This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Thaifläsk?Visa bifogad bild 36568
Georges Descombes Brouilly Vieilles Vignes 2024
Leveransen från Caviste kom igår och jag kunde inte hålla mig borta ens 24 timmar innan jag blev sugen på ett smakprov. Hälldes upp kylt i Riedel Veritas Old World Pinot Noir och dracks till thailändskt fläsk. Fint och bärigt med lätta tanniner och en känsla av grusstig. Min oro kring årgången lugnade sig. Det här var bra!
Laab moo. Finhackat fläsk eller fläskfärs som steks och blandas med fisksås, lime, chili, lök, örter, och rostat ris som man mortlar till pulver. Drog ner lite på hettan för att få ihop det med vinet!Thaifläsk?
Är det ens gris eller... Man kan tänka sig en hel del mindre pk företeelser... Sötsurt? Chilihetta?Jordnötssås?
Självklart utgår jag från att det var snorgott, men är mycket nyfiken...
Visa bifogad bild 36526
Kabinettreflektioner en måndag i april…
Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett 2021
Solo hemma passade jag på att öppna något i en vinstil som sambon inte direkt uppskattar (senast vi drack kabinett till maten ville hon ha ”vanligt” vin efter). Dracks över två dagar, söndagen till svensk husman och måndag till thaimat.
Jag ska inte säga att jag har ett okomplicerat förhållande till kabinett. Jag har både blivit besviken och känt att jag hellre dricker en ”torr” riesling, men också blivit förförd (som av JJ Prüm på Ekstedt). Någonstans landar jag dock i att det är Mosel som gäller för mig om jag ska dricka kabinett. Jag behöver den här sylvassa syran om jag ska uppskatta sötman som finns i vinet, och som finns i just detta vin. Får jag inte den hamnar jag någonstans i något mellanläge där jag hellre dricker en torr riesling eller en söt.
I just denna flaska hittar jag hem. Syra och sötma som sagt, och en härlig blandning av citrus, äpple och honungstoner. Kabinett kanske inte någonsin kommer att bli en favoritstil, men får jag avnjuta Willi Schaefer är jag mer än nöjd.
Jag drack den själv förra året och tyckte då att den var jättebra, med mycket blommor och apelsinskal i doften. Mina noter stämmer bra med dina. Vad tror du skulle bli bättre med ett år till (jag har en i vinkylen som lockar och pockar)?Visa bifogad bild 36586
2019 Giuseppe Rinaldi Langhe Nebbiolo
Decanted 1 h prior to tasting. Red fruit, orange peel, flowers. Very perfumed and expressive on the nose. A lighter frame in the mouth, with modest tannins, and a slight bitterness matches the fruit in an appealing way. Quite serious for a LN. Could use another year.
92 p
Famlade med just denna vinkällaren i lördags men valet gick på Conca 2017 istället. Återkommer med noter.Visa bifogad bild 36587
2016 Fratelli Revello Barolo Vigna Gattera: Mörk choklad, hallon-och lakritsbåtar, tobak, läder, körsbär, hallon, timjan och lavendel. Bra syra, maffig frukt och tanninerna är redan på plats. 15 % alkohol är snarare en fördel än en nackdel. Otroligt bra! 95p
Kanske att den skulle kunna öppna upp sig lite till. Men det är hårfint, och kan säkert lika gärna åstadkommas med en karaff. Kul att du har en flaska!Jag drack den själv förra året och tyckte då att den var jättebra, med mycket blommor och apelsinskal i doften. Mina noter stämmer bra med dina. Vad tror du skulle bli bättre med ett år till (jag har en i vinkylen som lockar och pockar)?