Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

ChristianB

DipWSET
Först och främst tack till Jan Netterberg och @Franska Vinlistan för dagens provning! :)

Jag anlände en kvart efter öppning och lyckades efter lite förvirring i dörren bli insläppt med orden ”Finewines är alltid välkomna!” från en utomordentligt välklädd entrévärd! Något hade visst kommit bort i eposten… Det tog emellertid inte lång tid och väl inne i den fashionabla byggnaden så hittade jag snart @thunberg intill Vilmart! Han hade snabbstartat och redan hunnit med Mailly och tre glas så jag fick hälsa, fundera, skaffa spottkopp och sätta igång!

Vilmart:
1. Grande Réserve 1er Cru.
70% PN, 30% Chard. I den fina vårsolen satt den här fint! Rund och behaglig med en välavvägd syra som lyfte fram de mjuka nyanserna. Bakade äpplen, bröd, nötter, fin längd och med kommentaren ”mysig”.

2. Grand Cellier 1er Cru.
70% Chard, 30% PN. Helt omvänt förhållande här och mycket mer klar, skarp syra som gav den här ett driv som Grande Réserve inte hade. Gröna och gula äpplen, lime, hyacint, ett släng nötter och snarare ”aperitif” den här gången…

3. 2014 Grand Cellier d’Or 1er Cru.
80%, 20% PN. Här kommer komplexiteten in i bilden, med ett syradriv som påminner om Grand Cellier NV; mogen citrusfrukt samsas fint med vita äpplen, brödkryddor samt en attraktiv grön nyans av blomstjälk.

4. 2011 Coeur de Cuvée 1er Cru.
80% Ch, 20% PN. Här är det mycket mer av allt; blandade äpplefärger i mer moget slag, sockerkaka, vit grapefrukt som börjar torka ut, tillsammans med den genomgående syran som hängt med från flaska 1!

Ingen malolaktisk jäsning/omvandling, fick vi veta, därav den lite skarpa syran i t ex 2an. Bra grejer men inte riktigt min bordsgranne!

Mitt i provningen kom också @Emanuel fram och hälsade på oss! @thunberg är ju en riktig mingel-vilde så jag har fått se lite nya ansikten idag! För att inte tappa fart tog vi oss ned till första bordet och hälsade på @Anders Landström och hans kvartett av bubbel:

Blandbordet:
1. Léclapart, 2014 l’Amateur 1er Cru.
100% Chard. Omogna äpplen, kalk, krusbär i funky form, lång smak… Lite svår att greppa, känns väldigt hårt hållen och stram, som en spänd fjäder men utan avtryckare blir det inte mer pang. ”Zen”.

2. R. Pouillon Brut Réserve.
70% PN, 15% Ch, 15% Meunier. Mer intressant, med blandade färger av klassiska jellybeans. På tungan finns en viss angenäm bitterhet, typ körsbärskärnor och med lång smak av gul frukt, fullmogen lime och blodgrapefrukt. Ett försiktigt plus men inte så upphetsande.

3. Jacques Selosse Initial GC, deg sep-18.
100% Ch. Hej och hå! En provningsgranne uttryckte det bra med ”det här är så svårt att greppa!” och jag håller med; päron, päronblom, persika, hasselnötter, nougat… Rund och substansrik men med skarp, klar syra?! Fin men lite gåtfull!

4. Marguet , Shaman 14 Rosé GC.
67% Ch, 33% PN. Tydligen färgad på två sätt, med hälften av färgen från tillsatta druvor, hälften tillsatt rödvin i senare skede. Lättare än tungviktaren Selosse, viss beska och grillad grapefrukt, smultronstjälk, grädde, lite spretig…


Raskt vidare till en forumfavorit och Paul Dethunes bord! Här fick vi ett sådant härligt samtal att anteckningarna blev mycket lidande; fru Dethune på andra sidan bordet var talför och vi blev väl informerade.

Paul Dethune.
1. Extra Brut GC.
70% PN, 30% Ch. Basår 2016 och om jag inte minns fel med reservviner tillbaka till -95. Mjuk och fin frukt i röda äpplen, citrus och väldigt välintegrerad syra. Bra för de soliga dagarna när bubblorna är viktigare än etiketten!

2. Blanc de Noirs GC.
100% PN. En klassiker och med viss ekad karaktär; äpplepajkryddor samsas med fin, rund frukt och den har en substansrikedom som Extra Brut saknar. Bra längd på den här, med lite mer matig karaktär.

3. Cuvée Prestige GC.
50% PN, 50% Ch. Bas 2013 och ekad! Det här var en ny bekantskap för mig och klart bäst; rik och fruktig med toner av aprikoskräm (den orange från barndomen), vaniljkräm, övermoget äpple, kryddor, toast, ek samt en struktur som nästan gick att tugga på. ”Chewy!” Riktigt bra!

Vi tackade för oss och i ett hörn hittade vi monsieur Chiquet och en kvartett av finare vinare… ;)

Jacquesson
1. Cuvée 742.
59% Aÿ, Dizy och Hautvillers, 41% Avize och Oiry. 742 är tydligen 2014 i Jacquessons värld och således listade vi ut att nästa är 2009… Men först 742! Ren och mjuk syra, frisk och fräsch med toner av godisbutik, citron, omogen persika, lätt och fluffig mousse. Det känns som att den har både längd och potential!

