Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thomas

Medlem
IMG_20190329_184135_566.jpg

Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995.
Rivstartar helgen med denna underbara champagne. Härligt mogen med nötter, honung, och med en ljuv rökighet/rostade toner. Denna är verkligen kanon!
 

Sigdarve

Medlem
Idag var det dags att prova Bollinger för första gången. Köpte en kvarting bara, eftersom jag varit nojig för att Bollinger inte är min smak. Inte så brödig som jag trodde, inget som störde i varje fall. Fast det var något som påminde om beskt druvskal i smaken som jag inte riktigt gillade. Kanske från ekfaten? Fast helt främmande var jag inte för den. Blir nog att försöka fånga en GA 2008, innan jag fäller den slutliga domen.

boll2.jpg
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
Ännu en härlig Champagnekväll igår, med @Christer J , @LeChat , @LarsW , denna gång tema roseskumpa signerad @Christer J .
Helblint, fyra stycken glas.

1. Rökig, blommor, krut. Något väldigt bekant med doften. I munnen rik, med markerade fat och en fin bärighet. Någon grape och bra syra. Viss ålder men inte helt mogen. Gissade bra odlare och landade på 2002. 94 p. (också WOTN) Svar: Bollinger Grande Année Rosé 2002.
2. Fat, ox och skumbanan. I munnen ost, salt, skumbanan igen och sherry. Denna kände jag mig hyfsat säker på även om den inte blåste mig av banan denna gången. Kanske habitueringseffekten som gör att jag inte reagerar lika starkt längre då det är fjärde gången på 3 år jag provar denna. 93 p . Gissning och rätt svar: Selosse Rosé
3. Ung med viss bärighet, mineral och gummiton. Men ändå visst djup. Fruktig i munnen med känsla av viss dosage. Gissning, ung prestige typ Comtes. Öppnar upp sig med tid och värme. 91 p. Rätt svar: Henri Giraud Fut De Chene Rosé (vilket var en klar överraskning)
4. Mycket röd i färgen och även i stilen med mycket bärighet. Fräsh med toner av mynta och hallon och gelehallon. God, men känns mer simpel än övriga. Gissade odlare 2008-2012. 90 p. Svar: Eric Rodez Les Beurys Maceration 2009.
IMG_0352.jpg
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Ännu en härlig Champagnekväll igår, med @Christer J , @LeChat , @LarsW , denna gång tema roseskumpa signerad @Christer J .
Helblint, fyra stycken glas.

1. Rökig, blommor, krut. Något väldigt bekant med doften. I munnen rik, med markerade fat och en fin bärighet. Någon grape och bra syra. Viss ålder men inte helt mogen. Gissade bra odlare och landade på 2002. 94 p. (också WOTN) Svar: Bollinger Grande Année Rosé 2002.
2. Fat, ox och skumbanan. I munnen ost, salt, skumbanan igen och sherry. Denna kände jag mig hyfsat säker på även om den inte blåste mig av banan denna gången. Kanske habitueringseffekten som gör att jag inte reagerar lika starkt länge då det är fjärde gången på 3 år jag provar denna. 93 p . Gissning och rätt svar: Selosse Rosé
3. Ung med viss bärighet, mineral och gummiton. Men ändå visst djup. Fruktig i munnen med känsla av viss dosage. Gissning, ung prestige typ Comtes. Öppnar upp sig med tid och värme. 91 p. Rätt svar: Henri Giraud Fut De Chene Rosé (vilket var en klar överraskning)
4. Mycket röd i färgen och även i stilen med mycket bärighet. Fräsh med toner av mynta och hallon och gelehallon. God, men känns mer simpel än övriga. Gissade odlare 2008-2012. 90 p. Svar: Eric Rodez Les Beurys Maceration 2009.
Visa bifogad bild 16401
Superb sammanfattning av kvällen!:D
Vi hade samma rankning på vinerna med den lilla skillnaden att jag nog ger Bollyn 95p, den var verkligen fantastisk!
Hade jag inte börjat tvivla på mig själv hade jag också tagit i alla fall Selossen blint. Skrev faktiskt "Selosse" i mina anteckningar men sen strök jag över det :stendumt: när Bollyn vaknade på allvar och började köra över resten av vinerna... man ska alltid lita på sitt första intryck är väl sensmoralen!
 

Trydebull

Medlem
2004 Jacquesson, Corne Bautray BdB
Stor doft, med galet mycket gröna äpplen (främst skalet), lite smör, flour, något blommigt och mot slutet även en släng av 90+%ig choklad. Väldigt rent och snyggt. Smakmässigt är det mer skal från gröna äpplen, tillsammans med någon annan “grön” ton. En del återhållen smörighet också. Den har börjat öppna upp sig, men det känns att den är i det yngre laget. Väldigt stramt med hög syra (2002?). Sylvasst och fokuserat! 91p.
Gillade det här skarpt; verkligen en stil jag är svag för. Borde ha fattat att det var Jacquesson! När 2008orna kommer blir det dyrt.

Satte mig för att renskriva 40-talet noter från provningar och senaste tidens resor och gick tillbaka för att kolla vad du skrivit om de här.

