Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Jonas Sand

Medlem
Underhållande artikel. :p
“Would you ask Karl Lagerfeld which kind of fabric he uses?” Nej så klart inte. För det behöver man inte. Det står ju på etiketten till kläderna! :stendumt:
Jag tänkte också på den tankevurpan. Vi ber ju egentligen om en märkning liknande den som finns på kläder. Nåväl, min Pommery bdb känns ju faktiskt riktigt spännande nu när jag fick veta att jag fått en dröm (ironisk smiley osv).
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
"Högsta expertbetyg" får en ju att vilja se vilka dessa experter är...
Palmer #4 räcker väl även om jag vet att $kit€n är populär i Kaaaaalmaaar.;)

Underhållande artikel. :p
“Would you ask Karl Lagerfeld which kind of fabric he uses?” Nej så klart inte. För det behöver man inte. Det står ju på etiketten till kläderna! :stendumt:

Köper du Håt dö kåtör så får du ingen etikett...:p Kaĺle goes H&M är ju lika fejk som DP Legacy...
 

fxr

Medlem
Vet inte vad det står på nyare pommery flaskorna men på de äldre NV så står det NM och ett nummer. NM=négociant manipulant:

‘Négociant Manipulant’ A producer who buys all or some of their grapes from other growers. Anything less than 94% estate fruit must be labeled NM. Maison Champagne is labeled with this producer class, but it’s not entirely uncommon to see grower Champagne under this classification as well.

https://maisons-champagne.com/en/ap...inemaking/ready-for-shipment/article/labeling
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Stor onsdagsprovning med syftet att fira med @CH innan han försvinner till USA. Genomgående väldigt bra viner och det blev den bästa vinkvällen för året hittills!

2019 mars EVS.jpg


Först lite starters.

Pouillon Valnons 2008
Ekad fruktig, flörtig och med grym klunkabilitét på ett positivt sett. En ny favoritodlare för min del som jag tänkt förkovra mig i det här året.

Veuve Clicqout Extra Brut Extra Old
Kul att få denna blint då jag sågat den oblint i höstas. Hade trevlig doft med lite brioche och jäst men samtidigt också svamp. Var inne på DP utifrån näsan men i munnen föll den platt. Torr och kort eftersmak vilket uteslöt en prestige. Tror jag gissade BdB NV med ålder. Hur jag fick det till BdB vet jag inte... Reservvinerna gör vinet intressant men skulle gärna haft mer socker i denna. Sämst denna kväll.

Sen till huvudprovningen. 2 flighter med 3 viner i varje:

Comtes 1999
Krut, kaffe och rostat bröd. En aning skalbeska i munnen men inte så att det stör. Bra syra och definitivt en pigg snygging med långt liv framför sig. Gissade Comtes 1998 och tror de flesta var överens om att det var Comtes. Gillar man stilen är det här så klart ett grymt vin.

DP 2008
Även här rostade toner men mer elegant och utan kaffe. Lite köttig buljong och svamp med. Valde mellan ytterligare en Comtes och då en 07a eller en DP 08. Syran och längden avgjorde så att jag gissade DP 08. Även här var de flesta inne på samma spår.

Nästan 2 av 2 så långt...

FdP 1996
Wow! Det här gillar jag. Honung, nektar i alla dess ljuvliga former och dessutom lite mandel i bakgrunden. Efter mycket luft känner jag även lite parmesan. Lång komplex smak med balanserad syra fick mig att gissa Bonnaire 90. Detta är BdB som bäst! Dvs ordentligt mogen. Tror jag gissade 96 som andra gissning och geografiskt var det rätt nära i alla fall. Kvällens näst bästa vin av de 6 som vi röstade på. Dessutom kul att får dricka 96an igen efter att tyckt den varit solklart bäst tillsammans med 95an på FdP-vertikalen i höstas.

