Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Foley

Medlem
Henri Giraud PR19/90
N: Grädde, nougat, mogen frukt och en aning vanilj.
M: Vanilj, bricohe, karamell, mjuk och len i munnen trots stabil syra. Lång och härlig eftersmak.

Skulle kunna serveras istället för en efterrätt! Första gången jag testar en PR och kommer se till att det inte blir den sista...

Visa bifogad bild 36397
Hur får man tag på denna?

Efter en påskhelg i stugan blev det för min del en oplanerad provning på Eriksberg tillsammans med @Crist(al)ian 77 , @feskhandlarn , @chambertin och @LarsW .

Har sagt det förut, men säger det igen – föråkaregrejen har spårat ur. Det räckte inte med en flarra, utan fyra – av hög kvalitet dessutom. Man måste ju ändå gilla urspårningar. 😂

0.jpg

- Vit rioja i form av Faustino 1 Gran Reserva 2020. Supersmarrig med lagom oxidation.
- En halv flarra Heidsieck Rosé 19-bas och deg 24 jag fick med mig från stugan. Fin doft, men kanske lite blek i smaken denna gång.
- Egly-Ouriet Les Crayéres 18-bas. Purung, utplockad på plats i höstas, men ack så god. Bra pinot-driv.
- De Sousa Caudalies Le Mesnil 2012. Stört bra. Caudalies är alltid på topp, men den här var ett snäpp extra. Hade vunnit provningen, om den varit med.

Så, över till blind-provningen då:

tempImagekRWLyK.jpg

R&L Legras Mont-Aigu 2018
Mycket vinös med vit Bourgogne på näsan. Krämig och med viss sötma. Ung. Tyckte den levererade riktigt bra, även om sällskapet inte riktigt höll med.

Agrapart Avize Atoma P22
Min flarra som inhandlades på Vinmonopolet dagen innan i brist på annat. Ung såklart, men ändå med bra kropp och balans. Grillad citron, lite kolasnöre, viss ek, vinös. Avsaknaden av dosage märktes inte. 50% 2022, 50% perpetual reserve. Riktigt snygg, den har framtiden för sig.

Bernard Hatté & Fils Brut 2004
Nu är vi tydligt inne på de mogna vinerna. Vanilj, viss ek, gul frukt och ganska krallig.

Moët & Chandon 2002
Ah, så bra. Fin mognad och alla Dompa-markörer på plats, vilket merparten också gissade på. Detta är beviset på att man kan köpa bra vintage, gömma och glömma och plötsligt sitta där med något som lurar upp en på prestige-läktaren.

Moët vann klart. I övrigt väldigt jämnt med bara nån enstaka poängs skillnad mellan plats 2–4.

Det hela avrundades med en vit portugis och en Ch. Clinet 2012 som var toppen. Ja just det, en Selosse Rosé och Jules Brochet Prémice blev det också.

Skönt att arbetsveckan är här…

Last edited:

Jona A

Medlem
Tycker Winescout har bra grejer och det är kul att se när någon satsar och lyckas.

Men jag tycker de är ganska skrytiga och det blir väldigt mycket på Instagram.
Både på privata konton och bolagets sida.
Det blir ofta story på story med olika låtar hela tiden och för mig blir det lite för mycket.

Så jag väljer att köpa mina flaskor på andra sätt då jag har svårt för det.

Det är bara vad jag tycker och jag önskar dem all lycka med bolaget.
Men till slut blev det för mycket så jag slutade följa dem.

Har hört samma från andra vinimportörer som också tycker det och bara klickar vidare på deras stories.

LeChat

Medlem
IMG_0112.jpeg

2012 Damien Hugot Blanc de Blancs Vieilles Vignes (deg. mars 2018)

Drack denna senast i december 2023. Nu, 2,5 år senare har den verkligen utvecklats.

Odlarkaraktären är subtil med något förföriskt blommigt och är mycket elegant ekad. Känns som att den peakar nu med bl.a. mogen citron, rostade hasselnötter, honung, smör, svamp och en lätt sherryton.
Lovely! ♥️

LeChat

Medlem
IMG_0146.jpeg

2008 Pol Roger Blanc de Blancs

Dricker och köper PR väldigt sällan men köpte på mig av årgång 2008 när det begav sig. Denna köptes 2016 så kan ju vara kul att testa en flaska.

