Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Mattias Schyberg

Administratör
Provade den i tisdags och det enda jag känner igen i din beskrivning är "doftade typiskt Dompa". Jag tyckte den var mycket bra och hade förvånansvärt mycket brödiga och rostade toner för att vara en nysläppt Dompa från en långliggarårgång. Årgången 2008 ligger högt i syra och Dompa 08 har en typisk årgångsstil. Jag förstår överhuvudtaget inte kommentaren "hade knappt någon syra"???! :confused::confused::confused:
Jag ser inte hur en eventuell batchvariation eller en dåligt lagrad flaska (kom den från SB eller var det ett köp från någon annan stans?) yttrar sig som lägre syra. Det enda som kan yttra sig så borde vara en förfalskad flaska.
Om du tycker det är svårt att bedöma syra - prova att köpa ett vin på en lågsyra-druva, t.ex. Gewürztraminer eller någon Rhône-druva (Marsanne, Viognier), gärna från en varm årgång som 2015 och jämför med en Champagne, gärna en blanc de blancs!
Ursäkta mig, men din ton upplever jag oerhört förminskande, speciellt när den riktas till en nyregistrerad medlem som jag antar har mindre erfarenhet än dig och som vädrar en åsikt. Du har heller inte provat vederbörandes flaska och kan diskutera samma upplevelse. Kanske är det något knas med flaskan eller så hade vederbörande en dag då känsligheten för syra var lägre än vanligt eller någon av alla andra tusentals anledningar till skilda upplevelser? Det spelar ingen roll. Lite hövlighet och ödmjukhet skadar inte. :)
Va? En (nysläppt) Dom Pérignon utan bubblor???? Reklamerade du den?
Det här inlägget gjorde inte saken bättre.

Jag tycker du passerar min och förhoppningsvis även forumets gräns rörande oschysst beteende, speciellt då du är en av våra mer kunniga och respekterade medlemmar.

Jag vet att du inte menar något illa utan enbart kör med ”tuff jargong”, vilket de som lärt känna dig förstår, men inte nödvändigtvis alla andra.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ursäkta mig, men din ton upplever jag oerhört förminskande, speciellt när den riktas till en nyregistrerad medlem som jag antar har mindre erfarenhet än dig och som vädrar en åsikt. Du har heller inte provat vederbörandes flaska och kan diskutera samma upplevelse. Kanske är det något knas med flaskan eller så hade vederbörande en dag då känsligheten för syra var lägre än vanligt eller någon av alla andra tusentals anledningar till skilda upplevelser? Det spelar ingen roll. Lite hövlighet och ödmjukhet skadar inte. :)

Det här inlägget gjorde inte saken bättre.

Jag tycker du passerar min och förhoppningsvis även forumets gräns rörande oschysst beteende, speciellt då du är en av våra mer kunniga och respekterade medlemmar.

Jag vet att du inte menar något illa utan enbart kör med ”tuff jargong”, vilket de som lärt känna dig förstår, men inte nödvändigtvis alla andra.
Käre @Mattias, du har alltid haft ett horn i sidan till mig, så jag är faktiskt inte så intresserad av att bli recenserad av dig. Du borde nog ställa dig framför en spegel lika ofta som du recenserar andra.
(Helt felaktig referens till en annan användares inlägg inskriven och sedan raderad. Missade vilket inlägg Mattias blev sur över. Ber om ursäkt om någon hann läsa den kommentaren och tyckte den såg konstig ut!)
Jo, jag har provat Dom Pérignon 2008, i tisdags för en vecka sedan. Syranivå är trots allt en objektivt konstaterbar parameter. Det är svårt att föra en diskussion kring viner om en av de få objektivt mätbara parametrarna ska tolkas postmodernistiskt!
Och jo, jag tyckte att inlägg 2 gjorde saker bättre, för den antydde en flaska som överhuvudtaget inte innehöll 100% champagne - sådant ska man reklamera!
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Jag fick ypperlig hjälp i mina fältstudier angående odlarchampagne av @Essle och den alltid villige @Crist(al)ian 77 så allt är bra!
Dessa viner provades och profilbestämdes enligt mina bestämmelser. Gossarna hade mycket rätt om det mesta intressant nog!
Visa bifogad bild 15885
Nästa gång önskas fler deltagare.
Skål!