Reflekterade en extra gång över just den sylvassa syran och stramheten i 2004:an. Apropå just 2008 som är syrastinn i kubik - (och 2002 som jag tycker är en riktig gom-sammandragare) - man borde köpa 2008 och öppna en 2002 också - mot bakgrund av hur ogin 2004 var under - och inte minst efter 10 timmar (det finns ju där, men vi lyckades inte locka fram det) - exakt hur tight kommer då 2008 att upplevas tre-fyra år efter släpp... Bäva månde!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
PBYEga4.jpg

Ligger lite efter med inlägg nu med så mycket annat att stå i, men en kort rapport om hur bra den här flaskan var på min 30-årsdag!

1989 Henriot Rosé Millésime på magnum
Små fina bubblor men schysst kolsyra! Bra mogen ton i doften med smörkola, bröd, röda äpplen och lite mariekex! Riktigt stabil och fantastiskt ren smak av jordgubbar, hallon, fudge och äpple! En för mig toppenbra champagne och kul att den har hållit ihop så bra trots sin ålder. Är oehört glad att det ligger en till flaska i källaren och väntar på en, och den kan nog leverera bra om en fem-sex år!
94p
 

Mattias Schyberg

Administratör
PBYEga4.jpg

Ligger lite efter med inlägg nu med så mycket annat att stå i, men en kort rapport om hur bra den här flaskan var på min 30-årsdag!

1989 Henriot Rosé Millésime på magnum
Små fina bubblor men schysst kolsyra! Bra mogen ton i doften med smörkola, bröd, röda äpplen och lite mariekex! Riktigt stabil och fantastiskt ren smak av jordgubbar, hallon, fudge och äpple! En för mig toppenbra champagne och kul att den har hållit ihop så bra trots sin ålder. Är oehört glad att det ligger en till flaska i källaren och väntar på en, och den kan nog leverera bra om en fem-sex år!
94p
Grattis! Enbart 30 och redan klok som en uggla! :)
 

Trydebull

Medlem
PBYEga4.jpg

Ligger lite efter med inlägg nu med så mycket annat att stå i, men en kort rapport om hur bra den här flaskan var på min 30-årsdag!

1989 Henriot Rosé Millésime på magnum
Små fina bubblor men schysst kolsyra! Bra mogen ton i doften med smörkola, bröd, röda äpplen och lite mariekex! Riktigt stabil och fantastiskt ren smak av jordgubbar, hallon, fudge och äpple! En för mig toppenbra champagne och kul att den har hållit ihop så bra trots sin ålder. Är oehört glad att det ligger en till flaska i källaren och väntar på en, och den kan nog leverera bra om en fem-sex år!
94p

Stort grattis till faktumet att du har en Magnum 89 Henriot rosé i källaren! Beklagar din tilltagande ålder! Eller, tänker man på alternativet är det ganska ok:)
 

Gradin

Medlem
Lite noter från FVL provningen,vissa var svårare att skriva noter hos än andra men dock det: oerhört trevliga,glada,energiska producenter med alla en väldigt hög kvalité.

Vi kan ju bara tacka Jan som gör detta möjligt, även tack till @Emanuel på plats!

Paul Déthune Blanc de Noirs Grand Cru (100%pinot noir)
Härlig doft, röda bär,väldigt bra längd och väldigt matvänlig, riktigt bra.

Champagne Jacquesson

Cuvée no 737 D.T
2009 bas
Fin nötig doft, härlig mousse,bra munkänsla & längd och riktigt bra helt enkelt.

2008 Avize Champ Caïn
(100% chardonnay)
Nötig härlig doft, rostade nötter,kalkig,jästtoner,härlig längd och riktigt bra.

Lacourte Godbillon

Terroirs d'Ecueil 1er cru

(85% pinot noir 15%chardonnay)
(2015bas mestadels och reserv från 2013-2014)
Hög syra,frisk,pärlande med en viss sötma i smaken, gröna äpplen dominerar smaken,bra!

2012 Les Chaillots Extra brut 1er cru
(100% Pinot noir)
Jättehärlig doft domineras av brödighet,rostade toner,nötighet och fin längd.

Legras & Haas

2011 Blanc de Blancs Grand cru Magnum

(100%chardonnay)
Riktigt god, fin jästig doft, smaken ganska utvecklad och tyckte jag hittade mer röda äpplen än gröna men en viss grön ton, härlig mousse.

Rosé Magnum
(50% chardonnay,25% pinot noir, 25% pinot meunier)
Lite oxiderat stickig doft, dominerad av röda äpplen,bröd och en tydlig syra, lite kort eftersmak.

Champagne Mailly

Blanc de Pinot Noir Grand cru
Detta var en av mina favoriter från kvällen, bra av allt, härlig mousse,bra balans,syra,längd,matvänlig, riktigt bra helt enkelt.

Jacques Selosse
Initial Grand Cru
deg Sep 2018 bas av 2010,11,12 5g socker
(100%Chardonnay)
Väl ekad doft men ack så härlig, eken tar inte över allt utan håller sig väldigt snygg och balanserad, tycker denna var oerhört mer tillgänglig än den jag drack deg 2017 förra året då syran var mer av en käftsmäll nästintill.
Hur som oerhört god och förstod varför dom flesta slank in och mellanlandade vid det bordet.

David Léclapart
2014 l'Amateur 1er Cru

(100% chardonnay)
Denna tyckte jag hade väldigt utvecklad ton av viss svampig doft(positivt),brioche,jästighet,väldigt fyllig,bra längd och syra.
 
Toppen