Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Screenshot_20260426-030648.png

Spännande att detta gick att ladda upp, barasådär...

Attachments

• Screenshot_20260426-030648.png
    Screenshot_20260426-030648.png
    36,8 KB · Visningar: 18
Last edited:

StefanAkiko

PXL_20260425_175924511.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg

Efter lååååång väntan!

Please behold!

Kvällens tempranillo-baserade viner som avnjöts till några av de sista episoderna av Everwood's sista säsong.

PXL_20260425_175938292.PORTRAIT.jpg

...trots flera försök, går det INTE att ladda upp dessa bilder från min Google Pixel Phone till mina senaste smaknoter. Det bara stannar och dör. Det är mörkt och förfärligt...

StefanAkiko

Visa bifogad bild 36568
Georges Descombes Brouilly Vieilles Vignes 2024

Leveransen från Caviste kom igår och jag kunde inte hålla mig borta ens 24 timmar innan jag blev sugen på ett smakprov. Hälldes upp kylt i Riedel Veritas Old World Pinot Noir och dracks till thailändskt fläsk. Fint och bärigt med lätta tanniner och en känsla av grusstig. Min oro kring årgången lugnade sig. Det här var bra!
Thaifläsk?
Är det ens gris eller... Man kan tänka sig en hel del mindre pk företeelser... Sötsurt? Chilihetta? 🌶️ Jordnötssås?

Självklart utgår jag från att det var snorgott, men är mycket nyfiken...

Botri

Medlem
Thaifläsk?
Är det ens gris eller... Man kan tänka sig en hel del mindre pk företeelser... Sötsurt? Chilihetta? 🌶️ Jordnötssås?

Självklart utgår jag från att det var snorgott, men är mycket nyfiken...
Laab moo. Finhackat fläsk eller fläskfärs som steks och blandas med fisksås, lime, chili, lök, örter, och rostat ris som man mortlar till pulver. Drog ner lite på hettan för att få ihop det med vinet!

Vingubben

Medlem
Visa bifogad bild 36526
Kabinettreflektioner en måndag i april…

Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett 2021

Solo hemma passade jag på att öppna något i en vinstil som sambon inte direkt uppskattar (senast vi drack kabinett till maten ville hon ha ”vanligt” vin efter). Dracks över två dagar, söndagen till svensk husman och måndag till thaimat.

Jag ska inte säga att jag har ett okomplicerat förhållande till kabinett. Jag har både blivit besviken och känt att jag hellre dricker en ”torr” riesling, men också blivit förförd (som av JJ Prüm på Ekstedt). Någonstans landar jag dock i att det är Mosel som gäller för mig om jag ska dricka kabinett. Jag behöver den här sylvassa syran om jag ska uppskatta sötman som finns i vinet, och som finns i just detta vin. Får jag inte den hamnar jag någonstans i något mellanläge där jag hellre dricker en torr riesling eller en söt.

I just denna flaska hittar jag hem. Syra och sötma som sagt, och en härlig blandning av citrus, äpple och honungstoner. Kabinett kanske inte någonsin kommer att bli en favoritstil, men får jag avnjuta Willi Schaefer är jag mer än nöjd.
IMG_6954.jpeg

Fick lite feeling när jag läste ditt inlägg och hade en 2017 på en armlängds avstånd. Drack ett glas till vit sparris acompanjerad av en hollandaise med en knivsudd cayennepeppar och det blev en trivsam combo, men njöt mest av vinet när det dracks på egen hand. Kändes fortfarande purungt så ytterligare 5-10 år kommer nog att göra underverk. Någonstans 90-92 poäng med lite mer att ge.

IMG_9363.jpeg

Var på roadtrip till Kinna för att handla lite Kasthallmattor. Som alla vet blir man både hungrig och törstig av det, så vad passar väl bättre än att svänga förbi Borås och Åsbogatan 1 för lunch när man ändå är ”i närheten”?

Hittade Chateau Rayas ’12 för en femma på listan och då vi inte provat denna enhörning tidigare fick det bli lyxlunch med råbiff, pesto genovese och polpette till.

För mig är doften nästan den viktigaste egenskapen hos ett vin, är den bra kan jag sitta och lukta länge. Här var den fantastisk. Jordgubbar mixade med körsbär, vit aska och en nypa kryddor i en intensiv, men fräsch och ren doft. Stilen är nästintill unik, tror det närmaste jag stött på den tidigare är hos småsyskonen – des Tours-vinerna. Sniff-sniff.

Efter en klunk fortsatte det på samma tema med smaker i dess renaste form, lager efter lager. Elegant men också ungdomligt energisk och otroligt snygg. Komplex? Japp. Lång? Absolut. Kan jag dricka det igen? Okej då…

Stilistiskt känns den igen från des Tours-cuvéerna, även om allt här är ett snäpp bättre. Men i sammanhanget får man säga att småsyskonen är riktigt bra bang for the buck, även om de inte är druvrena grenache-viner.

