Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Mattias Schyberg

Administratör
@vintomas bjöd här på forumet in till en minivertikal av Dom Perignon hemma hos honom i lördags. Vi blev till slut sex personer: @vintomas, @Thirsty, @v00alex, @Jos + vän och så undertecknad. Sex deltagare betydde sex årgångar av DP: 00, 02, 03, 06, 08 och 09.

Det var en riktigt trevlig och lärorik provning där alla flaskor provades halvblint och avnjöts tillsammans med väldigt fina tilltugg. Efter att ha doftat, smakat och provat så röstade vi på vår personliga favorit, diskuterade varje flaska och gissade årgång innan vi avtäckte alla flaskor och fortsatte med det som fanns kvar. Ett stort tack till er alla!

Visa bifogad bild 16078

1. Dom Perignon 2000

Lite mörkare i färgen än övriga årgångar och långsamma bubblor. Doften var distinkt och mycket men jag hade svårt att sätta ord på det som vanligt. Omdömen från de andra var rostat, mognad, komplex, citrus, nötter, mycket, hög intensitet och utvecklad. Smälte verkligen i munnen, mognad och inte lika besk som de andra flaskorna.

Jag gissade på 00 eller 02.

Eftermiddagens vinnare då fyra av oss, inklusive jag, hade denna som favorit!

2. Dom Perignon 2006

Lite åt det mörkare hållet i färgen men inte som 00an och hyfsat långsamma bubblor i glaset. Jag upplevde doften som dämpad medan andra hittade rostat, rök, persika, tyngd och frukt. Den var fräsch, rund och med bra balans. Runt bordet nämndes att den var kompakt och inte riktigt slagit ut än och att den skulle passa bra som matskumpa.

Ingen hade den som favorit men jag hade den som näst bäst.

3. Dom Perignon 2003

Likt 06an var färgen lite mörkare men med intensiva bubblor. Den här doftade mer. Omdömen som varm tropisk frukt, rökig, mineraler och brödig. Jag tycker att den var fruktig med en distinkt eftersmak och upplevde att den blev lenare och bättre med lite tid. Andra tyckte att det fanns tyngd, att den var svängig, kakao, citronskal/juice och att den stack ut.

En person hade den som favorit.

4. Dom Perignon 2009

Ljusare i färgen och med intensiva bubblor. Dämpad doft där andra hittade mineral. Jag kände en fruktig smak men inte lika kraftig som 03an även om den förstärks efter ett tag. Andra kände också frukt som äpple och persika. I övrigt kom omdömen som smörkola, rostat, citrus, brödig och en reflektion att detta tydligt inte är en odlare.

Ingen hade denna som sin favorit.

5. Dom Perignon 2002

Jag upplevde den som ljus men lite mörkare i färgen än 09an och med intensiva bubblor om än lite lugnare än 03 och 09. För mig så var det den här flaskan som verkligen skiljde sig från de andra, den var annorlunda, vilket flera höll med om. Det var doft av blommor och mognad. Andra omdömen var vita russin och rom. Den var väldigt blommig i smaken och mina tankar gick till BdB. I snacket om den kom det fram av andra att det är tannin, tyngd, ingen mineral eller syra, vita blommor och liljor.

Ingen hade denna som favorit. Jag rankade den som kvällens minst bra flaska medan andra hade den högre upp.

6. Dom Perignon 2008

Ljus i färgen med väldigt intensiva bubblor väldigt länge, som ett smatterband. För mig var doften svag och sade inte så mycket. Väldigt hög syra som förstärktes efter lite tid. Det kändes som att den verkligen behöver lagringstid. Från de andra kom det omdömen som mycket syra, tyngd, mineral och citrus.

Jag gissade på 08 eller 09.

En person hade denna flaska som sin favorit.
Som så ofta när det gäller vin. Årgångar är viktiga, men det är inte sällan som ”mindre ansedda” årgångar utmärker sig positivt när de korkas upp i relativt ungdomlig skrud, vilket är en vanligare fas för de flesta att korka upp än den påtagligt mogna.