2. Cuvée 737 D.T.
67% Aÿ, Dizy och Hautvillers, 33% Avize och Oiry. 2009, sendegorgerad men jag snappade inte upp hur sent… Solmogen 2009-frukt med äpple, persika, citron, mer utvecklade toner av grädde, nybakad kaka och nötter. En fingervisning om vad nr 742 kan bli!

3. 2008 Dizy – Corne Bautray.
100% Ch. ”Blyg”, var första tanken i detta glas! Efter lite snurrande på glaset så kan man ana potentialen i det här; äpple, blandade citrusfrukter, floral, vitt bröd, uppsparkat kalkdamm från Gotlands grusvägar… Det här är riktigt spänstigt och fint!

4. 2008 Avize – Champ Caïn.
100% Ch. Lysande! Av de två vingårdsbetecknade vinerna så håller jag den här högst! Citronsorbet, glasäpplen, honung, hasselnötter, grymt integrerad syra och med blommig karaktär. Spänst liksom i den förra, men mer fullbordad i sin stil. En av dagens bästa!

Lite omtumlade av den fina upplevelsen hos Jacquesson tog vi ett steg tillbaka och landade vid Paul Baras bord, en producent som jag bitvis haft svårt för med undantag för deras prestigebubbel…

Paul Bara.
1. Brut Réserve GC.
80% PN, 20% Ch. Ingen malo. Basår 2012?! Ren äpplefrukt, äpplejuicig, tuttifrutti och krita. Njutbar men återigen ett bubbel för soliga dagar.

2. Grand Rosé de Bouzy GC.
70% PN, 18% Ch, 12% Bouzy Rouge. Laxrosa färg, hallonfruktig, gräs, gräddigt mjuk och tankarna rullar iväg till lösgodishyllans hallon-lakrits-dödskalle. Aningen sötfruktig.

3. 2012 Millesime GC.
90% PN, 10% Ch. Betydligt klarare i sin karaktär än föregående två; ren äpple, citron, persika och kalkjord. Lite mer rik. Fin men i mittenregionen på betygsskalan.

4. 2006 Comtesse Marie de France GC.
100% Ch. Nu snackar vi! Jag är sedan innan svag för just den här och har 02 och 04 i ganska färskt minne. Här finns eterisk renhet och längd som inte finns i de andra. Äpple, citron, grapefrukt, Marie-kex-damm, ”så bra”, ”finfin!”… Det här inte bara ett snäpp bättre än den vanliga vintage, utan märkbart bättre! Lite oklart varför de andra faller lite platt på min tunga, men Comtesse är super!

5. 2008 Bouzy Rouge.
100% PN. Ett stilla rött fick bryta av lite från bubblet. Det är till stor del funkig röd frukt i form av tranbär, klarbär, torkade lingon och örtigt lingonris. En hel del bondgård och färskt läder… Det här känns lite snipigt och jag antar att det är en ”acquired taste”, men jag föredrar annan PN.


Vi hade på förhand fått tipset att prata med herr Alexandre Chartogne när bordet var lite tomt, så när vi kikade runt hörnet och såg att det var ledigt så passade vi på! Alexandre själv visade sig vara väldigt pratglad och hade dessutom tillägnat sig ett tekniskt hjälpmedel med en platta/iPad.

Först fick vi en fin bild av vingårdarna som han hämtar druvorna från, efterforskade på burgundiskt vis av Benediktinmunkar, galet noggrant med andra ord! Alexandres tanke är att belysa dessa vingårdar istället för producentens namn, varför t ex den sista flaskan vi provade hade vingården skriven i stora bokstäver på etiketten och i ytterst liten stil under stod det Chartogne-Taillet. Hatten av för integriteten!

Vi fick också en lektion i hur munkarna hade provat sitt vin; de smakade först och doftade sedan för att ”prova texturen” och sedan bedöma smakrikedomen. Intressant koncept och det ligger något i att man provar av syra, kropp och längd innan man börjar dofta i glaset!

Chartogne-Taillet.
1. Cuvée Sainte Anne.
50% PN, 45% Ch, 5% Meunier. Basår 2013. Vita hallon, jord, ”savoury”, citrus, sandjord… Knepig på ett sätt som inbjuder till att utforska mer! Jag gillar’t skarpt!

2. Viss förvirring här, för Richard Juhlin dök upp och vi hälsade på honom samtidigt som Alexandre hällde upp ett annat glas, möjligen senaste årgången av Cuvée Saint Anne, basår 2016? Jag provade munkarnas provningsteknik och funderade…

3. Le Rosé.
55% Ch, 40% PN, 5% Meunier. Uttorkande och torr, fin och mysig syra. Det här är rosé som i doften bjuder på solmogen röd frukt, men som på tungan har en härligt torr effekt. Kändes väldigt fräsch efter Paul Bara’s lite sötaktiga rosé… Vi konstaterade att Bara antagligen har lite publik dosage men utan några vidare belägg.

4. 2013 Chemin de Reims.
100% Ch. 4 g/L. Känns som ett komplett vin där man blandat flera druvsorter, fast det är BdB. Persikor, citron, gula äpplen, blommor, kex… Mer än texturkänsla av substans och rikedom, än någon verklig smakexplosion. Ytterst elegant och högt upp på topplistan!

