StefanAkiko
Muscadet suddenly became important to me.
92-96p på så många fantastiska flaskor. Ingen bombade och alla höll sig inom så tighta ramar som 4 p?!TorsdagsBYOB, Vinminnen nr.32. Alla viner serveras blint och ett i taget.
Visa bifogad bild 36428
1996 Henriot Champagne Brut Millésimé
Fint mörkare färg, lätt mousse. Gula äpplen, bokna ditto, smutsig honung, nougat, lätt drag av (angenäm) svamp. Doftnoterna går igen i smaken. Väldigt fin och trevlig fas. Syran hänger lite utanpå, vilket får mig att tänka att det är en 96a. 93p
NV Michel Fallon Champagne Grand Cru Ozanne Blanc de Blancs (bas 2020)
Gröna äpplen, krita/kalk, citron, honung, blommigt, något grönt (tyckte det påminde väldigt mycket om l’Eclapart). I munnen finns det en viss bitterhet, strävhet och det hela ger ett något dovt intryck. Lite blyg. Öppnar upp fint med luft. Hög och angenäm syra. Behöver tid. 92+p.
Trodde det var en BdB från L’Eclapartc, kanske 2013.
Visa bifogad bild 36427
2023 Antonio de la Riva Vino de la Tierra de Cádiz San Cayetano Macharnudo
Extremt kraftig cykelslang och gummi (men blåser bort), fruktigt, bensin, lemon curd, grön bana, och en fantastisk not av blekselleri (tror aldrig jag hittat det i vin tidigare). Skiftar både en och två och fem gånger, väldigt expressivt och ibland nästan lite för mycket. I munnen är det lite tropiskt, päron, rökigt, örtigt, citronskal och det finns en utpräglad sälta. Munkänslan är fet som attan, ganska låg (medium?) syra. Sjukt spännande och märkligt vin. Kändes ungt, och kanske att den är lite kort i avslutet. 94+p.
Att det var en torr och oförstärkt palomino var det såklart ingen som gissade. Kändes som en hybrid av riesling och viognier, men samtidigt något helt eget.
2023 Georg Breuer Rüdesheimer Berg Schloßberg Riesling
Jo tropisk juice, citron, grädde, krutigt. Snyggt och stort i munnen, växer ordentligt med lager på lager även om det känns lite oförlöst. Stramt och elegant. Väldigt bra, men behöver tid. 93+p.
Trodde det var en chardonnay. Så kan det gå.
2017 Sine Qua Non Tectumque
Lite stum inledningsvis med dominerande lyxiga fat, öppnar upp till brynt smör, tropisk frukt, grädde, utpräglad salted caramel och med tid kommer en helt galen ton av jordgubb(smilkshake). Bra maffigt, med lång och gräddig eftersmak, fat och lite lakrits. Fin syra. Stort vin, men gick inte helt hem inledningsvis. Satte 93p, men justerade upp en pinne efter ett tag (men då hade jag sett etiketten, så får behålla den hårda 93an).
Gissade megachardonnay från dyr amerikan, cirka 2010.
2010 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto
Väldigt expressiv, rökigt, kött/bacon, men med fin frukt som balanserar. I munnen är det sjukt expressiv, tungt på tungan, stundtals på gränsen till extremt. Medium syra och en viss eldighet, som sitter väldigt fint i mitten av allt det maffiga vinet erbjuder. Är, relativt föregående vin, lite mer elegant lagt. Föredrog det vid poängsättning. 94p.
2001 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto
Nu snackar vi! Märkbart brunaktigt i färgen och det finns onekligen lite madeiratoner här. Rätt eller fel, så är det fantastiskt. Nötter, nougat, werthers original, farinsocker, apelsin, fantastiskt kryddigt och med lagom mycket torkad frukt. Kraftig smak, mogen absolut men fortfarande pigg. Viss sälta. Perfekt balanserad, med långt långt avslut. Lätt 96p.
Absolut en vattendelare. Kul vin! Eftersom vi serverar och avslöjar vinerna ett-och-ett så gissade jag lite skämtsamt på ”första årgången av Ex Voto”. Vilken trio av viner att få ynnesten att få prova bredvid varandra! Medtagna av samma person.