Håller fortfarande WC -00 som en av de bästa champagner jag druckit! :)
 

Magikern

Medlem
Chaumont cuvee speciale 2008

Doft: persikor, citron och rågbröd. Dämpad men trevlig. Jag hade hade mycket väl kunnat gissa på prestigeskumpa.
Attack: citron och persika inte så intressant som doften antydde. Ung och dämpad kan man säga
Mellansmak: Här händer det saker. Betydligt mer intensitet och toner av grapefrukt, persika och citron. Lite besksyrligt och ganska fylligt. Det är ungt utan tvekan men intressant.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av grapefrukt och syra.

En prisvärd champagne utan tvekan men jag stannar på 90+ i dagsläget.

Någon som provat?
 

Christer J

Medlem
Vad mysigt de verkade ha det i Stockholm hos @vintomas med Dompus Millesimus Verticalis härförleden.
Vi kan väl härma dem här i götet.

Det skulle ju vara roligt då med tex Pol Roger Sir Winston Churchill (eller annan vinmakare).
Max 6 personer. Jag kan vara värd hos mig om ingen annan prompt vill (tex i en mysig vinkällare med öppen spis och sånt).
Jag har själv 4 årgångar. Allt ungt men gott!
Vad säger ni, finns det intresse för slikt?
 
Som så ofta när det gäller vin. Årgångar är viktiga, men det är inte sällan som ”mindre ansedda” årgångar utmärker sig positivt när de korkas upp i relativt ungdomlig skrud, vilket är en vanligare fas för de flesta att korka upp än den påtagligt mogna.

Håller fortfarande WC -00 som en av de bästa champagner jag druckit! :)

Ganska ofta DP lyckas "udda" årgångar. Dock, mycket förvånad över 03 som jag tycker varit en dålig DP generellt sätt.
 

LeChat

Medlem
Vad mysigt de verkade ha det i Stockholm hos @vintomas med Dompus Millesimus Verticalis härförleden.
Vi kan väl härma dem här i götet.

Det skulle ju vara roligt då med tex Pol Roger Sir Winston Churchill (eller annan vinmakare).
Max 6 personer. Jag kan vara värd hos mig om ingen annan prompt vill (tex i en mysig vinkällare med öppen spis och sånt).
Jag har själv 4 årgångar. Allt ungt men gott!
Vad säger ni, finns det intresse för slikt?
Intresse finnes! Har tyvärr bara två årgångar att erbjuda 2002 och 2008.
 

Dan

Medlem
Vad mysigt de verkade ha det i Stockholm hos @vintomas med Dompus Millesimus Verticalis härförleden.
Vi kan väl härma dem här i götet.

Det skulle ju vara roligt då med tex Pol Roger Sir Winston Churchill (eller annan vinmakare).
Max 6 personer. Jag kan vara värd hos mig om ingen annan prompt vill (tex i en mysig vinkällare med öppen spis och sånt).
Jag har själv 4 årgångar. Allt ungt men gott!
Vad säger ni, finns det intresse för slikt?

Jag är intresserad! Har 06 att bidra med om det nu blir WC :) Behöver dock lite förvarning då den ligger på lagring på annan ort.
 

LeChat

Medlem
752CB11B-5048-4C12-992E-8C8D4C09449A.jpeg

N.V. Charles Heidsieck Champagne Brut Réserve 2010 som bas och deg. 2018

Samkväm med Charles Heidsieck är väl alldeles toppen en fredag eftermiddag.
Ung, men alla tiders ändå!
 

Elvis

Medlem
Ganska ofta DP lyckas "udda" årgångar. Dock, mycket förvånad över 03 som jag tycker varit en dålig DP generellt sätt.

Håller med om 2003 men jag är även förvånad över 2000. Jag tycker nämligen tvärtom: att Dompa brukar lyckas klart bäst med toppårgångarna (1988, 1990, 1996, 2002, 2008). Själv har jag slutat köpa Dompa från mellanårgångar.
 