Tyckte lite synd om Alexandre som försökte servera Juhlin samtidigt som alla skulle hälsa på honom; jag förstår att det är roligt att träffa en expert men å andra sidan tycker jag också att man som provare kan ha lite distans och fokusera på producenten. Alexandre försökte förklara filosofin med hjälp av plattan men Juhlin vände sig ideligen bort. Trist attityd, även om det antagligen inte var meningen…

Vi tackade artigt för oss i alla fall och gick vidare till en riktig pangprovning hos Lacourte Godbillon! Liten producent på 70 000 fl/år. Båda makarna som driver företaget stod bakom bordet och var fantastiskt trevliga!

Lacourte Godbillon.
1. Terroirs d’Écueil 1er Cru.
85% PN, 15% Ch. Oh, näsan i glaset och en spännande känsla av grönt äppleskal med lerdamm på! Mystisk! Mer frukt på tungan, med blodgrapefrukt och toast tillagda. Mjuk, behagfull syra. ”Super-Lajkad!” :p

2. 2012 Millésime 1er Cru.
60% PN, 40% Ch. Jag har för mig att det var basår 2012 i NV, medan den här rena årgången bjuder på ”allt det där och lite extra”! Snittblomma, äpple som precis mognat, crisp, sockerkaka, vita vinbär och med en sådan där känsla av att allt är på rätt plats!

3. 2012 Les Chaillots Extra Brut 1er Cru.
100% PN. Vinifierat på egen lokal ek, omdragen med enbart gravitation och ingen filtrering. Deg okt 2017.
WOW! Det här är svinbra! Toast, toffee, colapaj, rökig, smoky, kalk, rökta räkor med sälta… Så snuskigt bra bubbel faktiskt! Det finns ju frukt däri men det som verkligen sticker ut är den otroligt långa eftersmaken av fat och rökig salinitet/mineralitet. Lätt bäst idag och den klår utan tvivel alla andra på hela dagen! Richard Désvignes bakom bordet rekommenderade 5-10 års lagring.

Jag kände mig lite stum efter sådan provning och det var första gången jag provade producenten, tror jag. Det kan ha funnits någon flaska från en blandlåda hemifrån men jag är inte säker. Det jag är säker på är att det blir ett namn att hålla ögonen på!

Nu hade vi bara två bord kvar för min del, medan @thunberg redan hunnit med Mailly innan jag dök upp. Sagt och gjort tog vi således sikte på Legras & Haas!

Legras & Haas.
1. BdB Extra Brut GC, magnum. Chouilly.
100% Ch. Degorgerad nov-17. Den här ger uttrycket ”bonedry” liv… Det är dammigt och hårt, utan större komplexitet i dagsläget. Svår.

2. BdB Classic GC.
100% Ch. Mycket bättre! Blommig, mjuk frukt i form av omogen persika, äpple, citrus. Aningen kort kanske?

3. 2011 BdB GC, magnum.
100% Ch. Här kommer lite utvecklad komplexitet med i spelet och bättrar på! Äpplepaj, brioche, nötter, begynnande nyanser av skog och torr undervegetation… ”Bättre!”

4. Exigence no 9 GC.
50% Ch, 50% PN. Det här är visst nionde upplagan av en blend som de gör, med viner från allt emellan 1995 och 2014. Här finns också det charmiga djup och känsla av ett mer komplett vin än i de andra; längd, finess, bokna äpplen, apelsin, brioche, valnötter…

5. Rosé, magnum.
50% Ch, 25% PN, 25% Meunier. Smulpaj, smultronpaj, röda äpplen, blodapelsin, aningen sötaktig frukt… Den har en vackert rosa färg, men det är lite för insmickrande på tungan. Kontrast mot Chartogne-Taillet’s rosé som levererade en ungdomlig spänst istället för mjuk frukt.

Lite av en ”hit or miss” för mig, men kanske är det bara så att producenten inte är mitt hus. :)

Så var det dags för sista bordet! Jag var lite tveksam först men @thunberg övertygade mig om att jag borde prova och det är jag glad först. Min enda bekantskap med Mailly är deras 2002 som jag drack för ett drygt år sedan. Den var riktigt fin!

Mailly.
1. Brut Réserve GC.
75% PN, 25% Ch. Gelégodis, gula äpplen, mogen citron och nötter. Mjuk syra, fruktig och välbalanserad. Trevlig och väldigt tillgänglig idag, så en fin sällskapschampagne!

2. Blanc de Pinot Noir GC.
100% PN. Lite fylligare än den förra, med röda mogna äpplen, valnötter, blodgrapefrukt och nougat. Bättre längd och med bättre ryggradssyra än Brut Réserve. Uppstramad och med karaktär!

