säkert invänta, lagrade mina 07bas som degogerades 16 i ca två år och de var bra men insåg då att man behöver ha några som legat ett par år i källaren innan man konsumerar. Ska nog då köpa några med 10 bas och fler med 12 bas för framtiden.
 

Jonas Sand

Medlem
Hej.
Jag är på gång att beställa ett gäng CH nu i dagarna. Jag tänkte efterhöra vilket basår det är men kan inte komma ihåg på rak arm vad basår heter på varken engelska eller franska. Någon som har något bra förslag? Recolté (eller liknande) är väl mer skördeår egentligen?
 

henrikh

Medlem
God morgon vänner. Tack för all trevlig läsning.

En fråga. Har senaste två-tre åren skapat ett större vin intresse framför allt champagne. Har funderat på att köpa på mig ett par olika NV champagner för att under ett par år testa hur de utvecklas. Tänkte köpa 10 av varje och dricka de halvårsvis. Alltså ge de en utvecklings period på 5 år. Har ni några tips på bra NV standard eller billigare årgångs champagne. Tänkte 400-600kr flaskan (har inte världens största plånbok men tänkte använda en liten besparing till detta trevliga projekt)
Har tre varianter jag har kollat in. Tänkte kanske en fjärde eller femte.
Louis roedered nv 10st
Bollinger nv 10st
Charles heidaeck 10st

Har ni några tips ?
 

john b

Medlem
God morgon vänner. Tack för all trevlig läsning.

En fråga. Har senaste två-tre åren skapat ett större vin intresse framför allt champagne. Har funderat på att köpa på mig ett par olika NV champagner för att under ett par år testa hur de utvecklas. Tänkte köpa 10 av varje och dricka de halvårsvis. Alltså ge de en utvecklings period på 5 år. Har ni några tips på bra NV standard eller billigare årgångs champagne. Tänkte 400-600kr flaskan (har inte världens största plånbok men tänkte använda en liten besparing till detta trevliga projekt)
Har tre varianter jag har kollat in. Tänkte kanske en fjärde eller femte.
Louis roedered nv 10st
Bollinger nv 10st
Charles heidaeck 10st

Har ni några tips ?

Köp först en av varje tänkbar sort och se vilka du gillar mest. Är ju lite personligt. Jag hade t ex satsat på Pol roger före Bollinger. Men det vet jag ju bara för att jag har provat dem bredvid varandra.
 

FredrikC

Medlem
God morgon vänner. Tack för all trevlig läsning.

En fråga. Har senaste två-tre åren skapat ett större vin intresse framför allt champagne. Har funderat på att köpa på mig ett par olika NV champagner för att under ett par år testa hur de utvecklas. Tänkte köpa 10 av varje och dricka de halvårsvis. Alltså ge de en utvecklings period på 5 år. Har ni några tips på bra NV standard eller billigare årgångs champagne. Tänkte 400-600kr flaskan (har inte världens största plånbok men tänkte använda en liten besparing till detta trevliga projekt)
Har tre varianter jag har kollat in. Tänkte kanske en fjärde eller femte.
Louis roedered nv 10st
Bollinger nv 10st
Charles heidaeck 10st

Har ni några tips ?
Pol Roger lätt!
 

FredrikC

Medlem
Jag fick svar idag från Venus vins, och deras Charles Heidsieck NV på flaska har 2013 som basår
Borde det inte stå att den lagts i kvällarna 2014 då? På min står det att den lagts ner i kvällarna 2013.
Hej.
Jag är på gång att beställa ett gäng CH nu i dagarna. Jag tänkte efterhöra vilket basår det är men kan inte komma ihåg på rak arm vad basår heter på varken engelska eller franska. Någon som har något bra förslag? Recolté (eller liknande) är väl mer skördeår egentligen?
Om du kikar på förra sidan så la jag upp bild på en jag köpte igår. Den står från 2013 men enligt folk här borde det då vara 2012 bas.
 

Jonas Sand

Medlem
Borde det inte stå att den lagts i kvällarna 2014 då? På min står det att den lagts ner i kvällarna 2013.

Om du kikar på förra sidan så la jag upp bild på en jag köpte igår. Den står från 2013 men enligt folk här borde det då vara 2012 bas.
Jo, fast jag behöver mailledes fråga säljare. Jag kan inte se flaskorna. Jag kan givetvis fråga ”när de är lagda i källaren” men tänkte höra om det fanns något mer gängse uttryck såsom vårt ”basår”.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jo, fast jag behöver mailledes fråga säljare. Jag kan inte se flaskorna. Jag kan givetvis fråga ”när de är lagda i källaren” men tänkte höra om det fanns något mer gängse uttryck såsom vårt ”basår”.
Det bästa är att fråga ”när de är lagda i källaren” det är det som står på flaskan sen är det bara att dra av ett år från det året så har du basåret.
 

jrick

Medlem
Jo, fast jag behöver mailledes fråga säljare. Jag kan inte se flaskorna. Jag kan givetvis fråga ”när de är lagda i källaren” men tänkte höra om det fanns något mer gängse uttryck såsom vårt ”basår”.
Base vintage på engelska. Men håller med @magnum att i det här fallet står ju mis en cave på flaskan så fråga efter det.
 

