Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

tobbe81

Medlem
Igår var jag förbi solera och deras sortiments provning och vid diebolt-vallois hade de tagit med sig den nya årgången utav fleur de passion 2010 en underbar champagne redan nu dock ung och ny degorgering men lite spretig behöver nog 2-5 år på korken innan den börjar att visa upp och förändras i sin karaktär och spektrum . Drack 2008 före 2010 kanske blev påverkad utav upplevelse och syran från 08 som var ännu mer knuten än 2010 nåväl båda dessa fdp har en lysande framtid med 3-10 års fortsatt flasklagring.
IMG_20190311_174436_503.jpg
 
Vad anser forumets champagnenördar om Juhlins Guldkula? Enligt reklamen "lyxbubbel" - för 299 kr...
(Ska jag själv sammanfatta mina intryck blev det "snäll")
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vad anser forumets champagnenördar om Juhlins Guldkula? Enligt reklamen "lyxbubbel" - för 299 kr...
(Ska jag själv sammanfatta mina intryck blev det "snäll")
Intressant det där; tar mig friheten att citera en informativ post skriven av @Elvis tidigare i tråden:

Guldkula är i princip en buyer's own brand där Guldkula låter fyra olika champagnehus ("utvalda av Richard Juhlin") producera deras olika viner. Guldkula Pink (rosén) görs av Mailly och är gissningsvis samma vin som Mailly Grand Cru Rosé. Guldkula Pink kostar 499 kr på Systembolaget vilket är väl ungefär 100 kr mer än Mailly Grand Cru Rosé skulle ha kostat. Inte samma överpriser som Hatt et Söner, med andra ord. Jag provade Guldkula Pink och tyckte att den var riktigt bra.

Övriga producenter som gör champagne åt Guldkula är Chanoine Frères, R&L Legras, Mailly och de Venoge. Det är de Venoge som gör den galet dyra Guldkula Diamond.

Min spontana tanke är väl att det knappast blir godare för att man har hällt ett befintligt vin på en flaska med annan etikett utan det rimliga hade ju varit att köpa vinet utan smink direkt från odlaren under sitt riktiga namn om man nu gillar det...
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hade lite svårt att få svar i tråden "Webblansering 7.e" så flyttar mitt inlägg hit där man verkar hänga mer :)

"Nu när jag fick tag i 2 stycken Pierre Peters, så förstår jag ju hur besvärlig årgång 2011 var i champagne.
Hur många flaskor på magnum kan han buteljerats och vad är hans vanliga siffror i magnum?
Småpartisläppet 8.e hade ju ett par extra flaskor av 750ml såg jag. Men förstår att magnum är mer eftertraktat och klart färre flaskor.
Någon som har lite siffror på hur många magnum PP släppte av 2011? :)"
 

Christer J

Medlem
Nu är det dags igen :)
Panerad ost på tallrik och Jacquesson 739 (mest 2011) i glaset.
Maten god, champagnen har en vacker gul färg med gröna toner i, små fina bubblor.
I näsan nötig och brödig, jordig med tydlig citrus och äpplen.
I munnen lakrits, salt. Ung, på något sätt elegant, fräsch, torr.
Kul, men jag köper inga mer av just 739.
52B609E0-B968-413D-9F59-256D3048CC31.jpeg

1190B8B7-1391-4825-9388-2BEA21340560.jpeg

Skål på er!
 
Last edited:

Thomas

Medlem
DSC_0635.JPG

Billecart-Salmon Vintage 2006
Mycket citrus toner i doft och smak men inget störande. Ganska kort i smaken. Doftar mer och bättre än vad den smakar. Ytterligare lagring i källaren rekommenderas. Drack den senast i November 2017 och då var den bättre tyckte jag. Hade mer djup i smaken då. Kanske den öppnar upp sig under kvällens gång.
 

Champagne99

Medlem
Charles Heidsieck Brut Réserve med 2012-bas har det snackats om här på forumet så vi, jag och min fru, bestämde oss för att prova den.

IMG_20190316_211912_085.jpg


Massor av intensiva bubblor, ett väldigt drag i glaset. Frisk doft av citrus och äpple som min fru benämner som "billig champagne" :eek:. Härligt brus i munnen. Mineral och lite beska. Det vattnas lite i munnen efteråt. Jag tycker att den är len, fint balanserad och elegant medan frun förvisso tycker att den är god men inget speciellt. Jag upplever att syran är väldigt dämpad eller bra integrerad men efter ett par timmar har den kommit fram och jag tycker att den är bäst när den är nyupphälld.

