Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
TorsdagsBYOB, Vinminnen nr.32. Alla viner serveras blint och ett i taget.

Visa bifogad bild 36428
1996 Henriot Champagne Brut Millésimé
Fint mörkare färg, lätt mousse. Gula äpplen, bokna ditto, smutsig honung, nougat, lätt drag av (angenäm) svamp. Doftnoterna går igen i smaken. Väldigt fin och trevlig fas. Syran hänger lite utanpå, vilket får mig att tänka att det är en 96a. 93p

NV Michel Fallon Champagne Grand Cru Ozanne Blanc de Blancs
(bas 2020)
Gröna äpplen, krita/kalk, citron, honung, blommigt, något grönt (tyckte det påminde väldigt mycket om l’Eclapart). I munnen finns det en viss bitterhet, strävhet och det hela ger ett något dovt intryck. Lite blyg. Öppnar upp fint med luft. Hög och angenäm syra. Behöver tid. 92+p.
Trodde det var en BdB från L’Eclapartc, kanske 2013.

Visa bifogad bild 36427
2023 Antonio de la Riva Vino de la Tierra de Cádiz San Cayetano Macharnudo
Extremt kraftig cykelslang och gummi (men blåser bort), fruktigt, bensin, lemon curd, grön bana, och en fantastisk not av blekselleri (tror aldrig jag hittat det i vin tidigare). Skiftar både en och två och fem gånger, väldigt expressivt och ibland nästan lite för mycket. I munnen är det lite tropiskt, päron, rökigt, örtigt, citronskal och det finns en utpräglad sälta. Munkänslan är fet som attan, ganska låg (medium?) syra. Sjukt spännande och märkligt vin. Kändes ungt, och kanske att den är lite kort i avslutet. 94+p.
Att det var en torr och oförstärkt palomino var det såklart ingen som gissade. Kändes som en hybrid av riesling och viognier, men samtidigt något helt eget.

2023 Georg Breuer Rüdesheimer Berg Schloßberg Riesling
Jo tropisk juice, citron, grädde, krutigt. Snyggt och stort i munnen, växer ordentligt med lager på lager även om det känns lite oförlöst. Stramt och elegant. Väldigt bra, men behöver tid. 93+p.
Trodde det var en chardonnay. Så kan det gå.

2017 Sine Qua Non Tectumque
Lite stum inledningsvis med dominerande lyxiga fat, öppnar upp till brynt smör, tropisk frukt, grädde, utpräglad salted caramel och med tid kommer en helt galen ton av jordgubb(smilkshake). Bra maffigt, med lång och gräddig eftersmak, fat och lite lakrits. Fin syra. Stort vin, men gick inte helt hem inledningsvis. Satte 93p, men justerade upp en pinne efter ett tag (men då hade jag sett etiketten, så får behålla den hårda 93an).
Gissade megachardonnay från dyr amerikan, cirka 2010.

2010 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto
Väldigt expressiv, rökigt, kött/bacon, men med fin frukt som balanserar. I munnen är det sjukt expressiv, tungt på tungan, stundtals på gränsen till extremt. Medium syra och en viss eldighet, som sitter väldigt fint i mitten av allt det maffiga vinet erbjuder. Är, relativt föregående vin, lite mer elegant lagt. Föredrog det vid poängsättning. 94p.

2001 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto
Nu snackar vi! Märkbart brunaktigt i färgen och det finns onekligen lite madeiratoner här. Rätt eller fel, så är det fantastiskt. Nötter, nougat, werthers original, farinsocker, apelsin, fantastiskt kryddigt och med lagom mycket torkad frukt. Kraftig smak, mogen absolut men fortfarande pigg. Viss sälta. Perfekt balanserad, med långt långt avslut. Lätt 96p.
Absolut en vattendelare. Kul vin! Eftersom vi serverar och avslöjar vinerna ett-och-ett så gissade jag lite skämtsamt på ”första årgången av Ex Voto”. Vilken trio av viner att få ynnesten att få prova bredvid varandra! Medtagna av samma person.