Mailly 1998 mg
Även här mogna toner av honung men inte alls samma längd. Klart sämst av de 6 vinerna och jag var inne på att det var en gammal chardonnaydriven NV. Var det ett årgångsvin så gissade jag 96.

CdE 1990
Bränd karamell och rostade nötter. Varma toner och bra med power. Lite svagt oxiderad med lång eftersmak. Väldigt matig och pompös vilket fick mig att gissa på Klåss de Gåsses 90 med reservation för att det kunde vara en 95a. Några tyckte den hade en besvärande doft men för mig som gillar mogen skumpa var doften inte särskilt besvärande.:)

Tredje bäst för mig.

Guillaume Selosse Largillier (PN)
Mitt eget bidrag. Skumbanan ala Selosse. Mint, mynta och dill. Tänk en grym Royal Mojito. Läskande och limeig. Sanslöst bra! Sonen slår fadern och även den heliga anden. Lovar gott för framtiden om det fortsätter så här även i större skala under Jacques Selosse-etiketten. Kvällens bästa för mig med god marginal. De flesta gissade Selosse och efter ledtråden att gissningen var 100 % rätt geografiskt så nämnde någon Guillaume. Hoppas jag får dricka detta igen och extra tack till @magnum som är medansvarig.

Röstning. 3 poäng till 1an:
  1. Guillaume Selosse 12p (4 första röster)
  2. Comtes 1999 7p (1)
  3. CdE 1990 7p
  4. DP 2008 5p (1)
  5. FdP 1996 5p
  6. Mailly 1998 (0 poäng)
Efter det bjöds det på lite bra bonusar varav ett rödtjut.

SQN Grenache 2015 (SQN får man skriva om i denna tråden även om det är utan bubblor:D)
Torv och torkad frukt. Fullt med bär och vanilj. Full power som förväntad och med grym längd och bra med alkohol. Hedonism och ataraxi på en och samma gång. Gissades nya världen grenache och SQN nämndes men ingen vågade väl gissa det för vem är dum nog att öppna upp en SQN som bonus?:p

I yngsta laget och jag håller syrahn från 2015 högre i dagsläget.

Efter det fick @CH mersmak och skulle kontrahöja med mer skumpa. Det lyckades han bra med.

Krug 1996
Klockren Krug på näsan med så utvecklad och mogen doft att det inre rådde någon tvekan om att det var en 90-talare. Gissades rätt snabbt Krug 1996. Tog inga anteckningar här men helt gudomlig var den! Bästa Krug 96an jag druckit och de är definitivt inne i drickfönstret nu även om syran fortfarande är markant. Håller några årtionden till troligen.

Kanske kvällens bästa men tror nog jag sätter Guillaume först även med facit i hand. Hursomhelst två toppskumpor på samma kväll och så mycket bättre än så här blir det inte...eller jo vänta. När alla lämnade CH och mig med disken öppnades en Selosse Rosé med som vi delade på två!:cigarr:

Bästa vinkvällen sedan Epernay i höstas med magnum. Räknar inte med att det kommer ändras förrän i höst.
 

Trydebull

Medlem
Stor onsdagsprovning med syftet att fira med @CH innan han försvinner till USA. Genomgående väldigt bra viner och det blev den bästa vinkvällen för året hittills!

Visa bifogad bild 16239

Först lite starters.

Pouillon Valnons 2008
Ekad fruktig, flörtig och med grym klunkabilitét på ett positivt sett. En ny favoritodlare för min del som jag tänkt förkovra mig i det här året.

Veuve Clicqout Extra Brut Extra Old
Kul att få denna blint då jag sågat den oblint i höstas. Hade trevlig doft med lite brioche och jäst men samtidigt också svamp. Var inne på DP utifrån näsan men i munnen föll den platt. Torr och kort eftersmak vilket uteslöt en prestige. Tror jag gissade BdB NV med ålder. Hur jag fick det till BdB vet jag inte... Reservvinerna gör vinet intressant men skulle gärna haft mer socker i denna. Sämst denna kväll.

