Efter en påskhelg i stugan blev det för min del en oplanerad provning på Eriksberg tillsammans med
@Crist(al)ian 77 ,
@feskhandlarn ,
@chambertin och
@LarsW .
Har sagt det förut, men säger det igen – föråkaregrejen har spårat ur. Det räckte inte med en flarra, utan fyra – av hög kvalitet dessutom. Man måste ju ändå gilla urspårningar.
- Vit rioja i form av
Faustino 1 Gran Reserva 2020. Supersmarrig med lagom oxidation.
- En halv flarra
Heidsieck Rosé 19-bas och deg 24 jag fick med mig från stugan. Fin doft, men kanske lite blek i smaken denna gång.
-
Egly-Ouriet Les Crayéres 18-bas. Purung, utplockad på plats i höstas, men ack så god. Bra pinot-driv.
-
De Sousa Caudalies Le Mesnil 2012. Stört bra. Caudalies är alltid på topp, men den här var ett snäpp extra. Hade vunnit provningen, om den varit med.
Så, över till blind-provningen då:
R&L Legras Mont-Aigu 2018
Mycket vinös med vit Bourgogne på näsan. Krämig och med viss sötma. Ung. Tyckte den levererade riktigt bra, även om sällskapet inte riktigt höll med.
Agrapart Avize Atoma P22
Min flarra som inhandlades på Vinmonopolet dagen innan i brist på annat. Ung såklart, men ändå med bra kropp och balans. Grillad citron, lite kolasnöre, viss ek, vinös. Avsaknaden av dosage märktes inte. 50% 2022, 50% perpetual reserve. Riktigt snygg, den har framtiden för sig.
Bernard Hatté & Fils Brut 2004
Nu är vi tydligt inne på de mogna vinerna. Vanilj, viss ek, gul frukt och ganska krallig.
Moët & Chandon 2002
Ah, så bra. Fin mognad och alla Dompa-markörer på plats, vilket merparten också gissade på. Detta är beviset på att man kan köpa bra vintage, gömma och glömma och plötsligt sitta där med något som lurar upp en på prestige-läktaren.
Moët vann klart. I övrigt väldigt jämnt med bara nån enstaka poängs skillnad mellan plats 2–4.
Det hela avrundades med en vit portugis och en Ch. Clinet 2012 som var toppen. Ja just det, en Selosse Rosé och Jules Brochet Prémice blev det också.
Skönt att arbetsveckan är här…