2016 Château Pape Clément Blanc
Lyxiga fat, fläder, blommigt, lätt tropiskt. Hög syra och väldigt koncentrerat och snyggt. Snyggt och elegant, och mina noter gör det inte alls rättvisa! 94+p.
Gissade vit bdx med cirka 10 år på nacken.

Visa bifogad bild 36431
2013 Daniel Gomez Jimenez Landi Vino de la Tierra de Castilla El Reventón
Lättare i färgen, väldigt “klarrött”. Hallon, körsbär, körsbärslikör/inlagda körsbär, till och med svarta vinbär. Bärigt så det förslår. I munnen är det ännu mer bär, och utan ”tyngden” från de inlagda körsbären från doften. Små, fina men närvarande tanniner. Hög syra, sjukt snyggt och elegant. 94+p.
Övertygad från start att det här var en spansk höghöjds garnacha. Kul att man kan känna igen något när man tidigare förväxlat riesling med chardonnay.

1990 Louis Jadot Corton Domaine des Héritiers Louis Jadot
Också lättare i färgen, med lite brun kant. Doftar magiskt, här är man hemma direkt! Expressivt, med allt vad som hör en toppbourgogne till. Röda bär, skog, höst och annat man brukar säga. Det är sant. Perfekt mognad och långt avslut med lager på lager. Det enda lilla jag kan klaga på är att det finns en viss ton av järn/blod i smaken, som kanske ändå är en ålderskrämpa? 96p
Trodde att det var typ en 2005a från Chambolle-någonting.

2017 Laboratorio Rupestre Vino de Mesa Ruina
Extremt expressivt, viss mogen doft, portvinsaktigt, tungfruktigt, körsbär och samma typ av liköraktiga doft som Reventon hade (fast tyngre här). Kraftigt och koncentrerat i smaken, fruktigt och med en intressant ton av enbär. Bitiga tanniner och långt torrt avslut. 94p.
Mitt vin. Presterade ungefär som jag förväntade mig. En rolig producent, som enligt utsago nu ska ha lämnat sina spanska vingårdar bakom sig.

2007 Bodega Catena Zapata Nicolás Catena Zapata
Lite dov, tung, mörkfruktig, fin doft av viol. Uttorkat, torrt, torra tanniner. Stramt och elegant. Öppnar aldrig riktigt upp. Saknar lite frukt? Mest gnäll dock, det här är riktigt bra. 93p.

2008 Ridge Monte Bello
Väldigt expressiv, fruktig, lyxiga fat, vanilj, bounty, utpräglad eukalyptus, ”tung” doft. I smaken är det örtigt, lätt röda bär, väldigt mycket cabbe. Välbalanserat och väldigt fin fas, även om det har mycket liv kvar. 94+p.
Uppenbar australienskt cab av bättre snitt. Ops.

2010 Gracia
Också väldigt expressivt, lite “wow”-känsla, tung frukt, choklad, mörka bär, körsbär (ej likör!), drag av vanilj och snygga fat. Wow-känsla även i smaken, koncentrerat och maffigt men med alla delar på exakt rätt plats. Sjukt bra! 95p.
Kändes lite mer nya världen än Bordeaux. Rolig kommentar från bordet ”det här vinet dricker inte sig självt”.

2006 Pahlmeyer Proprietary Red
Ytterligare ett megavin. Helt galet bra. Det är ju faktiskt så att man bågnar här på målsnöret, 15 viner in i kvällen. Tråkigt för noterna, men tyckte jag höll länge. 96p.

Visa bifogad bild 36429
1989 Château Coutet Barsac
Perfekt avslutning. Dessvärre utan längre noter. Extremt expressivt och extremt koncentrerat. Magisk längd. 96p.
Trodde det var en d’Yquem från svagare årgång.

Topp fem efter snittpoäng från alla runt bordet:
2006 Pahlmeyer Proprietary Red – 96,4p
1990 Louis Jadot Corton Domaine des Héritiers Louis Jadot – 96,4p
2010 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto – 96,3p
2001 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto – 95,8p
1989 Château Coutet Barsac – 95,7
92-96p på så många fantastiska flaskor. Ingen bombade och alla höll sig inom så tighta ramar som 4 p?!

Kanske dags att flaxa vingarna med lite större vingspann?

