Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
God morgon vänner. Tack för all trevlig läsning.

En fråga. Har senaste två-tre åren skapat ett större vin intresse framför allt champagne. Har funderat på att köpa på mig ett par olika NV champagner för att under ett par år testa hur de utvecklas. Tänkte köpa 10 av varje och dricka de halvårsvis. Alltså ge de en utvecklings period på 5 år. Har ni några tips på bra NV standard eller billigare årgångs champagne. Tänkte 400-600kr flaskan (har inte världens största plånbok men tänkte använda en liten besparing till detta trevliga projekt)
Har tre varianter jag har kollat in. Tänkte kanske en fjärde eller femte.
Louis roedered nv 10st
Bollinger nv 10st
Charles heidaeck 10st

Har ni några tips ?

Kul projekt. Jag har själv några liknande projekt på g. Första anmärkningen är redan på metoddelen. Att testa varje halvår i 5 år kommer inte ge dig någon bra bild av mognadens effekt på vinet. Föreslår intervaller på 2-3 år istället. Risken är att du kommer studera flask- och "jag"-variation istället med ditt nuvarande upplägg. 5 år är en rätt så kort tid även för enklare champagne och på ett halvår händer det inte mycket.

Mitt första tips är således att köpa en kartong (6st) av varje vin istället. Öppna en flaska vid köp och sedan en till varje 2 år. Då kommer du kunna följa vinet i 10 år istället och få en större aha upplevelse med all sannolikhet. Dessutom sparar du lite pengar som du kan spendera på andra viner. Är du otålig behöver du inte vänta i 2 år på alla viner utan du kan öppna andra flaskan av vin X efter ett halvår och vin Y efter ett år osv, och därefter vänta 2 år igen.

Till vinvalen. Tycker du har en bra mix och tycker definitivt att du ska hålla fast vid Bollinger av flera skäl. För det första tycker jag den är bra till skillnad från många här, men framförallt är den i en annan maskulinare och matigare stil. Inget emot Pol Roger men den är i liknande stil som Roederer.

När du ändå bemödar dig med att investera i detta projekt tycker jag du ska ha än större spridning på vinerna. Exempelvis odlare vs hus och BdN vs BdB. Då har jag följande tips.

BdB
Pierre Peters NV eller Esprit 2012?
Bonnaire NV eller 2009?
Diebolt Prestige NV

BdN
Eric Rodez BdN
Andre Clouet Silver Brut (supertorr ung men borde mogna fint)
Pommery Wintertime

Till sist hade jag haft med den bespottade Moët NV för att se om det händer någonting med ålder. Jag drack själv en 4 år gammal Veuve Clicqout NV på halvflaska som var bland det bättre jag druckit från det huset (även om det inte säger så mycket i min bok). Annat intressant alternativ är Lanson NV som kör en kompromisslös stil utan malo. Ung är den helt odrickbar anser jag men det är främst på syran som dödar allt. Fick en Extra Age BdB (sendeggad) blint och den var helt ok. Lanson behöver du nog följa i 30 år...:)


Jo, fast jag behöver mailledes fråga säljare. Jag kan inte se flaskorna. Jag kan givetvis fråga ”när de är lagda i källaren” men tänkte höra om det fanns något mer gängse uttryck såsom vårt ”basår”.

Fick mina magnum idag och de är deggade 2017 med basen 2012 (står alltså 2013 på flaskan för att vara tydlig).
 
Cavistekväll. Det är ju ändå fredag!