LarsW

Medlem
Vad mysigt de verkade ha det i Stockholm hos @vintomas med Dompus Millesimus Verticalis härförleden.
Vi kan väl härma dem här i götet.

Det skulle ju vara roligt då med tex Pol Roger Sir Winston Churchill (eller annan vinmakare).
Max 6 personer. Jag kan vara värd hos mig om ingen annan prompt vill (tex i en mysig vinkällare med öppen spis och sånt).
Jag har själv 4 årgångar. Allt ungt men gott!
Vad säger ni, finns det intresse för slikt?
Intresse finns det massor av!
Hade vart kul om det kom med en 96a, en årgång av Winston jag missat och verkligen vill smaka.
Kan kontra med en ännu äldre flaska! :)
 

Thomas

Medlem
Intresse finns det massor av!
Hade vart kul om det kom med en 96a, en årgång av Winston jag missat och verkligen vill smaka.
Kan kontra med en ännu äldre flaska! :)
Sir Winston Churchill 1996 är en av de bästa Champagnerna jag provat. Får ni med den årgången är det bara att njuta.
 

Thomas

Medlem
IMG_20190308_184346_125.jpg

Cristal 2002
Riktigt fyllig och kraftfull doft. Äpplen och torkad frukt, en viss antydan tillrökighet. Lite tunnare i smaken men ändå med en fin syrlighet av vad jag bäst kan beskriva som grapefrukt eller nektarin. Några år till i källaren kommer att göra denna ännu bättre. Lite sluten för tillfället.
 
Visa bifogad bild 16083
Cristal 2002
Riktigt fyllig och kraftfull doft. Äpplen och torkad frukt, en viss antydan tillrökighet. Lite tunnare i smaken men ändå med en fin syrlighet av vad jag bäst kan beskriva som grapefrukt eller nektarin. Några år till i källaren kommer att göra denna ännu bättre. Lite sluten för tillfället.

Tycker du den är sluten? Var nåt år sedan jag drack den senast men då upplevde jag den som generös. Var från den absolut första batchen som släpptes på SB. Vet inte om det var olika degdatum på de som släppts senare.
 

Trydebull

Medlem
Håller fortfarande WC -00 som en av de bästa champagner jag druckit!

Bästa jag druckit vet jag inte men den var fruktansvärt bra när jag drack den senast också! Och då spöade den 95, 96, 98, 99 och 02 för min del! Och då håller jag ändå både 95 och 96 som väldigt, väldigt bra!

Bra vin, är bra vin, är bra vin!
(Årgångar är superviktigt(!) men också något man verkligen kan vinna på att blanda in en hel del teori kring när man väljer, och (!) väljer att öppna sina viner.
 

Sigdarve

Medlem
Som så ofta när det gäller vin. Årgångar är viktiga, men det är inte sällan som ”mindre ansedda” årgångar utmärker sig positivt när de korkas upp i relativt ungdomlig skrud, vilket är en vanligare fas för de flesta att korka upp än den påtagligt mogna.
Börjar misstänka att ungdomliga är min grej. Gillar även frukter och bär innan de är alltför mogna.
 

Thomas

Medlem
Tycker du den är sluten? Var nåt år sedan jag drack den senast men då upplevde jag den som generös. Var från den absolut första batchen som släpptes på SB. Vet inte om det var olika degdatum på de som släppts senare.
Nu hade den inte fått så mycket tid i glaset innan jag recenserade den. Men den var lite sluten tyckte jag.
 

Christer J

Medlem
Intresse finnes! Har tyvärr bara två årgångar att erbjuda 2002 och 2008

Intresse finns det massor av!
Hade vart kul om det kom med en 96a, en årgång av Winston jag missat och verkligen vill smaka.
Kan kontra med en ännu äldre flaska! :)
Härligt :)
Så det finns 2008, 2006, 2004, 2002 och en äldre än 1996.
Får vi i en 1996 så kan man förslagsvis ha följande uppställning:
2004
2002
1996
Ännu äldre
Några unga och några mer mogna blir väl en bra uppställning?
 
Toppen