3. 2008 O’de Mailly GC.
75% PN, 25% Ch. Halmgul, åtta år på jästfällning. Den stora behållningen vid detta bord; äpplepaj, kryddor, vanilj, grillad citron, kola, toast, och honung, med en komplexitet som hålls ihop av den berömda ”08-syran”, som jag gärna kallar den. Den landar på topplistan idag men jag fick tyvärr intrycket av att det mesta av 2008an redan var sålt i Sverige…

Sammanfattningsvis var det en väldigt rolig eftermiddag och jag fick chansen att träffa några av de namn jag ofta ser på FW! Extra roligt var det att få snacka lite vin med @Anders Landström och en Joakim som hade hängt på FW när det var nytt, på ”Pelles tid”. Det var roligt att få höra anekdoter om hur priserna på finvin var helt annorlunda då gentemot nu; La Tâche reades ut för dryga 4000 kr på SB och i förra veckan klubbades det på auktion för 50k flaskan…
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
BYOB hos @Patrik Sellin som jag även snott bilden av helt olagligt. Temat var klassiska viner från klassiska regioner, d.v.s. gubbviner på ren svenska.

byob20190330-flight-1-jpg.16396

Flight 1 Bubbel:
En mycket rolig flight som bjöd på lika många oväntade vändningar som en bra deckare med psykologiskt djup och inte bara blod...

De Sousa Mycorhize (BdB 2012) (8 röster som bästa vin i flighten)
Smör, äpplen och nougat samt lite rostade toner. Bra längd och medel syra. Faten kändes och det var bra med kraft. Solklart bästa vinet för mig vilket gjorde att jag hoppades att det var mitt vin även om jag inte riktigt trodde på det. Fast om man nu hjälpt till att tömma danskarnas tilldelning så gissade jag Bolly 08, för annars betydde det att vin 3 eller 4 var mitt vin och det ville jag inte...

Satte 9 av 10 poäng blint. De Sousa är en annan odlare det skrivs alldeles för lite om. Topp rakt igenom. Flaskan var så bra så att Patrik uteslöt den som sitt bonusvin. Själv tänkte jag tvärtom.:rolleyes:


Krug GC (Gul etikett, gjordes 1978-1982. Innan hette den Privat) (1 röst)
Mitt eget bidrag. Honung, mango och svamp. Svagt oxiderad men inte defekt. Bäst längd föga förvånande med lite jord/skog och choklad i eftersmaken. Riktigt bra och grym om man gillar gammalt. Ingen kolsyra att tala om vilket gjorde att jag fick fråga om korköppnare då korken gick av när jag skulle dra upp korken. Glömmer aldrig den bekymrade minen i köket när jag frågade om korköppnare till skumpa.:D Som ofta när det gäller toppviner så fanns det bra med syra kvar även om bubblorna lyste med sin frånvaro. Inte den bästa GC:n jag druckit med den gula etiketten men ack så bra.

8 p

Bollinger GA 2008 (0 röster)
Mitt bidrag. Apelsin, citrus och flor. Mycket elegant även om det fanns lite aceton i bakgrunden. Uns av vanilj och medel längd och syra. Var rätt övertygad om att det var en 08a men eftersom jag vägrade tro att det var en GA så började hjärnan spinna iväg. Kändes chardonnaydominerad och till slut gissade jag på Gimmonet Fleur 2008. Känns helt idiotisk i efterhand men blint är blint.

7 p

Bollinger GA 2008 (0 röster)
Hittade inga skillnader alls och var helt övertygad om att det var samma vin som innan. Kändes mycket märkligt när 5-6 personer innan mig beskrev det som ett helt nytt vin och kollade på mig som en idiot när jag sa att det var samma vin som innan och att jag inte hade något att tillägga. Blev än mer absurt när Patrik var helt övertygat om att GAn var hanns vin eftersom det var det sämsta i flighten.

@Jos som också hade GA 2008 blev lika konfunderad som jag men slapp i alla fall våndas mer efter att jag gissat GA 08 på första vinet.

Psykologins makt är stark minst sagt, fråga Hume.:D

7 p

Slutsatsen är köp De Sousa och spara GA 08! Är man otålig och vill dricka prestige köp Dompa 08 istället.

På tal om sadism som tidigare nämnts så var det vad det blev i nästa flight när vi gick på de vita vinerna...

Tusen tack till Patrik som ordnade hela arrangemanget och dessutom bjöd på en god oxsvans som passade utmärkt till bdx från 1990. Dessutom var värden generös nog att öppna en bdx 2016 som sista flaska.
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bra här också smaknoter kommer i sinom tid...
Magnum är bäst är väl huvudregeln av en anledning.:)Visa bifogad bild 16402

Krug lördagar och Cristal på söndagar är så jag vill ha det och gärna på magnum!:cigarr:

Minivertikal arrangerad av @vintomas som även generöst bjöd på @KockJohan :s anklever och Roederer 08 som bonus trots att bonusflaskor var förbjudet... Som parentes kan sägas att att jag inte smakat Kockjohans anklever innan men nu fått äta den två dagar i rad! Sötman av Sauternesen gör susen.:)

Cristal 1993, 99, 02, 04 magnum, 06 & 08 provades halvblint förutom magnumen som var svår att hälla utan att notera flaskformen...:rolleyes:
Genomgående för nästan alla viner var en mycket fin och elegant citruston som gör att Cristal enligt min mening sällan dominerar blint.

Vin 1 - Cristal 2006
Äpplen och citrus. Bra med syra och medel smak. För mig var det här 99 eller 06. Bubblorna var mindre aktiva än i vin nr 3 och dessutom så gillade jag det här betydligt bättre. Slutsats kan inte vara 06 alltså 99. Ett exempel på när fördomarna föregår analysen. Ibland upplever jag att jag är bättre på min analys när jag provar vitt och rött som jag vet betydligt mindre om och framförallt har betydligt mindre smakminnen av.
Hursomhelst en positiv överraskning och jag får ge @Elvis rätt som prisat Cristal 06 tidigare.