Mogen bdb på doften med mogen citron, rostade hasselnötter, honung, blommor och nytvättade lakan. Aromerna infinner sig även i munnen tillsammans med en hint av äppelpaj och lite smör.

Den är inte riktigt där än, men det är väldigt nära! Både doft och smak visar på en harmonisk fas men tror att den kan bli ännu lite intressantare och snäppet bättre med ytterligare några år, så väntar nog 2-3 år innan nästa plopp.

Foley

Medlem
IMG_8079.jpeg

2008 Pol Roger Rose Vintage
Kul att se 2008 Pol Roger bdb ovan. Av en händelse drack jag och några jobbkollegor 2008 Pol Roger Rose i onsdag. Jag köpte två flaskor i mars 2018. Detta är den första jag dricker. Har testat andra årgångar Pol Roger Rose Vintage när de varit unga och inte varit jätteimponerad. Har saknat elegansen som jag annars tycker finns i övriga cuveer från Pol Roger. Att det var kvällens sista flaska kan ha spelat in, men denna var helt klart en väldigt kul upplevelse. Vinet har den där typiskt mörkröda färgen, som nästan ser konstgjord ut. Förvånansvärt frisk och fräsch, men ändå viss utvecklad smak. Mkt smak av röda bär, krämig men även de klassiska pol Roger äpplena i bakgrunden. Häftigt att den är så pigg efter 8 år i källaren. Är nu glad att jag inte gjort mig av med flaskorna, vilket jag funderat på.

Lennart

Medlem
Visa bifogad bild 36554
2008 Pol Roger Rose Vintage
Kul att se 2008 Pol Roger bdb ovan. Av en händelse drack jag och några jobbkollegor 2008 Pol Roger Rose i onsdag. Jag köpte två flaskor i mars 2018. Detta är den första jag dricker. Har testat andra årgångar Pol Roger Rose Vintage när de varit unga och inte varit jätteimponerad. Har saknat elegansen som jag annars tycker finns i övriga cuveer från Pol Roger. Att det var kvällens sista flaska kan ha spelat in, men denna var helt klart en väldigt kul upplevelse. Vinet har den där typiskt mörkröda färgen, som nästan ser konstgjord ut. Förvånansvärt frisk och fräsch, men ändå viss utvecklad smak. Mkt smak av röda bär, krämig men även de klassiska pol Roger äpplena i bakgrunden. Häftigt att den är så pigg efter 8 år i källaren. Är nu glad att jag inte gjort mig av med flaskorna, vilket jag funderat på.
…och av en händelse drack jag årgång 2019 av rosén just i onsdags. Den hade 18 % (!) stilla rödvin tillsatt, och smakade verkligen som en märklig hybrid mellan champagne och rödvin. Som min kompis uttryckte det: Gott, men ett glas räcker. Ett matvin helt klart.

BdB 2016 imponerade för övrigt.

Attachments

• IMG_6491.jpeg
    IMG_6491.jpeg
    121,4 KB · Visningar: 56

Foley

Medlem
…och av en händelse drack jag årgång 2019 av rosén just i onsdags. Den hade 18 % (!) stilla rödvin tillsatt, och smakade verkligen som en märklig hybrid mellan champagne och rödvin. Som min kompis uttryckte det: Gott, men ett glas räcker. Ett matvin helt klart.

BdB 2016 imponerade för övrigt.
Det var typiskt att vi redan planerat kvällen samtidigt som Pol Roger var på Grappe och hade provning. Jag hade gärna gått på den. Pol Roger rose är verkligen speciell. De borde fundera på "receptet". Den är Inte alls lika elegant som t.ex. Louis Roederer rose, trots att övriga cuveer håller samma klass, enligt mig. Med det sagt, var som sagt 2008 rätt skoj att dricka med ett par år på korken. Hur var SWC 2018?