2016 Château Pape Clément Blanc
Lyxiga fat, fläder, blommigt, lätt tropiskt. Hög syra och väldigt koncentrerat och snyggt. Snyggt och elegant, och mina noter gör det inte alls rättvisa! 94+p.
Gissade vit bdx med cirka 10 år på nacken.
Visa bifogad bild 36431
2013 Daniel Gomez Jimenez Landi Vino de la Tierra de Castilla El Reventón
Lättare i färgen, väldigt “klarrött”. Hallon, körsbär, körsbärslikör/inlagda körsbär, till och med svarta vinbär. Bärigt så det förslår. I munnen är det ännu mer bär, och utan ”tyngden” från de inlagda körsbären från doften. Små, fina men närvarande tanniner. Hög syra, sjukt snyggt och elegant. 94+p.
Övertygad från start att det här var en spansk höghöjds garnacha. Kul att man kan känna igen något när man tidigare förväxlat riesling med chardonnay.
1990 Louis Jadot Corton Domaine des Héritiers Louis Jadot
Också lättare i färgen, med lite brun kant. Doftar magiskt, här är man hemma direkt! Expressivt, med allt vad som hör en toppbourgogne till. Röda bär, skog, höst och annat man brukar säga. Det är sant. Perfekt mognad och långt avslut med lager på lager. Det enda lilla jag kan klaga på är att det finns en viss ton av järn/blod i smaken, som kanske ändå är en ålderskrämpa? 96p
Trodde att det var typ en 2005a från Chambolle-någonting.
2017 Laboratorio Rupestre Vino de Mesa Ruina
Extremt expressivt, viss mogen doft, portvinsaktigt, tungfruktigt, körsbär och samma typ av liköraktiga doft som Reventon hade (fast tyngre här). Kraftigt och koncentrerat i smaken, fruktigt och med en intressant ton av enbär. Bitiga tanniner och långt torrt avslut. 94p.
Mitt vin. Presterade ungefär som jag förväntade mig. En rolig producent, som enligt utsago nu ska ha lämnat sina spanska vingårdar bakom sig.
2007 Bodega Catena Zapata Nicolás Catena Zapata
Lite dov, tung, mörkfruktig, fin doft av viol. Uttorkat, torrt, torra tanniner. Stramt och elegant. Öppnar aldrig riktigt upp. Saknar lite frukt? Mest gnäll dock, det här är riktigt bra. 93p.
2008 Ridge Monte Bello
Väldigt expressiv, fruktig, lyxiga fat, vanilj, bounty, utpräglad eukalyptus, ”tung” doft. I smaken är det örtigt, lätt röda bär, väldigt mycket cabbe. Välbalanserat och väldigt fin fas, även om det har mycket liv kvar. 94+p.
Uppenbar australienskt cab av bättre snitt. Ops.
2010 Gracia
Också väldigt expressivt, lite “wow”-känsla, tung frukt, choklad, mörka bär, körsbär (ej likör!), drag av vanilj och snygga fat. Wow-känsla även i smaken, koncentrerat och maffigt men med alla delar på exakt rätt plats. Sjukt bra! 95p.
Kändes lite mer nya världen än Bordeaux. Rolig kommentar från bordet ”det här vinet dricker inte sig självt”.
2006 Pahlmeyer Proprietary Red
Ytterligare ett megavin. Helt galet bra. Det är ju faktiskt så att man bågnar här på målsnöret, 15 viner in i kvällen. Tråkigt för noterna, men tyckte jag höll länge. 96p.
Visa bifogad bild 36429
1989 Château Coutet Barsac
Perfekt avslutning. Dessvärre utan längre noter. Extremt expressivt och extremt koncentrerat. Magisk längd. 96p.
Trodde det var en d’Yquem från svagare årgång.
Topp fem efter snittpoäng från alla runt bordet:
2006 Pahlmeyer Proprietary Red – 96,4p
1990 Louis Jadot Corton Domaine des Héritiers Louis Jadot – 96,4p
2010 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto – 96,3p
2001 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto – 95,8p
1989 Château Coutet Barsac – 95,7
Kanske dags att flaxa vingarna med lite större vingspann?
Ingen klagan, bara hopp om mer omfattande divergens. Å andra sidan, allt kanske var precis i det där underbara området. If so: suoergrattis! Har själv haft två sådana underbara tillfällen i detta liv och längtar alltid efter nästa!