Jonas Sand

Medlem
Base vintage på engelska. Men håller med @magnum att i det här fallet står ju mis en cave på flaskan så fråga efter det.
Det bästa är att fråga ”när de är lagda i källaren” det är det som står på flaskan sen är det bara att dra av ett år från det året så har du basåret.

Base vintage på engelska. Men håller med @magnum att i det här fallet står ju mis en cave på flaskan så fråga efter det.

Tack för svaren!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jo, fast jag behöver mailledes fråga säljare. Jag kan inte se flaskorna. Jag kan givetvis fråga ”när de är lagda i källaren” men tänkte höra om det fanns något mer gängse uttryck såsom vårt ”basår”.
Jag håller med @magnum, fråga om sådant de kan läsa på flaskan eller kartongen. Många säljare är mycket ovilliga att avslöja sin eventuella okunskap, så frågar du något som de inte begriper så får du ett blahaj-svar som är första bästa de kommer på. Fråga således inget som kräver att säljaren begriper termer på ett främmande språk, kan dra egna slutsatser o.s.v.
 

Elvis

Medlem
God morgon vänner. Tack för all trevlig läsning.

En fråga. Har senaste två-tre åren skapat ett större vin intresse framför allt champagne. Har funderat på att köpa på mig ett par olika NV champagner för att under ett par år testa hur de utvecklas. Tänkte köpa 10 av varje och dricka de halvårsvis. Alltså ge de en utvecklings period på 5 år. Har ni några tips på bra NV standard eller billigare årgångs champagne. Tänkte 400-600kr flaskan (har inte världens största plånbok men tänkte använda en liten besparing till detta trevliga projekt)
Har tre varianter jag har kollat in. Tänkte kanske en fjärde eller femte.
Louis roedered nv 10st
Bollinger nv 10st
Charles heidaeck 10st

Har ni några tips ?

Kul idé. Jag håller med @FredrikC om att lägga till Pol Roger. Sedan tycker jag att du ska fundera på att byta ut Bollinger mot årgångs-Roederer.
 

buteljen

Medlem
Magisk provning :). Kul att du var med!!
Visa bifogad bild 15705

I torsdags var jag på en trevlig provning! Tema: Belle Epoque, inklusive två flaskor som ännu inte hunnit släppas.

Perrier-Jouët Grand Brut (2012-bas): Husets standardcuvée utgjorde en trevlig start på kvällen! Fruktig, något brödig och förhållandevis komplex doft med inslag av jäst, citrus, gröna äpplen, kex, krusbär, persika och aprikos. Smaken är frisk och fruktig; torr men med en tydlig dosage. Citrus, gröna äpplen och aprikos.

2011 Belle Epoque: Mycket, mycket bra och bland det bästa jag druckit från årgången! Något fruktig doft med viss sälta. Inslag av mineral, päron, ostkant, salmiak, persika och kex. Generös och förhållandevis utvecklad smak som primärt bjuder på gula äpplen, citrus och omogna päron.

2007 Belle Epoque: Brödig och något utvecklad doft med laktiska toner. Inslag av grovt bröd, salta pinnar, ostkant, citronskal, persika och nougat. Smakmässigt är den elegant och fortfarande ung. Gula äpplen, persika och citrus. Mycket bra!

2006 Belle Epoque Blanc de Blancs: Fruktig och något utvecklad doft med inslag av citron, kalk, honungsmelon och grädde. Smaken är ung, men förhållandevis fruktig (gula äpplen och söt grapefrukt). Mycket lovande!

2004 Belle Epoque Blanc de Blancs: Kraftfull, blommig och komplex doft med brända toner. Inslag av vita blommor, honung, rostat bröd, knäck och mandlar. I munnen hittar man massor av underbar frukt i kombination med honung och mandlar. En fantastisk champagne och helt klart kvällens bästa vin!

2010 Belle Epoque Rosé: Något bärig doft med efter hand något rostade toner. Inslag av smultron, mandlar och kex. Bärig och torr smak av tutti frutti i ganska lätt stil. Väldigt charmig!

2006 Belle Epoque Rosé: Kraftfull och bärig doft med med laktiska toner. Inslag av smultron, blodapelsin och brioche. Smaken är bärig och något utvecklad med toner av smultron och blodapelsin. Riktigt härlig!
 

henrikh

Medlem
Köp först en av varje tänkbar sort och se vilka du gillar mest. Är ju lite personligt. Jag hade t ex satsat på Pol roger före Bollinger. Men det vet jag ju bara för att jag har provat dem bredvid varandra.


Tack. Har testat igenom hyfsat många nv och detta är några av favoriterna. ;)
 
Toppen