Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Christer J

Medlem
Så var det trevligt igen.
@Crist(al)ian 77 och @kimnyblom kom över för en spännande kväll med champagne rosé de saignée.
Det var goda viner överlag (Kristian sågade något sin vana trogen) och fint sammansatt med olika grad av maceration, färgmässigt från ljusrubin till mörkrött.
Vinnare i detta sällskap blev Eric Rodez Les Beurys 2009, med Vouette &Sorbée Saignée de Sorbée 2012 på andra plats efter lite handgemäng och ändringar post smakning.
Jomen ni vet, lite eller inget socker, hästar vid plöjning och inte så mycket koppar och sulfiter.
Damien Hugot Rosé bonusvin, alltid lika gott.
791A82AF-D400-4A5E-A63D-B27F4832F664.jpeg

80FA2641-CB59-4164-8CB1-84884DDCEDC0.jpeg
 

kimnyblom

Medlem
Så var det trevligt igen.
@Crist(al)ian 77 och @kimnyblom kom över för en spännande kväll med champagne rosé de saignée.
Det var goda viner överlag (Kristian sågade något sin vana trogen) och fint sammansatt med olika grad av maceration, färgmässigt från ljusrubin till mörkrött.
Vinnare i detta sällskap blev Eric Rodez Les Beurys 2009, med Vouette &Sorbée Saignée de Sorbée 2012 på andra plats efter lite handgemäng och ändringar post smakning.
Jomen ni vet, lite eller inget socker, hästar vid plöjning och inte så mycket koppar och sulfiter.
Damien Hugot Rosé bonusvin, alltid lika gott.
Visa bifogad bild 16013
Visa bifogad bild 16014

Väldigt trevlig kväll. Tusen tack @Christer J !! Överlag mycket bra viner, några väldigt unika medens andra levererade mer så som man känner igen vinerna från Champagne.


Vouette & Sorbet Saignee Sorbet 2012.
Doft av tranbär, lingon, hallon och en mix av röda godisbär. Väldigt ”stripig” och direkt i munnen. Spontan reaktion är att det är oerhört fräscht. Hög syra och hög beska. Långt inifrån en generisk rosé champagne för mig men ändå bra på sitt sätt. Ska man klaga på något så är det att den bllir lite vattnig i finishen.


Larmandier-Bernier rosé de Saignne. Mer tryck och komplexitet på näsan. Rostat, kaffe, citrus och lite lite krut. Bärigheten finns där men ligger mer i bakgrunden. Bra längd. För mig topp 2 för kvällen. Mina medprovare höll dock inte med och hade detta som ett av kvällens svagare viner. Kanske är det så stt syran sviker lite..

Jacquesson Dizy Terres Rouges 2011.
Skarp doft av rönnbär, vinbär och maraschino. Unikt vin. Har lite svårt att relatera till detta. Visar lite tanniner en del bitterhet och nån kemisk ton som är svår att placera. Spännande men inte min cup of tea..


Eric Rodez Les Beurys Maceration 2009.
Flörtig på näsan, doft av hallon, honung, lite rostat och citrus. Bra syra med balans och fin längd. Upplevs kanske lite lite söt men det är nog snarare frukten med facit i hand. Svårt att inte gilla denna och för mig kvällens bästa.


Ullyse Collin les Maillons rose de saignee.
Dåligt med noter på denna men här känner man mer igen sig i champagne. Finns en brödighet, röda bör, lite fat(?).Bra längd. Väldigt bra helhet i detta vinet.


Damien Hugot rosé. Även här lite dåligt med noteringar men det känns mer friskt och lite lättare än övriga viner. Dock inte utan karaktär och personlighet. Väldigt ”smuttvänligt” och man gillar det. För mig är uppe och nosar på en tredjeplats för kvällen och jag tror att övriga provare instämmer i att detta är väldigt bra.
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Så var det trevligt igen.
@Crist(al)ian 77 och @kimnyblom kom över för en spännande kväll med champagne rosé de saignée.
Det var goda viner överlag (Kristian sågade något sin vana trogen) och fint sammansatt med olika grad av maceration, färgmässigt från ljusrubin till mörkrött.
Vinnare i detta sällskap blev Eric Rodez Les Beurys 2009, med Vouette &Sorbée Saignée de Sorbée 2012 på andra plats efter lite handgemäng och ändringar post smakning.
Jomen ni vet, lite eller inget socker, hästar vid plöjning och inte så mycket koppar och sulfiter.
Damien Hugot Rosé bonusvin, alltid lika gott.
Visa bifogad bild 16013
Visa bifogad bild 16014

Omröstningen innan avtäckning blev
  1. Voutte & Sorbet 2012
  2. Eric Rodez 2009
  3. Ulysse Collin (oblint)
  4. Larmand-Bernier
  5. Jacquesson 2011
och inget annat.;)

Vouette & Sorbet 2012 - 4 p
Doft av tranbär, röda bär och lite jordig. Blodapelsin och efter ett tag även lite persika. Torr och väldigt vinös i stilen. Gissade Voutte.