7 p

Cristal 2002
Ordentligt utvecklad doft med kaffe, rom och apelsin. Syran är bra men balanserad och det här är en av de två viner som har mest power och utmärker sig. Övertygad om att det här var en 02a. Börjar äntligen komma in i drickfönstret och jag dricker den gärna igen!

8 p


Cristal 1999

Nougat med lite torkad eller tropisk frukt. Syran var klart svagast och detta var det svagaste vinet för mig som inte var defekt. Låg syra och tropisk frukt borde väl snarare ge slutsatsen att det var en 99a men jag la till mina värderingar om årgången 06 här vilket straffade sig.:p

6 p

Cristal 2008
Som förväntat superfrisk och syrastinn. Samtidigt är den inte helt knuten och ojävlig. Citrus i många former, främst citron och lime men även trevlig blommighet i bakgrunden. Visst kommer det bli bra men öppna inte nu om du inte har köpt en låda eller mer.

6,5 eller 7 p (står båda i mitt block så troligen 6,5 p)

Cristal 1993
Jag nämnde innan provningen att 93 var en mina favoritcristaler. Oväntat och kul så köpte @Thirsty in sig med en 93a. Tyvärr var den inte perfekt lagrad. Alldeles för mörk och mycket oxiderade toner som tydde på en snabblagring. Oxiderad, torkad frukt och lite brända toner. Inte odrickbar men tror ändå det fanns kvar när vi gick...

6 p

Cristal 2004 magnum
Kakao, rök och krut. Grym doft som påminde om 02an men med lite extra av allt och lite till. Bra men balanserad syra och fantastisk längd. Bäst för mig och de flesta andra om jag kom ihåg rätt.

Hade gärna fått den halvblint som alla andra för att inte misstänka att man blivit drabbad av "magnumeffekten". Tror nog att jag gissat 02 på denna och 04 på 2002an på vanlig flaska då.

Extra supertack till Elvis som släpar med sig en trälåda med magnum oannonserat! Men det är väl det som händer när bonusflaskor förbjuds i Stockholm en söndagskväll.:cool:

9 p

Bra uppvärmning och försmak om vad som komma skall på min något större Cristalvertikal som kommer snart.
 
Last edited:

Alex5

Medlem
BYOB hos @Patrik Sellin som jag även snott bilden av helt olagligt. Temat var klassiska viner från klassiska regioner, d.v.s. gubbviner på ren svenska.

byob20190330-flight-1-jpg.16396

Flight 1 Bubbel:
En mycket rolig flight som bjöd på lika många oväntade vändningar som en bra deckare med psykologiskt djup och inte bara blod...

De Sousa Mycorhize (BdB 2012) (8 röster som bästa vin i flighten)
Smör, äpplen och nougat samt lite rostade toner. Bra längd och medel syra. Faten kändes och det var bra med kraft. Solklart bästa vinet för mig vilket gjorde att jag hoppades att det var mitt vin även om jag inte riktigt trodde på det. Fast om man nu hjälpt till att tömma danskarnas tilldelning så gissade jag Bolly 08, för annars betydde det att vin 3 eller 4 var mitt vin och det ville jag inte...

Satte 9 av 10 poäng blint. De Sousa är en annan odlare det skrivs alldeles för lite om. Topp rakt igenom. Flaskan var så bra så att Patrik uteslöt den som sitt bonusvin. Själv tänkte jag tvärtom.:rolleyes:


Krug GC (Gul etikett, gjordes 1978-1982. Innan hette den Privat) (1 röst)
Mitt eget bidrag. Honung, mango och svamp. Svagt oxiderad men inte defekt. Bäst längd föga förvånande med lite jord/skog och choklad i eftersmaken. Riktigt bra och grym om man gillar gammalt. Ingen kolsyra att tala om vilket gjorde att jag fick fråga om korköppnare då korken gick av när jag skulle dra upp korken. Glömmer aldrig den bekymrade minen i köket när jag frågade om korköppnare till skumpa.:D Som ofta när det gäller toppviner så fanns det bra med syra kvar även om bubblorna lyste med sin frånvaro. Inte den bästa GC:n jag druckit med den gula etiketten men ack så bra.

8 p

Bollinger GA 2008 (0 röster)
Mitt bidrag. Apelsin, citrus och flor. Mycket elegant även om det fanns lite aceton i bakgrunden. Uns av vanilj och medel längd och syra. Var rätt övertygad om att det var en 08a men eftersom jag vägrade tro att det var en GA så började hjärnan spinna iväg. Kändes chardonnaydominerad och till slut gissade jag på Gimmonet Fleur 2008. Känns helt idiotisk i efterhand men blint är blint.

7 p

Bollinger GA 2008 (0 röster)
Hittade inga skillnader alls och var helt övertygad om att det var samma vin som innan. Kändes mycket märkligt när 5-6 personer innan mig beskrev det som ett helt nytt vin och kollade på mig som en idiot när jag sa att det var samma vin som innan och att jag inte hade något att tillägga. Blev än mer absurt när Patrik var helt övertygat om att GAn var hanns vin eftersom det var det sämsta i flighten.

@Jos som också hade GA 2008 blev lika konfunderad som jag men slapp i alla fall våndas mer efter att jag gissat GA 08 på första vinet.

