Var ovetandes inbokad på en provning i Stockholm men eftersom jag hade ärenden att utföra så passade det ändå utmärkt. Började dagen med att bli hustlad som en riktig turist och betalade 700 pix för en taxi mellan centralen och Norra Stationsgatan.

Eftersom jag bråkar tillräckligt i jobbet så kunde jag i stället skratta åt mig själv och att jag fick numret ifall jag ville åka mer i framtiden!
Efter lite annat så blev det lunch med
@Thirsty på Portal som har en trevlig vinlista men det tråkiga gubbförståndet slog in så det blev bara en öl vilket nog var förståndigt ändå...
Därefter var planen att ta en öl i solen på mitt hotells takterrass men vilken obehaglig överraskning vi fick när det visade sig att "hotellet" inte hade vare sig minibar eller serveringstillstånd. Borde komma ett EU-direktiv om att hotell måste ha en bar.

I stället gick vi förbi ett bageri och grundade med socker och fett inför kvällen. När vi väl kom fram fick vi även provsmaka en massa glass vilket innebar att vi var helnyktra när första flaskan poppades.
Bereche Ay 2015
Klassisk ek med kraftig äpplemustig doft och smak. Drog åt det lite bittra hållet i smaken dock. Mailly är nog ändå min favorit av Bereches årgångar om man inte räknar in Une. Dracks öppet så då blir så klart eken och pinoten än tydligare... Vi diskuterade vad man tar Bereche på och om det finnns någon markör men vi kom inte på någon. Att gissa ekade odlare med pinot kan man lyckas med men sedan blir det svårare. Bra start men kanske hade hoppats på lite mer.
Selosse Substance deg 2020
Nu till en helblind föråkare. Även om den var kall och grumlig vilket talade för ett ofiltrerat odlarvin så var det för mig självklart Selosse redan på näsan. Tokekad blommig och oxiderad stil talar sitt tydliga språk. Mörk och kraftig med lång längd gjorde att jag backade upp med VV. Visst är det gott men i ärlighetens namn hade den här lite bitter ekplanka i smaken och den här flaskan hade jag hellre druckit några år tidigare. Men alltid gott med Selosse och kul start!
Visa bifogad bild 36581
Därefter till själva huvudprovningen.
Krug 1996
Wow! Kändes som Krug direkt. Hårt rostat bröd med smör samt hasselnötter tillsmamman med oxbuljong, ek, ox och ett uns krut gör att det för mig bara kan vara Krug eller möjligtvis Heidsieck i sina bästa stunder. Fylller på i munnnen med ett avslut av lite svampstuvning och lång längd tillsammans med hög syra. Ett fantasktiskt vin och lika bra som tidigare 96or (föruom en svagare) som jag poppat. Gissade Krug 98 men allt talade egentligen för 96 eller möjligtvis 95.
Behövdes egentligen inget mer vin efter den starten och blir inte så mycket bättre än så här. Årets vin kanske?
Charles Heidsieck 1982
Smygkork eller bara källare? Hade inte så mycket mer på doften men jag har lärt mig att använda eufemismen "välstädad käller" så blir det mer aptltligt. Kändes även lite preoxad och i matig stil vilket gjorde att jag gissade korklagrat vin, typ CdG 1990. Hade dock lite frächör i munnen och gillar man moget så var det klart drickbart men en klar besvikelse med tanke på vad det borde presterat.
William Deutz Rosé 1999
Mitt eget bidrag och hade inte räknat med att ha det yngsta vinet i flajten.

Klart charmigast och flirtigast av alla viner med hög klunkabilitet. Ingen större längd eller komplexitet jämfört med övriga viner men med mogna jordgubbar och vit choklad i fin mogen balanserad stil gjorde vinet inte bort sig och fick även någon röst.
Henriot CdE 1998
Märkligaste och spretigaste vinet. Fick först instaodlarvibbar med för lite svavel på grund av grönörtiga och preoxade dofter. Smaken var mer klassisk och ren med viss mognad vilket gjorde det närmast omöjligt att gissa. Tror jag gissade hus med lite mognad.
Hade tidigare önskat det här vinet från en vinlista men blivit nedröstad så väldigt kul att få det blint. De som röstade bort denna tidigare hade rätt även om vinet fick några röster. Mitt sämsta vin för kvällen.
Bille Grande Cuvée 1996
I början mest syra men med lite luft växte vinet till sig ordentligt. Mogen ton av honung, kola samt ett uns fikon och svamp. Rejäl markerad syra som ändå bärs upp av kroppen.
Flaskbringaren pustade och stonkade ordentligt när flaskan skulle öppnas och utan plopp talade det för att det kunde vara en Salon. Jag uteslöt inte det efter att ha smakat förutom att det var alldeles för bra för det...
Bille är tillsammans med Roederer mina absoluta favoritproducenter i den korrekta stilrena husskolan och detta är första gången jag dricker GC 96 helblint eftersom det brukar vara jag själv som bjuder på det. Tyvärr är det inte bara snobberit att hävda att det här är Billes bästa vin och att det är obergripligt att de slutat med det.
Ska bli intressant att testa magnumen med
@magnum i år.
Min ranking:
- Krug 96
- GC 96
- William 99
- Heidsieck 82
- CdE 98
Har inte full koll på gruppens ranking men tror Krug och GC var topp två för de flesta.
Efter detta bjöd
@Jos på årets bästa vita som jag på samma sätt som Krugen ramlade baklänges av. Tack!
Efter mat och vitt beställdes det in en
Krug GC (14-bas) medan jag var ifrån bordet. Vet inte om jag hade kunnat påverka gruppen att ta in något annat. Men nu blev det tydligt hur svårt det kan vara för en ungtupp att matcha mogna viner i toppklass. Jag fick i ärlighetens namn inte mycket Krugkänsla även om det var öppet och för mig kändes flaskan i sammanhanget som en BdB. Mina får ligga några år till i källaren.
Nu hade de flesta börjat ta sig hemåt men några tappra avlutade med en
Egly Rosé som kändes som ett bra socialt avslut på en underbar sittning. På vägen hem blev det mer glass och jag somnade direkt på hotellrummet och vaknade upp och noterade att skorna stod i badrummet vilket talar för att jag hade mutlitaskat in i det sista.
För att komma igång dagen efter blev det brunch på Berns med efterföljande matkoma och en bekväm tågresa hem i halsovandes skick. Värt en resa som guiden säger!