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Var ovetandes inbokad på en provning i Stockholm men eftersom jag hade ärenden att utföra så passade det ändå utmärkt. Började dagen med att bli hustlad som en riktig turist och betalade 700 pix för en taxi mellan centralen och Norra Stationsgatan.:öga: Eftersom jag bråkar tillräckligt i jobbet så kunde jag i stället skratta åt mig själv och att jag fick numret ifall jag ville åka mer i framtiden!:D

Efter lite annat så blev det lunch med @Thirsty på Portal som har en trevlig vinlista men det tråkiga gubbförståndet slog in så det blev bara en öl vilket nog var förståndigt ändå...

Därefter var planen att ta en öl i solen på mitt hotells takterrass men vilken obehaglig överraskning vi fick när det visade sig att "hotellet" inte hade vare sig minibar eller serveringstillstånd. Borde komma ett EU-direktiv om att hotell måste ha en bar.:D I stället gick vi förbi ett bageri och grundade med socker och fett inför kvällen. När vi väl kom fram fick vi även provsmaka en massa glass vilket innebar att vi var helnyktra när första flaskan poppades.

Bereche Ay 2015
Klassisk ek med kraftig äpplemustig doft och smak. Drog åt det lite bittra hållet i smaken dock. Mailly är nog ändå min favorit av Bereches årgångar om man inte räknar in Une. Dracks öppet så då blir så klart eken och pinoten än tydligare... Vi diskuterade vad man tar Bereche på och om det finnns någon markör men vi kom inte på någon. Att gissa ekade odlare med pinot kan man lyckas med men sedan blir det svårare. Bra start men kanske hade hoppats på lite mer.

Selosse Substance deg 2020
Nu till en helblind föråkare. Även om den var kall och grumlig vilket talade för ett ofiltrerat odlarvin så var det för mig självklart Selosse redan på näsan. Tokekad blommig och oxiderad stil talar sitt tydliga språk. Mörk och kraftig med lång längd gjorde att jag backade upp med VV. Visst är det gott men i ärlighetens namn hade den här lite bitter ekplanka i smaken och den här flaskan hade jag hellre druckit några år tidigare. Men alltid gott med Selosse och kul start!

IMG-20260425-WA0000.jpg

Därefter till själva huvudprovningen.

Krug 1996
Wow! Kändes som Krug direkt. Hårt rostat bröd med smör samt hasselnötter tillsmamman med oxbuljong, ek, ox och ett uns krut gör att det för mig bara kan vara Krug eller möjligtvis Heidsieck i sina bästa stunder. Fylller på i munnnen med ett avslut av lite svampstuvning och lång längd tillsammans med hög syra. Ett fantasktiskt vin och lika bra som tidigare 96or (föruom en svagare) som jag poppat. Gissade Krug 98 men allt talade egentligen för 96 eller möjligtvis 95.

Behövdes egentligen inget mer vin efter den starten och blir inte så mycket bättre än så här. Årets vin kanske?

Charles Heidsieck 1982
Smygkork eller bara källare? Hade inte så mycket mer på doften men jag har lärt mig att använda eufemismen "välstädad käller" så blir det mer aptltligt. Kändes även lite preoxad och i matig stil vilket gjorde att jag gissade korklagrat vin, typ CdG 1990. Hade dock lite frächör i munnen och gillar man moget så var det klart drickbart men en klar besvikelse med tanke på vad det borde presterat.

William Deutz Rosé 1999
Mitt eget bidrag och hade inte räknat med att ha det yngsta vinet i flajten.:ängel: Klart charmigast och flirtigast av alla viner med hög klunkabilitet. Ingen större längd eller komplexitet jämfört med övriga viner men med mogna jordgubbar och vit choklad i fin mogen balanserad stil gjorde vinet inte bort sig och fick även någon röst.

Henriot CdE 1998
Märkligaste och spretigaste vinet. Fick först instaodlarvibbar med för lite svavel på grund av grönörtiga och preoxade dofter. Smaken var mer klassisk och ren med viss mognad vilket gjorde det närmast omöjligt att gissa. Tror jag gissade hus med lite mognad.