Psykologins makt är stark minst sagt, fråga Hume.:D

7 p

Slutsatsen är köp De Sousa och spara GA 08! Är man otålig och vill dricka prestige köp Dompa 08 istället.

På tal om sadism som tidigare nämnts så var det vad det blev i nästa flight när vi gick på de vita vinerna...

Tusen tack till Patrik som ordnade hela arrangemanget och dessutom bjöd på en god oxsvans som passade utmärkt till bdx från 1990. Dessutom var värden generös nog att öppna en bdx 2016 som sista flaska.
Det känns ju som att man bör testa De Sousa. Någon som Kan rekommendera var man ska handla den ifrån?
 

Trydebull

Medlem
2004 Alfred Gratien Brut Millesime

20190331_165204.jpg


Fem timmar efter korkdragning

Väldigt ljust gul i färgen

Brioche, gröna äpplen, nätmelon på doften. Inte speciellt utvecklad och ingen direkt wow-upplevelse.

Mer utvecklad i munnen men dragning åt syrliga grapepastiller, gröntonig och lite bitter. Jag får även en hint av omogna vita vinbär och riktigt syrliga gröna krusbär samt lite hasselnötter

Bra balans mellan syra och upplevelse men upplevelsen är inte så stor. Det finns som sagt en utvecklad bas men det känns inte som att det här direkt går ihop, och jag kan inte riktigt se att det här blir avsevärt bättre. Jag stannar på 85.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Finns den bara i NV eller är det jag som är lite blåst? I inlägget står dock 2012.
Jag skrev årgången i parentes eftersom den inte är årgångsbetecknad. Vilken årgång det är framgår bara av baksidesetiketten.
 

Trydebull

Medlem
Sent som attan men här kommer mina noter från en riktigt, riktigt kul dubbelflight hemma hos mig för en dryg vecka sedan med
@Skaggs, @Daniel A, @MartinE på gästlistan. Champagnerna här och den röda flighten i nästa tråd istället.

Ulysse Collin Les Maillons Rosé de Saignée
(basår 2011, deg 2015)


20190324_163704.jpg


Helblint
Färgen säger gammaldags jordgubbssaft från mormors hemmakok. Intensivt mörkröd.

Doften ger just kraftfull jordgubbston, bränt plast, blöta stenar, hallondödskallar

Smaken har skalbeska, jordgubbar, lätta kolatoner, lite plastig även här, hallon, "grov" i smaken - plastigt och jordigt. Blodgrape.

Det här är i första hand ett märkligt vin som jag första timmen inte alls kunde bestämma mig för om jag gillade eller inte. Otroligt speciellt i stilen - naturligtvis, bör man ju tillägga.

Jag måste köpa på mig av detta för jag är närmast sjukligt nyfiken på var det här tar vägen när det har fått vila fem-tio år.
Jag tror att vi pratar 87++, åtminstone bör vi prata 87+. Måste kolla igenom trådarna här efter bra sidor att handla från för jag vet att jag sett personer som köpt på sig av Collin's kollektion... Tips är välkomna...

Sedan tre vita:
DSC_0891.JPG.jpg


1995 Charles Heidsieck Champagne Blanc des Millénaires
Helblint
Färgen är ljust gröngul-kornfärgad

Doften säger champinjon, ostkant och kanske även ostkaka för mig - viss nötighet, äpplig åt det gul-gröna hållet.
Ljus och fin i tonerna - och en hint av kanten på formfranska

Smaken ger en hög syra, äpplen mer än citrustoner, utvecklad men sparsam när det gäller att släppa en in på livet.
Väldigt gott, och jag blev också väldigt förvånad när vi (äntligen) kom fram till vad det var i glasen. Jag kände inte igen den från tidigare upplevelser - kan absolut ha att göra med deg-datum som var betydligt senare för den här flaskan. Det gör också att jag tror att den har någon pinne till att hämta. Säger 91++

1995 Bruno Paillard Nec Plus Ultra
Helblint
Färgen är mörkgul

Doften initialt djup, lite källarton, lite fuktig fårfäll. Lite oroväckande - MEN det försvinner efter 30-60 minuter
Då kommer mer tydlig burkchampinjon, kolasnören, lite, lite smörton

Smaken ger en bra syra, lite mer citrus, mellanpartiet går mer åt gula äpplen och lite åt det mer tropiska hållet - aprikos/persika

Riktigt bra, och ett vin som saknas helt i min källare. Det måste absolut förändras. 92

1995 Dom Pérignon Champagne Oenothèque
Min flaska, också min favorit bland Champagnerna (ja, får jag dricka den här kan vem som helst få kalla mig brat eller etiketts-bög)
Färgen är mörkt gul

Doften ger banan (?! - det ska den ju inte göra?), ljus lätt smörig kola, lussebulle utan saffranstonerna, smör, creme brulee

Smaken ger en otroligt bra balans tycker jag. Den måste vara väldigt nära sitt drickfönster-epicentrum, rostade toner, bl a från kaffe och med härliga gulfruktiga toner.
Jag sätter 94 poäng med ett möjligt + efter för viss potentiell utvecklingsmöjlighet. Den är ju ändå sendeggad och hintar om att det finns ytterligare lite till.
 