En verkligt kul uppställning! Ett tränat öga noterar för övrigt också en "reserv-flaska" i form av en oöppnad rosé där i bakgrunden... Möjligtvis en Roederer...

Föll den ur studiecirkelns referensram eller drog ni gränsen vid två pavor per grabb?;):rolleyes:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Käre @Mattias, du har alltid haft ett horn i sidan till mig, så jag är faktiskt inte så intresserad av att bli recenserad av dig. Du borde nog ställa dig framför en spegel lika ofta som du recenserar andra.
(Helt felaktig referens till en annan användares inlägg inskriven och sedan raderad. Missade vilket inlägg Mattias blev sur över. Ber om ursäkt om någon hann läsa den kommentaren och tyckte den såg konstig ut!)
Jo, jag har provat Dom Pérignon 2008, i tisdags för en vecka sedan. Syranivå är trots allt en objektivt konstaterbar parameter. Det är svårt att föra en diskussion kring viner om en av de få objektivt mätbara parametrarna ska tolkas postmodernistiskt!
Och jo, jag tyckte att inlägg 2 gjorde saker bättre, för den antydde en flaska som överhuvudtaget inte innehöll 100% champagne - sådant ska man reklamera!
Ja, analyserad syra är objektivt, upplevelsen är allt annat än objektiv.

Svar nej, du har inte druckit samma buteljering som vederbörande, du har druckit samma vin och årgång.

Övriga utspel och gliringar i samma anda som jag vänligt försöker undanbedja väljer jag att ignorera. Om du har problem med nivån vi försöker hålla på forumet får du gärna komma med synpunkter så får admingruppen diskutera hur vi ställer oss till saken, men i det här fallet är jag säker på vad jag står i frågan och åsikten bygger på sakligt sunt förnuft och inte på person.
 

Christer J

Medlem
En verkligt kul uppställning! Ett tränat öga noterar för övrigt också en "reserv-flaska" i form av en oöppnad rosé där i bakgrunden... Möjligtvis en Roederer...

Föll den ur studiecirkelns referensram eller drog ni gränsen vid två pavor per grabb?;):rolleyes:
Tränade ögon alltid bra!
Det är en De Sousa Rosé de saignée som står där och är snygg, odrucken. Sparad till annat tillfälle.
 

MartinE

Medlem
Efter 2008 i Champagne kommer ju 2012 – och sedan dröjer det inte länge innan vi kommer att översköljas (läs: ruineras) av den underbara årgången 2015! De första champagnerna från det här året är dock redan släppta sedan en tid tillbaka och jag har roat mig med att botanisera bland några av de mest intressanta. Givetvis alldeles för tidigt, men vad gör man inte för forumets bästa?

fullsizeoutput_287e.jpeg
2015 Clandestin Les Semblables (100 % pinot noir, fatjäst, brut nature, deg september 2017): Betrand Gautherots (Vouette & Sorbée) nya projekt tillsammans med svärsonen Benoit Doussot som bygger på inköpta druvor från ”gömda/hemliga” odlingar i Aube. Det här är första årgången. Det här är riktigt bra redan idag, samtidigt som det finns en rejäl potential för den tålmodige. Doften är fantastisk! Den är generös, koncentrerad och otroligt mångsidig med en tydlig sötma. Inslag av torkade aprikoser, hyacint, honung, tändstickor, morotsjuice, solmogna körsbär och jordgubbar. Smaken är ung, stram, frisk, något bärig och toktorr med viss sälta. Här hittar jag mogna körsbär, röda äpplen och apelsin. Gissningsvis bäst 2024-2030.

fullsizeoutput_2880.jpeg
2015 Vouette & Sorbée Fidèle (100 % pinot noir, en mindre mängd reservviner d v s ingen ren 2015, fatjäst, brut nature, deg oktober 2017): Även det här är en härlig champagne med en strålande framtid! Härlig, intensiv, bärig, något kryddig och komplex doft med inslag av röda vinbär, röda äpplen, blodapelsin, jordgubbar, hasselnötter, svarta vinbär och tvål. Frisk, bärig och mycket torr smak av röda vinbär, hallon och Granny Smith. Gissningsvis bäst 2024-2030.

