Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

john b

Medlem
20190215_212428.jpg


Ulysse Collin 2014 rose de saignee

Fyllig doft med jordiga lingon och röda vinbär utöver friska champagnetoner. Smakade syrligt
bärigt. Röda vinbär och omogna
jordgubbar samsades med citruskalkiga
mineraler.

Mitt enda test hittills av rose enligt saigneemetoden. Klart positivt utfall. Detta var inte vanlig skumpa med en klick röd karamellfärg i om man säger så.
 

Daniel A

Administratör
Visa bifogad bild 15842

Ulysse Collin 2014 rose de saignee

Fyllig doft med jordiga lingon och röda vinbär utöver friska champagnetoner. Smakade syrligt
bärigt. Röda vinbär och omogna
jordgubbar samsades med citruskalkiga
mineraler.

Mitt enda test hittills av rose enligt saigneemetoden. Klart positivt utfall. Detta var inte vanlig skumpa med en klick röd karamellfärg i om man säger så.

Kul att läsa! Ett av mina absoluta favoritviner (inte druckit just 2014 dock).
 

john b

Medlem
Hittade ett foto i mobilen och fick dimmiga flashbacks från en champagneprovning där jag så att säga drack mer än jag smuttade...

Tack @Christer J för fint arrangemang.
Temat var: ta med en flaska på något du är sugen på men inte har provat. Halvblint uppställt.

20190213_194422.jpg


Ursprungsmedverkande champagner var

Krug GC 163. 2007 bas.
Dom perignon 2008. Mitt vin.
Egly-ouriet 2002
Selosse initial degorgerad 2015.

Efter lite snälla svar på mina nybörjarfrågor om t ex vad malo är satte vi igång.
Har ett foto på mina smak och doftnoter. Tur det.

Krug: gröna unga äpplen först. Men efter en liten tid kommer krut och torra vita champinjoner fram. Smakade från början lite ogint men med lång fin mousse. Efterhand öppnar det upp och är konsekvent välbalanserat. Aldrig något som sticker iväg. Innan och efter avtäckning var detta wotn.

Dom perignon; sticksig doft. Tunnast doft. Kommer fram hav, ostronskal och citronzest. Smaken dominerad av citrus och mineraler. Torr och fin (4 g är dosagen tror jag). Inte jätteotillgängligt... ostronvin. Tredje plats

Egly 2002: söt doft av honung timjan svamp och nyplockade kantareller. Smaken med oxiderad karaktär. Tunn eftersmak och i detta sällskap svagaste kortet ikväll. Likväl ett jävla bra vin.

Selosse initial. Hade aldrig druckit Selosse innan så detta var kul. Söt doft av äpplemos, örter och godis samt lite mirin. Oxiderad smak av sherry och bruna äpplen samt mer av doften. Lång eftersmak och jag antar att detta skulle vara jäkla bra matchampagne.

Bonus ett var Bedel 2004. Någon variant som betydde som förr i tiden på franska. Tror Ekdahl kom ihåg. Inga skrivna noter. Börjar bli suddigt nu. Vi var eniga om att trots halva priset så var den med och fightade om topplacering. Supergott med bra syra i odlarstil. Selosse light.

Bonus två var Comtes 2007. Vi var eniga om att detta var väldigt för ungt. Jag gissade på chardonnaydominerat och större hus samt från 2000-talet någon gång. Och det var ju iaf inte helt fel.

Kul kväll och Kul att träffa lite folk man delar intresse med och även få lära sig mycket. Dompan var bra men för mig inte köpa-en-hel-låda-på-småbarnsfamiljssomskarenoverahusbudget. Sparar degen till comtes 2008 och några extra Winston Churchill 2008
 

lukastollig

Pudelfantast
Hittade ett foto i mobilen och fick dimmiga flashbacks från en champagneprovning där jag så att säga drack mer än jag smuttade...

Tack @Christer J för fint arrangemang.
Temat var: ta med en flaska på något du är sugen på men inte har provat. Halvblint uppställt.

Visa bifogad bild 15849

Ursprungsmedverkande champagner var

Krug GC 163. 2007 bas.
Dom perignon 2008. Mitt vin.
Egly-ouriet 2002
Selosse initial degorgerad 2015.