Robbes

Medlem
Vet inte om frågan hamnar rätt, men men... Känns som en del i denna tråd kan sin skumpa :) Är ganska novis på champagne, druckit ngn Krig MV, men mest standardskumpor från Pol Roger, CH, Palmer etc. Är lite sugen på att testa lite bra champagne med ålder, mig veterligen är auktion det lättaste sättet att få tag på dem. Då till min fråga, vad ska jag köpa, och vilka årgångar?
 
Vet inte om frågan hamnar rätt, men men... Känns som en del i denna tråd kan sin skumpa :) Är ganska novis på champagne, druckit ngn Krig MV, men mest standardskumpor från Pol Roger, CH, Palmer etc. Är lite sugen på att testa lite bra champagne med ålder, mig veterligen är auktion det lättaste sättet att få tag på dem. Då till min fråga, vad ska jag köpa, och vilka årgångar?

Ett enkelt råd, köp inte innan du har lite mer "erfarenhet" av vad du gillar. Vet inte var du bor men dels så finns det mycket provningar att gå på, var med på finewines.se träffar (ta med något annat än champagne), kolla upp Systembolagets prestigeprovningar etc.

När du mer vet du gillar, så är det enklare att köpa.
 

Trydebull

Medlem
Vet inte om frågan hamnar rätt, men men... Känns som en del i denna tråd kan sin skumpa :) Är ganska novis på champagne, druckit ngn Krig MV, men mest standardskumpor från Pol Roger, CH, Palmer etc. Är lite sugen på att testa lite bra champagne med ålder, mig veterligen är auktion det lättaste sättet att få tag på dem. Då till min fråga, vad ska jag köpa, och vilka årgångar?

Du kan få ett antal olika råd kring den här frågan. Här är mina tanker:
Alla de producenter (Hus, Kooperativ och odlare) som du nämnt finns att handla på auktion. Testa dem - i årgångs- eller prestigeklass istället om du gillar deras stil. En del skiljer sig väldigt mycket mellan "vanlig" NV och prestige (för mig ter sig till exempel PJ NV otroligt annorlunda än Belle Epoque. Jag vill knappt ens dricka (ok, överdrift) deras NV men älskar deras prestige).

Jag skulle, i ditt fall, hellre välja husen än valfri producent. Sannolikheten att du får en flaska som hållt emot tidens tand är troligare bland t ex Cristal, Dompa etc. MEN - även om jag gillar båda de nämnda otroligt mycket - trots olik stil - så är det kanske mindre "kul"? Du får läsa på lite när det gäller de stilar du valt. Av de du nämner som flaskor du dricker säger jag då en annan absolut favorit - Pol Roger Sir Winston Churchill. Brukar gå att hitta på auktioner till vettiga priser - tänk på att jämföra med sidor på nätet också. 1990 och yngre går fortfarande att köpa på flaska - och i låda till vettiga priser runt om i Europa - du avgör då själv var du tror att flaskorna sannolikt lagrats bäst.

Årgångar (jag kan möjligtvis vara lite mer årgångs-fascist än vad snittpopulationen här är) att sikta in sig på 2008, 2006, 2004, 2002, 1999, 1996, 1995, 1990, 1989, 1988, 1985, 1982, 1979, 1976, 1975, 1973. Fetstilade kanske lite extra. Extra viktigt med bra årgångar ju längre tillbaka i tiden du går - men värt att beakta är inte bara "bra" årgång, utan ffa lagringsduglig årgång (för mig - du kan få andra aspekter från andra svaranden - hög syranivå är en bra början).

En start för dina köp i varje fall:)
 

Robbes

Medlem
Du kan få ett antal olika råd kring den här frågan. Här är mina tanker:
Alla de producenter (Hus, Kooperativ och odlare) som du nämnt finns att handla på auktion. Testa dem - i årgångs- eller prestigeklass istället om du gillar deras stil. En del skiljer sig väldigt mycket mellan "vanlig" NV och prestige (för mig ter sig till exempel PJ NV otroligt annorlunda än Belle Epoque. Jag vill knappt ens dricka (ok, överdrift) deras NV men älskar deras prestige).

Jag skulle, i ditt fall, hellre välja husen än valfri producent. Sannolikheten att du får en flaska som hållt emot tidens tand är troligare bland t ex Cristal, Dompa etc. MEN - även om jag gillar båda de nämnda otroligt mycket - trots olik stil - så är det kanske mindre "kul"? Du får läsa på lite när det gäller de stilar du valt. Av de du nämner som flaskor du dricker säger jag då en annan absolut favorit - Pol Roger Sir Winston Churchill. Brukar gå att hitta på auktioner till vettiga priser - tänk på att jämföra med sidor på nätet också. 1990 och yngre går fortfarande att köpa på flaska - och i låda till vettiga priser runt om i Europa - du avgör då själv var du tror att flaskorna sannolikt lagrats bäst.

Årgångar (jag kan möjligtvis vara lite mer årgångs-fascist än vad snittpopulationen här är) att sikta in sig på 2008, 2006, 2004, 2002, 1999, 1996, 1995, 1990, 1989, 1988, 1985, 1982, 1979, 1976, 1975, 1973. Fetstilade kanske lite extra. Extra viktigt med bra årgångar ju längre tillbaka i tiden du går - men värt att beakta är inte bara "bra" årgång, utan ffa lagringsduglig årgång (för mig - du kan få andra aspekter från andra svaranden - hög syranivå är en bra början).