Hade tidigare önskat det här vinet från en vinlista men blivit nedröstad så väldigt kul att få det blint. De som röstade bort denna tidigare hade rätt även om vinet fick några röster. Mitt sämsta vin för kvällen.

Bille Grande Cuvée 1996
I början mest syra men med lite luft växte vinet till sig ordentligt. Mogen ton av honung, kola samt ett uns fikon och svamp. Rejäl markerad syra som ändå bärs upp av kroppen.

Flaskbringaren pustade och stonkade ordentligt när flaskan skulle öppnas och utan plopp talade det för att det kunde vara en Salon. Jag uteslöt inte det efter att ha smakat förutom att det var alldeles för bra för det...

Bille är tillsammans med Roederer mina absoluta favoritproducenter i den korrekta stilrena husskolan och detta är första gången jag dricker GC 96 helblint eftersom det brukar vara jag själv som bjuder på det. Tyvärr är det inte bara snobberit att hävda att det här är Billes bästa vin och att det är obergripligt att de slutat med det.

Ska bli intressant att testa magnumen med @magnum i år.:cool:

Min ranking:
  1. Krug 96
  2. GC 96
  3. William 99
  4. Heidsieck 82
  5. CdE 98
Har inte full koll på gruppens ranking men tror Krug och GC var topp två för de flesta.

Efter detta bjöd @Jos på årets bästa vita som jag på samma sätt som Krugen ramlade baklänges av. Tack!:kyss:

Efter mat och vitt beställdes det in en Krug GC (14-bas) medan jag var ifrån bordet. Vet inte om jag hade kunnat påverka gruppen att ta in något annat. Men nu blev det tydligt hur svårt det kan vara för en ungtupp att matcha mogna viner i toppklass. Jag fick i ärlighetens namn inte mycket Krugkänsla även om det var öppet och för mig kändes flaskan i sammanhanget som en BdB. Mina får ligga några år till i källaren.

Nu hade de flesta börjat ta sig hemåt men några tappra avlutade med en Egly Rosé som kändes som ett bra socialt avslut på en underbar sittning. På vägen hem blev det mer glass och jag somnade direkt på hotellrummet och vaknade upp och noterade att skorna stod i badrummet vilket talar för att jag hade mutlitaskat in i det sista.

För att komma igång dagen efter blev det brunch på Berns med efterföljande matkoma och en bekväm tågresa hem i halsovandes skick. Värt en resa som guiden säger!

Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Var ovetandes inbokad på en provning i Stockholm men eftersom jag hade ärenden att utföra så passade det ändå utmärkt. Började dagen med att bli hustlad som en riktig turist och betalade 700 pix för en taxi mellan centralen och Norra Stationsgatan.:öga: Eftersom jag bråkar tillräckligt i jobbet så kunde jag i stället skratta åt mig själv och att jag fick numret ifall jag ville åka mer i framtiden!:D

Efter lite annat så blev det lunch med @Thirsty på Portal som har en trevlig vinlista men det tråkiga gubbförståndet slog in så det blev bara en öl vilket nog var förståndigt ändå...

Därefter var planen att ta en öl i solen på mitt hotells takterrass men vilken obehaglig överraskning vi fick när det visade sig att "hotellet" inte hade vare sig minibar eller serveringstillstånd. Borde komma ett EU-direktiv om att hotell måste ha en bar.:D I stället gick vi förbi ett bageri och grundade med socker och fett inför kvällen. När vi väl kom fram fick vi även provsmaka en massa glass vilket innebar att vi var helnyktra när första flaskan poppades.

Bereche Ay 2015
Klassisk ek med kraftig äpplemustig doft och smak. Drog åt det lite bittra hållet i smaken dock. Mailly är nog ändå min favorit av Bereches årgångar om man inte räknar in Une. Dracks öppet så då blir så klart eken och pinoten än tydligare... Vi diskuterade vad man tar Bereche på och om det finnns någon markör men vi kom inte på någon. Att gissa ekade odlare med pinot kan man lyckas med men sedan blir det svårare. Bra start men kanske hade hoppats på lite mer.