Summa summarum 95-96p. Årets bästa vin hittills. Till och med 19-åringen studsade till med ett ”Oj, det var ett gott vin!”.

Just det, maten var också kanon. Rekommenderar ett besök.

Last edited:

KimHartman

Medlem
IMG_4335.jpeg

2019 Giuseppe Rinaldi Langhe Nebbiolo
Decanted 1 h prior to tasting. Red fruit, orange peel, flowers. Very perfumed and expressive on the nose. A lighter frame in the mouth, with modest tannins, and a slight bitterness matches the fruit in an appealing way. Quite serious for a LN. Could use another year.
92 p

MartinBz

Medlem
Visa bifogad bild 36586

2019 Giuseppe Rinaldi Langhe Nebbiolo
Decanted 1 h prior to tasting. Red fruit, orange peel, flowers. Very perfumed and expressive on the nose. A lighter frame in the mouth, with modest tannins, and a slight bitterness matches the fruit in an appealing way. Quite serious for a LN. Could use another year.
92 p
Jag drack den själv förra året och tyckte då att den var jättebra, med mycket blommor och apelsinskal i doften. Mina noter stämmer bra med dina. Vad tror du skulle bli bättre med ett år till (jag har en i vinkylen som lockar och pockar)?

pinoten

Medlem
Helgens viner. Igår röd Bourgogne till Boeuf Bourguignon, idag Chablis till torskrygg.

1777227555504.jpeg
1777227545054.jpeg

Louis Jadot Domaine des Heritiers En Caradeux Clos de la Croix de Pierre 2018
Sista av tre. Inte så krallig som jag förväntar mig av en Pernand-Vergelesses, relativt tunn frukt och kropp. Visserligen gott men ändå. I smaken hittar man som vanligt i fruktväg körsbär, hallon och jordgubbar. Jag skulle säga att hallon tar lead. Jordigt och höstskog, bra integrerade tanniner, eken kommer fram vid sörpling men märks inte så mycket annars. Bra syra och medellång finish.

Domaine Guy Robin et fils Chablis Vielles Vignes 2022
En av mina vardagsfavoriter vad gäller village-Chablis. Citron, äpple, honung, stenfrukt och vita blommor, bra syra och tydlig mineralitet. 2022 lyser igenom med lite fylligare kropp. Har en kvar sen får jag börja knapra på 2023 vilket är sista årgången.

JonasBo

Medlem
Visa bifogad bild 36587
2016 Fratelli Revello Barolo Vigna Gattera: Mörk choklad, hallon-och lakritsbåtar, tobak, läder, körsbär, hallon, timjan och lavendel. Bra syra, maffig frukt och tanninerna är redan på plats. 15 % alkohol är snarare en fördel än en nackdel. Otroligt bra! 95p
Famlade med just denna vinkällaren i lördags men valet gick på Conca 2017 istället. Återkommer med noter.

KimHartman

Medlem
Jag drack den själv förra året och tyckte då att den var jättebra, med mycket blommor och apelsinskal i doften. Mina noter stämmer bra med dina. Vad tror du skulle bli bättre med ett år till (jag har en i vinkylen som lockar och pockar)?
Kanske att den skulle kunna öppna upp sig lite till. Men det är hårfint, och kan säkert lika gärna åstadkommas med en karaff. Kul att du har en flaska!

Firar morsan och bjuder på middag. Jag är ingen champagne-fantast och skall nog inte bedöma Palmer & Co Vintage 2016. Sortimentet på lokala bolaget är inte enormt. Flaskan ger inga större intryck på mej, skulle nog köpt den vanliga Bollinger NV istället (85 p). Baconchips från Mustiga Mauri med dip av smetana och regnbågsrom.

Nästa vin är däremot home-run för alla runt bordet. Chapoutier Ermitage l’Oree Blanc 2008. Fräschheten, strukturen, balansen. Lite lätt tropiskt, en aning mint, rostade mandlar på en bakgata i Paris, stora syror som fyller kropp och sinne. Ett stort vin (95 p). 2008 var en katastrof för röda Rhone-viner, men uppenbarligen inte för vita. Känns ganska perfekt moget nu, helt utan oxidation men utvecklat. Vi dricker till saffransrisotto med havskräftor, och kombon är helt perfekt.

Till citron/passionsfruktstårtan öppnar jag ett vin som svek mej förra gången. JJ Prüm Wehlener Sonnenuhr Auslese 2013.
Jag vidhåller att detta är inte den bästa versionen av detta vin. Nu fick den en brutalt söt efterrätt att jobba med men framstår ändå som för söt. Pratar vi 200 g per liter här? Jag har druckit himmelska auslese från Prüm, men detta är inte en av dem. Jag gav 2006:an 96 poäng en gång i tiden, denna är inte över 90 poäng hos mej

IMG_6164.jpeg

Last edited:
Toppen