Ingen klagan, bara hopp om mer omfattande divergens. Å andra sidan, allt kanske var precis i det där underbara området. If so: suoergrattis! Har själv haft två sådana underbara tillfällen i detta liv och längtar alltid efter nästa!

IsKr

Medlem
Till kvällens ryggbiff med bea och pommes så dracks den sista tredjedelen av Le Serre Nuove dell'Ornellaia 2020. Efter att jag coravinat första 2/3 delarna från flaskan under ca tre månaders tid, så öppnade jag resten idag. Det doftar av röda frukter och bär, lite läder, lite kryddigt och en aningens choklad. I munnen så är det klunkbart med klar frukt och behaglig medium syra. Tanninerna ger bra struktur utan att vara för mycket eller lite. Tycker den är som bäst nu och klart svagast vid första glaset.

Last edited:

StefanAkiko

Spanien som runner up till min 60-årsdag. Hur kan DET gå fel? Visade sig att inget kunde gå fel.

PXL_20260410_093424415.PORTRAIT.jpg

Denna 2019 Gramona Cava var, i restaurangens vinlista, en flaska en 100% Xarel-lo från 2016. Men i den verkliga verkligheten var det en klassisk Xarel-lo Macabeo Parellada Cava-mix med en gnutta qkChard i mixen. Men gott som ohawn ändå! Tog slut först! QC = ok

2009 CVNE Imperial GR, är ett fantastiskt vin. Sanna mina ord. Typ ,96 på för ett vin som. Fortfarande har blöjor....

Daniel A

Administratör
92-96p på så många fantastiska flaskor. Ingen bombade och alla höll sig inom så tighta ramar som 4 p?!

Kanske dags att flaxa vingarna med lite större vingspann?

Ingen klagan, bara hopp om mer omfattande divergens. Å andra sidan, allt kanske var precis i det där underbara området. If so: suoergrattis! Har själv haft två sådana underbara tillfällen i detta liv och längtar alltid efter nästa!
Rättvisa och ärligt satta poäng efter mitt sett att se på det hela! Tycker att ett 5-poängsspann är ganska högt när vi pratar såhär bra viner, där alla dessutom presterar helt utan skavanker. En ynnest helt klart att få 16 viner på raken som levererar den här kalibern.

Sen finns det nog en viss snålhet inbyggd i konceptet för min del. Jag har svårt att ge ett genuint helhetsbetyg på BYOBs, det blir alltid som bäst en ögonblicksbild. Hade kunnat justera flera poäng allteftersom vinerna utvecklas i glaset. I ensamt majestät eller vid mindre tillställning med mer tid hade det garanterat blivit några pinnar till på vissa. Det är mig egalt egentligen; jag gillar alla olika sätt och tillställningar för vininmundigande! Men det kanske kan bli lite mer flaxande!

Last edited:

buteljen

Medlem
TorsdagsBYOB, Vinminnen nr.32. Alla viner serveras blint och ett i taget.

Visa bifogad bild 36428
1996 Henriot Champagne Brut Millésimé
Fint mörkare färg, lätt mousse. Gula äpplen, bokna ditto, smutsig honung, nougat, lätt drag av (angenäm) svamp. Doftnoterna går igen i smaken. Väldigt fin och trevlig fas. Syran hänger lite utanpå, vilket får mig att tänka att det är en 96a. 93p

NV Michel Fallon Champagne Grand Cru Ozanne Blanc de Blancs
(bas 2020)
Gröna äpplen, krita/kalk, citron, honung, blommigt, något grönt (tyckte det påminde väldigt mycket om l’Eclapart). I munnen finns det en viss bitterhet, strävhet och det hela ger ett något dovt intryck. Lite blyg. Öppnar upp fint med luft. Hög och angenäm syra. Behöver tid. 92+p.
Trodde det var en BdB från L’Eclapartc, kanske 2013.

