Skaggs
Medlem
Tack för fina noter, riktigt bra dag och kul bonus!BYOB i Simrishamn!
Välkomstbubbel
#0 NV Laherte Frères Petit Meslier Champagne Extra Brut
Expressiv, fruktig, citron, snusklubba, något charmigt ”smutsigt” i bakgrunden. I munnen är det fin mousse med smak av grillad citron, de gröna och gula ”fruit drops”-godisarna barndomens metallburk. Hög syra, bra längd, allt sitter på sin plats. Svinbra, och väldigt klunkbart – men också lite endimensionell. 91+p.
Krävdes ett helt gäng gissningar runt bordet innan vi hittade till en 100 % petit meslier. Kul vin! Deg. 2020.
Flight 1:
Visa bifogad bild 36521
#1 2015 Charles Dufour Champagne Blanc de Blancs "Avalon" Brut Nature
Expressiv, en hel del lakrits, tropisk frukt, gula äpplen, viss grönhet (positiv sådan). Någon nämnd ”kiwi” och det är ganska spot-on. I munnen är det grillad citron, koncentrerad tropisk frukt (lite som välkomstbubblet, men inte lika godisaktigt). Bra avslut. Ganska torr. 92+p, och min favorit i flighten.
Trodde att det var ytterligare en 100 % petit meslier! Deg 2018.
#2 NV Jacquesson & Fils Champagne Cuvée No. 740 Dégorgement Tardif
Betydligt mer försiktig i doften än föregående, gräddig/laktisk, gröna äpplen, bakverk, nougat. Hög syra, gräddig och fortsatt äpplig i smaken, men med begynnande mognadsmarkörer som nougat. Elegant intryck. Faller på att den är lite fadd i avslutet. 91p.
En av mina favoriter, dessutom med 2012 som basårgång (deg 21). Var inte i närheten att pricka den här, trots generösa ledtrådar!
#3 2015 Georges Remy Champagne Grand Cru Mont de Tauxières
Lite skum initialt, kryddig (torra, mörka odefinierade kryddor), ljusrostat kaffe, viss grönhet, smörkola. Hög syra, märkbart strävt. Bra längd med angenämt beskt avslut. Intressant bubbel, som krävde lite uppmärksamhet. 91p.
Inga bra gissningar på den här. Förvånad vid avtäckning; drack den för ett par år sedan och då var den superbra. Jag var dock kanske onödigt hård mot den – den fick flest röster och vann flighten.
#4 2009 Roger Pouillon et Fils Champagne Premier Cru Brut Les Blanchiens
Expressiv, lite svamp (fast inte från burk), bokna äpplen, jord, kaffe, rostade nötter. Smakar i princip som det doftar, med lite uttorkad frukt med i mixen. Med tid i glaset kommer även lite brynt smör i avslutet. Bra syra, lite sträv, lite (för?) torr. Bra mognad. 92p.
Mitt vin. Deg 2016. Knepig årgång, 2009. Vet aldrig riktigt vad man får! Gissningar låg på 2002.
Flight 3, dags för vitt:
Visa bifogad bild 36522
#5 2001 Wegeler Bernkasteler Doctor Riesling Spätlese
Solklar rieslingdoft, extremt expressiv och vidöppen, saffran, (smutsig!) honung, inlagd citron. Koncentrerad och fruktig, med högar av söt citrus. Tydlig sötma, hög syra, allt i fin balans. Långt avslut. Supertrevligt. 93p.
Gissade tysk auslese-riesling från 2002. Storfavorit runt bordet och kammade lätt hem flighten (men inte för mig!).
#6 2019 André Perret Condrieu Chery
Även här ett expressivt och vidöppet intryck, främst med päron, melon och blommor. Fyllig och fet, med tung frukt (melon, päron). Ganska låg syra? Väldigt långt avslut, med viss angenäm beska men med en inte riktigt lika angenäm eldighet. 91+p.
Skrev inte ner några gissningar, men vill minnas att ursprunget var ganska tydligt. Knepig appellation för min del, det är bra men den låga syran besvärar mig.
#7 2022 Clos du Jas Lirac L'Aspre
Här kom något helt annat! Aprikos, nötter, halm/hö, chark (salami), råbiff, kartong, köttsoppa. Låter möjligtvis som att jag beskriver något motbjudande, men så var det verkligen inte! I munnen är det uttorkade frukter, kryddigt, halm/hö-igt och aprikos. Torrt som attan, medium syra. Långt och eldigt avslut (här fungerar alkoholen (15,5 %!) bättre än i Condrieun). Extremt sympatiskt och eget vin. 94p och min favorit.
Flight 4, mer vitt:
Visa bifogad bild 36520
#8 2022 Remoissenet Père et Fils Pernand-Vergelesses Blanc
Gummi, rök, gröna äpplen, allmänt fruktigt. Hög syra men balanserat med frukten. Fin koncentration och bra avslut. Väldigt ungt men med stor potential. 91++p.
