Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sigdarve

Medlem
Jag skall försöka fylla på med 1 DP varje månad så länge den finns. Känner att är det någon champagne man behöver 2 lådor av, så är det denna. Den kommer utvecklas så härligt när den börjar få lite rostade toner och brioche etc..
Aaaargh. Livrädd för alltför rostade toner. Fast egentligen grundar det sig på en flaska Billecart-Salmon jag köpte 2009, för runt 300-400 spänn, efter att ha läst att den var ett fynd, prisvärd osv. Men usch vad besviken jag blev. Pallade knappt att dricka upp den. Den krafitga brödiga tonen gav mig kväljningar.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Aaaargh. Livrädd för alltför rostade toner. Fast egentligen grundar det sig på en flaska Billecart-Salmon jag köpte 2009, för runt 300-400 spänn, efter att ha läst att den var ett fynd, prisvärd osv. Men usch vad besviken jag blev. Pallade knappt att dricka upp den. Den krafitga brödiga tonen gav mig kväljningar.
Du och frun kommer älska DP i dagens läge då. Så otroligt frisk!
 

FredrikC

Medlem
Kul att du hissar GC med 05-bas. Tyckte den var rätt svag när den släpptes och inte alls lika tillgänglig som 10an är nu. Dags att öppna en 05a och uppleva utvecklingen, det är väl därför man lagrar sina viner.:)
Nu är jag långt ifrån kunnig och har bara druckit 166, 164, 161 å 160. Men denna 161 var hästlängder bättre än 166an. Riktigt len och härligt smörig eftersmak. Den var riktigt bra för min smak och de övriga i sällskapet höll med.
 
Hambledon, Premiere Cuvée (nr. 90398)

Inte champagne, precis, men väl mousserande vin tillverkat av de tre huvudsakliga champagne-druvsorterna från andra sidan Engelska kanalen.
Som något av en anglofil så var det alldeles för länge sedan jag drack mousserande från England.

Jag försöker prova det med så öppet sinne som oblint test hemma tillåter.

Doft: Något tillbakadragen men ändå tydlig doft av mogen frukt, samt ett underliggande inslag av bröd.
Smak: Klart frisk (betydligt mer så i smak än i doft), och som så typiskt är fallet med mousserande gjort i champagne-stil (druvsorter och tillverkningsmetod) frukt och bröd. Strax unde medelfylligt. Klart godtagbar men inte enastående i komplexitet och längd.

Kommentar: Det är uppenbart att tillverkaren har en del kvalitetsambitioner med detta vin, som också är av de bättre mousserande vinerna jag provat (champagne borträknat, givetvis). Det känns som druvkvaliteten är bra, men något som jag inte kan sätta fingret på känns ändå inte riktigt som champagne (vilket dock kan vara placebo, då jag redan vet att det inte är champagne). Rent stilmässigt skiljer det sig på det hela taget mer från champagne än Roederer Estate från Kalifornien, i varje fall till metoden.
Jag kan inte låta bli att undra om det inte hade vunnit av mer tid på jästen, eller kanske hade det behövt lagring.

Poäng: Någonstans kring 89-90.
Kanske inte riktigt motsvarar priset (549 kr), men inte heller jättelångt under.
 
Last edited:

Christer J

Medlem
Från Wikipedia:
Valentine's Day, also called Saint Valentine's Day or the Feast of Saint Valentine, is celebrated annually on February 14. Originating as a WesternChristianfeast day honoring one or two early saints named Valentinus, Valentine's Day is recognized as a significant cultural, religious, and commercial celebration of romance and romantic love.