fullsizeoutput_2882.jpeg
2015 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Côte de Val Vilaine (100 % pinot noir, brut nature, deg april 2017): Givetvis ung, men redan mycket trevlig! Den är dock lite motsträvig till en början och behöver en rejäl dos luft för att vakna till liv. Ung Bouchard brukar vara skolboksexempel på champagner som bör dekanteras för att komma till sin rätt och så även i detta fall. Till slut: klart komplex och något kryddig doft med inslag av krita, an aning jäst, gröna äpplen, sötlakrits, brioche, jordgubbar och vinbär. Mycket frisk och mycket torr smak. Till en början vit persika och kartiga gröna äpplen. Långt senare lime och jordgubbar. Hög syra, fin intensitet och härlig längd! Gissningsvis bäst 2024-2029.

fullsizeoutput_2884.jpeg
2015 Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines (94 % pinot meunier samt mindre mängder chardonnay, pinot noir och pinot blanc; fatjäst, dosage på ca 2,5 g/l, deg hösten 2017): Ung, men mycket lovande! Flaskan dricks över två dagar och doften ändrar karaktär flera gånger, medan smaken känns ung och outvecklad från start till mål. Doften är otroligt komplex, blommig, fruktig, örtig och något söt. Inslag av (i tur och ordning) mogna päron, krut, jäst, trä, mandlar, äppelmos, stearin, honung, gräddkola och mörk chokladpralin med likör (tänk Anthon Berg). Smaken är ung, mycket torr och koncentrerad. Toner av mineral, citron och gröna äpplen med viss skalbeska. Gissningsvis bäst: 2024-2030
 

Dovberg

Medlem
Efter 2008 i Champagne kommer ju 2012 – och sedan dröjer det inte länge innan vi kommer att översköljas (läs: ruineras) av den underbara årgången 2015! De första champagnerna från det här året är dock redan släppta sedan en tid tillbaka och jag har roat mig med att botanisera bland några av de mest intressanta. Givetvis alldeles för tidigt, men vad gör man inte för forumets bästa?

2015 Clandestin Les Semblables (100 % pinot noir, fatjäst, brut nature, deg september 2017): Betrand Gautherots (Vouette & Sorbée) nya projekt tillsammans med svärsonen Benoit Doussot som bygger på inköpta druvor från ”gömda/hemliga” odlingar i Aube. Det här är första årgången. Det här är riktigt bra redan idag, samtidigt som det finns en rejäl potential för den tålmodige. Doften är fantastisk! Den är generös, koncentrerad och otroligt mångsidig med en tydlig sötma. Inslag av torkade aprikoser, hyacint, honung, tändstickor, morotsjuice, solmogna körsbär och jordgubbar. Smaken är ung, stram, frisk, något bärig och toktorr med viss sälta. Här hittar jag mogna körsbär, röda äpplen och apelsin. Gissningsvis bäst 2024-2030.

2015 Vouette & Sorbée Fidèle (100 % pinot noir, en mindre mängd reservviner d v s ingen ren 2015, fatjäst, brut nature, deg oktober 2017): Även det här är en härlig champagne med en strålande framtid! Härlig, intensiv, bärig, något kryddig och komplex doft med inslag av röda vinbär, röda äpplen, blodapelsin, jordgubbar, hasselnötter, svarta vinbär och tvål. Frisk, bärig och mycket torr smak av röda vinbär, hallon och Granny Smith. Gissningsvis bäst 2024-2030.

2015 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Côte de Val Vilaine (100 % pinot noir, brut nature, deg april 2017): Givetvis ung, men redan mycket trevlig! Den är dock lite motsträvig till en början och behöver en rejäl dos luft för att vakna till liv. Ung Bouchard brukar vara skolboksexempel på champagner som bör dekanteras för att komma till sin rätt och så även i detta fall. Till slut: klart komplex och något kryddig doft med inslag av krita, an aning jäst, gröna äpplen, sötlakrits, brioche, jordgubbar och vinbär. Mycket frisk och mycket torr smak. Till en början vit persika och kartiga gröna äpplen. Långt senare lime och jordgubbar. Hög syra, fin intensitet och härlig längd! Gissningsvis bäst 2024-2029.