Sen till huvudprovningen. 2 flighter med 3 viner i varje:

Comtes 1999
Krut, kaffe och rostat bröd. En aning skalbeska i munnen men inte så att det stör. Bra syra och definitivt en pigg snygging med långt liv framför sig. Gissade Comtes 1998 och tror de flesta var överens om att det var Comtes. Gillar man stilen är det här så klart ett grymt vin.

DP 2008
Även här rostade toner men mer elegant och utan kaffe. Lite köttig buljong och svamp med. Valde mellan ytterligare en Comtes och då en 07a eller en DP 08. Syran och längden avgjorde så att jag gissade DP 08. Även här var de flesta inne på samma spår.

Nästan 2 av 2 så långt...

FdP 1996
Wow! Det här gillar jag. Honung, nektar i alla dess ljuvliga former och dessutom lite mandel i bakgrunden. Efter mycket luft känner jag även lite parmesan. Lång komplex smak med balanserad syra fick mig att gissa Bonnaire 90. Detta är BdB som bäst! Dvs ordentligt mogen. Tror jag gissade 96 som andra gissning och geografiskt var det rätt nära i alla fall. Kvällens näst bästa vin av de 6 som vi röstade på. Dessutom kul att får dricka 96an igen efter att tyckt den varit solklart bäst tillsammans med 95an på FdP-vertikalen i höstas.

Mailly 1998 mg
Även här mogna toner av honung men inte alls samma längd. Klart sämst av de 6 vinerna och jag var inne på att det var en gammal chardonnaydriven NV. Var det ett årgångsvin så gissade jag 96.

CdE 1990
Bränd karamell och rostade nötter. Varma toner och bra med power. Lite svagt oxiderad med lång eftersmak. Väldigt matig och pompös vilket fick mig att gissa på Klåss de Gåsses 90 med reservation för att det kunde vara en 95a. Några tyckte den hade en besvärande doft men för mig som gillar mogen skumpa var doften inte särskilt besvärande.:)

Tredje bäst för mig.

Guillaume Selosse Largillier (PN)
Mitt eget bidrag. Skumbanan ala Selosse. Mint, mynta och dill. Tänk en grym Royal Mojito. Läskande och limeig. Sanslöst bra! Sonen slår fadern och även den heliga anden. Lovar gott för framtiden om det fortsätter så här även i större skala under Jacques Selosse-etiketten. Kvällens bästa för mig med god marginal. De flesta gissade Selosse och efter ledtråden att gissningen var 100 % rätt geografiskt så nämnde någon Guillaume. Hoppas jag får dricka detta igen och extra tack till @magnum som är medansvarig.

Röstning. 3 poäng till 1an:
  1. Guillaume Selosse 12p (4 första röster)
  2. Comtes 1999 7p (1)
  3. CdE 1990 7p
  4. DP 2008 5p (1)
  5. FdP 1996 5p
  6. Mailly 1998 (0 poäng)
Efter det bjöds det på lite bra bonusar varav ett rödtjut.

SQN Grenache 2015 (SQN får man skriva om i denna tråden även om det är utan bubblor:D)
Torv och torkad frukt. Fullt med bär och vanilj. Full power som förväntad och med grym längd och bra med alkohol. Hedonism och ataraxi på en och samma gång. Gissades nya världen grenache och SQN nämndes men ingen vågade väl gissa det för vem är dum nog att öppna upp en SQN som bonus?:p

I yngsta laget och jag håller syrahn från 2015 högre i dagsläget.

Efter det fick @CH mersmak och skulle kontrahöja med mer skumpa. Det lyckades han bra med.

Krug 1996
Klockren Krug på näsan med så utvecklad och mogen doft att det inre rådde någon tvekan om att det var en 90-talare. Gissades rätt snabbt Krug 1996. Tog inga anteckningar här men helt gudomlig var den! Bästa Krug 96an jag druckit och de är definitivt inne i drickfönstret nu även om syran fortfarande är markant. Håller några årtionden till troligen.