Efter lite snälla svar på mina nybörjarfrågor om t ex vad malo är satte vi igång.
Har ett foto på mina smak och doftnoter. Tur det.

Krug: gröna unga äpplen först. Men efter en liten tid kommer krut och torra vita champinjoner fram. Smakade från början lite ogint men med lång fin mousse. Efterhand öppnar det upp och är konsekvent välbalanserat. Aldrig något som sticker iväg. Innan och efter avtäckning var detta wotn.

Dom perignon; sticksig doft. Tunnast doft. Kommer fram hav, ostronskal och citronzest. Smaken dominerad av citrus och mineraler. Torr och fin (4 g är dosagen tror jag). Inte jätteotillgängligt... ostronvin. Tredje plats

Egly 2002: söt doft av honung timjan svamp och nyplockade kantareller. Smaken med oxiderad karaktär. Tunn eftersmak och i detta sällskap svagaste kortet ikväll. Likväl ett jävla bra vin.

Selosse initial. Hade aldrig druckit Selosse innan så detta var kul. Söt doft av äpplemos, örter och godis samt lite mirin. Oxiderad smak av sherry och bruna äpplen samt mer av doften. Lång eftersmak och jag antar att detta skulle vara jäkla bra matchampagne.

Bonus ett var Bedel 2004. Någon variant som betydde som förr i tiden på franska. Tror Ekdahl kom ihåg. Inga skrivna noter. Börjar bli suddigt nu. Vi var eniga om att trots halva priset så var den med och fightade om topplacering. Supergott med bra syra i odlarstil. Selosse light.

Bonus två var Comtes 2007. Vi var eniga om att detta var väldigt för ungt. Jag gissade på chardonnaydominerat och större hus samt från 2000-talet någon gång. Och det var ju iaf inte helt fel.

Kul kväll och Kul att träffa lite folk man delar intresse med och även få lära sig mycket. Dompan var bra men för mig inte köpa-en-hel-låda-på-småbarnsfamiljssomskarenoverahusbudget. Sparar degen till comtes 2008 och några extra Winston Churchill 2008
Härlig rapport! Comtes 08 blir det all in på.. ❤️
 

Vingubben

Medlem
2BBE25C5-DA8A-47B8-A57A-5B85D3B2B042.jpeg

Comtes de Champagne 2006

Det som slår en mest är den enorma doften. Här behöver man inte leta efter något. Det kommer fram citroner, lättare ostar, söta bakelser, nötter, kola och mängder med annat trevligt. Smaken är dock något stängd och känslan är även efter någon timma i glaset att det här är aldeles för tidigt. 90p idag men med goda förhoppningar om framtiden.
 

Jona A

Medlem
Drack DP 2008 igår. Måste tyvärr säga så besviken den hade knappt någon syra. Hur blir den då i framtiden om den inte har det nu? Sen var bubblorna inte mycket att hurra för dog nästan direkt. Annars doftade den typiskt dompa men mycket instängd enligt mig. Vad säger ni var det fel på min flaska eller kan det vara så att 2008 inte är DP bästa årgång? För druckit ”många” 2008 innan och alla har alltid levererat otroligt bra
 

Trydebull

Medlem
1989 Veuve Clicquot Ponsardin Cave Privee


20190216_162302.jpg

För ögat ser den verkligen ung ut. Pigg fräsch ljus färg. Absolut inte 30 år

Doftar fantastiskt gott. Röda Ingrid-marie, kraftfullt dagsfärskt surdegsbröd med råg-bas, övermogen saftig citron, salta ostron, något lakridston

Smakar också otroligt gott. Från första sipp direkt från flaskan - men blir bara bättre naturligtvis. Sista dropparna dracks efter ca sju timmar och då var man bra sugen på att öppna en ny flaska...

Komplex med många mogna toner, men en påfallande fräschör. Mogna röda äpplen, fräscha lätta ochbväl balanserade citrustoner, lätta kola-vibbar, någon sötlakritston. Lätta kaffevibbar

Härlig syra, härligt tryck, bra komplexitet, bra balans, Lite högre dossage än snitt-Brut-champagnerna men det är verkligen till sin fördel här. Oj vad gott. Jag köpte bara två flaskor när de kom på SB för något år sedan. Big misstake.

Det här är bra! 93-94 pinnar.