2015 Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines (94 % pinot meunier samt mindre mängder chardonnay, pinot noir och pinot blanc; fatjäst, dosage på ca 2,5 g/l, deg hösten 2017): Ung, men mycket lovande! Flaskan dricks över två dagar och doften ändrar karaktär flera gånger, medan smaken känns ung och outvecklad från start till mål. Doften är otroligt komplex, blommig, fruktig, örtig och något söt. Inslag av (i tur och ordning) mogna päron, krut, jäst, trä, mandlar, äppelmos, stearin, honung, gräddkola och mörk chokladpralin med likör (tänk Anthon Berg). Smaken är ung, mycket torr och koncentrerad. Toner av mineral, citron och gröna äpplen med viss skalbeska. Gissningsvis bäst: 2024-2030
Snyggt! Var köpte du dessa flaskor?
 

Daniel A

Administratör
En torsdagkväll med @MartinE och @Trydebull kan se ut såhär!

DSC_0836.JPG


1976 J. de Telmont, Heritage
Kvällens öppna vin. Samtliga hade ganska låga förväntningar på det här; omdömen har ju varit klart svajiga både här och på CT. Jag blev extra nyfiken när jag fick veta att det var 100 % pinot meunier! Det börjar bra: fin och mörkgul/gyllene färg och en hel del bubblor. I nosen finns många klassiska mognadstoner: bokna äpplen, burkchampinjon, mycket stekt champinjon, lite nötter. Det finns även något sherrylikt över det (“mer PX än fino”). Efter ett tag dyker även blåbär upp (blåbärspaj) och lite söt tobak. I munnen är det mycket övermogna äpplen, stekt champinjon och torkade mörka bär. Fina bubblor och bra syra. Det som drar ner är eftersmaken - stundtals finns det något direkt ofräscht över det, oangenäm beska. En bra och trevlig champagne som bär sin ålder fint. 90p.

1998 Bonnaire, Cuvée Prestige BdB
Ljusare i färgen än Telmont, men fortfarande uppenbart utvecklad. Har en mycket säregen doft av torkad banan/banangodis, följt av mer klassiska toner som bokna äpplen, burkchampinjon (blåser bort), gräddkola och kaffe. Finns även en del röda bär, kanske främst jordgubb. Mycket expressivt, speciellt med lite tid och värme. På tungan är det mycket intressant! En hel hög med persika och aprikos tillsammans med ljusrostat kaffe. Efter en stund finns en tydlig rödbärighet, även här i form av jordgubb (hittade inte det här själv först, men när det väl sagts hittade jag jordgubbar överallt). Finns en märkbar dosage, som eventuellt förstärks av den tropiska frukten. Bra och integrerad syra. Mycket balanserat överlag. 92p.
Mitt bidrag. Inte druckit mycket Bonnaire över huvud taget, men det får det nog bli ändring på. Levererade helt klart över förväntningarna. Enhälligt utsedd till WOTN.

2004 Jacquesson, Corne Bautray BdB
Stor doft, med galet mycket gröna äpplen (främst skalet), lite smör, flour, något blommigt och mot slutet även en släng av 90+%ig choklad. Väldigt rent och snyggt. Smakmässigt är det mer skal från gröna äpplen, tillsammans med någon annan “grön” ton. En del återhållen smörighet också. Den har börjat öppna upp sig, men det känns att den är i det yngre laget. Väldigt stramt med hög syra (2002?). Sylvasst och fokuserat! 91p.
Gillade det här skarpt; verkligen en stil jag är svag för. Borde ha fattat att det var Jacquesson! När 2008orna kommer blir det dyrt.

Mycket bra viner och trevlig kväll. Tack!
 

LeChat

Medlem
952436B3-B940-4B1E-AED4-67C695223DC8.jpeg

2006 Charles Heidsieck Brut Millésimé
59 % pinot noir och 41 % chardonnay

På doften kan man ana exklusivt hus och lite krut. Smaken har en ekad karaktär med kafferost och tropisk frukt med en aning beska. Syran är hög. Den utvecklas fint i glaset och efter en tid tillkommer smör och annan komplexitet. Hade varit intressant att ha en NV Brut Reserve i ett glas bredvid för att märka likheter och skillnader. Nu kan jag bara konstatera som så ofta tidigare: Charles Heidsieck levererar väldigt god Champagne.
 