Visa bifogad bild 36427
2023 Antonio de la Riva Vino de la Tierra de Cádiz San Cayetano Macharnudo
Extremt kraftig cykelslang och gummi (men blåser bort), fruktigt, bensin, lemon curd, grön bana, och en fantastisk not av blekselleri (tror aldrig jag hittat det i vin tidigare). Skiftar både en och två och fem gånger, väldigt expressivt och ibland nästan lite för mycket. I munnen är det lite tropiskt, päron, rökigt, örtigt, citronskal och det finns en utpräglad sälta. Munkänslan är fet som attan, ganska låg (medium?) syra. Sjukt spännande och märkligt vin. Kändes ungt, och kanske att den är lite kort i avslutet. 94+p.
Att det var en torr och oförstärkt palomino var det såklart ingen som gissade. Kändes som en hybrid av riesling och viognier, men samtidigt något helt eget.

2023 Georg Breuer Rüdesheimer Berg Schloßberg Riesling
Jo tropisk juice, citron, grädde, krutigt. Snyggt och stort i munnen, växer ordentligt med lager på lager även om det känns lite oförlöst. Stramt och elegant. Väldigt bra, men behöver tid. 93+p.
Trodde det var en chardonnay. Så kan det gå.

2017 Sine Qua Non Tectumque
Lite stum inledningsvis med dominerande lyxiga fat, öppnar upp till brynt smör, tropisk frukt, grädde, utpräglad salted caramel och med tid kommer en helt galen ton av jordgubb(smilkshake). Bra maffigt, med lång och gräddig eftersmak, fat och lite lakrits. Fin syra. Stort vin, men gick inte helt hem inledningsvis. Satte 93p, men justerade upp en pinne efter ett tag (men då hade jag sett etiketten, så får behålla den hårda 93an).
Gissade megachardonnay från dyr amerikan, cirka 2010.

2010 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto
Väldigt expressiv, rökigt, kött/bacon, men med fin frukt som balanserar. I munnen är det sjukt expressiv, tungt på tungan, stundtals på gränsen till extremt. Medium syra och en viss eldighet, som sitter väldigt fint i mitten av allt det maffiga vinet erbjuder. Är, relativt föregående vin, lite mer elegant lagt. Föredrog det vid poängsättning. 94p.

2001 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto
Nu snackar vi! Märkbart brunaktigt i färgen och det finns onekligen lite madeiratoner här. Rätt eller fel, så är det fantastiskt. Nötter, nougat, werthers original, farinsocker, apelsin, fantastiskt kryddigt och med lagom mycket torkad frukt. Kraftig smak, mogen absolut men fortfarande pigg. Viss sälta. Perfekt balanserad, med långt långt avslut. Lätt 96p.
Absolut en vattendelare. Kul vin! Eftersom vi serverar och avslöjar vinerna ett-och-ett så gissade jag lite skämtsamt på ”första årgången av Ex Voto”. Vilken trio av viner att få ynnesten att få prova bredvid varandra! Medtagna av samma person.

2016 Château Pape Clément Blanc
Lyxiga fat, fläder, blommigt, lätt tropiskt. Hög syra och väldigt koncentrerat och snyggt. Snyggt och elegant, och mina noter gör det inte alls rättvisa! 94+p.
Gissade vit bdx med cirka 10 år på nacken.

Visa bifogad bild 36431
2013 Daniel Gomez Jimenez Landi Vino de la Tierra de Castilla El Reventón
Lättare i färgen, väldigt “klarrött”. Hallon, körsbär, körsbärslikör/inlagda körsbär, till och med svarta vinbär. Bärigt så det förslår. I munnen är det ännu mer bär, och utan ”tyngden” från de inlagda körsbären från doften. Små, fina men närvarande tanniner. Hög syra, sjukt snyggt och elegant. 94+p.
Övertygad från start att det här var en spansk höghöjds garnacha. Kul att man kan känna igen något när man tidigare förväxlat riesling med chardonnay.

1990 Louis Jadot Corton Domaine des Héritiers Louis Jadot
Också lättare i färgen, med lite brun kant. Doftar magiskt, här är man hemma direkt! Expressivt, med allt vad som hör en toppbourgogne till. Röda bär, skog, höst och annat man brukar säga. Det är sant. Perfekt mognad och långt avslut med lager på lager. Det enda lilla jag kan klaga på är att det finns en viss ton av järn/blod i smaken, som kanske ändå är en ålderskrämpa? 96p
Trodde att det var typ en 2005a från Chambolle-någonting.