Så då kändes det rätt att träffa likasinnade för att intaga ädla drycker!
@Ekdahl, @LeChat, @john b och jag tog med varsin på förhand bestämd flaska för att sedan halvblinda.
Dessa drycker fanns att smaka:
IMG_5882.JPG

Alla fantastiska viner, Krug är 163e och Initialen var degorgerad maj 2015, smaknoter kommer småningom.
IMG_5885.JPG

Fokus och diskussion. I glasen från vänster, Krug 163, DP 08, Egly-Ouriet 02 och Selosse Initial.
IMG_5887.JPG

Se där radarchart-profilen för Selosse Initial. Gillar man vinet så kan man söka andra viner med denna profil. Diskussionerna gick småheta men väldigt givande om detta kan vara av värde i framtiden.
Bonusviner öppnades, Francoise Bedel Comme Autrefois 2004 helt fantastiskt vin! Även i detta sällskap tyckte jag.
IMG_5891.jpg

Comtes 2007 var god men antagligen inte ännu på topp.
Ostar intogs med körsbärsmarmelad till allas glädje och sedan vinglade alla hemåt utom jag som somnade gott med en skön känsla i kroppen. En ynnest såklart att få dricka dessa ädlingar men det finaste är ändå gemenskapen.
SKÅL!
 
Last edited:

john b

Medlem
Från Wikipedia:
Valentine's Day, also called Saint Valentine's Day or the Feast of Saint Valentine, is celebrated annually on February 14. Originating as a WesternChristianfeast day honoring one or two early saints named Valentinus, Valentine's Day is recognized as a significant cultural, religious, and commercial celebration of romance and romantic love.

Så då kändes det rätt att träffa likasinnade för att intaga ädla drycker!
@Ekdahl, @LeChat, @john b och jag tog med varsin på förhand bestämd flaska för att sedan halvblinda.
Dessa drycker fanns att smaka:
Visa bifogad bild 15814
Alla fantastiska viner, Krug är 163e och Initialen var degorgerad maj 2015, smaknoter kommer småningom.
Visa bifogad bild 15815
Fokus och diskussion. I glasen från vänster, Krug 163, DP 08, Egly-Ouriet 02 och Selosse Initial.
Visa bifogad bild 15816
Se där radarchart-profilen för Selosse Initial. Gillar man vinet så kan man söka andra viner med denna profil. Diskussionerna gick småheta men väldigt givande om detta kan vara av värde i framtiden.
Bonusviner öppnades, Francoise Bedel Comme Autrefois 2004 helt fantastiskt vin! Även i detta sällskap tyckte jag.
Visa bifogad bild 15817
Comtes 2007 var god men antagligen inte ännu på topp.
Ostar intogs med körsbärsmarmelad till allas glädje och sedan vinglade alla hemåt utom jag som somnade gott med en skön känsla i kroppen. En ynnest såklart att få dricka dessa ädlingar men det finaste är ändå gemenskapen.
SKÅL!

Vilken härlig kväll! Lärorikt och kul. Stort tack för inbjudan. Ska se om jag hittar och kan dechiffrera fotot på mina smaknoter.
 

Ekdahl

Medlem
Från Wikipedia:
Valentine's Day, also called Saint Valentine's Day or the Feast of Saint Valentine, is celebrated annually on February 14. Originating as a WesternChristianfeast day honoring one or two early saints named Valentinus, Valentine's Day is recognized as a significant cultural, religious, and commercial celebration of romance and romantic love.