caviste.png
 

Thomas

Medlem
Visa bifogad bild 15235
Några vänner var över på middag och detta var kvällens uppställning. Guy Charlemagne 2002 är en bra och pålitlig champagne. En tydlig brödighet i doften och frisk smak med ganska mycket syra. Benoit Beaufort Prestige Grand Cru 2008 är enligt mitt tycke väldigt prisvärd . 399 kronor flaskan är bra pris för en helt okej Champagne. Röda äpplen och lakrits(?) i doften. Är dock som de flesta av denna årgång lite för unga. Finns potential för fin utveckling med åren. Mailly Grand Cru 2008 var inte mycket att hurra för. Okej, men ganska slätstruken och inte mycket att hoppas på för framtiden. Vilmart Grand Cellier d'Or 2012 var bra med god potential för framtiden. Alldeles för ung för tillfället men denna blir bra om några år. Gröna äpplen och lime i smaken, mycket syra. Sällan har nog ordspråket: Det är skillnad på skit och pannkaka passat så bra som ikväll. Inte för att dessa champagner var skit, utan för att Bollinger La Grand Annee 2004 är så väldigt mycket bättre. Jag lovordade den senast jag drack den, och undrade om den någonsin varit bättre. Den är ännu bättre idag än då. Jag tycker den har likheter med Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995. Doften är underbar. Röda äpplen, rostat bröd men framför allt brända toner eller rent av krutrök. Fantastiskt!! Rund och fin smak av mogna äpplen, nötter och torkad frukt. Ett stort vin! Förrådet börjar sina, dags att fylla på.
Alla lovord om Bollinger La Grand Annee 2004 från senast jag drack den är som bortblåsta idag. Kort och platt i smaken och inga av de härliga dofterna hittar jag i denna flaska. Totalt intetsägande. Vilken besvikelse. Flaskvariation eller i en akut dålig fas är frågan?
 

Thomas

Medlem
DSC_0611.JPG

Efter gårdagens besvikelse med Bollinger La Grand Annee 2004 så blev det en gruvligt revansch idag. Pol Roger Cuvee Sir Winston Churchill 1996 är en helt enastående Champagne. Trots sina snart 23 år så har den en pigg mousse och en fin syra kvar. Kan säkert utvecklas ännu mer med åren. # Världsklass!!
 
2007 Calliope, njutbar nu, lite rundare, kan lagras men inget behov.

Var min synpunkt 2013 och ack så fel jag hade. Med några år extra på rygg så har det här vinet vunnit en hel del. nu med mognad, bra syra som balanserar upp ett fortsatt lättdrucket men "kompakt" vin, mycket örter i doften och bra struktur där komponenterna har funnit sina rätta platser. Som ofta med Savart, krämig och skön mousse som hänger kvar i munnen. En av de bättre vinerna från ett rätt problematiskt år.

WhatsApp Image 2019-02-09 at 19.08.02.jpeg
 
Last edited:
Visa bifogad bild 15775
Efter gårdagens besvikelse med Bollinger La Grand Annee 2004 så blev det en gruvligt revansch idag. Pol Roger Cuvee Sir Winston Churchill 1996 är en helt enastående Champagne. Trots sina snart 23 år så har den en pigg mousse och en fin syra kvar. Kan säkert utvecklas ännu mer med åren. # Världsklass!!

Grattis, Winston 96 är helt klart en av de bättre 96orna och en av de bättre Winston. Ett måste för alla champagnenördar där ute :)
 
Blev en Selosse Substance efter Savarten. Länge sedan jag öppnade en flaska och, ja, det är fortsatt ett lika kompakt vin. Lite som en efterrätt, man blir nästan mätt på ett par glas. Just denna flaska är degad april 2009 så den är skönt mogen (riktigt mörk i färgen), men har ändå en bra mousse och syra som balans till den oxiderade stilen.. Perfekt avslutning på kvällen,

WhatsApp Image 2019-02-09 at 19.56.59.jpeg
WhatsApp Image 2019-02-09 at 20.05.19.jpeg
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag har inte druckit många dompa årgångar i mitt liv. Men WOW vad härlig 08.an kommer att bli!
Vilken syra, vilken mousse, och vilken potential.
Idag så är SWC 08 mycket roligare och mognadstonerna mer frammåt.
Men frugan sa ”OJ den här var god” om DP.
Köp, köp fler och lagra långt bak i källaren.
0349427A-2687-432C-939D-CFCBC58FC1AA.jpeg
 