(Btw - En av de mest påkostade förpackningar jag öppnat! (Extrema miljövänner bör sluta läsa här). Trä-kompositlåda med eleganta infällningar. En mindre bok med VC's "Oenoteque-utgåvor", gummipartier infällda i kompositen ovan korken för att verkligen skydda både kork och metallhölje från skavanker. Allt inuti en luftig plastkompositpåse, placerad, för säkerhets skull, i extra utskurna hårdpappsformar i hus-genuina färger! Snyggt! Praktiskt och kanske ändå lite overkill...)
 

MartinE

Medlem
1989 Veuve Clicquot Ponsardin Cave Privee
Verkligen ett jättebra vin – i sina bästa stunder. Kul att din flaska levererade! Det har varit en hel del flaskvariation här.

(Btw - En av de mest påkostade förpackningar jag öppnat! (Extrema miljövänner bör sluta läsa här)...

Du menar alla med minsta möjliga grad av sunt förnuft!? Verkligen en helt meningslös förpackning som, utöver att vara helt omöjlig att källsortera, säkerligen kostar ett par hundralappar att producera... Och dess enda syfte är att meddela "Grattis – du har köpt ett dyrt vin".

"Tack", det visste jag redan efter att ha tittat på prislappen! :öga:
 

Trydebull

Medlem
Verkligen en helt meningslös förpackning som, utöver att vara helt omöjlig att källsortera, säkerligen kostar ett par hundralappar att producera...

En förpackningsingrediens som de möjligtvis kan koppla till en vettig funktion är den där gummipackningen. Men... Ja, både jag och flaskan hade nog överlevt även utan den...

Själva materialet är säkert fortfarande (tyvärr) skitbilligt att producera - men du har rätt, det här säker lagts otaliga tusentals timmar på design så vi har säkert gett någon hundring bara för det...

Jag tycker att en exklusiv känsla kan vara kul att få när man, (om man väljer att tänka på ursprungsprodukten - Champagne) köper någonting som man verkligen tror sig gilla - men det går ju att få det även för en bråkdel av den här förpackningen...
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Drack DP 2008 igår. Måste tyvärr säga så besviken den hade knappt någon syra. Hur blir den då i framtiden om den inte har det nu? Sen var bubblorna inte mycket att hurra för dog nästan direkt. Annars doftade den typiskt dompa men mycket instängd enligt mig. Vad säger ni var det fel på min flaska eller kan det vara så att 2008 inte är DP bästa årgång? För druckit ”många” 2008 innan och alla har alltid levererat otroligt bra

Jag tyckte tvärtom att DP 08 är fantastisk redan nu och bästa jag druckit ung sedan 02&03. Nu var det många år sedan men jag håller nog 08an som den bästa unga DP jag druckit.

Låg syra upplevde jag inte men däremot var syran balanserad och integrerad redan nu, p.s.s.s. som många andra 08or till skillnad från 96 och 02. (För mig är det stor skillnad på att ha låg syra som i ett platt vin kontra låg syra som i ett balanserat vin). Enligt de gamla rävarna påminner 08 om 88 i det avseendet. Stämmer det så behöver man inte vara orolig för framtiden.

Kan hålla med dig att det var lite dåligt tryck och påminde mer om 4,5 än 6 bar. För mig spelar det föga roll eftersom champagne är som bäst ljummen och avslagen.:)

Alltså tror jag din flaska var representativ. Är du inte nöjd så är det nog inga problem att byta mot andra årgångar.;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Drack DP 2008 igår. Måste tyvärr säga så besviken den hade knappt någon syra. Hur blir den då i framtiden om den inte har det nu? Sen var bubblorna inte mycket att hurra för dog nästan direkt. Annars doftade den typiskt dompa men mycket instängd enligt mig. Vad säger ni var det fel på min flaska eller kan det vara så att 2008 inte är DP bästa årgång? För druckit ”många” 2008 innan och alla har alltid levererat otroligt bra
Provade den i tisdags och det enda jag känner igen i din beskrivning är "doftade typiskt Dompa". Jag tyckte den var mycket bra och hade förvånansvärt mycket brödiga och rostade toner för att vara en nysläppt Dompa från en långliggarårgång. Årgången 2008 ligger högt i syra och Dompa 08 har en typisk årgångsstil. Jag förstår överhuvudtaget inte kommentaren "hade knappt någon syra"???! :confused::confused::confused:
Jag ser inte hur en eventuell batchvariation eller en dåligt lagrad flaska (kom den från SB eller var det ett köp från någon annan stans?) yttrar sig som lägre syra. Det enda som kan yttra sig så borde vara en förfalskad flaska.
Om du tycker det är svårt att bedöma syra - prova att köpa ett vin på en lågsyra-druva, t.ex. Gewürztraminer eller någon Rhône-druva (Marsanne, Viognier), gärna från en varm årgång som 2015 och jämför med en Champagne, gärna en blanc de blancs!
 