Så då kändes det rätt att träffa likasinnade för att intaga ädla drycker!
@Ekdahl, @LeChat, @john b och jag tog med varsin på förhand bestämd flaska för att sedan halvblinda.
Dessa drycker fanns att smaka:
Visa bifogad bild 15814
Alla fantastiska viner, Krug är 163e och Initialen var degorgerad maj 2015, smaknoter kommer småningom.
Visa bifogad bild 15815
Fokus och diskussion. I glasen från vänster, Krug 163, DP 08, Egly-Ouriet 02 och Selosse Initial.
Visa bifogad bild 15816
Se där radarchart-profilen för Selosse Initial. Gillar man vinet så kan man söka andra viner med denna profil. Diskussionerna gick småheta men väldigt givande om detta kan vara av värde i framtiden.
Bonusviner öppnades, Francoise Bedel Comme Autrefois 2004 helt fantastiskt vin! Även i detta sällskap tyckte jag.
Visa bifogad bild 15817
Comtes 2007 var god men antagligen inte ännu på topp.
Ostar intogs med körsbärsmarmelad till allas glädje och sedan vinglade alla hemåt utom jag som somnade gott med en skön känsla i kroppen. En ynnest såklart att få dricka dessa ädlingar men det finaste är ändå gemenskapen.
SKÅL!
Vilken kväll, vilka viner, vilket sällskap!
Halvblint som sagt men det var ingen större tvekan vilket som var vilket vin - tror inte för någon av oss.
1. Utvecklad näsa med krutiga, rostade och rökiga toner. Viss ox och smör. I munnen väldigt höga syra med citrus, rökighet och fin kombo av både kraft och elegans. Krug 163e, deg Q4-15 (-07 bas). 93 p. WOTN
2. Lite gummitoner, klart ung och doft av hav. I munnen är dock vinet ljuvligt redan nu med många fina ljusa toner med vit choklad, marsipan och gröna äpplen. Tät och intensiv. Bra nu men givetvis inte alls ens i närheten av sin topp. Dom Perignon 2008. 90 p.
3. Tung och intensiv doft. Utvecklad med undervegetation, härsket smör, mjölkchoklad och oxidation. Intensiv och viss komplexitet med rimlig syra. Fin kraft men saknar kanske lite elegans och vitalitet. Egly-Ouriet 2002. 91 p.
4. Skumbananer och oxidativa toner bokstavligen hoppar ur glaset! Kunde inte låta bli att skratta vid första sniffen. I munnen ger det en rätt söt feeling av smågodis deluxe och honung. Selosse Initial, deg 2105. 92 p.

Bonus 1: Skumbanan och oxidativt igen, vinöst, kraft, komplexitet, intensitet och skriker odlare. Mycket bra vin! Tog en stund innan gissningen föll på plats. Francoise Bedel Comme Autrefois 2004. 92 p.
Bonus 2: Ungt och stängt. BdB feeling och lite vag krutighet. Comtes 2007. Satte ingen poäng. Bara ett par veckor sedan jag drack detta och tyckte det var bättre / mer öppet då. Kanske försvann i konkurrensen igår helt enkelt.
 

LarsW

Medlem
Inte riktigt samma liga som de tre tidigare posterna men gott som tusan!
Launois Pere et Fils Grand Cru Special Club 1999 på magnum... Drack samma för lite knappt ett år sen och denna var snäppet vassare men kan vara miljön... :)

Doft... limefrukter, karamelliserat socker och honung, massa brödighet. Burkchampinjon.
Smaken bjöd på förvånansvärt frisk syra som håller hela kvällen genom. Växer efter 2-3 timmar och till maten! Karamelliserade mandlar, nougat, citrus, syrliga vindruvor och oxiderad brödighet med en hint av krut.
Det märks det tydligt att det här är ett vin som närmar sig 20 år men jämfört med en trött helflaska av samma vin 3 år sen håller det riktigt bra! Sista flaskan och sörjer bara lite... man ska sluta på topp!

Dracks till lokal tonfisk med potatisstomp, smörsås smaksatt med lime och ingefära samt någon lokal typ persilja- och kokosflarnblandning... mumma!

Edit: Så var det poäng å sånt... är väl värd 90 tänker jag....
thumbnail_20190214_202010.jpg
 
Last edited:

Thomas

Medlem
DSC_0613.JPG

Idag var tanken att fira alla hjärtans dag med denna godbit. Men lusten försvann helt när jag kom hem efter lunch och det har varit inbrott i garaget. Dom hade tagit lite verktyg, skruvdragare och laddare till den, men framförallt så hade dom hittat mina Vinlagringsskåp och alla lådor champagne som jag förvarar i garaget under vinterhalvåret. Där hade dom gått loss och öppnat alla lådor och tagit flertalet flaskor ur lådorna. Även fem hela lådor tog dom bla en hel låda Sir winston churchill 1996 och en låda Sapience 2008. Dessa två var de som gjorde mig mest ledsen. Jag var så glad nu i helgen när jag drack en Sir Winston Churchill 1996 för jag visste att jag skulle kunna njuta av dessa flaskor i flera år framöver. Blir att hyra lagringsplats någonstans så man slipper oroa sig för att det ska hända igen. Som tur är så tog dom inte mina lådor med Krug 96 och 2002. Så det var inga champagne kännare som besökte mig. Jävligt trist detta, men kanske får korka upp flaskan för att trösta mig och frugan lite. Hoppas ni andra får en bättre alla hjärtans dag.
 