Larmandier-Bernier - 1 p
Jordgubb och lite rostade toner. Kort smak av bär. Blaskigt och beskt. Katastrof! Kom inte ihåg vad jag gissade.

Jacquesson Dizy Terres Rouges 2011 - 2 p
Filtig unken odlardoft följt av maraschinobär och efter ett tag lite konjak i bakgrunden. Gillar det inte alls men är ändå bättre en föregående vin därav fick det höga 2 p. På grund av färgen och mitt distinkta ogillande så gissade jag Jacquesson 2009. Oavsett blint eller oblint ratar jag unisont Jacquesson...


Eric Rodez Les Beurys 2009 - 3,5 p
Godistoner på näsan som fick in mig på spåret PM. Tydligen helt fel. Enligt mig den mest avvikande rosén med mest frukt och fyllighet som en klassisk roséskumpa. Hade ingen aning först men drogs till Bouzy och Ambonnay och med ledtråden att det var Ambonnay gissade jag Eric Rodez med lite tur. Till slut kvällens vin för mig!

Ullysses Collin les Maillons - 3 p
Hade heller inga anteckningar på detta vinet.


Damien Hugot Rosé
Presterar som vanligt.

Slutsatsen för mig blev att jag inte är så frälst av saignée. För min del får det gärna va lite rödtjut i. Det finns väl en anledning till att roséskumpa slår stilla rosé alla dagar i veckan.:cool:
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Förra veckan bjöd bland annat på möten med dessa båda skönheter:

fullsizeoutput_28a1.jpeg

Jacques Selosse Le Bout du Clos (degorgerad februari 2018, 2011-bas). Mycket bra, men samtidigt ganska lätt stil och inte med den tyngd i smaken som jag hade förväntat mig. Behöver helt klart lagras! Flaskan dricks under sammanlagt fyra dagar och visar trots sin ungdom upp en imponerande komplexitet! Kraftfull, parfymerad, blommig, bärig, komplex och oxiderad doft med något rostade toner. Inslag av brioche, hallon, mörka körsbär, kex, hyacint, rosa rosor och röda vinbär. Dag två även mogen persika och nässlor. Dag fyra dyker det till slut upp gröna äpplen som följs av tydligt brända toner med inslag av brasa. Smaken är frisk, bärig och mycket torr samtidigt som den bjuder på viss sötma. Den är elegant, men relativ lätt och sluten. Till en början: hallon, hallongodis, körsbär, jordgubbar och torr citron. Dag två tydliga toner av persika och gräddkola. Och på fjärde dagen gröna äpplen. Ca 88-89(+) p.

Jacques Selosse Brut (degorgerad november 2004). Om den förra flaskan känns lätt så bjuder den här på en härlig tyngd! Dricks under två dagar. Doften är fantastisk: mogen, parfymerad, komplex och oxiderad med en tydlig sötma. Inslag av cantaloupe, bokna äpplen, smörkola, röda vingummin och lakrits. På andra dagen dyker det även upp kex och tydligt knäckiga toner. Mogen, frisk, koncentrerad och något kryddig smak av mogna äpplen, citrus och lite lakrits (den där mjuka finska sorten med citron i mitten). Den är fortfarande väldigt dynamisk och otroligt god, samtidigt som den börjar kännas lite trött. 92 p.

Den andra flaskan är ju en äldre variant av Initial, om jag förstår det rätt. Och det är väl ingen vild gissning att den är gjord på druvor från sent nittiotal. Men är det någon som har koll på vilka årgångar det handlar om? Och hur hög dosagen är. @magnum eller @Anders Landström möjligen?
 