2017 Laboratorio Rupestre Vino de Mesa Ruina
Extremt expressivt, viss mogen doft, portvinsaktigt, tungfruktigt, körsbär och samma typ av liköraktiga doft som Reventon hade (fast tyngre här). Kraftigt och koncentrerat i smaken, fruktigt och med en intressant ton av enbär. Bitiga tanniner och långt torrt avslut. 94p.
Mitt vin. Presterade ungefär som jag förväntade mig. En rolig producent, som enligt utsago nu ska ha lämnat sina spanska vingårdar bakom sig.

2007 Bodega Catena Zapata Nicolás Catena Zapata
Lite dov, tung, mörkfruktig, fin doft av viol. Uttorkat, torrt, torra tanniner. Stramt och elegant. Öppnar aldrig riktigt upp. Saknar lite frukt? Mest gnäll dock, det här är riktigt bra. 93p.

2008 Ridge Monte Bello
Väldigt expressiv, fruktig, lyxiga fat, vanilj, bounty, utpräglad eukalyptus, ”tung” doft. I smaken är det örtigt, lätt röda bär, väldigt mycket cabbe. Välbalanserat och väldigt fin fas, även om det har mycket liv kvar. 94+p.
Uppenbar australienskt cab av bättre snitt. Ops.

2010 Gracia
Också väldigt expressivt, lite “wow”-känsla, tung frukt, choklad, mörka bär, körsbär (ej likör!), drag av vanilj och snygga fat. Wow-känsla även i smaken, koncentrerat och maffigt men med alla delar på exakt rätt plats. Sjukt bra! 95p.
Kändes lite mer nya världen än Bordeaux. Rolig kommentar från bordet ”det här vinet dricker inte sig självt”.

2006 Pahlmeyer Proprietary Red
Ytterligare ett megavin. Helt galet bra. Det är ju faktiskt så att man bågnar här på målsnöret, 15 viner in i kvällen. Tråkigt för noterna, men tyckte jag höll länge. 96p.

Visa bifogad bild 36429
1989 Château Coutet Barsac
Perfekt avslutning. Dessvärre utan längre noter. Extremt expressivt och extremt koncentrerat. Magisk längd. 96p.
Trodde det var en d’Yquem från svagare årgång.

Topp fem efter snittpoäng från alla runt bordet:
2006 Pahlmeyer Proprietary Red – 96,4p
1990 Louis Jadot Corton Domaine des Héritiers Louis Jadot – 96,4p
2010 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto – 96,3p
2001 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto – 95,8p
1989 Château Coutet Barsac – 95,7
Tack för noter 😍 . Sjukt bra provning (som vanligt)🥰. Ligger ungefär som dig i poängen förutom på det söta från Barsac som jag inte alls tycker var så bra som alla andra tyckte (någon gav det 98p). Tyckte det blev lite sötsliskigt i avslutet. Saknade något för att få fram den där riktigt klingande skjutsen i finishen.

Ex Voton 2001 doftade typ som en perfekt Selosse Substance!!!

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_0119.jpeg

2016 K Vintners Syrah The Hidden Northridge Vineyard

Ikväll blir det grillad Flapsteak med vitlökssmör och lite andra tillbehör. Kände sug efter en maffig amerikansk syrah och då är ju ”The Hidden” en möjlig kandidat.

Den har ett komplext uttryck med björnbär, körsbär, blåbär, oliver, rökt chark, peppar, salmiaklakrits och choklad.

Förbaskat gott!:cigarr:
Men tyvärr så är det troligtvis sista flaskan av denna vilket är synd. Men köpte en 12a av 2022 MCK nyligen vilket är bra!

