Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Foley

Medlem
Henri Giraud PR19/90
N: Grädde, nougat, mogen frukt och en aning vanilj.
M: Vanilj, bricohe, karamell, mjuk och len i munnen trots stabil syra. Lång och härlig eftersmak.

Skulle kunna serveras istället för en efterrätt! Första gången jag testar en PR och kommer se till att det inte blir den sista...

Visa bifogad bild 36397
Hur får man tag på denna?

Efter en påskhelg i stugan blev det för min del en oplanerad provning på Eriksberg tillsammans med @Crist(al)ian 77 , @feskhandlarn , @chambertin och @LarsW .

Har sagt det förut, men säger det igen – föråkaregrejen har spårat ur. Det räckte inte med en flarra, utan fyra – av hög kvalitet dessutom. Man måste ju ändå gilla urspårningar. 😂

0.jpg

- Vit rioja i form av Faustino 1 Gran Reserva 2020. Supersmarrig med lagom oxidation.
- En halv flarra Heidsieck Rosé 19-bas och deg 24 jag fick med mig från stugan. Fin doft, men kanske lite blek i smaken denna gång.
- Egly-Ouriet Les Crayéres 18-bas. Purung, utplockad på plats i höstas, men ack så god. Bra pinot-driv.
- De Sousa Caudalies Le Mesnil 2012. Stört bra. Caudalies är alltid på topp, men den här var ett snäpp extra. Hade vunnit provningen, om den varit med.

Så, över till blind-provningen då:

tempImagekRWLyK.jpg

R&L Legras Mont-Aigu 2018
Mycket vinös med vit Bourgogne på näsan. Krämig och med viss sötma. Ung. Tyckte den levererade riktigt bra, även om sällskapet inte riktigt höll med.

Agrapart Avize Atoma P22
Min flarra som inhandlades på Vinmonopolet dagen innan i brist på annat. Ung såklart, men ändå med bra kropp och balans. Grillad citron, lite kolasnöre, viss ek, vinös. Avsaknaden av dosage märktes inte. 50% 2022, 50% perpetual reserve. Riktigt snygg, den har framtiden för sig.

Bernard Hatté & Fils Brut 2004
Nu är vi tydligt inne på de mogna vinerna. Vanilj, viss ek, gul frukt och ganska krallig.

Moët & Chandon 2002
Ah, så bra. Fin mognad och alla Dompa-markörer på plats, vilket merparten också gissade på. Detta är beviset på att man kan köpa bra vintage, gömma och glömma och plötsligt sitta där med något som lurar upp en på prestige-läktaren.

Moët vann klart. I övrigt väldigt jämnt med bara nån enstaka poängs skillnad mellan plats 2–4.

Det hela avrundades med en vit portugis och en Ch. Clinet 2012 som var toppen. Ja just det, en Selosse Rosé och Jules Brochet Prémice blev det också.

Skönt att arbetsveckan är här…

Last edited:

Jona A

Medlem
Tycker Winescout har bra grejer och det är kul att se när någon satsar och lyckas.

Men jag tycker de är ganska skrytiga och det blir väldigt mycket på Instagram.
Både på privata konton och bolagets sida.
Det blir ofta story på story med olika låtar hela tiden och för mig blir det lite för mycket.

Så jag väljer att köpa mina flaskor på andra sätt då jag har svårt för det.

Det är bara vad jag tycker och jag önskar dem all lycka med bolaget.
Men till slut blev det för mycket så jag slutade följa dem.

Har hört samma från andra vinimportörer som också tycker det och bara klickar vidare på deras stories.

LeChat

Medlem
IMG_0112.jpeg

2012 Damien Hugot Blanc de Blancs Vieilles Vignes (deg. mars 2018)

Drack denna senast i december 2023. Nu, 2,5 år senare har den verkligen utvecklats.

Odlarkaraktären är subtil med något förföriskt blommigt och är mycket elegant ekad. Känns som att den peakar nu med bl.a. mogen citron, rostade hasselnötter, honung, smör, svamp och en lätt sherryton.
Lovely! ♥️

Toppen