#9 2015 Domaine Gourt de Mautens (Jérôme Bressy) Vaucluse Blanc
Expressivt, päron (är päron min nya Rhône-markör?), krusbär och krusbärsmarmelad. Ligger något väldigt tungt över doften i vinet. Hög koncentration i frukten, men med en viss stramhet som väger upp. Medium syra, viss eldighet. Ett mycket bra vin, men lyfter aldrig riktigt. 92p.
#10 2001 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Viña Tondonia
Korkskadat. Mitt vin. Sorgen är enorm.
#11 2020 Domaine Gourt de Mautens (Jérôme Bressy) Vaucluse Blanc
Botrytis?! Koncentrerad frukt, godis (Kanske fruit drops igen!), nötter, cola. Mer eller mindre samma går igen i smaken. Händer väldigt mycket, och det är svårt att sätta ord på (11 viner in börjar det ju bli lite kämpigt). Expressivt och lager på lager. Det finns en tydlig restsötma som passar perfekt i helheten. Balansen är stor, vinet är stort. Det här är så jävla bra. 95p.
Sjukt kul med två Gourt de Mautens i samma flight. Märks att det är en vinmakare som gör lite som han vill; fanns få beröringspunkter mellan vinerna, åtminstone blint.
Flight 5, dags för rött:
Visa bifogad bild 36523
#12 2007 Domenico Clerico Barolo Ciabot Mentin
Syrliga bär, svartpeppar, lakrits, balsamvinäger på ett bra sätt. Fin pepprig smak, med mängder av syrliga röda bär och en väldigt trevlig ton av nypon. Syran i förgrunden, med små sandiga tanniner i bakgrunden. Fin mognad, men känns som att det finns mer kvar att ge. 92+p.
Uppenbar Barolo!
#13 2012 Château Belgrave
Cabbe-parfym! Väldigt expressivt, pennväss, tämligen örtigt utan att bli ”grönt”, mörka bär som drar igenom hela skapelsen. I munnen är det mer av samma, med tillägg av järn/blod. Närvarande tanniner, bra avslut, fin balans. Allt sitter på plats. 94p.
Bara att åka och handla av den här! Min favorit, och tog hem flighten.
#14 2018 Roagna Langhe Rosso
Även det här mycket expressivt (lyxigt med så många viner som bara hoppar ur glasen), röda bär, körsbär, körsbärslikör. Mer av samma i munnen, med tillägg av hallon. Avrundat och balanserat, känns som att det ligger i perfekt fas. Kanske något endimensionellt för att nå de riktigt höga höjderna. 93p.
Tycker ofta om kultproducenternas langhe rosso! Är inte något större fan av nebbiolo, men i sådana här uttryck är det underbart och något jag gärna skulle klunka till vardags.
#15 2020 Domaine de la Vieille Julienne Châteauneuf-du-Pape Les Hauts Lieux
Dov frukt, mörka bär, plommon, choklad. Hög koncentration! Fin frukt och kraftiga bitiga tanniner. Väldigt bra vin, med all framtid i framtiden. 92++p.
Trodde det var något med mouvedre.
Flight 6, fortsättning på rött:
Visa bifogad bild 36524
#16 2021 DuMOL Pinot Noir Finn
Körsbär, jordgubb, rabarber, lavendel. Komplext med svårbeskriven doft så här sent in i provningen. I munnen är det uppenbart lite lättare och mer elegant än tidigare (och senare!) viner. Syran är i förgrunden, tanninerna är snälla. Väldigt långt avslut. Toppenvin, med framtiden framför sig. 93+p.
Fick på jordgubbstonerna för mig att det var någon superelegant Chateauneuf! Som andrahandsgissning slängde jag ur mig pinot noir från Italien.
#17 2019 Castello dei Rampolla d'Alceo
Svår doft, doftar typ stramt, lite lakrits och malört går att skönja. I munnen är det rödbärigt, kompakt. Kraftiga tanniner och hög syra. Bra men svårt. 92+p.
#18 2022 Mollydooker Shiraz Carnival of Love
Full frontal nudity! Vanilj, lyxiga fat, viol, cassis och berg av frukt! Mer eller mindre samma i munnen. Allt sitter precis där det ska i den här maxade skapelsen. Mums! 95p.
Min favorit i flighten och vinet som tog flest röster också.
#19 2007 Clos des Papes Châteauneuf-du-Pape
Vår andra defekta flaska. Så jävla tråkigt.
Bonusvin:
#20 2010 R. López de Heredia Rioja Rosado Gran Reserva Viña Tondonia
Jag öppnade den här som avslut. Inga noter. Kanske världens bästa rosé?
(Bilderna på de röda ser bättre ut eftersom @Skaggs är upphovsperson)