Jacques Selosse Brut (degorgerad november 2004). Om den förra flaskan känns lätt så bjuder den här på en härlig tyngd! Dricks under två dagar. Doften är fantastisk: mogen, parfymerad, komplex och oxiderad med en tydlig sötma. Inslag av cantaloupe, bokna äpplen, smörkola, röda vingummin och lakrits. På andra dagen dyker det även upp kex och tydligt knäckiga toner. Mogen, frisk, koncentrerad och något kryddig smak av mogna äpplen, citrus och lite lakrits (den där mjuka finska sorten med citron i mitten). Den är fortfarande väldigt dynamisk och otroligt god, samtidigt som den börjar kännas lite trött. 92 p.

Den andra flaskan är ju en äldre variant av Initial, om jag förstår det rätt. Och det är väl ingen vild gissning att den är gjord på druvor från sent nittiotal. Men är det någon som har koll på vilka årgångar det handlar om? Och hur hög dosagen är. @magnum eller @Anders Landström möjligen?

Korrekt, föregångare till Inital (som idag ligger 2 år på jäst). Har för mig att Grand Cru Brut låg på jäst något längre, 3 eller 4 år. Är gjort på tre följande årgångar så vin i denna bör vara 1999/00/01 eller 98/99/00. På jobbet så har inga anteckningar men @magnum och @vintomas brukar ha dylikt i huvudet.. Dosage 5-6G om jag inte missminner mig.

För övrigt, några av de bästa "enklare" Selosse jag druckit var tidiga årgångar av dessa, degade i slutet på 90-talet.

Aldrig varit så imponerad av Le Bout du Clos, tycker det är den klart svagaste av de vingårdsbetecknade.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Förra veckan bjöd bland annat på möten med dessa båda skönheter:


Jacques Selosse Le Bout du Clos (degorgerad februari 2018, 2011-bas). Mycket bra, men samtidigt ganska lätt stil och inte med den tyngd i smaken som jag hade förväntat mig. Behöver helt klart lagras! Flaskan dricks under sammanlagt fyra dagar och visar trots sin ungdom upp en imponerande komplexitet! Kraftfull, parfymerad, blommig, bärig, komplex och oxiderad doft med något rostade toner. Inslag av brioche, hallon, mörka körsbär, kex, hyacint, rosa rosor och röda vinbär. Dag två även mogen persika och nässlor. Dag fyra dyker det till slut upp gröna äpplen som följs av tydligt brända toner med inslag av brasa. Smaken är frisk, bärig och mycket torr samtidigt som den bjuder på viss sötma. Den är elegant, men relativ lätt och sluten. Till en början: hallon, hallongodis, körsbär, jordgubbar och torr citron. Dag två tydliga toner av persika och gräddkola. Och på fjärde dagen gröna äpplen. Ca 88-89(+) p.

Jacques Selosse Brut (degorgerad november 2004). Om den förra flaskan känns lätt så bjuder den här på en härlig tyngd! Dricks under två dagar. Doften är fantastisk: mogen, parfymerad, komplex och oxiderad med en tydlig sötma. Inslag av cantaloupe, bokna äpplen, smörkola, röda vingummin och lakrits. På andra dagen dyker det även upp kex och tydligt knäckiga toner. Mogen, frisk, koncentrerad och något kryddig smak av mogna äpplen, citrus och lite lakrits (den där mjuka finska sorten med citron i mitten). Den är fortfarande väldigt dynamisk och otroligt god, samtidigt som den börjar kännas lite trött. 92 p.

Den andra flaskan är ju en äldre variant av Initial, om jag förstår det rätt. Och det är väl ingen vild gissning att den är gjord på druvor från sent nittiotal. Men är det någon som har koll på vilka årgångar det handlar om? Och hur hög dosagen är. @magnum eller @Anders Landström möjligen?
Skulle gissa på en blandning av 2000/1999/1998, ingen koll på dosagen men skull tro att @Anders Landström är korrekt. Om jag förstått det hela rätt så har samtliga viner (förutom Substance)
Initial, V.O, Rose och Lieux Dits med deg datum feb 2018 samma basårgång, 2011 och Initial, V.O och Rose har reservviner från 2010 och 2009.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Jacquesson Dizy Terres Rouges 2011 - 2 p
Filtig unken odlardoft följt av maraschinobär och efter ett tag lite konjak i bakgrunden. Gillar det inte alls men är ändå bättre en föregående vin därav fick det höga 2 p. På grund av färgen och mitt distinkta ogillande så gissade jag Jacquesson 2009. Oavsett blint eller oblint ratar jag unisont Jacquesson...
Det där vinet är precis så jag INTE vill ha min roséskumpa!
 