Trydebull

Medlem
2012 Vilmart & Cie Grand Cellier d'Or

20190222_205645.jpg

Deg juni 2016

Närmast fullständigt transparent i färgen

Doften ger nästan bara gröna äppleskal - tidigt efter korken fanns direkta laktotoner. Ingen utveckling alls i doften i det här läget varken direkt eller efter tre timmar.

Smaken ger gröna äpplen utan att för den skull dra ihop hela gommen med syra. Lite lätt beska där bakom och ter sig ganska endimensionell i det här läget. Angenäm, men endimensionell. På något sätt anar man ändå att det kommer en utveckling. Inte stiff på samma sätt som gårdagens 2004 BdB från Jacquesson men på sitt sätt än mer svårflörtad

Landar på 88-89 med ett antal + efter.
 

LarsW

Medlem
1998 Bonnaire, Cuvée Prestige BdB
Ljusare i färgen än Telmont, men fortfarande uppenbart utvecklad. Har en mycket säregen doft av torkad banan/banangodis, följt av mer klassiska toner som bokna äpplen, burkchampinjon (blåser bort), gräddkola och kaffe. Finns även en del röda bär, kanske främst jordgubb. Mycket expressivt, speciellt med lite tid och värme. På tungan är det mycket intressant! En hel hög med persika och aprikos tillsammans med ljusrostat kaffe. Efter en stund finns en tydlig rödbärighet, även här i form av jordgubb (hittade inte det här själv först, men när det väl sagts hittade jag jordgubbar överallt). Finns en märkbar dosage, som eventuellt förstärks av den tropiska frukten. Bra och integrerad syra. Mycket balanserat överlag. 92p.
Mitt bidrag. Inte druckit mycket Bonnaire över huvud taget, men det får det nog bli ändring på. Levererade helt klart över förväntningarna. Enhälligt utsedd till WOTN.
Det har sagts tidigare här så med risk för upprepning :D... varför inte Bonnaire är en forumsfavorit i sin prisklass är ett mysterium för mig! :rolleyes:

Härligt att läsa om Bonnaires med lite ålder också! Min erfarenhet är att det kommer fram mycket trevliga rostade toner med åren och att de håller bra på både frukt och syra.
 

Christer J

Medlem
Eftersom det var flera dagar sen någon postade i tråden får jag väl dra mitt strå till stacken!
(Utmärkt ursäkt för övrigt att öppna en flaska)
Till lunch, Ulysse Collin Les Maillons Rosé de Saignée, 2014, deg mars 18, bara pinot noir.
Mellanmogna körsbär, röda vinbär, upplevs komplext, lång saltig/mineralig? eftersmak. Färgen kan man se länge på och meditera över tingens vadheter.
Läser för övrigt Jonna Bornemarks bok om att vi vill mäta allt och hur fåfängt det är. Jag själv är ett bra exempel.
Nu ger jag upp mätandet och hyllar subjektiviteten som det enda sanna (i alla fall viktiga) och dricker mina viner med alla sinnen utan gräns mot det icke-vetbara :)
Vinet fint till Camenbert och lite getost från Le Comptoir på avenyn.
73C998FF-AEEF-4EFF-8AF9-BEC3DDA4C6FA.jpeg
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Eftersom det var flera dagar sen någon postade i tråden får jag väl dra mitt strå till stacken!
(Utmärkt ursäkt för övrigt att öppna en flaska)
Till lunch, Ulysse Collin Les Maillons Rosé de Saignée, 2014, deg mars 18, bara pinot noir.
Mellanmogna körsbär, röda vinbär, upplevs komplext, lång saltig/mineralig? eftersmak. Färgen kan man se länge på och meditera över tingens vadheter.
Läser för övrigt Jonna Bornemarks bok om att vi vill mäta allt och hur fåfängt det är. Jag själv är ett bra exempel.
Nu ger jag upp mätandet och hyllar subjektiviteten som det enda sanna (i alla fall viktiga) och dricker mina viner med alla sinnen utan gräns mot det icke-vetbara :)
Vinet fint till Camenbert och lite getost från Le Comptoir på avenyn.
Visa bifogad bild 15994
Najs! Finns det något kvar..?:rolleyes:
 
Toppen