Selosse Substance deg 2020
Nu till en helblind föråkare. Även om den var kall och grumlig vilket talade för ett ofiltrerat odlarvin så var det för mig självklart Selosse redan på näsan. Tokekad blommig och oxiderad stil talar sitt tydliga språk. Mörk och kraftig med lång längd gjorde att jag backade upp med VV. Visst är det gott men i ärlighetens namn hade den här lite bitter ekplanka i smaken och den här flaskan hade jag hellre druckit några år tidigare. Men alltid gott med Selosse och kul start!

Visa bifogad bild 36581

Därefter till själva huvudprovningen.

Krug 1996
Wow! Kändes som Krug direkt. Hårt rostat bröd med smör samt hasselnötter tillsmamman med oxbuljong, ek, ox och ett uns krut gör att det för mig bara kan vara Krug eller möjligtvis Heidsieck i sina bästa stunder. Fylller på i munnnen med ett avslut av lite svampstuvning och lång längd tillsammans med hög syra. Ett fantasktiskt vin och lika bra som tidigare 96or (föruom en svagare) som jag poppat. Gissade Krug 98 men allt talade egentligen för 96 eller möjligtvis 95.

Behövdes egentligen inget mer vin efter den starten och blir inte så mycket bättre än så här. Årets vin kanske?

Charles Heidsieck 1982
Smygkork eller bara källare? Hade inte så mycket mer på doften men jag har lärt mig att använda eufemismen "välstädad käller" så blir det mer aptltligt. Kändes även lite preoxad och i matig stil vilket gjorde att jag gissade korklagrat vin, typ CdG 1990. Hade dock lite frächör i munnen och gillar man moget så var det klart drickbart men en klar besvikelse med tanke på vad det borde presterat.

William Deutz Rosé 1999
Mitt eget bidrag och hade inte räknat med att ha det yngsta vinet i flajten.:ängel: Klart charmigast och flirtigast av alla viner med hög klunkabilitet. Ingen större längd eller komplexitet jämfört med övriga viner men med mogna jordgubbar och vit choklad i fin mogen balanserad stil gjorde vinet inte bort sig och fick även någon röst.

Henriot CdE 1998
Märkligaste och spretigaste vinet. Fick först instaodlarvibbar med för lite svavel på grund av grönörtiga och preoxade dofter. Smaken var mer klassisk och ren med viss mognad vilket gjorde det närmast omöjligt att gissa. Tror jag gissade hus med lite mognad.

Hade tidigare önskat det här vinet från en vinlista men blivit nedröstad så väldigt kul att få det blint. De som röstade bort denna tidigare hade rätt även om vinet fick några röster. Mitt sämsta vin för kvällen.

Bille Grande Cuvée 1996
I början mest syra men med lite luft växte vinet till sig ordentligt. Mogen ton av honung, kola samt ett uns fikon och svamp. Rejäl markerad syra som ändå bärs upp av kroppen.

Flaskbringaren pustade och stonkade ordentligt när flaskan skulle öppnas och utan plopp talade det för att det kunde vara en Salon. Jag uteslöt inte det efter att ha smakat förutom att det var alldeles för bra för det...

Bille är tillsammans med Roederer mina absoluta favoritproducenter i den korrekta stilrena husskolan och detta är första gången jag dricker GC 96 helblint eftersom det brukar vara jag själv som bjuder på det. Tyvärr är det inte bara snobberit att hävda att det här är Billes bästa vin och att det är obergripligt att de slutat med det.

Ska bli intressant att testa magnumen med @magnum i år.:cool:

Min ranking:
  1. Krug 96
  2. GC 96
  3. William 99
  4. Heidsieck 82
  5. CdE 98
Har inte full koll på gruppens ranking men tror Krug och GC var topp två för de flesta.

Efter detta bjöd @Jos på årets bästa vita som jag på samma sätt som Krugen ramlade baklänges av. Tack!:kyss:

Efter mat och vitt beställdes det in en Krug GC (14-bas) medan jag var ifrån bordet. Vet inte om jag hade kunnat påverka gruppen att ta in något annat. Men nu blev det tydligt hur svårt det kan vara för en ungtupp att matcha mogna viner i toppklass. Jag fick i ärlighetens namn inte mycket Krugkänsla även om det var öppet och för mig kändes flaskan i sammanhanget som en BdB. Mina får ligga några år till i källaren.