MartinE

Medlem
Har för mig att Grand Cru Brut låg på jäst något längre, 3 eller 4 år. Är gjort på tre följande årgångar så vin i denna bör vara 1999/00/01 eller 98/99/00.
Skulle gissa på en blandning av 2000/1999/1998
Tack för era svar! 2001 som basårgång hade visserligen varit kul, med tanke på hur bra och långlivat det här var, men det blir ju svårt att kombinera med en lagringstid på jästen på tre eller fyra år. :) Min gissning är också att det handlar om 2000/1999/1998 eller möjligen 1999/1998/1997.
 

MartinE

Medlem
Inital (som idag ligger 2 år på jäst)
Om jag förstått det hela rätt så har samtliga viner (förutom Substance)
Initial, V.O, Rose och Lieux Dits med deg datum feb 2018 samma basårgång, 2011 och Initial, V.O och Rose har reservviner från 2010 och 2009.
Det här behöver vi verkligen reda ut en gång för alla!

Det är ganska stor skillnad på två och (nästan) sex år på jästen! :)
 
Skulle gissa på en blandning av 2000/1999/1998, ingen koll på dosagen men skull tro att @Anders Landström är korrekt. Om jag förstått det hela rätt så har samtliga viner (förutom Substance)
Initial, V.O, Rose och Lieux Dits med deg datum feb 2018 samma basårgång, 2011 och Initial, V.O och Rose har reservviner från 2010 och 2009.

Den här artikeln verifierar den teorin ganska bra
http://www.vinography.com/archives/2015/05/drinking_time_itself_the_champ.html
 

Champagne99

Medlem
@vintomas bjöd här på forumet in till en minivertikal av Dom Perignon hemma hos honom i lördags. Vi blev till slut sex personer: @vintomas, @Thirsty, @v00alex, @Jos + vän och så undertecknad. Sex deltagare betydde sex årgångar av DP: 00, 02, 03, 06, 08 och 09.

Det var en riktigt trevlig och lärorik provning där alla flaskor provades halvblint och avnjöts tillsammans med väldigt fina tilltugg. Efter att ha doftat, smakat och provat så röstade vi på vår personliga favorit, diskuterade varje flaska och gissade årgång innan vi avtäckte alla flaskor och fortsatte med det som fanns kvar. Ett stort tack till er alla!

DomPerignonProvning.jpg


1. Dom Perignon 2000

Lite mörkare i färgen än övriga årgångar och långsamma bubblor. Doften var distinkt och mycket men jag hade svårt att sätta ord på det som vanligt. Omdömen från de andra var rostat, mognad, komplex, citrus, nötter, mycket, hög intensitet och utvecklad. Smälte verkligen i munnen, mognad och inte lika besk som de andra flaskorna.

Jag gissade på 00 eller 02.

Eftermiddagens vinnare då fyra av oss, inklusive jag, hade denna som favorit!

2. Dom Perignon 2006

Lite åt det mörkare hållet i färgen men inte som 00an och hyfsat långsamma bubblor i glaset. Jag upplevde doften som dämpad medan andra hittade rostat, rök, persika, tyngd och frukt. Den var fräsch, rund och med bra balans. Runt bordet nämndes att den var kompakt och inte riktigt slagit ut än och att den skulle passa bra som matskumpa.

Ingen hade den som favorit men jag hade den som näst bäst.

3. Dom Perignon 2003

Likt 06an var färgen lite mörkare men med intensiva bubblor. Den här doftade mer. Omdömen som varm tropisk frukt, rökig, mineraler och brödig. Jag tycker att den var fruktig med en distinkt eftersmak och upplevde att den blev lenare och bättre med lite tid. Andra tyckte att det fanns tyngd, att den var svängig, kakao, citronskal/juice och att den stack ut.

En person hade den som favorit.

4. Dom Perignon 2009

Ljusare i färgen och med intensiva bubblor. Dämpad doft där andra hittade mineral. Jag kände en fruktig smak men inte lika kraftig som 03an även om den förstärks efter ett tag. Andra kände också frukt som äpple och persika. I övrigt kom omdömen som smörkola, rostat, citrus, brödig och en reflektion att detta tydligt inte är en odlare.

Ingen hade denna som sin favorit.

5. Dom Perignon 2002

Jag upplevde den som ljus men lite mörkare i färgen än 09an och med intensiva bubblor om än lite lugnare än 03 och 09. För mig så var det den här flaskan som verkligen skiljde sig från de andra, den var annorlunda, vilket flera höll med om. Det var doft av blommor och mognad. Andra omdömen var vita russin och rom. Den var väldigt blommig i smaken och mina tankar gick till BdB. I snacket om den kom det fram av andra att det är tannin, tyngd, ingen mineral eller syra, vita blommor och liljor.