Flaskan öppnades igår men håller lika bra idag och är fortfarande väldigt livfull med intensiva bubblor. Den är lite fruktigare idag med tydligare syra.

En väldigt bra champagne enligt mig!

Boken på bilden då? Jag har inte hunnit läsa hela då jag fick den häromdagen men har skummat i den och den verkar trevlig. Informativ om det mesta som rör champagne på ett enkelt sätt i ett smidigt format. Ser fram emot att läsa igenom den.
 

Jonas Sand

Medlem
Nu är det dags igen :)
Panerad ost på tallrik och Jacquesson 739 (mest 2011) i glaset.
Maten god, champagnen har en vacker gul färg med gröna toner i, små fina bubblor.
I näsan nötig och brödig, jordig med tydlig citrus och äpplen.
I munnen lakrits, salt. Ung, på något sätt elegant, fräsch, torr.
Kul, men jag köper inga mer av just 739.
Visa bifogad bild 16179
Visa bifogad bild 16181
Skål på er!
Bra exempel på hur en baketikett bör se ut; info om skördeår, druvsammansättning, degorgeringsår, odlingsplats.
Samtidigt lite ”mystik” för de intresserade att gå vidare i.
 

Jonas Sand

Medlem
Med hänsyn taget till ovanstående inlägg. Här får man ingen info alls (förutom druvsammansättning)? Eller kan det tryckta numret vägleda en på något vis? Flaskan är en nyköpt gåva, en Pommery blanc de blancs nv. Av lite snabb googleforskning att döma är det en 2013 (ev 2012) men sen går jag bet.
Hur är det, kan de förtryckta numrena vara vägledande för en lekman?
 

Attachments

  • DE357582-C1B1-411C-9BA6-DC4A86A0D480.jpeg
    DE357582-C1B1-411C-9BA6-DC4A86A0D480.jpeg
    43,2 KB · Visningar: 328

Christer J

Medlem
Med hänsyn taget till ovanstående inlägg. Här får man ingen info alls (förutom druvsammansättning)? Eller kan det tryckta numret vägleda en på något vis? Flaskan är en nyköpt gåva, en Pommery blanc de blancs nv. Av lite snabb googleforskning att döma är det en 2013 (ev 2012) men sen går jag bet.
Hur är det, kan de förtryckta numrena vara vägledande för en lekman?
Jag sökte Pommery för ett svar och detta var vad jag fick på instagram av Pommery france:
”Dear @chrillino,
The only information I’m able to share with you is that this code is used for our internal processes and organisation.
I hope you understand.
Have a nice day.”
Så det var ju varken modernt eller kul.
 

Jonas Sand

Medlem
Jag sökte Pommery för ett svar och detta var vad jag fick på instagram av Pommery france:
”Dear @chrillino,
The only information I’m able to share with you is that this code is used for our internal processes and organisation.
I hope you understand.
Have a nice day.”
Så det var ju varken modernt eller kul.
Bläh! Men tack ändå för ditt försök. Jag mailade dem men fick inget svar, jag var inte modern nog i tanken att vända mig till deras sociala medier.
 

fxr

Medlem
Jag frågade då hur man ska veta när den degorgerades och info om basår etc.
Varför ska det vara ett mysterium?
Får välan se om de svarar.

Det har skrivits lite om dessa numren i en annan tråd: https://www.finewines.se/threads/henriot-blanc-de-blancs.5263/

Vill även passa på att tipsa om sidan som även finns i den tråden: http://www.champagnehq.com/champagne-bottle-codes/

Producenten har säkerligen full koll på hur de ska "dekoda" L numren, då dessa är vanliga inom diverse industrier för att kunna spåra avvikelser i produktionen. Tråkigt att de inte vill vara öppna med dessa.

=> Jag köper färre/inga fler pommery. :)
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Det har skrivits lite om dessa numren i en annan tråd: https://www.finewines.se/threads/henriot-blanc-de-blancs.5263/

Vill även passa på att tipsa om sidan som även finns i den tråden: http://www.champagnehq.com/champagne-bottle-codes/

Producenten har säkerligen full koll på hur de ska "dekoda" L numren, då dessa är vanliga inom diverse industrier för att kunna spåra avvikelser i produktionen. Tråkigt att de inte vill vara öppna med dessa.

=> Jag köper färre/inga fler pommery. :)

:D
Screenshot_20190320-081001_Samsung Internet.jpg
 
Toppen