KimHartman

Medlem
IMG_4237.jpeg

2012 Thierry Allemand Cornas Chaillot
Decanted 1.5 h prior to tasting. Blueberries, blackcurrant, stone, leather, and a distinct white pepper note. Cool fruity core, with the typical savory Cornas elements in the background. Quite soft actually, very lifted and refreshing. It has a dry feeling, even for a red. Long finish with a little tannic twist. Room to develop further, but excellent now if you prefer some freshness. Wish I had more.
94 p

StefanAkiko

Visa bifogad bild 36442

2012 Thierry Allemand Cornas Chaillot
Decanted 1.5 h prior to tasting. Blueberries, blackcurrant, stone, leather, and a distinct white pepper note. Cool fruity core, with the typical savory Cornas elements in the background. Quite soft actually, very lifted and refreshing. It has a dry feeling, even for a red. Long finish with a little tannic twist. Room to develop further, but excellent now if you prefer some freshness. Wish I had more.
94 p
Den hade jag VÄLDIGT GÄRNA varit med på...
Snygg karta 👌

StefanAkiko

Jag tror vår samuraj är lite på hugget ikväll! Lite svårt att bedöma ett vin som är gjort på en druva man aldrig provat förr. Vinet var iaf inte över min 90-poängsgräns
Är en gammal surgubbe.
Och, visst, det är inte alltid enkelt bedöma viner man inte har en relation med. Exempel från mitt eget liv: första Oloroson tog jag tillbaka till Systemet som "fuck fail" och fick en ny, som smakade precis lika äckligt.

Men, det var då, och min ärliga poäng var F även om jag nu säkerligen satt över 95p.

...och en dag bestämde jag mig för att ge viner från Muscadet de poäng som motsvarar min egen upplevelse av dem. (Alla gillar inte det.) Men, det är MIN upplevelse. Och livet blir ju så mycket mer nyanserat med äkta personliga upplevelser som inte är pk-likriktade.

Keep on keeping on! 👌

StefanAkiko

Rättvisa och ärligt satta poäng efter mitt sett att se på det hela! Tycker att ett 5-poängsspann är ganska högt när vi pratar såhär bra viner, där alla dessutom presterar helt utan skavanker. En ynnest helt klart att få 16 viner på raken som levererar den här kalibern.

Sen finns det nog en viss snålhet inbyggd i konceptet för min del. Jag har svårt att ge ett genuint helhetsbetyg på BYOBs, det blir alltid som bäst en ögonblicksbild. Hade kunnat justera flera poäng allteftersom vinerna utvecklas i glaset. I ensamt majestät eller vid mindre tillställning med mer tid hade det garanterat blivit några pinnar till på vissa. Det är mig egalt egentligen; jag gillar alla olika sätt och tillställningar för vininmundigande! Men det kanske kan bli lite mer flaxande!
Kanske någon borde ha varit närmare 100p? Om man ser det på ett annat sätt: vad saknades i alla de fantastiska vinerna som gjorde att ingen var 98, 99 eller 💯 p?

Ingen klagan, mer en intellektuell övning.

StefanAkiko

Har börjat ploppa och förbereda för aftonens transition. Beger mig nu in i livets 7e decennium. Det måste firas! Laguppställningen är:
PXL_20260412_071520378.PORTRAIT~2.jpg

2016 Malartic Lagravière Cuvée Personelle Vuitton
2001 Pétrus
1959 Lafaurie Peyraguey
189x Whitwham's Millennium Port
2017 Suduiraut

De söta blir det en skvätt av varje.
Pétrus visade sig mycket vresig vid ploppet... Får hoppas på att dekanteringen har en positiv inverkan.

StefanAkiko

Vilken fantastisk afton!

Alte Liebe kan bara rekommenderas till Tokyo-resenärer. 35-ish minuter från Tokyo. Galet galet bra. Musiken var, som alltid, fantastisk. Min önskan om "Jolly good fellow" men inte vid vårt bord, samt att jag ville avnjuta Paganini's Cantabile in D major, Op. 17.

Vad hände? Jo, de övade in Panini och levererade en Jolly Good Fellow värdigt ett uppförande i Suntory Hall.

Maten: oklanderlig med både överraskningar och klassiker.

Livet ÄR vackert 😍

PXL_20260412_121228749.NIGHT~2.jpg

2016 Malartic Lagravière Cuvée Personelle Vuitton, 95p+ för detta är bara barnet.
Fantastiska syror som understryker mineraliteyen här. En gissning var Albarinho från Rias Baxas och den andra var en Assyrtiko från Santorini. Kan bara hålla med om att detta vin är atypiskt men fjädrar skåda i min låda att det är bra!!! Vuitton gör inte bara billigt isht i plast!!!