Ingen hade denna som favorit. Jag rankade den som kvällens minst bra flaska medan andra hade den högre upp.

6. Dom Perignon 2008

Ljus i färgen med väldigt intensiva bubblor väldigt länge, som ett smatterband. För mig var doften svag och sade inte så mycket. Väldigt hög syra som förstärktes efter lite tid. Det kändes som att den verkligen behöver lagringstid. Från de andra kom det omdömen som mycket syra, tyngd, mineral och citrus.

Jag gissade på 08 eller 09.

En person hade denna flaska som sin favorit.
 

Jos

Medlem
@vintomas bjöd här på forumet in till en minivertikal av Dom Perignon hemma hos honom i lördags. Vi blev till slut sex personer: @vintomas, @Thirsty, @v00alex, @Jos + vän och så undertecknad. Sex deltagare betydde sex årgångar av DP: 00, 02, 03, 06, 08 och 09.

Det var en riktigt trevlig och lärorik provning där alla flaskor provades halvblint och avnjöts tillsammans med väldigt fina tilltugg. Efter att ha doftat, smakat och provat så röstade vi på vår personliga favorit, diskuterade varje flaska och gissade årgång innan vi avtäckte alla flaskor och fortsatte med det som fanns kvar. Ett stort tack till er alla!

Visa bifogad bild 16078

1. Dom Perignon 2000

Lite mörkare i färgen än övriga årgångar och långsamma bubblor. Doften var distinkt och mycket men jag hade svårt att sätta ord på det som vanligt. Omdömen från de andra var rostat, mognad, komplex, citrus, nötter, mycket, hög intensitet och utvecklad. Smälte verkligen i munnen, mognad och inte lika besk som de andra flaskorna.

Jag gissade på 00 eller 02.

Eftermiddagens vinnare då fyra av oss, inklusive jag, hade denna som favorit!

2. Dom Perignon 2006

Lite åt det mörkare hållet i färgen men inte som 00an och hyfsat långsamma bubblor i glaset. Jag upplevde doften som dämpad medan andra hittade rostat, rök, persika, tyngd och frukt. Den var fräsch, rund och med bra balans. Runt bordet nämndes att den var kompakt och inte riktigt slagit ut än och att den skulle passa bra som matskumpa.

Ingen hade den som favorit men jag hade den som näst bäst.

3. Dom Perignon 2003

Likt 06an var färgen lite mörkare men med intensiva bubblor. Den här doftade mer. Omdömen som varm tropisk frukt, rökig, mineraler och brödig. Jag tycker att den var fruktig med en distinkt eftersmak och upplevde att den blev lenare och bättre med lite tid. Andra tyckte att det fanns tyngd, att den var svängig, kakao, citronskal/juice och att den stack ut.

En person hade den som favorit.

4. Dom Perignon 2009

Ljusare i färgen och med intensiva bubblor. Dämpad doft där andra hittade mineral. Jag kände en fruktig smak men inte lika kraftig som 03an även om den förstärks efter ett tag. Andra kände också frukt som äpple och persika. I övrigt kom omdömen som smörkola, rostat, citrus, brödig och en reflektion att detta tydligt inte är en odlare.

Ingen hade denna som sin favorit.

5. Dom Perignon 2002

Jag upplevde den som ljus men lite mörkare i färgen än 09an och med intensiva bubblor om än lite lugnare än 03 och 09. För mig så var det den här flaskan som verkligen skiljde sig från de andra, den var annorlunda, vilket flera höll med om. Det var doft av blommor och mognad. Andra omdömen var vita russin och rom. Den var väldigt blommig i smaken och mina tankar gick till BdB. I snacket om den kom det fram av andra att det är tannin, tyngd, ingen mineral eller syra, vita blommor och liljor.

Ingen hade denna som favorit. Jag rankade den som kvällens minst bra flaska medan andra hade den högre upp.

6. Dom Perignon 2008

Ljus i färgen med väldigt intensiva bubblor väldigt länge, som ett smatterband. För mig var doften svag och sade inte så mycket. Väldigt hög syra som förstärktes efter lite tid. Det kändes som att den verkligen behöver lagringstid. Från de andra kom det omdömen som mycket syra, tyngd, mineral och citrus.

Jag gissade på 08 eller 09.

En person hade denna flaska som sin favorit.
Hade också 2002 som minst bra i uppställningen.
 
Toppen