Sigdarve

Medlem
Delade en PR BdB 09 med frugan nyss. Bästa skumpan hittills tyckte hon, men något vattnig. Ingen större skillnad mot andra PR, jag druckit tidigare. Blev inte jätteimpad. Frugan kan skilja på Loka, Ramlösa, Saxhyttan och andra vatten i blindtest. Har testat henne på det. Hon har alltid rätt.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Igår bjöds det på en trevlig uppställning:
G tribaut blanc de Blancs från vår resa i champagne. Enkel men ändå trevlig och prisvärd.
Charles Heidsieck 2012 bas. Välidgt bra för sitt pris.
Krug 166éme edition - denna kan bli riktigt bra med lagring och jag gillar den redan.
Krug 161éme edition - riktigt jäkla bra. Äldsta vinet i den från 90 och vinnare med hästlängder för oss alla.
20190209_214509.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 15775
Efter gårdagens besvikelse med Bollinger La Grand Annee 2004 så blev det en gruvligt revansch idag. Pol Roger Cuvee Sir Winston Churchill 1996 är en helt enastående Champagne. Trots sina snart 23 år så har den en pigg mousse och en fin syra kvar. Kan säkert utvecklas ännu mer med åren. # Världsklass!!

Mogen WC 96 var det som fick mig att förstå storheten med WC. Ung är den rätt trist med undantag för 00.

Jag har inte druckit många dompa årgångar i mitt liv. Men WOW vad härlig 08.an kommer att bli!
Vilken syra, vilken mousse, och vilken potential.
Idag så är SWC 08 mycket roligare och mognadstonerna mer frammåt.
Men frugan sa ”OJ den här var god” om DP.
Köp, köp fler och lagra långt bak i källaren.
Visa bifogad bild 15780

Lustigt jag har precis omvänd uppfattning med reservation för att jag drack WC 08 blint. Väldigt knuten och outvecklad. DP 08 tycker jag däremot är fantastisk redan nu. Typisk DP med krut, skog o svamp. Kan drickas nu och fram till döden skiljer oss åt. Lyssna på din fru.;)

Igår bjöds det på en trevlig uppställning:
G tribaut blanc de Blancs från vår resa i champagne. Enkel men ändå trevlig och prisvärd.
Charles Heidsieck 2012 bas. Välidgt bra för sitt pris.
Krug 166éme edition - denna kan bli riktigt bra med lagring och jag gillar den redan.
Krug 161éme edition - riktigt jäkla bra. Äldsta vinet i den från 90 och vinnare med hästlängder för oss alla. Visa bifogad bild 15783

CH är ju en liten forumfavorit och gör verkligen skäl för namnet minikrug. Har själv misstagit den för Krug blint.

Kul att du hissar GC med 05-bas. Tyckte den var rätt svag när den släpptes och inte alls lika tillgänglig som 10an är nu. Dags att öppna en 05a och uppleva utvecklingen, det är väl därför man lagrar sina viner.:)
 

Sigdarve

Medlem
Inget som imponerar förmodligen. Men snart ska jag öppna min PR BdB 2009.
Jag har inte druckit många dompa årgångar i mitt liv. Men WOW vad härlig 08.an kommer att bli!
Vilken syra, vilken mousse, och vilken potential.
Idag så är SWC 08 mycket roligare och mognadstonerna mer frammåt.
Men frugan sa ”OJ den här var god” om DP.
Köp, köp fler och lagra långt bak i källaren.
Visa bifogad bild 15780
Köpt 2 st. Aldrigt druckit DP. Hoppas min fruga tycker samma. Ska försöka hålla mig till påsk.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Inget som imponerar förmodligen. Men snart ska jag öppna min PR BdB 2009.

Köpt 2 st. Aldrigt druckit DP. Hoppas min fruga tycker samma. Ska försöka hålla mig till påsk.
Jag skall försöka fylla på med 1 DP varje månad så länge den finns. Känner att är det någon champagne man behöver 2 lådor av, så är det denna. Den kommer utvecklas så härligt när den börjar få lite rostade toner och brioche etc..
 
Toppen