Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Druckit en del flaskor och olika druvor så tror jag kan syror. därför jag blev så förvånad med denna flaska. Var heller inte några bubblor så måste vara något fel på den.
Köpte denna flaska från bolaget och ska öppna en till nästa helg och se om den är likadan.
Va? En (nysläppt) Dom Pérignon utan bubblor???? Reklamerade du den?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Druckit en del flaskor och olika druvor så tror jag kan syror. därför jag blev så förvånad med denna flaska. Var heller inte några bubblor så måste vara något fel på den.
Bara att bära tillbaka till SB och returnera. På din beskrivning låter det som att något är knas på flaskan, kanske korken inte varit tät?
 

Jona A

Medlem
Va? En (nysläppt) Dom Pérignon utan bubblor???? Reklamerade du den?
Bara att bära tillbaka till SB och returnera. På din beskrivning låter det som att något är knas på flaskan, kanske korken inte varit tät?
Vi var några stycken så allt var redan upphällt i glasen och då märkte vi hur konstig den var.
Japp var inga bubblor men tyckte korken var normal är inte erfaren av korkat vin som tur är.
Aldrig lämnat tillbaka något till Systembolaget men antar att det inte går om man redan har hällt upp det i glaset.o_OBorde ha testat innan jag fyllde på åt alla. Om något sånt händer igen går man bara tillbaka till Systembolaget och säger att det var fel så får man någon ny om man visar kvittot? Eller hur fungerar sånt? :confused:
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Aldrig lämnat tillbaka något till Systembolaget men antar att det inte går om man redan har hällt upp det i glaset.o_OBorde ha testat innan jag fyllde på åt alla. Om något sånt händer igen går man bara tillbaka till Systembolaget och säger att det var fel så får man någon ny om man visar kvittot? Eller hur fungerar sånt?
Stämmer. Om du sparat minst en tredjedel av inneållet brukar det inte vara några problem (svårt med en tom flaska). Ta med flaskan till SB, berätta vad som du/ni tyckte var fel med vinet så fixar de i kassan det snabbt. antingen byter ut mot en ny flaska eller pengar tillbaka (förutsatt att du har kvittot kvar).
 

Champagne99

Medlem
Vi var några stycken så allt var redan upphällt i glasen och då märkte vi hur konstig den var.
Japp var inga bubblor men tyckte korken var normal är inte erfaren av korkat vin som tur är.
Aldrig lämnat tillbaka något till Systembolaget men antar att det inte går om man redan har hällt upp det i glaset.o_OBorde ha testat innan jag fyllde på åt alla. Om något sånt händer igen går man bara tillbaka till Systembolaget och säger att det var fel så får man någon ny om man visar kvittot? Eller hur fungerar sånt? :confused:
Stämmer. Om du sparat minst en tredjedel av inneållet brukar det inte vara några problem (svårt med en tom flaska). Ta med flaskan till SB, berätta vad som du/ni tyckte var fel med vinet så fixar de i kassan det snabbt. antingen byter ut mot en ny flaska eller pengar tillbaka (förutsatt att du har kvittot kvar).

Jag lämnade i höstas tillbaka en halvdrucken flaska champagne till Systembolaget, inte samma butik som jag hade köpt flaskan i, som jag hade införskaffat ca. 10 månader tidigare och inte hade kvar kvittot för. Jag fick pengarna tillbaka utan konstigheter, han i kassan frågade bara vad jag upplevde var fel med vinet. Så kvitto verkar inte behövas eller så hade jag bara tur.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag lämnade i höstas tillbaka en halvdrucken flaska champagne till Systembolaget, inte samma butik som jag hade köpt flaskan i, som jag hade införskaffat ca. 10 månader tidigare och inte hade kvar kvittot kvar för. Jag fick pengarna tillbaka utan konstigheter, han i kassan frågade bara vad jag upplevde var fel med vinet. Så kvitto verkar inte behövas eller så hade jag bara tur.
Det händer att det går bra även utan kvitto, så länge produkten finns kvar i SB's system/kassa. Om produkten saknas (tillfälliga släpp etc) så kan det vara svårare och då är kvittot bra. Jag har själv returnerat utan kvitto men då har det varit produkter som funnits på hyllan.
 

MartinE

Medlem
Det händer att det går bra även utan kvitto, så länge produkten finns kvar i SB's system/kassa. Om produkten saknas (tillfälliga släpp etc) så kan det vara svårare och då är kvittot bra. Jag har själv returnerat utan kvitto men då har det varit produkter som funnits på hyllan.
Så länge streckkoden på flaskan är intakt tror jag inte det ska vara några problem. Däremot får det inte ha gått mer än tre år sedan SB sålde den sista flaskan av vinet ifråga! Vad jag vet är det den enda begränsningen i praktiken.
 

Jona A

Medlem
Stämmer. Om du sparat minst en tredjedel av inneållet brukar det inte vara några problem (svårt med en tom flaska). Ta med flaskan till SB, berätta vad som du/ni tyckte var fel med vinet så fixar de i kassan det snabbt. antingen byter ut mot en ny flaska eller pengar tillbaka (förutsatt att du har kvittot kvar).
Jag lämnade i höstas tillbaka en halvdrucken flaska champagne till Systembolaget, inte samma butik som jag hade köpt flaskan i, som jag hade införskaffat ca. 10 månader tidigare och inte hade kvar kvittot för. Jag fick pengarna tillbaka utan konstigheter, han i kassan frågade bara vad jag upplevde var fel med vinet. Så kvitto verkar inte behövas eller så hade jag bara tur.
Okej tack för informationen super bra att veta i framtiden :)
 

chambertin

Medlem
Då borde man ju smaka på några småodlare i morgon eftermiddag/kväll. I studiesyfte.
Glöm inte de övriga attiraljerna utöver glas bara..;)
serveimage
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag fick ypperlig hjälp i mina fältstudier angående odlarchampagne av @Essle och den alltid villige @Crist(al)ian 77 så allt är bra!
Dessa viner provades och profilbestämdes enligt mina bestämmelser. Gossarna hade mycket rätt om det mesta intressant nog!
Visa bifogad bild 15885
Nästa gång önskas fler deltagare.
Skål!
Ja, där hade jag gärna varit med! Generöst att bjuda in och erbjuda så mycket gott!
 

kimnyblom

Medlem
Jag fick ypperlig hjälp i mina fältstudier angående odlarchampagne av @Essle och den alltid villige @Crist(al)ian 77 så allt är bra!
Dessa viner provades och profilbestämdes enligt mina bestämmelser. Gossarna hade mycket rätt om det mesta intressant nog!
Visa bifogad bild 15885
Nästa gång önskas fler deltagare.
Skål!

Men vilken trevlig lineup!!

Hur var det då? Var Selosse och Jacquart lika så som profilerna indikerar?
 
Toppen