Bra mognande färg och en nos dominerat av tropiska frukter, citrus och våra stenar i en finsk bastu.

I munnen tar syrorna central position och understryker den havslika sältan. Atypisk Bdx men gott som själva f--n. Jag supportar gissningarna!

2001 Pétrus, 96p
Skitbra vin, men finns avsevärt bättre för mindre orimliga summor. Men, fyller man 60 har man rätten att agera orimligt galet.

Priset åsido.

Vid plopp: en trögstartad arg farbror (typ jag) som inte vill någonting. Men, efter en massa timmar och trippelspöash dekanteringar och andra trix kommer en acceptabel hårboll it.

Vacker ung röd färg som knappt börjat mogna.

Nosen domineras av gamla kossor, piptobak, läderaffär och en slags höstskog som inte är helt ren.

I munnen är detta ett vin som gjorde att båda sommeliererna gav upp. Tannin strukturen skickade den till Barolo. Värmen i vinet till Languedoc. Aromerna till Bdx. Jag förstår dem. Inte ett helt enkelt vin att dissekera då det är byggt för det långa livet.

Skitbra, galet oprisvärt men det finns bättre Bdx för jämförelsevis spottstyvrar: tex 2005 Montrose och Troplong Mondot.

Sen fick vi naturligtvis in ett blint vin:

PXL_20260412_105900268.jpg

Jag hamnade blint i Moscatel, Muscat, Österrikisk Silvaner... Aldrig druckit en PX med lätt sötma förut. Snygga piptobaks- och svartte-vibbar. Perfekt med fiskplattan!

Sen ostbricka:
PXL_20260412_120342748.jpg

Epoisses är ju lite underbar, om jag får säga det själv. Mina medhavda söta gjorde det till en underbar upplevelse.

Sen, in i dimman!
PXL_20260412_115753896.NIGHT.jpg

Vic

Medlem
IMG_8336.jpeg
2019 Cafaggio Basilica San Martino, Chianti Classico, Gran Selezione

Jagade efter det röda husvinet Masi Campofiorin nere i källaren till en snabblagad köttfärssås enligt hustruns önskemål, men gick bet. Hittade däremot en annan undangömd italienare som jag hoppades kunna charma min något kräsna fru med och även mig så klart.

Har provat en enklare 2020 Chianti Classico för några år sen från samma producent men vad jag minns var den ganska tam och platt. Gran Selezione är tack och lov något helt annat förstås! Superb dagsform både dag 1 och 2. Dekanterad ca en timme första kvällen.

85% Sangiovese och resten Cabernet Sauvignon. Något mer än medelfyllig skulle jag säga och fruktig med mörka körsbär och röda vinbär i både doft och smak. Texturmässigt är det en kornig, lite finsträv struktur med en smekning av cederträ och polerad ek. Mycket balanserad i dagsläget. Trodde på förhand att den skulle vara relativt krallig och ta över mot köttfärssåsen då den inte hade hunnit puttrat så länge och därmed inte heller fått någon djupare smak, men det fanns inget att klaga på i kombon. Kraftfull och elegant avslutning i smaken men inte tung på något sätt. Och ja, min fru gav den också klart godkänt! Andra kvällen plockade jag fram hårdost på komjölk till vinet och bara njöt. Tycker man om Sangiovese rekommenderar jag det här, 299 kr i TS (dock 2023), bra till mat och ännu bättre till hårdostar.

matage

Medlem
Det var ju varmare i solen i lördags är jag förväntat mig så initialplanen på kyckling inomhus med Pinot byttes snabbt mot flap steak på grillen och ett mulligare rött

Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello 2013

IMG_6963.jpeg

Tegelrött i glaset. Borstad mocka, blå frukt och tobak på nosen med en lite dammig ton.
Smaken domineras av körsbär, fikon, tobak som sedan drar mot läder och "gammal bokhandel" (damm, pergament etc).
Tyvärr känns det klart på utförsbacke med en lite uttorkad ton av korinter och flaskan saknar lite liv och kraft i mittenpartiet.
Coravinade ett glas 2017 som jämförelse och jag skulle snarare gissat på 10+ års skillnad än 4.

Last edited:
Toppen