Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Vad har vi för lagringshorisont på 2012 Les Chaillots Extra Brut 1:er Cru?

Blev sugen på att knäppa hem en låda..
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Om du ställer den mot Paul Bara Comtesse Marie de France, hur stor skillnad var det?

Har nämligen en låda av den hemma.
Svårt när jag inte provat dom bredvid varandra men där Comtesse känns prydlig och snygg så var Les Chaillots mer rakt på wow. Lite mer av allt kanske är rätt ord. Om inte annat var Chaillots roligare på alla plan. Båda mycket bra, olika stil bara (och 6 år).
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Svårt när jag inte provat dom bredvid varandra men där Comtesse känns prydlig och snygg så var Les Chaillots mer rakt på wow. Lite mer av allt kanske är rätt ord. Om inte annat var Chaillots roligare på alla plan. Båda mycket bra, olika stil bara (och 6 år).

Tack för svaret :)
 
Ja, som synes nedan - jag skrev ju det också - du kommer att få andra tankar från andra personer - vilket är superbra - och väldigt viktigt!
Det kanske är det viktigaste rådet - lyssna aldrig bara på ett råd i de här sammanhangen utan väg in flera aspekter och bilda dig en egen uppfattning!

Alltid intressant att följa/testa vin i alla dess faser - min poäng var mer att dricka vinet när det troligast ligger närmst sin högsta potential. Naturligtvis spelar tycke och smak en stor roll även där! Apropå Pol Roger SWC - Jag tycker att 95 och 96 är fantastiska i dagsläget - att 00 är fullständigt underskattad och verkligen ruggigt bra. Att 02 när jag drack den för ett år sedan var "chock" för munhålan fortfarande och att de senare känns väldigt tråkigt att öppna redan nu. Smaken är som baken!

Alltid bra att få olika synpunkter. Sedan tycker jag det finns en fördel att dricka ett vin, Ett vin utvecklas i glaset och man får en känsla för hur vinet kommer att utvecklas framåt. Ett bra exempel är DP 03 som många i branschen hyllade Jag hade förmånen att tidigt får dricka en flaska (ihop med vänner :) ). Intressant var att vinet helt föll samman efter ett tag vilket jag tycker också speglats i hur det utvecklats med åren. Sedan har jag har förmånen att dricka åtminstone en flaska av många årgångar av SWC. Hjälper mig att få en känsla av en årgång i förhållande till andra.

Håller absolut med dig om att 95/96 dricker fantastiskt nu men det har de gjort, framförallt vad gäller 95, ett antal år nu. Peaken är lång på det vinet och njutningen är bara lite annorlunda över tiden

Till saken hör väl är att jag helt enkelt måste få några cl till för att , baserat på min bristande förmåga, ha en liten möjlighet att förstå vinet, något som andra klarar med betydligt mindre mängd och tid :)
 

tobbe81

Medlem
Gårdagens vip lansering var ganska så rolig att få vara med på
IMG_20190404_111509_371.jpg

IMG_20190404_111509_366.jpg

IMG_20190404_111509_364.jpg

IMG_20190404_111509_368.jpg

Belle Epoque 2012 var superhärlig redan nu i sin ugndom men kommer såklart att växa med 5-10 års flasklagring
 

Christer J

Medlem
Vad tyckte du om den? Har för mig att jag kände att den var tvungen att lugna ner sig lite, med andra ord att den skulle behöva ligga på lagring något år eller två.
Det gör säkert gott att ligga lite, men det är ingen besvärande obalans i vinet avseende syra tycker jag. Tydliga ostronskal, havet, rökighet, lite citrus, pyttelite honung om man ansträngde sig.
Gott vin, vi bjöd grannarna, ett ungt par som inte dricker så mycket (vi satt utomhus!) och de fann vinet mycket fräscht och gott.
 
Last edited:
Igår drack vi den lilla på bilden. Palmer & Co Vintage 2012, 7867.

Trivsam ljusgul färg, citrus med trevliga inviter från apelsin och gula äpplen. Men så hade vi precis druckit en Aperol Spritz (nu är det snart sommar!), så mina tankar om toner av apelsin kanske lite skeva. Möjligtvis att bubblorna försvann lite för snabbt? God. Finns en ytterst liten skvätt kvar som ska drickas upp ikväll.
IMG_4830.jpg
 
Toppen