En start för dina köp i varje fall:)
Tack för matnyttig info! Den producent som oftast slinker ned i kassen på Bolis när nog Pol Roger NV, även köpt några SWC 2008, men inte korkat upp än, kanske värt att testa eller är det "barnarov"?. På Bukowskis tycker jag det är dåligt med SWC med ålder, mest Krug, Dompa och Cristal. Men jag kanske ska leta utanför Sveriges gränser, tips på sidor?
 

Trydebull

Medlem
även köpt några SWC 2008, men inte korkat upp än, kanske värt att testa eller är det "barnarov"?.
Frågar du mig? - Ja, det är helt galet att öppna dem de närmaste sju-åtta åren. Därefter följer ytterligare fem år när det är förlåtligt. Den nyfikne slår sig ihop med fyra-åtta andra och drar korken för att testa en ung upplaga - men att dricka en flaska nu är tokigt om man vill få ut ens i närheten av full potential.

Men jag kanske ska leta utanför Sveriges gränser, tips på sidor?
Vi har alla olika erfarenhet av leverantörer. Det finns en bra tråd om inköpsställen - när det gäller Pol Roger är säljare i UK ett hett tips - engelsmännen gillar den och har köpt på sig mycket.
 
Frågar du mig? - Ja, det är helt galet att öppna dem de närmaste sju-åtta åren. Därefter följer ytterligare fem år när det är förlåtligt. Den nyfikne slår sig ihop med fyra-åtta andra och drar korken för att testa en ung upplaga - men att dricka en flaska nu är tokigt om man vill få ut ens i närheten av full potential.

Min andra flaska. Den första drack jag i oktober. Upplevde denna som mer sluten än den i oktober. Alltid intressant att följa ett vin ;)

Och de bör ligga ett antal år. Tror inte man behöver vänta så länge som 7-8 år. Beror en del på smak och hur kallt den lagras.
WhatsApp Image 2019-04-03 at 11.04.05.jpeg
 
Last edited:
Efter några lååååånga veckor utan alkohol i väntan på tillökning (två veckor över tid), kunde vi äntligen igår korka upp något. Den sista flaskan Taittinger NV Brut som inhandlades i paket om fyra till "extrapris" på Schiphol för 3-4 år sedan.
Gott, men bara att konstatera att Taittingers standard inte är någon av mina favoriter. Har druckit den vid flera tillfällen och landar alltid i ungefär samma omdöme runt 86-87p.
Doft av syrliga men söta? citroner, mjölk och malört? I smaken en hel del beska, mjölk/grädde, gröna toner och citron.

Magiskt att äntligen få dra en kork igen, men som sagt, lägger pengarna på annan "huschampagne" i fortsättningen :)
 

MartinE

Medlem
Årgångar (jag kan möjligtvis vara lite mer årgångs-fascist än vad snittpopulationen här är) att sikta in sig på 2008, 2006, 2004, 2002, 1999, 1996, 1995, 1990, 1989, 1988, 1985, 1982, 1979, 1976, 1975, 1973.
Byt ut 2006 och 1999 mot 1998 och möjligen 1997, så håller jag med dig! 70-talet känns svårt och väldigt lotteribetonat idag, men 1979 är helt klart en riktigt bra årgång!
 

Trydebull

Medlem
Tack för matnyttig info!
Ja, som synes nedan - jag skrev ju det också - du kommer att få andra tankar från andra personer - vilket är superbra - och väldigt viktigt!
Det kanske är det viktigaste rådet - lyssna aldrig bara på ett råd i de här sammanhangen utan väg in flera aspekter och bilda dig en egen uppfattning!

Min andra flaska. Den första drack jag i oktober. Upplevde denna som mer sluten än den i oktober. Alltid intressant att följa ett vin ;)

Och de bör ligga ett antal år. Tror inte man behöver vänta så länge som 7-8 år. Beror en del på smak och hur kallt den lagras.
Alltid intressant att följa/testa vin i alla dess faser - min poäng var mer att dricka vinet när det troligast ligger närmst sin högsta potential. Naturligtvis spelar tycke och smak en stor roll även där! Apropå Pol Roger SWC - Jag tycker att 95 och 96 är fantastiska i dagsläget - att 00 är fullständigt underskattad och verkligen ruggigt bra. Att 02 när jag drack den för ett år sedan var "chock" för munhålan fortfarande och att de senare känns väldigt tråkigt att öppna redan nu. Smaken är som baken!

Byt ut 2006 och 1999 mot 1998 och möjligen 1997, så håller jag med dig! 70-talet känns svårt och väldigt lotteribetonat idag, men 1979 är helt klart en riktigt bra årgång!

Jag borde kanske åtminstone skrivit med 98 också. 97 är jag tveksam till - men, jag vet vem av oss som är empirikern när det gäller Champagne så då kan den också få följa med. Jag gillar 00 också - och tycker att det generellt är ett underskattat år. Någon hade kanske proklamerat för en 86:a eller en 83:a också - om än ej i fet stil...

Att köpa 70-talare är verkligen både högt och lågt - och 80-talare rent generellt är ju också lite lotteri, men eftersom @Robbes var intresserad av att vidga vyerna bakåt i tiden tyckte jag att de var nämnvärda som årtal...
 
Toppen