Visa bifogad bild 15822
Idag var tanken att fira alla hjärtans dag med denna godbit. Men lusten försvann helt när jag kom hem efter lunch och det har varit inbrott i garaget. Dom hade tagit lite verktyg, skruvdragare och laddare till den, men framförallt så hade dom hittat mina Vinlagringsskåp och alla lådor champagne som jag förvarar i garaget under vinterhalvåret. Där hade dom gått loss och öppnat alla lådor och tagit flertalet flaskor ur lådorna. Även fem hela lådor tog dom bla en hel låda Sir winston churchill 1996 och en låda Sapience 2008. Dessa två var de som gjorde mig mest ledsen. Jag var så glad nu i helgen när jag drack en Sir Winston Churchill 1996 för jag visste att jag skulle kunna njuta av dessa flaskor i flera år framöver. Blir att hyra lagringsplats någonstans så man slipper oroa sig för att det ska hända igen. Som tur är så tog dom inte mina lådor med Krug 96 och 2002. Så det var inga champagne kännare som besökte mig. Jävligt trist detta, men kanske får korka upp flaskan för att trösta mig och frugan lite. Hoppas ni andra får en bättre alla hjärtans dag.
Ajdå, surt som fan. Riktiga skitstövlar.

Beklagar detta!
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Visa bifogad bild 15822
Idag var tanken att fira alla hjärtans dag med denna godbit. Men lusten försvann helt när jag kom hem efter lunch och det har varit inbrott i garaget. Dom hade tagit lite verktyg, skruvdragare och laddare till den, men framförallt så hade dom hittat mina Vinlagringsskåp och alla lådor champagne som jag förvarar i garaget under vinterhalvåret. Där hade dom gått loss och öppnat alla lådor och tagit flertalet flaskor ur lådorna. Även fem hela lådor tog dom bla en hel låda Sir winston churchill 1996 och en låda Sapience 2008. Dessa två var de som gjorde mig mest ledsen. Jag var så glad nu i helgen när jag drack en Sir Winston Churchill 1996 för jag visste att jag skulle kunna njuta av dessa flaskor i flera år framöver. Blir att hyra lagringsplats någonstans så man slipper oroa sig för att det ska hända igen. Som tur är så tog dom inte mina lådor med Krug 96 och 2002. Så det var inga champagne kännare som besökte mig. Jävligt trist detta, men kanske får korka upp flaskan för att trösta mig och frugan lite. Hoppas ni andra får en bättre alla hjärtans dag.

Men va fan.. fan va ledsen jag blir! Hoppas att du har försäkring som kan täcka de mesta av stölden. Så trisst att bli av med champagne som man har håller på att långlagra..
 

Elvis

Medlem
Visa bifogad bild 15822
Idag var tanken att fira alla hjärtans dag med denna godbit. Men lusten försvann helt när jag kom hem efter lunch och det har varit inbrott i garaget. Dom hade tagit lite verktyg, skruvdragare och laddare till den, men framförallt så hade dom hittat mina Vinlagringsskåp och alla lådor champagne som jag förvarar i garaget under vinterhalvåret. Där hade dom gått loss och öppnat alla lådor och tagit flertalet flaskor ur lådorna. Även fem hela lådor tog dom bla en hel låda Sir winston churchill 1996 och en låda Sapience 2008. Dessa två var de som gjorde mig mest ledsen. Jag var så glad nu i helgen när jag drack en Sir Winston Churchill 1996 för jag visste att jag skulle kunna njuta av dessa flaskor i flera år framöver. Blir att hyra lagringsplats någonstans så man slipper oroa sig för att det ska hända igen. Som tur är så tog dom inte mina lådor med Krug 96 och 2002. Så det var inga champagne kännare som besökte mig. Jävligt trist detta, men kanske får korka upp flaskan för att trösta mig och frugan lite. Hoppas ni andra får en bättre alla hjärtans dag.