MartinE

Medlem
Jag tycker att en exklusiv känsla kan vara kul att få när man, (om man väljer att tänka på ursprungsprodukten - Champagne) köper någonting som man verkligen tror sig gilla - men det går ju att få det även för en bråkdel av den här förpackningen...
Absolut – visst kan det vara trevligt att få en exklusiv känsla ibland. Har man exempelvis köpt en väska som kostar mer än en flaska Clos du Mesnil kan det ju vara trevligt med en fin förpackning... :cool: Men jag köper alldeles för många flaskor champagne för att uppskatta de "överdesignade" och dyra lådor som de flesta prestigechampagner kommer i och som jag ofta kastar direkt när jag kommer hem! Då tycker jag faktiskt mycket bättre om de enkla pappkartonger som exempelvis Pol Roger och Deutz använder, även om de också kan kännas onödiga.
 

Jona A

Medlem
Provade den i tisdags och det enda jag känner igen i din beskrivning är "doftade typiskt Dompa". Jag tyckte den var mycket bra och hade förvånansvärt mycket brödiga och rostade toner för att vara en nysläppt Dompa från en långliggarårgång. Årgången 2008 ligger högt i syra och Dompa 08 har en typisk årgångsstil. Jag förstår överhuvudtaget inte kommentaren "hade knappt någon syra"???! :confused::confused::confused:
Jag ser inte hur en eventuell batchvariation eller en dåligt lagrad flaska (kom den från SB eller var det ett köp från någon annan stans?) yttrar sig som lägre syra. Det enda som kan yttra sig så borde vara en förfalskad flaska.
Om du tycker det är svårt att bedöma syra - prova att köpa ett vin på en lågsyra-druva, t.ex. Gewürztraminer eller någon Rhône-druva (Marsanne, Viognier), gärna från en varm årgång som 2015 och jämför med en Champagne, gärna en blanc de blancs!

Druckit en del flaskor och olika druvor så tror jag kan syror. därför jag blev så förvånad med denna flaska. Var heller inte några bubblor så måste vara något fel på den.
Köpte denna flaska från bolaget och ska öppna en till nästa helg och se om den är likadan.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Absolut – visst kan det vara trevligt att få en exklusiv känsla ibland. Har man exempelvis köpt en väska som kostar mer än en flaska Clos du Mesnil kan det ju vara trevligt med en fin förpackning... :cool: Men jag köper alldeles för många flaskor champagne för att uppskatta de "överdesignade" och dyra lådor som de flesta prestigechampagner kommer i och som jag ofta kastar direkt när jag kommer hem! Då tycker jag faktiskt mycket bättre om de enkla pappkartonger som exempelvis Pol Roger och Deutz använder, även om de också kan kännas onödiga.
Amen på det!
Försökte spara prestigkartonger ett tag, "i fall att" så att säga. Sen en dag tittade jag på den växande högen, hämtade en svart soppåse och slängde rubbet. I vinförrådet försöker jag packa om till 6 packs kartonger så gott det går för lättare kunna stapla.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Druckit en del flaskor och olika druvor så tror jag kan syror. därför jag blev så förvånad med denna flaska. Var heller inte några bubblor så måste vara något fel på den.
Köpte denna flaska från bolaget och ska öppna en till nästa helg och se om den är likadan.
Hoppas verkligen att du råkade ut för en engångsföreteelse med din DP08.
Jag drack den för någon vecka sen och syran var det jag vill minnas var helt underbar med denna champagne.
Jag hoppas du får en grymmare upplevelse nästa flaska du öppnar! :D
 
Toppen