Kanske kvällens bästa men tror nog jag sätter Guillaume först även med facit i hand. Hursomhelst två toppskumpor på samma kväll och så mycket bättre än så här blir det inte...eller jo vänta. När alla lämnade CH och mig med disken öppnades en Selosse Rosé med som vi delade på två!:cigarr:

Bästa vinkvällen sedan Epernay i höstas med magnum. Räknar inte med att det kommer ändras förrän i höst.

Grym line-up!!! Avis på nästan alla flaskorna, inkl en del av de som du halvdissar!
 

LeChat

Medlem
6F4B908D-50BE-4307-8520-FCCD0D879FFC.jpeg

N.V. Damien Hugot Blanc de Blancs Vieilles Vignes

Initialt mycket röda friska äpplen och fat i lätt oxiderad stil. Tydlig syra och bra mousse. Växer i komplexitet i takt med mer luft och stigande temperatur. Känns som att smaken kommer matcha kvällens små havskräftor på ett ypperligt sätt.
Jag är väl i första hand en rödvinsdrickare, men ack vad gott det är med champagne! Skål på er forumiter! :)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 16249
N.V. Damien Hugot Blanc de Blancs Vieilles Vignes

Initialt mycket röda friska äpplen och fat i lätt oxiderad stil. Tydlig syra och bra mousse. Växer i komplexitet i takt med mer luft och stigande temperatur. Känns som att smaken kommer matcha kvällens små havskräftor på ett ypperligt sätt.
Jag är väl i första hand en rödvinsdrickare, men ack vad gott det är med champagne! Skål på er forumiter! :)
2009?
 

Sigdarve

Medlem
Stor onsdagsprovning med syftet att fira med @CH innan han försvinner till USA. Genomgående väldigt bra viner och det blev den bästa vinkvällen för året hittills!

Visa bifogad bild 16239


Comtes 1999
Krut, kaffe och rostat bröd. En aning skalbeska i munnen men inte så att det stör. Bra syra och definitivt en pigg snygging med långt liv framför sig. Gissade Comtes 1998 och tror de flesta var överens om att det var Comtes. Gillar man stilen är det här så klart ett grymt vin.

Vad är det som gör att vissa inte gillar Comtes-stilen? Drack Comtes 2007 igår och det var den godaste skumpa jag druckit hittills.
 

Sigdarve

Medlem
Vilka gillar inte Comtes?
Skulle påstå att det är den champagne som flest människor , både amatörer och "proffs" mest uppskattar!
Varför? Ja,säg det! what's there not to like!
Tolkade detta som att inte alla gillar stilen: "Gillar man stilen är det här så klart ett grymt vin".
 

LarsW

Medlem
Tolkade detta som att inte alla gillar stilen: "Gillar man stilen är det här så klart ett grymt vin".
Sån är det med alla skumpor (och övriga viner), inte alla gillar samma.
Var ju detsamma nu när La Grande Dame släpptes och kommer bli precis samma sak snart när Bolly släpper sin 2008a. Jag hoppade Dom Perignon för att jag inte tycker den lever upp till priset. Finns säkert nån som tycker detsamma om Winston hur konstigt det än låter...
Det är en del av charmen.

Bortsett från Krug då.
Alla gillar Krug!
Och de som inte gillar Krug har fel!
:D
 

Sigdarve

Medlem
Skärmavbild 2019-03-23 kl. 22.01.59.png


Vad finns det för olika stilar på Champagne i grova drag? Vi pratar ju om ett relativt litet vindistrikt (tror jag) och där samma råvaror används. Använder alla producenter samma jäststam förresten? Vad skiljer t.ex. Krug från DP? Krug vs. DP enligt SB, se ovan (DP överst).
 
Last edited:
Toppen