Nu hade de flesta börjat ta sig hemåt men några tappra avlutade med en Egly Rosé som kändes som ett bra socialt avslut på en underbar sittning. På vägen hem blev det mer glass och jag somnade direkt på hotellrummet och vaknade upp och noterade att skorna stod i badrummet vilket talar för att jag hade mutlitaskat in i det sista.

För att komma igång dagen efter blev det brunch på Berns med efterföljande matkoma och en bekväm tågresa hem i halsovandes skick. Värt en resa som guiden säger!
Måste säga jag uppskattar din inlevelserika berättelse om din horibla Sthlm upplevelse 😅

Vera Wind

In vini veritas?
Drack en flaska 2017 De Sousa Grand Cru Mycorhize igår, degorgerad 2020.
Väldigt trevlig bekantskap, som först kändes lite blyg, men blommade ut mid-palate. Mogna äpplen, brioche, citrus och honung. Krämig och energisk på samma gång. Väldigt pigga bubblor. Känns ändå på något vis äldre än den är. Härlig eftersmak. 92-94 p.

Per Stade

Lege artis
Fick hem 2014 La Grande Année Rosé och tänkte fira våren, Valborg och Tjabo.
Tog en bild innan jag provade. En så fantastisk färg, brons.
Doften hade känts lite ovanlig vid öppnandet och första sniffen i glaset: gammal källare.
Det är inte så många gånger, som jag fått korkskadat vin, och aldrig förut champagne. Förmodligen har jag haft tur men inte idag.
IMG_2743.jpeg

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Varför i hela Helsingland är det inte fängelsestraff för champagneproducenter som envisas med att buteljera i klara buteljer?
Jag tänkte fira H.M Konungen samt att jag fått nytt jobb.
Men! Tji fick jag. Nu luktar hela bostaden av Brieost av billigaste EPA-sort.
Visa bifogad bild 36609
Fick hem 2014 La Grande Année Rosé och tänkte fira våren, Valborg och Tjabo.
Tog en bild innan jag provade. En så fantastisk färg, brons.
Doften hade känts lite ovanlig vid öppnandet och första sniffen i glaset: gammal källare.
Det är inte så många gånger, som jag fått korkskadat vin, och aldrig förut champagne. Förmodligen har jag haft tur men inte idag.
Visa bifogad bild 36612
Aj då. Verkar varit en rotdag eller möjligen en bladdag igår. 🧐🧙🏻‍♂️
Någon som slarvat med sina kohorn i månsken med största sannolikhet.

Wintermute

Medlem
Två år och åtta månader senare. Det här är en Philipsonwine.com-flaska. Koncentrerad och lång. Nyöppnad är det citron, grapefrukt, äppeljuice och lite brödighet. En halvtimme senare är börjar det komma mandarin och tropsika frukter (Ananas? Persika? Mango?). Idag säger jag 91p. Det känns bra att det finns några kvar i lådan.

*Delamotte 2008*
Knappt två år till. Mer toner av begynnande mognad. Lite karamelliserat socker och äppelmos. Knasbra.

Attachments

• 20260502_202335.jpg
    20260502_202335.jpg
    46,5 KB · Visningar: 46

LeChat

Medlem
IMG_0179.jpeg

Damien Hugot Rose Extra Brut
(Basårgång 2018, deg. maj -22)

Har druckit Damien Hugots roséchampagne i många årgångar. Fantastiska, och gjorda i en stil där jag tycker att de haft mycket gemensamt med topproducenter som t.ex LR, CH, Henriot för att nämna några.

Har däremot inte tidigare tyckt att den haft någon nämnvärd karaktär av varken ek eller odlare. Förrän nu. I denna känner jag tydliga likheter med Chartogne-Taillet och jag tycker även att jag upplever ek men mig veterligen så är det ståltank som används (?).

Men att addera kartongenvibbar till en redan utomordentligt god roséchampagne, det är inte dumt. Det gillas!

Toppen