:mad::( Gud vad trist! Jag vet hur det känns.
 

Elvis

Medlem
Funkade det bra med försäkringsbolaget för din del när du blev drabbad? Går det på hemförsäkring eller måste man ha en tilläggsförsäkring för att täcka alkoholhaltiga drycker?

Det gick på min hemförsäkring och man får ut marknadsvärdet. Det är dock viktigt att man köpt vinerna för att dricka dem. Om man köpt vinerna för att sälja i framtiden eller bara för att man tycker att det är kul att samla på vin så behöver man en tilläggsförsäkring för samling. Ungefär som för en värdefull frimärkssamling eller klocksamling.

Vår skadereglerare frågade lite oskyldigt "de här dyra vinerna, dricker ni någonsin dem?" varpå min fru spontant svarade "ja, på vilken måndag som helst".
 

Thomas

Medlem
Det gick på min hemförsäkring och man får ut marknadsvärdet. Det är dock viktigt att man köpt vinerna för att dricka dem. Om man köpt vinerna för att sälja i framtiden eller bara för att man tycker att det är kul att samla på vin så behöver man en tilläggsförsäkring för samling. Ungefär som för en värdefull frimärkssamling eller klocksamling.

Vår skadereglerare frågade lite oskyldigt "de här dyra vinerna, dricker ni någonsin dem?" varpå min fru spontant svarade "ja, på vilken måndag som helst".
Okej. Tack för informationen .
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Visa bifogad bild 15822
Idag var tanken att fira alla hjärtans dag med denna godbit. Men lusten försvann helt när jag kom hem efter lunch och det har varit inbrott i garaget. Dom hade tagit lite verktyg, skruvdragare och laddare till den, men framförallt så hade dom hittat mina Vinlagringsskåp och alla lådor champagne som jag förvarar i garaget under vinterhalvåret. Där hade dom gått loss och öppnat alla lådor och tagit flertalet flaskor ur lådorna. Även fem hela lådor tog dom bla en hel låda Sir winston churchill 1996 och en låda Sapience 2008. Dessa två var de som gjorde mig mest ledsen. Jag var så glad nu i helgen när jag drack en Sir Winston Churchill 1996 för jag visste att jag skulle kunna njuta av dessa flaskor i flera år framöver. Blir att hyra lagringsplats någonstans så man slipper oroa sig för att det ska hända igen. Som tur är så tog dom inte mina lådor med Krug 96 och 2002. Så det var inga champagne kännare som besökte mig. Jävligt trist detta, men kanske får korka upp flaskan för att trösta mig och frugan lite. Hoppas ni andra får en bättre alla hjärtans dag.

Fy fan vad less man blir på mänskligheten...
 
Visa bifogad bild 15822
Idag var tanken att fira alla hjärtans dag med denna godbit. Men lusten försvann helt när jag kom hem efter lunch och det har varit inbrott i garaget. Dom hade tagit lite verktyg, skruvdragare och laddare till den, men framförallt så hade dom hittat mina Vinlagringsskåp och alla lådor champagne som jag förvarar i garaget under vinterhalvåret. Där hade dom gått loss och öppnat alla lådor och tagit flertalet flaskor ur lådorna. Även fem hela lådor tog dom bla en hel låda Sir winston churchill 1996 och en låda Sapience 2008. Dessa två var de som gjorde mig mest ledsen. Jag var så glad nu i helgen när jag drack en Sir Winston Churchill 1996 för jag visste att jag skulle kunna njuta av dessa flaskor i flera år framöver. Blir att hyra lagringsplats någonstans så man slipper oroa sig för att det ska hända igen. Som tur är så tog dom inte mina lådor med Krug 96 och 2002. Så det var inga champagne kännare som besökte mig. Jävligt trist detta, men kanske får korka upp flaskan för att trösta mig och frugan lite. Hoppas ni andra får en bättre alla hjärtans dag.
verkligen trist.
 
Toppen